Gå til innhold

inspirasjonstråd: Sjøørretfluer, gjeddefluer, bonefishfluer etc


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Den reka fisker garantert Robban, det må bare være fisk der du fisker  ;D ;D. Det samme vil jeg tro om reke\loppene dine Baetis Rhodani.

 

Har eksperimentert litt med reker i det siste jeg også. Noe sa meg at UV Polar Chenille materialet bare måtte prøves. Har ikke fått testet fluene over tid, men jeg vil si at første tur ga lovende resultat. Toggi og Micke sier det samme. Det var denne reka som Toggi fikk 26 SØ på en dag. Har brukt en mix av naturlig lys selull og Ice dub farge UV Chrimp i kroppen. Ribbet så med UV Polar Chenille. Det gir en slags segment effekt (og mindre styr å binde!). Mixen av disse materialene gjør også at reka får ett transparent utseende i vannet.

 

bjorni

 

post-1017-13949861541975_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lagde noen reker/tanglopper men er litt usikker på om disse fargene er helt knæsj som det heter seg ;D 

 

 

 

rosa og orange er bankers farger her oppe (også hemmelig fargen til bt, men det snakker vi ikke mere om ;D )

 

 

 

Jeg har også hatt veldig mye hell med orange reker og tanglopper her nede ;)

 

Takk for linken forresten ;):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekefluer er populært ser jeg, men de er ikke så bra da! ;D

 

Før jeg begynte med fluefiske, fikk jeg masse SØ på en blå og hvit sluk (50g) som kostet 10 kr. Jeg tror at fisketeknikk samt erfaringer om vannstand, temp, strøm/ikke strøm, leopard bunn osv osv er mye viktigere enn hva som sitter ytterst på fortomen.

 

DF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekefluer er populært ser jeg, men de er ikke så bra da! ;D

 

Før jeg begynte med fluefiske, fikk jeg masse SØ på en blå og hvit sluk (50g) som kostet 10 kr. Jeg tror at fisketeknikk samt erfaringer om vannstand, temp, strøm/ikke strøm, leopard bunn osv osv er mye viktigere enn hva som sitter ytterst på fortomen.

 

DF

 

da bør du ta deg en tur hit til trøndelag. har ikke får fisk på fiskeimitasjon når fisken jaget sild en gang. uansett intrekk osv. nei den ville ha bruk/kobber reke i en-to inntrekk med 5sek pause

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekefluer er populært ser jeg, men de er ikke så bra da! ;D

 

Før jeg begynte med fluefiske, fikk jeg masse SØ på en blå og hvit sluk (50g) som kostet 10 kr. Jeg tror at fisketeknikk samt erfaringer om vannstand, temp, strøm/ikke strøm, leopard bunn osv osv er mye viktigere enn hva som sitter ytterst på fortomen.

 

DF

 

da bør du ta deg en tur hit til trøndelag. har ikke får fisk på fiskeimitasjon når fisken jaget sild en gang. uansett intrekk osv. nei den ville ha bruk/kobber reke i en-to inntrekk med 5sek pause

 

Ønsker ikke å reise langt for å møte sær fisk :=), men sær og SVÆR kan jeg leve med.

 

;)

 

DF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekefluer er populært ser jeg, men de er ikke så bra da! ;D

 

Før jeg begynte med fluefiske, fikk jeg masse SØ på en blå og hvit sluk (50g) som kostet 10 kr. Jeg tror at fisketeknikk samt erfaringer om vannstand, temp, strøm/ikke strøm, leopard bunn osv osv er mye viktigere enn hva som sitter ytterst på fortomen.

 

DF

 

da bør du ta deg en tur hit til trøndelag. har ikke får fisk på fiskeimitasjon når fisken jaget sild en gang. uansett intrekk osv. nei den ville ha bruk/kobber reke i en-to inntrekk med 5sek pause

 

Ønsker ikke å reise langt for å møte sær fisk :=), men sær og SVÆR kan jeg leve med.

