Gå til innhold

Hvor blir ørreten av?


sixpack_karlsen

Anbefalte innlegg

Jeg har funnet meg et fint strekk i en nydelig liten ørretelv, som jeg fisker mye i på våren og forsommeren (april-juni). Det står en del stor fisk på dette strekket, men etter noen fine uker i mai og juni så "forsvinner" plutselig storfisken og erstattes av haugevis av 200 grammere.

 

I mange år har jeg lurt på hva som egentlig skjer, og jeg har selvfølgelig en del teorier. Likevel kunne det ha vært interessant å høre hva andre har å fortelle om ørretens vandringsmønster.

 

Hva er det egentlig som skjer i godelva mi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

de kan nok vandre endel,temperatur over 16 grader er også for varmt, elver blir fort varme sa hele vannmassen byttes hele tiden.....gutta dine binner du på dypet i vanna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Om de ikke har et vann i nærheten så vandrer de lengre ned i elva. Har mange ganger hatt bra fiske i store elver laaangt opp tidlig på sesongen (gytefisk), som senere viser seg å være dårlig når det bare er sildrebekken igjen. Selv om det klekker der. Ørreten trenger skjul, minimum vannstand og god mattilgang. Mangler noen faktorene så vandrer den et annet sted der desse eksisterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at ikke den fine fisken drukner i mengden av småfisk men fremmdeles er der?

Det området du sikter til tror jeg er den mest næringsrike delen i hele vassdraget.

Det er jo lite småfisk der tidlig i sessongen.

Jeg tror dette er et område fisken drar på næringsøk til. Både stor og liten men at den store kommer først.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at ikke den fine fisken drukner i mengden av småfisk men fremmdeles er der?

 

Nei, jeg er absolutte ikke sikker, men tror du ikke vi ville sett et og annet storfisk-vak dersom han hadde vært der?

 

Det burde vel også vært fristende å gå over til fiskediett med alle småfisken rundt seg, men det har vært få grove ploger å observere... :rolleyes:

 

Har du ikke en dykkerdrakt å låne meg, så surfer vi nedover vassdraget i sommer en gang og sjekker om han er der... ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en sånn elv. Eller elv og elv. Den er 2 meter på det bredeste og ca 60-70 cm dyp i snitt.... Der tar vi fisk på 600 gram til kiloen, men kun i mai (best rundt miden på mai)... "Elva" er bare ett strekk på ca 2 km fra dammen til tjernet på nedsiden. Har blir all fisk borte. Ikke erstattet...

Har konstantert at det har med temperatur å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til noen småelver med samme fenomen. I disse elvene følger ørreten etter kyta til gyteplassene på forsommeren hvor det er skikkelig spetakkel. Etter gytinga til kyta forsvinner de store ørretene ut i vannene igjen. En typisk næringsvandring.

Vet ikke om det er kyte i ditt område sixpack?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har alltid lært og hørt at ørekyte nesten ikke har verdi som mat for ørreten,,,,,les mer om ufisken her

 

http://buskerud.miljostatus.no/msf_themepage.aspx?m=2619

 

Dette har jeg også lært! ...Men...

På sennalandet (fjellplatå, Vest-Finnmark) har vi flere vann med ufattelig mye ørekyte. Når fjærmygga klekker, hagler det kyte overalt.

Like etter isgang, og sent på høsten når klekkeaktiviteter er lave, går imidlertid ørret og røye amok på kytene.

Da herjer "bamsene" helt inne på grunna, hvor de svømmer med vidåpen kjeft gjennom stimene med ørekyte!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har alltid lært og hørt at ørekyte nesten ikke har verdi som mat for ørreten,,,,,les mer om ufisken her

 

http://buskerud.miljostatus.no/msf_themepage.aspx?m=2619

 

Dette har jeg også lært! ...Men...

På sennalandet (fjellplatå, Vest-Finnmark) har vi flere vann med ufattelig mye ørekyte. Når fjærmygga klekker, hagler det kyte overalt.

Like etter isgang, og sent på høsten når klekkeaktiviteter er lave, går imidlertid ørret og røye amok på kytene.

Da herjer "bamsene" helt inne på grunna, hvor de svømmer med vidåpen kjeft gjennom stimene med ørekyte!

