Gå til innhold

Årets døgnfluesesong


Anbefalte innlegg

Litt tidlig å oppsumere sesongen enda,  :) men satt og lurte litt på hvordan folket har opplevd årets døgnklekkinger så langt. Personlig så har jeg klart å unngå de gode klekkingene i stort sett hele sommer. Har fått mye fin fisk i år. Men klekkingene har uteblitt. Er dette tilfeldig, eller er dette en litt generell greie for året? Har for ordens skyld ikke verdt lengre nord en sør Trøndelag. Fjordåret var forøvrig veeeldig bra på de samme stedene.

 

Noen som har noen erfaringer/ forklaringer?

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Ingen erfaringer rundt dine opplevelser bortsett fra en totalt misslykka tur litt lenger nord enn der du var, men i min hjertes Rena har det vært meget bra døgnflueklekkinger og de holder på fortsatt dog sent på kvelden og døgnfluene er rimelig små men ørreten tar dem fortsatt ;D ;D

 

Jeg må vel bare inrømme at jeg aldri har sett så mye stor ørret på mine favorittplasser i Rena som i år. Traff ett par hyggelige karer fra forumet her forleden og en av gutta sa noe sånt som "hvor skal dette ende" og det var med ett svært stort positvit fortegn :D :D......og de gutta er langt fra de eneste som har sagt det samme :D :D

Selv har jeg stått på sju meters avstand og sett på grisestor ørret vake steady på Aurivilli og Rhodani (den ørreten lå i 3 kilos klassen og for meg er det grisestort :D :D)..... i tillegg har det vært masse ørret i fra 1,5 og oppover på plasser det har vært tregt de siste åra så dette lover svært bra for fremtiden til Rena.

Det har blitt landa ganske så mange på over to kilo på døgnflueimitasjoner i år og den største jeg har hørt om så langt i sommer bikka 3 kilo :D

 

Personlig tror jeg vi allerede ser effekten av de nye regelene og det faktum at det blir kakka langt færre fisk enn før, men den diskusjonen får vi ta i en annen tråd.

Rena er iallefall i ferd med å bygge seg opp til å bli en kanon ørretelv i åra som kommer, noe den i og for seg er allerede :D :D

 

Så langt er jeg strålende fornøyd med sesongen, og den er langt fra over ;D ;D

 

Terje!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Hadde noen ekstreme myggklekkinger med bra fiske i våres og noen fine døgnflueklekkinger i Rena.

Ellers har jeg klart å manøvrere mellom de fleste klekkinger :'( :P En skikkelig vårflueklekking har jeg ikke sett snurten av. Foresten jeg hadde et par fine steinflueklekkinger :) Det er et av årets høydepunkter etter en lang og uutholdelig vinter som bare blir jævligere å holde ut for hvert år. Men jeg har fått mye fin fisk tross alt :)

Vi får huske på at sesongen ikke er over og ta en nådeløs og grusom hevn utover høsten :D

Terje kom meg i forkjøpet så svaret er til Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg har 2008 vårt det året da jeg har sett flest monster fisk igjennom tidene, og det i flere av elvene jeg har besøkt. Men disse fiskene har kun vaka noen få ganger og blitt borte. Prater da om fisker på 3-4 kg. har sett 6-7 forskjellige slike beist i elver der jeg ikke har sett slik fisk på lenge.  Så det er ikke bare i Rena det spirer og gror ;D ;D 

 

Men de gode døgnflueklekkingene har jeg bare hatt et par stykker av. I "mine" elver virker det som om det rett og slett er en dårlig døgnfluesesong.

 

Men det er fortsatt en hel måned med ørretfiske og muligheter for gode klekkinger igjen ;D ;D

 

Bildet er av en på ca 2,5 som jeg hadde etter 2 ganger........ men ikke klaret å kroke. :'( :'( :'( :'( Bakevje helvete.....

 

Gisle

post-2382-13949857638818_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg for min del har ikke opplevd de store klekkningene i år. Som Terje sier var det jo greie klekkninger i Rena, men på mine hjemlige trakter har de store klekkningene uteblitt. Til sammenligning fra ifjord har sesongen til nå ikke vært særlig bra. Selv om jeg har fått flere fisk opp mot kiloen har jeg ikke fått noe som har bikket den magiske kilosgrensa. Men nå som sesongen nærmer seg slutt så er det bare å brette opp skjorteermene og sette seg foran stikka og binde imitasjoner for neste år og da skal alt bli så mye bedre. :)

 

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sesongen har ikke blitt slik jeg håpet, og jeg har vært MYE på tur. Greit nok var det to dager hvor det var to timer med teppeklekking av vespertina etter kraftig regnvær, men de jevne gode klekkingene har det vært langt mindre av.  Enda "popper" en og annen døgnflue opp fra vannfilmen, så håpet lever litt, men men....

