Gå til innhold

Førde


gram

Anbefalte innlegg

Hei er store muligheter for jeg at jeg skal tilbringe en uke i Førde til våren april/mai, vet det er en stund til men spør allikevel nå.

Har kikket endel på nettet og lest litt om Jølstra.

Er det noen som har no go tips om hvilke fluer en bør ha i boksen. Fisker ikke etter laks så kommer nok til å prøve øvre del.

 

Eller er det andre elver i nærheten som en heller burde prøve seg i. ;D ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klekkinger av Rodani, samt diverse steinfluer på den tiden. Dessverre er det kun sporadisk vaking, grunnet høy vanstand, kaldt vann og få fisker. Mengden av fisk som slipper seg ned i elven fra vannet er dessverre fortsatt i vannet. De kommer rund 20 juni. Er du tolmodig, kjent og flink har du imidlertid muligheten til en ta en sværing på tidlig fiske. Det overvintrer en del større fisker i elven. De virkelig store fiskene som blir tatt i elven blir som oftest tatt i mai. De blir tatt av makkafiskere som er lommekjent og bare jakter på sværinger.  :'(Synd men sant.

 

God tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klekkinger av Rodani, samt diverse steinfluer på den tiden. Dessverre er det kun sporadisk vaking, grunnet høy vanstand, kaldt vann og få fisker. Mengden av fisk som slipper seg ned i elven fra vannet er dessverre fortsatt i vannet. De kommer rund 20 juni. Er du tolmodig, kjent og flink har du imidlertid muligheten til en ta en sværing på tidlig fiske. Det overvintrer en del større fisker i elven. De virkelig store fiskene som blir tatt i elven blir som oftest tatt i mai. De blir tatt av makkafiskere som er lommekjent og bare jakter på sværinger.  :'(Synd men sant.

 

God tur

 

Og disse makkafiskerne setter vel neppe fisk uti igjen heller... >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kansje vi burde lure oss etter dem en gang, og se hvor de fisker.

Og deretter lage en felle  ;D hihi  ;D håpe på at dem detter uti og fryser seg nesten i hel. men bare nesten.

Da kan man slå to fluer i en smekk ;D*

1. Man finner plassene med stoor fisk

2. Man blir forhåpentlig kvitt ett par makkafiskere den sessongen (som deretter gjør at det blir flere stor ørreter igjenn til oss)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kansje vi burde lure oss etter dem en gang, og se hvor de fisker.

Og deretter lage en felle  ;D hihi  ;D håpe på at dem detter uti og fryser seg nesten i hel. men bare nesten.

Da kan man slå to fluer i en smekk ;D*

1. Man finner plassene med stoor fisk

2. Man blir forhåpentlig kvitt ett par makkafiskere den sessongen (som deretter gjør at det blir flere stor ørreter igjenn til oss)

 

no deal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg e med Steffen ;D ;D

 

og rapporter tilbake hit :) 

 

hørte rykter om altfor mye småfisk i jølstra :S skal dit selv en god del til våren..  så all info er god info :)

 

Eg blir gjerne med ein tur, men som Stig seie " Ein kan ta stor fisk på tideligt fiske viss ein e godt kjent " Da e ikkje eg, men kan alltids prøva og bli da :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt tidleg, ja. Utløpet på vassenden er vel ikkje eit rasande dumt val i den perioden heller... men uti mai kan det fort begynne å skje ting.

 

Dessuten treng ein vel ikkje å spionere på makkafiskarar for å finne stor fisk, Stig veit vel like godt kvar dei står, og det er jo mykje kjekkare å spionere på ein fluefiskar enn ein makkfiskar ;)

 

Det går opp for meg no kor ufatteleg lite eg må ha fiska i 2008 når eg ikkje traff Stig ein einaste gong i år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

April/mai.....jeg lukter fin fisk i vannene :D

Hadde ikke reist opp dit på den tiden uten å vade ut i vannet ved utstikkeren ca 300 meter ovenfor broen ved Vassenden, i selve Jøstravannet. Deilig, deilig mye vaking kan man nok se under fjærmygg klekkingene her.

For ikke å snakke om Viksdalsvannet ved kirken...Badeplassen er nok en god plass å være på den tiden, evt låne seg en båt.

ta kontakt med Førde Arrangørene/turistformidlig, så hjelper de deg til personer med båtutleie...eller hør i dagligvare butikken der inne i nord enden av Viksdalsvannet.

Tror også jeg hadde kjørt ned hvor Viksdalsvannet renner ut i Hestadfjorden og gjort det samme...fisket fjærmygg på grunnene langs med land. Du kan få det riktig så moro, tenker jeg ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dersom du er den Jon jeg tror så stemmer nok det. Så deg ikke mye i år.

 

Jeg er uansett et par helger i elven i mai så Spennolsen og gjengen trenger ikke å spionere på makkerfiskerne. Utfordringen er å komme ned til de store fiskene på denne tiden.

 

Hadde vært artig om Stig V.N. kom en tur. Det hadde vært spennede å sett hvordan avfisket områdene.

 

GOD JUL

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dersom du er den Jon jeg tror så stemmer nok det. Så deg ikke mye i år.

 

Jeg er uansett et par helger i elven i mai så Spennolsen og gjengen trenger ikke å spionere på makkerfiskerne. Utfordringen er å komme ned til de store fiskene på denne tiden.

 

Hadde vært artig om Stig V.N. kom en tur. Det hadde vært spennede å sett hvordan avfisket områdene.

 

GOD JUL

Stig

 

Jeg kommer iallefall oppover på besøk neste sommer, garantert! Skal vedde på at Stig VN blir med også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

tror vi blir en gjeng som skal oppover jeg :D

 

pokker og, vurderer og gå arbeidsløs hele vår\sommeren\høsten og bare fiske :D :D

 

blæ.. så havnet jeg på jobbintervju i dag da... hehehe

men sa jeg trengte mye fri og sånt til vår og høsten..

 

INGEN PROBLEM... bare jeg har tlf og data så kan jeg jobbe fra hvor jeg vil ;) hehe 

elsker hotellbransjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...