Gå til innhold

Fiiin gammel årgang


Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...

Fant en eldre glassfiberstang hos min farfar og lurer på om noen kjenner til denne eventuelt litt historie.Skriver bare inn det som står på stanga:Shakespear Wonderod by brødr.Tjøstheim 'The straight fiber rod with the ''spiral'' markings',NR 1470-8 3/4,V (uklart)1xx gr.-hul

snøre:aftm,nr 7-8. Svar pm eller her,vurderer og få denne restaurert som en gave.

Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Hvor mye må du gi for en restaurering......denne stanga er nesten ingenting verdt i utgangspunkt.....selvom glassfiber har en resenanse for tida så betyr ikke det at de gamle stengene har en god bruksverdi......For å si det slik.....ikke legg penger ned på det dersom den ikke har svært stor affeksjonsverdi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brødr Tjøstheim begynte sin stangproduksjon med stenger av stål i 1948. I 1953 begynte de med massisve glassfiberstenger, og i 1957 begynte de å produsere hulbygde stenger etter Howald Shakespears patent.

Stangen din kan ha en viss historisk (neppe økonomisk) interesse dersom den er av de eldste modellene, og i god stand.

Begynn for all del ikke å "tukle" med den i så fall. Uansett har den større verdi som et eksempel på datidens stangtype enn som fiskestang i dag.

Har selv en slik stang liggende. Den er fra 1970 tallet. Den er ikke verd en pøkk, og det er ikke en stang jeg fisker med akkuat, men det var min fars fluestang.....

Derfor har den en personlig verdi for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kastet med en 9' #7/8 Tjøstheim glassfiberstang en gang for lenge siden. Det var slafsete det!

Ellers er det jo en bit norsk fluefiskehistorie som desverre er forbi. Nå tror jeg de produserer antenner?

 

Mvh Sjur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiiin gammel årgang ja.....

 

Bildene under er arvegods etter oldefaren min. Snella brukta han på lang-bambusen (meitestang) og er i messing (men det er vel en opprinnelig fluesnelle....eller ??? ???). Finner ikke noe navn på snella men den ser uforutsigbar velgjort ut til å være "hjemmelaget" i hvert fall...

 

Vet ikke hvor oldefaren min fikk den ifra, men regner med den er eldre enn at han kunne ha kjøpt den ny ??? ??? Messingsneller er vel typisk 1800 talls og kanskje inn i tidlig 1900.... ???

 

Beklager dårlige bilder. Mobilkamera....  :-\

post-3004-1394985836978_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen slike selv .Jeg tror ikke det er flusneller ,mine er og fra laange bambus markstenger .

Flotte sneller men tror ikke verdien er stor om det er det du mener ..?

 

Var ikke ute etter verdien. Har sett en del sånne på auksjoner/brukthandlere uten at det har vært noen kjempesummer å snakke om  :)

 

Var mere nysgjerrig på histrien rundt de, og evt. fabrikat. Rart at det ikke er stemplet inn noen produsent. Eller fantes det såpass flinke folk på "bygda" at de lagde sånne selv???

 

Fikk jo svar på om det var opprinnelig kun beregnet som fluesnelle da. Takk skal du ha  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Er det virkelig ingen som tør å prøve seg?

 

Snellen er en Leonard fra ca 1890, og prisen:

25.500 USD!!!!!!

 

Kjøpelystne kan sjekke nærmere her:

http://www.northwestclassictackle.com/rm/exec/search.cgi?search=1&perpage=6&sort_order=1%2C123%2Cforward&marknew=2&lfield1_keyword=Reels&shownew=&search=Search+Listings

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Er det virkelig ingen som tør å prøve seg?

 

Snellen er en Leonard fra ca 1890, og prisen:

25.500 USD!!!!!!

 

Kjøpelystne kan sjekke nærmere her:

http://www.northwestclassictackle.com/rm/exec/search.cgi?search=1&perpage=6&sort_order=1%2C123%2Cforward&marknew=2&lfield1_keyword=Reels&shownew=&search=Search+Listings

 

25500 dollar for en rusten snelle :o :o ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig ingen som tør å prøve seg?

 

Snellen er en Leonard fra ca 1890, og prisen:

25.500 USD!!!!!!

 

Kjøpelystne kan sjekke nærmere her:

http://www.northwestclassictackle.com/rm/exec/search.cgi?search=1&perpage=6&sort_order=1%2C123%2Cforward&marknew=2&lfield1_keyword=Reels&shownew=&search=Search+Listings

 

25500 dollar for en rusten snelle :o :o ;D ;D

 

Terje!

 

Den er ikke dyr fordi den er rusten, men fordi den er forferdelig gammel og utdatert  ???:rolleyes:  ;D

 

Minner meg om en kompis som var i Roma, men han var ikke tydelig imponert da han kom hjem. "Nei Roma var ikke noe særlig, det var bare gamle ruiner og møkkete stein overalt". (I denne sammenheng tillegger jeg hans form for ironi ingen vekt  ;)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Er det virkelig ingen som tør å prøve seg?

 

Snellen er en Leonard fra ca 1890, og prisen:

25.500 USD!!!!!!

 

Kjøpelystne kan sjekke nærmere her:

http://www.northwestclassictackle.com/rm/exec/search.cgi?search=1&perpage=6&sort_order=1%2C123%2Cforward&marknew=2&lfield1_keyword=Reels&shownew=&search=Search+Listings

 

25500 dollar for en rusten snelle :o :o ;D ;D

 

Terje!

 

Den er ikke dyr fordi den er rusten, men fordi den er forferdelig gammel og utdatert  ???:rolleyes:  ;D

 

Minner meg om en kompis som var i Roma, men han var ikke tydelig imponert da han kom hjem. "Nei Roma var ikke noe særlig, det var bare gamle ruiner og møkkete stein overalt". (I denne sammenheng tillegger jeg hans form for ironi ingen vekt  ;)).

 

ahh.... da skjønner jeg. Var sikker på at den var rusta når jeg så fargen :D....... men en ting vet jeg..... å betale 25500 Dollar for den snella, da har man for mye penger mellom henda. Tror rett og slett jeg skulle ha hatt det samme beløpet for å sette den på stanga. For å sitere Hansi i Julekalenderen " å dæven håw øggli he is" :D :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
×
×
  • Opprett ny...