Gå til innhold

min føste spent spinner


Vangen

Anbefalte innlegg

den var fiskbar ja 8) 8) min favoritt spent spinner er laget av de samme matriellene og jeg variere etter hvilken døgnflueart den skal imitere..

 

veldig bra at du bruker antron, polygarn til vinge, da skrumper ikke vingene seg sammen til noen nåler som stikker ut.. men beholder vingene selv når de blir våte.

fjær og cdc er eksempler på matrielle som får vingene til å krype og få fibrene til og henge sammen.. da er det bra med kunstige matrialer...

Men cdc og fjær vinger blir veldig fint da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den var fiskbar ja 8) 8) min favoritt spent spinner er laget av de samme matriellene og jeg variere etter hvilken døgnflueart den skal imitere..

 

veldig bra at du bruker antron, polygarn til vinge, da skrumper ikke vingene seg sammen til noen nåler som stikker ut.. men beholder vingene selv når de blir våte.

fjær og cdc er eksempler på matrielle som får vingene til å krype og få fibrene til og henge sammen.. da er det bra med kunstige matrialer...

Men cdc og fjær vinger blir veldig fint da :)

 

cds og fjær er kjempe bra å bruke, spes hackle. når de blir våte er det jo lite vits å bruke de. skal nemmelig flyte. det som ikke duger så bra er organza. polygarn og antron har en stor tendens å bli buskete etter noen kast og det er ikke bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den var fiskbar ja 8) 8) min favoritt spent spinner er laget av de samme matriellene og jeg variere etter hvilken døgnflueart den skal imitere..

 

veldig bra at du bruker antron, polygarn til vinge, da skrumper ikke vingene seg sammen til noen nåler som stikker ut.. men beholder vingene selv når de blir våte.

fjær og cdc er eksempler på matrielle som får vingene til å krype og få fibrene til og henge sammen.. da er det bra med kunstige matrialer...

Men cdc og fjær vinger blir veldig fint da :)

 

takk for det :) har begrenset med bindemateriell om dagen så jeg prøver å få det beste ut av det. synes spent spinnere er relativt enkle i forhold til streaking caddies og parachutes som jeg har prøvd hittil. der har jeg knota mye ved avslutningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den var fiskbar ja 8) 8) min favoritt spent spinner er laget av de samme matriellene og jeg variere etter hvilken døgnflueart den skal imitere..

 

veldig bra at du bruker antron, polygarn til vinge, da skrumper ikke vingene seg sammen til noen nåler som stikker ut.. men beholder vingene selv når de blir våte.

fjær og cdc er eksempler på matrielle som får vingene til å krype og få fibrene til og henge sammen.. da er det bra med kunstige matrialer...

Men cdc og fjær vinger blir veldig fint da :)

 

takk for det :) har begrenset med bindemateriell om dagen så jeg prøver å få det beste ut av det. synes spent spinnere er relativt enkle i forhold til streaking caddies og parachutes som jeg har prøvd hittil. der har jeg knota mye ved avslutningen.

 

 

 

se denne: http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=9865.0

 

kan sikkert lage en steg for steg på parachuten også.. så blir det litt letter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Har prøvd å binne en spent spinner for første gang. Er vel ikke helt perfekt, men ville da tro den er fiskbar?

 

Materialer:

krok: TMC 100 str 12

Hale: Fibetts

Kropp: Fine & dry dubbing

Thorax: Fine & dry dubbing

Vinge: Antron

 

Om dette er din første så har du et enormt potensiale i deg ihvertfall for denne var fin :D kommer helt sikkert til å gi deg fisk.  ;D

Min første var langt i gra like fin som denne  ;)

 

Jeg bruker stort sett Tiemco aero dry fly, Cdc eller Hackel i mine spentspinnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for all tilbakemeldinger :D det varmer på motivasjonen. Det er vel min 10. flue totalt det der. Det jeg sliter med, som viser seg spesielt på parachuten er det å feste bindetråden når hackelet ligger i veien.

 

kan legge ut flere bilder etterhvert i denne samletråden som ligger ute, så kan dere jo se framgangen. :)

 

skal ta en titt på de bindebeskrivelsene dere har lagt ut!

 

igjen takk for tilbakemeldinger ;)

 

EDIT: for å gi litt ros tilbake, så er det jo uendelig med inspirasjon på dette forumet, hender jeg sitter noen timer på kvelden bare for å se på de mange flotte fluene som er lagt ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Har prøvd å binne en spent spinner for første gang. Er vel ikke helt perfekt, men ville da tro den er fiskbar?

 

Materialer:

krok: TMC 100 str 12

Hale: Fibetts

Kropp: Fine & dry dubbing

Thorax: Fine & dry dubbing

Vinge: Antron

 

perfekt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er fronthackle du har problemer med, så fikk jeg et godt tips av Staffan den tid han jobbet med STREAMSIDE.

 

Klipp en liten bit av en av fingrene på en gummihanske, stikk et lite hull i enden og tre den inn på bindetråden før du starter bindingen. Før du begynner på knuten, dra så hanskebiten over krokøyet og derved har du fri vei til å feste tråden. Lykke til.

 

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er fronthackle du har problemer med, så fikk jeg et godt tips av Staffan den tid han jobbet med STREAMSIDE.

 

Klipp en liten bit av en av fingrene på en gummihanske, stikk et lite hull i enden og tre den inn på bindetråden før du starter bindingen. Før du begynner på knuten, dra så hanskebiten over krokøyet og derved har du fri vei til å feste tråden. Lykke til.

 

Magne Fjellstad.

 

Takk for tipset! Det hørtes genialt ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott flue vangen, og spesielt har du klart å tapere kroppen fint. Jeg liker fluer med tydelige segmenter, og bruker aller helst biot. På din variant kan du få til en tydelig segmentering f.eks. ved å festen inn en tråd med Splash (oliven passer bra til rustrøde spents) og ribbe den rundt kroppen. Bare som et forslag til next step, men som sagt: Flua di' var flott som bare det den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...