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått til så mange lange turer i år, og har i tillegg bommet på de store døgnflueklekkingene forårsaket av vær og vannstand (har også bommet på vårfluene). Så alt i alt så har dette vært en skuffende sesong på tørrfluefiskefronten. Men, men, naturen har en uforutsigelig sjarme, og det er bare å flyte med så treffer man noen ganger også.  ;) 

 

PS! Håper at myggfiske i marka kan gi meg noen gode opplevelser utover høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vært mitt beste fiske år noen gang!! :)

På ørretfronten i ferskvann har det hvert fantastisk. Jeg har sett masse forkjellige insekter som, div. døgnfluer, vårfluer, bibio, flyvemaur osv.. Men de eneste klekkingene eller sverming kan du si, som jeg har sett har vært flyvemaur og vårfluer....  VELDIG MANGE FLYVEMAUR!! vannet har vært dekket av det, å det har vaket som et H"#¤%%!!

I denne sesongen har jeg også bundet utrolig mange ørret fluer!! hele 40 forskjellige fluer!!.

De ørretene jeg har tatt i år har ikke vært fryktelig store men jeg har tatt mange og det har vært morsomt

mange av fluene jeg har brukt har jeg sett på bildene til folk her på forume , og jeg har jobbet noen ganger som en kopimaskin for og binde de.

Jeg vill takke veldig mange her på forume for inspirasjon og for å ha hjulpet meg. ;)

jeg har desverre ikke fått lagt ut eller tatt noen bilder fordi jeg ikke har kamera.. men dette blir rettet opp om ikke så lenge.. ;)

 

På sjø fronten så har jeg ikke forandret meg serlig, men jeg har lært mye også her...

Jeg har bundet flere mønstre og flere fluer også her.

Jeg har satt ny pers her, som er like under kiloen...

Sjøørret sesongen slutter aldri for meg, jeg fisker hele året.

Så mye kan skje enda ;)

 

  Dette var kanskje litt off topic og ikke noe om noe døgnflue sesong.. men det var i hvtfall littegrann av hvor morro jeg har hatt det ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år har det vært enten eller. Ganske dårlig i nordmarka, perset i Rena ;D og fikk tusenvis av pinner og en flott ørret i nord.

I Rena var det mest intense klekking av døgnfluer (og ikke de største)/vaking jeg har opplevd som varte ca 2 timer (euforisktåkesynfiskeerikkesåviktigiendelukeretterpå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Har fisket mye og fått med meg de klekkingene jeg ville. Det har vært et "seint" år de stedene jeg har vært, men fikk med meg Dalecarlicaen og Vulgatan til de grader.

post-367-13949857845122_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært en kanonbra døgnfluesesong på Sørlandet i år. Jeg følger reetableringen av døgnfluer med tårevåte øyne, og blir bare gladere og gladere for at jeg befinner meg på Sørlandet i denne perioden :)

 

Det begynte med forholdsvis store Marginata-klekkinger (til den å være). Fisket var bra og livet var godt å leve.

 

Etter en 1-2 uker i Marginata-rus, så kom lillebror poppende. Vespertinaen gir utvilsomt det beste fisket i de vassdragene jeg opererer i, og selv om alle som har fisket under store Vespertina-klekkinger vet at det kan være grise-vanskelig, så hadde vi finfint fiske i 3-4 uker.

 

Deretter gikk turen til nord-norge. I løpet av 16 dager i finnmark (juli og august) observerte jeg to døgnfluer. Det var svinkaldt (én dag over 10 grader, stort sett 2-8), og ørretfisket sviktet totalt. Vi brukte derfor dagene på å trøste oss med laks, og det var ingen dårlig erstatning. Men det er en annen historie.

 

I løpet av høsten håper jeg å observere noen 2. generasjons Rhodanier i Bellandselva, men det er kanskje å be om for mye... :rolleyes:

 

Uansett så regner jeg med at vårt lille uttynnings-prosjekt fortsetter ( http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=6646.0 ), og sannsynligvis kommer vel den lille krattindianeren (les: Sølvpilen) til å knipe sin vanlige 2-kilos der oppe i oktober en gang... :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...