Gå til innhold

Utstyr til splitcanebygging


Anbefalte innlegg

Skal ikke se bort fra at jeg kommer til å plage deg med flere dumme/rare spørsmål fremover Vidar :rolleyes:.

Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar!

Rare spørsmål er jeg litt mer usikker på....... ;D

En god løsning for mange kan være å samarbeide om utstyr. Kjøp f eks en form + andre ting man ikke bruker hele tiden felles. Med litt koordinering og samarbeid går dette fint.

Husk at høvlingen bare er en liten del av byggeprosessen. Tipper at du kommer langt om du setter av et par uker med finhøvling på kveldstid som nybegynner.

Splitting, retting av bladknuter, grovhøvling (i treform), liming, montering, lakkering etc etc etc trenger dere ikke så veldig mye stæsj til.

Bygg så en stang hver, og bli enige om når hver enkelt skal ha tilgang til formen.

Etter hvert blir noen forsynt, mens andre vil bygge mer. Når den tid kommer kan dere bli enige om å kjøpe hverandre ut.

Det er dette jeg kaller "naturlig nord-norsk sosialisme". Finner dessverre ikke så mye av denslags i urbane strøk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I urbane strøk finnes såpass med nordnorsk sosialisme at det kan lånes ut en høvelform så får du teste om det er gøy.

Her er en kort versjon av hva jeg startet med før bygging:

5m 1" alu firkant for mekking av form (vanligvis 3/4" stål), skruer, gjengetapp, fil, trekantfil, kloss og lim ca 1000,- (+ et par kasser øl og arbeid før formen ble ferdig)

Høvel, høvelblader, gode japanske slipesteiner,bambusbibel, kniv, dybdemåler, digitalt skyvelær (ebay), 2m 1" eikestokk for grovform, varmepistol, 2m 2,5" trynt rør for enkel herdeovn ca 5000,-

Trikset med et slikt prosjekt er bare å bestemme seg og handle litt av gangen så merkes ikke at det koster i det hele tatt ;) Holder med de andre som anbefaler bok tidlig i prosessen, det er hva som skal til for å få inspirasjon og bli ivrig!

Lover deg at det ikke blir kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Nå er det ikke lenge før høvelformen er i hus 8).

Jeg må takke Kalle for at han ville gi slipp på sin!!

Det er fortsatt en del som mangler før jeg kan sette i gang prosjektet.

I første omgang har jeg prøvd å finne noen som forhandler diverse håndhøvler her til lands,

men det er ikke mye å finne gitt :-\!!

Dere bambusfolk,hvor har dere kjøpt deres høvler?

Har dere importert?

Det neste blir vel å lage en "trådtvinne"-maskin og en ovn :D.

Kom gjerne med tips og hint til en canefersking :P!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Roger :).

Det er en del stæsj som skal på plass før jeg kommer i gang med selve stangbyggingen,men jeg skal nok legge ut noen bilder etterhvert...

Det er bare å kjøpe deg en høvelform og komme i gang Roger :P.

Det er noe som heter "har du lyst,har du lov",uansett hvor mye folk rister på hodet(har et par kompiser som mener dette er galskap) 8).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååååhhhh,der var det mye snadder Hermann :P!!!

Du får bare si fra dersom du vil kvitte deg med det 8).........

Tror ikke du bør regne med det ;D Fikk forresten akkurat tak i et diditalt mikrometer fra Mitutoyo til 35$ på ebay. Koster vel rundt 1500-2000 nytt ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

såvidt jeg kan se så er vel mikrometeret som ligger der av typen biltema... det er vel ikke mye verd i denne sammenheng.

Det er ikke helt riktig at mikrometer fra biltema er bare tøys. Jeg har et maken og for moroskyld kalibrerte jeg det mot noen kalibreringspinner vi har på jobb (+/-0,001mm). Måleresultatet var som følger (målte verdier i parantes):

Cal pinne

1,10 mm (1,10)

1,05 mm (1,05)

1,03 mm (1,03)

1,00 mm (1,00)

0,95 mm (0,95)

Nå hadde jeg ingen større bolter å kalibrere mot, men har sammenlignet med et langt dyrere digitalt mikrometer jeg har og finner at mikrometeret fra Biltema er overraskemde nøyaktig. Du får faktisk svært mye for pengene!