 

;)

 

DF

 

de STORE er sære skla jeg love deg :D hadde noen turer i august der fisk på 2-4kg vaket rundt meg uten at de ville ta noe som helst.... ikke superreka mi en gang :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekefluer er populært ser jeg, men de er ikke så bra da! ;D

 

Før jeg begynte med fluefiske, fikk jeg masse SØ på en blå og hvit sluk (50g) som kostet 10 kr. Jeg tror at fisketeknikk samt erfaringer om vannstand, temp, strøm/ikke strøm, leopard bunn osv osv er mye viktigere enn hva som sitter ytterst på fortomen.

 

DF

 

da bør du ta deg en tur hit til trøndelag. har ikke får fisk på fiskeimitasjon når fisken jaget sild en gang. uansett intrekk osv. nei den ville ha bruk/kobber reke i en-to inntrekk med 5sek pause

 

Ønsker ikke å reise langt for å møte sær fisk :=), men sær og SVÆR kan jeg leve med.

 

;)

 

DF

 

de STORE er sære skla jeg love deg :D hadde noen turer i august der fisk på 2-4kg vaket rundt meg uten at de ville ta noe som helst.... ikke superreka mi en gang :(

 

Men etter å ha sett dine 'step by step' så regner jeg med at du har noen triks på lager for å lurer de store :)

 

DF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekefluer er populært ser jeg, men de er ikke så bra da! ;D

 

Før jeg begynte med fluefiske, fikk jeg masse SØ på en blå og hvit sluk (50g) som kostet 10 kr. Jeg tror at fisketeknikk samt erfaringer om vannstand, temp, strøm/ikke strøm, leopard bunn osv osv er mye viktigere enn hva som sitter ytterst på fortomen.

 

DF

 

da bør du ta deg en tur hit til trøndelag. har ikke får fisk på fiskeimitasjon når fisken jaget sild en gang. uansett intrekk osv. nei den ville ha bruk/kobber reke i en-to inntrekk med 5sek pause

 

Ønsker ikke å reise langt for å møte sær fisk :=), men sær og SVÆR kan jeg leve med.

 

;)

 

DF

 

de STORE er sære skla jeg love deg :D hadde noen turer i august der fisk på 2-4kg vaket rundt meg uten at de ville ta noe som helst.... ikke superreka mi en gang :(

 

Men etter å ha sett dine 'step by step' så regner jeg med at du har noen triks på lager for å lurer de store :)

 

DF

 

håper det nå ja. for se når kluden slipper taket og det er mulig på være ute igjen ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekefluer er bra når du vet fisken er der, men til kjapt og oppsøkende sjøørretfiske er fiskeimitasjoner ofte bedre. Gode fiskeimitasjoner vel og merke.

 

Sære fisker er ofte lettere å lure på reker, men skal jeg ha mye fisk så er de ikke like bra.

 

Ser også at rekefluer nesten er blitt saltvannsimitasjonsfiskerens "tørrflue".

 

Forsøkene på å lage den optimale rekeflua........Den optimale rekeflue er såre enkel. Det er bare litt rosa dubbing det.

 

Lange haler på rekefluer er ikke noe særlig mener jeg, på 90 tallet trodde jeg at fisken tok bare det fotografisk liknet.

 

Rekefluer er best når de antyder en likhet, impresjonistisk.

 

Jeg har 45 sjøørreter i januar i år. Ikke ¤%&& om jeg ville fått det resultatet med dårlige fiskefluer.

 

Liker best rosa eller naturfarga reker, men den rosa virker best.

 

Enormt mange fine reker folk binder her, men detaljene er ikke vits i mener jeg. Moro å binde..ja!

 

Men jeg syntes det er morsommere å binde en effektiv slitesterk jævel som tar et og et halvt min å lage!

 

Hvis du holder en av disse rekefluene som likner opp mot himmelen så ser de ikke like bra ut, mer som en ubeskrivelig klump med et haleheng. Har alldri likt antenner, eller for lang hale på denne type fluer.

 

Jeg irriterer sikkert noen, men vil bare prøve å forklare hvofor en enklere rekeflue er MYE bedre.

 

Hvis du fisker med en enkel en så vil du se hvor lik den blir i vannet, hvordan fraværet av ryggskjold nettopp gjør flua mye mer transparent, mer bevegelsesfrihet til dubbingen, halen blir til etterhvert som noe av dubbingen blir slitt...

 

Jeg har ihvertfall fått latterlig lite fisk på de pene rekefluene, og veldig mye med de antydende.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...