 

 

 

Hadde samme opplevelse på kola. I et stort vann kunne du tydelig se at ørreten jaget ørekyte. Ørekyta sprutet opp av vannet. Det var akkurat som å se åta når makrellen jager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

100% sikker på at det ikke var stingsild......jeg spør meg hvordan den kan ha spredd seg dit som var et avsondra område inntil for 20 år sida, enskjønt den kan ha blitt spredd ut via noen som hadde tilgang på området......

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100% sikker på at det ikke var stingsild......jeg spør meg hvordan den kan ha spredd seg dit som var et avsondra område inntil for 20 år sida, enskjønt den kan ha blitt spredd ut via noen som hadde tilgang på området......

 

 

Om det var stingsild som ble jaget har jeg aldri tenkt over. Det kan hende. Men jeg tror det var ørekyte.

Elvene der oppe er smekkfulle av ørekyte. Det er det i alle fall ingen tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til noen småelver med samme fenomen. I disse elvene følger ørreten etter kyta til gyteplassene på forsommeren hvor det er skikkelig spetakkel. Etter gytinga til kyta forsvinner de store ørretene ut i vannene igjen. En typisk næringsvandring.

Vet ikke om det er kyte i ditt område sixpack?

 

Nei, det er heldigvis ikke ørekyte i dette området... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til noen småelver med samme fenomen. I disse elvene følger ørreten etter kyta til gyteplassene på forsommeren hvor det er skikkelig spetakkel. Etter gytinga til kyta forsvinner de store ørretene ut i vannene igjen. En typisk næringsvandring.

Vet ikke om det er kyte i ditt område sixpack?

 

Nei, det er heldigvis ikke ørekyte i dette området... :rolleyes:

 

Det samme gelder elven jeg nevnte. Ingen ørekyte der heller. Men laue derimot... Den gyter jo på våren, men jeg har aldri lagt merke til at det er dette ørreten går opp i elva for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til noen småelver med samme fenomen. I disse elvene følger ørreten etter kyta til gyteplassene på forsommeren hvor det er skikkelig spetakkel. Etter gytinga til kyta forsvinner de store ørretene ut i vannene igjen. En typisk næringsvandring.

Vet ikke om det er kyte i ditt område sixpack?

 

Nei, det er heldigvis ikke ørekyte i dette området... :rolleyes:

Godt å høre at det ikke er kyte i ditt område :)

Da kan det vel hende at vanntemperaturen blir for høy og kanskje vannstanden for liten. Ørreten trekker fort vekk og på dypere vann når dette inntreffer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har alltid lært og hørt at ørekyte nesten ikke har verdi som mat for ørreten,,,,,les mer om ufisken her

 

http://buskerud.miljostatus.no/msf_themepage.aspx?m=2619

 

Dette har jeg også lært! ...Men...

På sennalandet (fjellplatå, Vest-Finnmark) har vi flere vann med ufattelig mye ørekyte. Når fjærmygga klekker, hagler det kyte overalt.

Like etter isgang, og sent på høsten når klekkeaktiviteter er lave, går imidlertid ørret og røye amok på kytene.

Da herjer "bamsene" helt inne på grunna, hvor de svømmer med vidåpen kjeft gjennom stimene med ørekyte!

 

 

 

Hadde samme opplevelse på kola. I et stort vann kunne du tydelig se at ørreten jaget ørekyte. Ørekyta sprutet opp av vannet. Det var akkurat som å se åta når makrellen jager. 

 

Har sett dette på Kola selv og i mange vassdrag på Østlandet,også på høyfjellet. Det er spesielt når kyta gyter at ørreten jager.

Det er enorme mengder av den samlet på et begrenset område og det er innlysende at rognsprengte kyter virkelig er noe som monner i matveien.

Det er fasinerende å se på når stor ørret kommer med voldsom hastighet og ploger gjennom kytestimene. Prøv en streamerimitasjon med litt rødt i så blir det ofte action :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

kanskje i vann med lite insektsliv......men ørekyte er drepen for fiskevann / elver.....de plyndre ut vannlevende insekter med så stor effektivitet at det de spiser gjør at en dævv ørekyte i en ørretmage egentlig har en negativ næringsverdi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...