Mvh Sjur

PS! Dette innlegget blir antakelig slettet siden jeg kommer til å bli tolket som en mellommann for Biltema. ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg måtte bidra med noe on-topic også siden mitt forrige innlegg var litt på siden. I dag har jeg faktisk splittet min første bambusstokk! I to! Det er viktig å ikke gå for fort fram. Ellers har jeg tatt et bilde av verktøyet jeg har tenkt å bruke for å lage min første stang. Hvor vanskelig kan det egentlig være? Tror jeg går for en Garrison 204E.

[attachimg=1]

post-0-13949884517302_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt informasjon om micrometer og nøyaktighet. For å fortelle litt om min bakgrunn, så har jeg jobbet med mekanisk produksjon og konstruksjon i over 20 år. Har også bygget opp et eget målerom som tilfredstiller krav til produksjon av forsvarsdeler etc.

Når det gjelder "billige mikrometer", så finnes det en mengde 0-25 mm som en kan få kjøpt for 150-300 kroner. Felles for dem alle er at de stort sett oppfyller alle krav til å måle nøyaktig ned til 0.01 mm. Skal du måle mere nøyaktig enn det går prisen fort oppover, og kan fort komme opp i 1500-3000 kroner. Men det er ingen som kan stå i hobbyrommet sitt eller garasjen og gjøre seg nytte av slike instrumenter. Da krever det det at du har det støvfritt, tempraturkontroll (20 grader celsius konstant), kontroll med luftrykk og fuktighet, da snakker vi laboratorium.  Når det gjelder digitale mikrometer, så er de skjelden mer nøyaktig, men de er lettere og lese. Grunnen til at de ikke er mer nøye, er at det er mekanikk inni som er eksakt lik på et konvensjonelt og digitalt mikrometer. Det er bare lagt til elektronikk på detene.  Når en skal kontrollere et mikrometer er det viktig å prøve det gjerne på forskjellige målastaver eller passbiter. Eks. helt sammen til 0, så 10 mm og til slutt 20 mm. Da har du sen vandring som sier noe om jamnheten. Det er viktig å oppbevare det tørt, og temperert 15-22 grader er fint. Det er også viktig at måleinstrumentet og delen som skal måles holder samme temperatur. Ikke ta med en del  fra garasjen i 2 grader og inn til måleverktøyet som holder 20 grader. Da får du et feil måleresultat, gjerne 2-3 hundredeler på en så liten diameter. Og jo større del, desto større avik. Det er og så viktig å holde mikrometeret rent, tørk av måleflatene med en lofri klut før måling. og under oppbevaring, tørk over mikrometeret og målestaver med en fille bløtt opp med 5-56 eller tilsvarende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også at bambus er et naturmaleriale, som aldri vil ha en 100% jevn overflate og som sveller/krymper avhengig av temperatur og luftfuktighet.

Ut i fra den erkjennelsen tilsier testen til Sjur at skyvelæret fra Biltema er mer enn nøyaktig nok til stangbygging.

Når du måler en bambusstrip (høyden på trekanten) er dessuten kanten du måler mot så skjør at litt for hardt press på mikrometeren er nok til å skvise kanten flere hundredeler.

Etter mitt syn er det ideelle måleinstrument en fjærbelastet mikrometer som gir et lett, men jevnt press mot de måleobjektet, alternativt et mikrometermål med moment. Da får man i hvert fall tilnærmet jevne målinger.

Men, som sagt, Biltemas digitale skyvelære holder i bøtts and spans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

såvidt jeg kan se så er vel mikrometeret som ligger der av typen biltema... det er vel ikke mye verd i denne sammenheng.

Tror nok det Biltema mikrometeret holder jeg. Det er stenger og ikke romferjer vi bygger, men jeg har også et digitalt Mitutoyo mikrometer til finmåling. Det måler helt ned i 0.001 mm med en feilmargin på +/- 0.002 mm. Men, som Kjell sier lenger opp i tråden, er det under optimale forhold, og i tillegg som Vidar sier, bambus er et levende materiale.

Hermann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...