Gå til innhold
  • 0

Navnsetting av fluer.


Schrader

Spørsmål

20 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Ble nostalgisk av dette... Minner meg om min flue og dupp periode som barn :)

 

Faren min lært meg at det lønte seg med en mørk, en midt i mellom og en lys flue bak duppen....Kanskje noe fargerikt også. Noe vanskeligere enn det var det ingen vits å gjøre det  ;D

 

Kombinasjonen March Brown, Telemarkskongen og Zulu Silver var en dødare!! Men jeg hadde enkeltkrok på mine fluer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest erland fjell

Heggeli er selve flua for en råtass av en sjøørettfisker i Neiden. Han gidder nesten ikke fiske hvis han ikke har tilgang på den, tolver dobbeltkrok. Disse er glimrende fluer for sjøørett og som en slags streamere for innlandsørreten. Men de kommer fra en norsk og i hvert fall en europeisk tradisjon, og da er det jo ikke noe særlig....  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Heggeli er selve flua for en råtass av en sjøørettfisker i Neiden. Han gidder nesten ikke fiske hvis han ikke har tilgang på den, tolver dobbeltkrok. Disse er glimrende fluer for sjøørett og som en slags streamere for innlandsørreten. Men de kommer fra en norsk og i hvert fall en europeisk tradisjon, og da er det jo ikke noe særlig....  ;)

Ikke et vondt ord om gamle klassikere. De fisker godt den dag i dag.

Min standardkombinasjon de første årene som fluefisker var Heggeli som endeflue, og Black palmer som opphenger.

Grunnen til at vi ikke bruker dem så mye lenger har nok ikke så mye med "husmannsholdning" å gjøre.

For min del er i hvert fall forklaringen den enkle, at det er mer givende å fiske med imitasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

march brown gold ribbed     

 

ross peter eller peter ross

 

zulu silver

 

teal and red

 

telemarkskongen

 

heggi

 

Takk, det funket utmerket... Det var forøvrig:

 

march brown

peter ross

zulu silver

teal & red

telemarkskongen

heggeli

 

Navnene trengte jeg for denne oppgaven.  8) Takk skal dere ha.

 

Veldig raske var dere også, jeg måtte ha lett i dagesvis.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har disse tre bildearkene fra Mustad med bilde av en del av Mustads sortiment på sent åttitall.

 

Er det noen som er interessert i disse, så har jeg tenkt å gi de bort, men jeg vil helst ikke ha utgifter med det.

 

Send PM.

 

Beklager kvaliteten på bildene, men håndholdt kamera og blitz gir gjenskinn på glanset papir.

 

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har disse tre bildearkene fra Mustad med bilde av en del av Mustads sortiment på sent åttitall.

 

Er det noen som er interessert i disse, så har jeg tenkt å gi de bort, men jeg vil helst ikke ha utgifter med det.

 

Send PM.

 

Beklager kvaliteten på bildene, men håndholdt kamera og blitz gir gjenskinn på glanset papir.

 

Magne Fjellstad.

Det var den midterste der jeg brukte som "fluebinderbok" når jeg begynte å binde fluer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei !

 

Fine fluer.

Jeg fisker en del med gode gamle våtfluer når det ikke er vakaktivitet.

Det er faktisk skikkelig artig og de fisker godt.

 

Stein

 

Skjønner ikke hvordan jeg greide å "glemme" disse klassikerene i altfor mange år (ble vel slukt av moten jeg også). Det er bare helt ubegripelig å tenke på det når jeg nå får fisk uansett vær og uansett vakaktivitet. Fiske på vak er fremdeles det jeg liker best, men å lure ørretenpå "klassisk" vis er utfordrende og fryktelig moro det også.

Deler din oppfatning 100% skk.

 

bjorni

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...