Gå til innhold

c&r - hvor og hvilke ting skal man tenke på?


Espen Tversland

Anbefalte innlegg

hei

 

Etter å ha lest diverse tråder om c&r, hemslia etc. skal jeg innrømme at jeg blir noe forvirret.

 

Jeg håper noen kan hjepe meg med noen retningslinjer angående c&r i både kjente og ukjente elver.

I sommer (da jeg startet med fluefiske) var jeg noen ganger i en kjent elv (se tid. poster) - der syntes jeg det var en god del fisk mellom 200-400 g + fikk oppleve spenningen med å bomme på tilslag av et monster (ta ting med en klype salt).

Jeg liker å spise ørret og tar som oftest med meg tilbehør på tur enn hovedretter (ganske sulten noen dager).

 

dilemaet mitt - skal jeg spise flere små fisk (steik fisk som sigemor kaller det +/- 200 gr) eller den ene store ?

-hva er best for de forskjellige elvene og hva skal se etter for å kunne avgjøre dette best selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er snakk om at man vil ta med seg en fisk hjem fra fisketuren så må man tenke litt gjennom hva man gjør / -skal gjøre. Det jeg mener er viktig er å ta en nærmere titt på bestanden av ørret i den aktuelle elven eller det aktuelle vannet. Har vannet masse småfisk, 200 - 500 gram, så skader det ikke å beskatte av disse, men er du da så heldig å får en skikkelig ørret i vannet/ elven så ville jeg tenke meg om to ganger før den ble middag. Er det riktig å avlive en av de få ørretene som kanskje vil produsere mange nye fisk? Jeg mener nei. Men nå har det seg også noen ganger sånn at den store fisken ikke er interessert i å gå opp i den lille bekken der borte, jeg har flere ganger vært på observasjon av ørret i bekken eller elven, og ofte er det mye små fisk som er aktiv når det kommer til gytingen, men det finnes ingen fasit der heller. Nå roter jeg meg inn i flere emner her. :D

 

Er man glad i en selvfisket ørret så kan man ta med seg en hjem for steiking, men ikke gjør det til en vane å ta "de store" !! Det har aldri vært noe problem for meg, for jeg ser lite til den store fisken, tror den har innebygd radar som oppdager meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vannet\elven er overbefolket med småfallen fisk, er det helt klart at det ville være ugunstig å fjerne en av de store. Nettopp fordi det antagelig ikke er så veldig mange andre "store". Et overbefolket vann bør i høyeste grad bli kultivert slik at man på en måte får utnyttet ørretens kanibalisme. I vann og vassdrag blir imidlertid fiskens størrelse også regulert av næringstilgang, interaksjon med annen fisk og vannkvalitet. Fisken maks str. varierer derfor fra vann til vann og sådan også definisjonen "stor fisk". Om man da ikke har opplysninger om vannet\vassdragets tilstand, bør man prøve å observere og gjøre seg en egen mening om dette.

 

En fisk på halvkiloen kan være svært stor fisk i et vassdrag og liten fisk i et annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rimelig vanskelig spørsmål. Om jeg skal ta sjansen på et svar, så la meg først si at dette gjelder de områder jeg føler meg rimelig kjent i. Og at dette kan være helt feil i andre områder.

Østmarka, fks; Der føler jeg at en aure på halvkilon bør betraktes som en rimelig stor fisk. Og kanskje bør slippes ut. Man får et visst inntrykk av hva snittstørrelsen er i vannet etterhvert. Fra egen og andres erfaring. Her styres jo snittstørrelsen mye av det lokale fiske/jeger-laget. Så, selv om man kanskje synes at snittstørrelsen er relativt lav, må man jo bare stole på at de kan faget, og ta med seg en og annen 3hektos hjem til panna. Digresjon: Min erfaring med Østmarka, er at det settes ut altfor mye smått i de små vanna. Har opplevd gode småvann m få, men store aurer blitt forvandlet til tusenbrødre-vann i løpet av et par år. Har sett det blitt sluppet ut like mye i vann som er en femtedel av det neste.... Her er det vel bare å ta kontakt....

-Men, tilbake: Har du fått oversikten, så ta med deg "tusenbrødra" hjem...

Når det gjelder div.elver litt oppover i dala, så som Hallingdalen, Østerdalen, etc, så må man virkelig bli kjent først. Tar man Østerdalen/Storelvdal, fks, så lider jo dette området under slett kultivering. I de fleste elvene her, burde man håve opp det meste av små-fisk man får. Kanskje med unntak av Rena-elva.

Hallingdalen, med tilstøtende daler/elver, er litt vanskeligere. Her er det "seriøs kultivering" noen steder, mens andre ikke følges opp på noe av i nærheten av en seriøs måte. Og, hvis stedet er overbefolket av små tusenbrødre, synes jeg man skal ta med seg et godt knippe av disse steikefiskene, frese i panna, gjerne m rømme, nyte et Herremåltid, og sitte igjen med god samvittighet. -Men, som sagt, et vanskelig spørsmål. Når det gjelder de "store", i elver, så skjønner jeg godt at man vil kakke kilosen i huet og ta med seg. Særlig når det er "livets fisk"! -Men ikke mange av dem.... -Og dessuten er de under kilos de beste matfiskene synes jo jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Og så er vi tilbake til akkurat hva jeg har etterlyst hele tiden i diverse innlegg:

Hvorfor ikke legge frem opplysninger om de forskjellige fiskestedene slik at alle er klar over hvordan man bør forholde seg til uttak av fisk. Det er alltid noen som kjenner vassdraget godt nok til å komme med informasjon om dette. Problemet er at mange vil sitte inne med opplysningene i håp om at det ikke er andre som oppdager paradiset deres. Hvis alle legger frem sine opplysninger, vil vi være spredd over hele landet likevel. Slik det er i dag klumper vi oss sammen i Hemsila, Rena, Trysilelva osv... Dette fører til at vi blir menneskets svar på gresshoppesvermer. Så fort noen finner gull et annet sted og forteller om det, og det begynner å bli ødelagt der vi allerede er, flytter hele svermen seg dit og fortærer det som er der i løpet av kort tid. I Norge er det så mye "gull" at dersom alle visste litt mer om hva som finnes og hvordan man best bruker det, ville det være nok til alle uten at vi må stå oppi vaderene til hverandre.

 

Der hvor det er for mye fisk hadde det jo vært bra om vi kunne samarbeide litt og ta ut en del istedenfor å bare slippe dem tilbake fordi de er for små. Det finnes mange dyr i skogen som liker fisk! Og noen få år senere så har vi kanskje fått enda et kanonsted. :D

 

Når det gjelder C&R og vettug bruk, er det noen regeler som jeg hele tiden prøver å leve etter. Er det best for den lokale fiskestammen at jeg slipper noen eller alle jeg får fri? ("Alle" må tas med en klype salt siden 1 fisk også kan være alt jeg får) Hvor stor er en medium stor fisk i vassdraget? Jeg vil ikke ta ut større fisk enn gjennomsnittsstørrelsen av en enkel grunn: Naturen fungerer ellers slik at de største og sterkeste overlever og dermed blir stammen mer motstandsdyktig i neste generasjon fordi de best tilpassede genene videreføres. Dersom jeg tar ut de største fiskene jeg får, taler jeg naturen midt imot og sørger for at fiskestammen blir svakere. Ikke veldig heldig spør dere meg. En gammel fisk som sannsynligvis ikke gjør annet enn å oppta plass og forsyner seg av matfatet til de andre kunne kanskje med fordel fjernes? Nei, jeg tror ikke det. Jeg tror den er viktig for utsiling av de svake. Den er liksom hinderet som sørger for at det bare er de sterkeste som kommer seg opp og frem. Dessuten er den vel ikke særlig god middag heller?

 

Selve utøvelsen av C&R synes jeg er viktig at gjøres på en skikkelig måte. Fisken bør ikke settes tilbake, den bør slippes fri. Med andre ord - den bør ikke ut av vannet! Jeg skriver bør fordi man i enkelte tilfeller må ta den opp for å få ut flua og sjekke eventuelle skader. Finmasket håv uten knuter er obligatorisk. Å klemme hardt rundt fisken for å holde den fast fordi man ikke har håv, er rett og slett slurvete. Ha litt respekt for motstanderen og bruk alltid håv!!! Skal man fiske med eller uten mothake? Både ja og nei! Det kommer an på hva slags krok man bruker. Noen mothakefrie kroker glipper taket lettere ann andre og de vil da kunne feste seg flere ganger i løpet av kjøringen. Da gjør den mer skade enn en med en liten mothake. Å klemme ned mothaken for å fiske uten mothake er, etter min mening, i beste fall en tabbe!

 

Har jeg selv syndet mot noe av dette? Å jada - alt sammen, mange ganger :oops: Men til sommeren skal jeg ta meg sammen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det i beste fall en tabbe å klemme ned mothaker?

Hvilke motakerløse kroker slipper ikke lett, og bør benyttes?

 

Har ikke hatt problemer/hvert oppmersom på problemet så jeg er spent på å bli opplyst.

 

Har noen fåååååå fluer, så vær grei når du svarer. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mye bra her!

 

Men det som er nesten viktigst er å behandle fisken med omhu. Ha en skikkelig krokløsnertang og gjør det varsomt. Skal man sette tilbake fisk så skal det ikke være stress, riv, røsk og panikk. La fisken være i håven når du løsner kroken og hold den med buken opp.

 

Mothakeløsekroker synes jeg er noe dritt og bruker ikke det. Har selv opplevd å miste mye fisk på det og at kroken bytter grep. Jeg har aldri problemer med å fjerne kroken varsomt selv om jeg bruker mothake. Og bare for ha sagt det så har alle kroker jeg bruker meget liten mothake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

For det første må jeg si at mine erfaringer og meninger ikke på noen måte må regnes som noe annet enn det det er - personlige meninger. Det finnes sikkert en haug med fluefiskere i Norge med mer inngående kjennskap til temaet enn det jeg besitter. Men, men,

 

En krok med nedklemt mothake vil lage et større hull enn strengt tatt nødvendig. Det vil også kreve mer kraft ved tilslaget for å trenge skikkelig inn. Resultatet kan være en svekkelse av fortomsmaterialet i tilslaget dersom man fisker med tynn fortom. Selv om fortommen ikke ryker der og da, vil den fort kunne ryke senere under kjøring. Noen kroker som brukes til kjøpefluer egner seg heller ikke til å klemme ned mothaken. På noen av dem knekker kroken når man forsøker å klemmer den ned.

 

De aller fleste tørrfluekroker med mothaker har også en kortere spiss enn de som er laget uten mothaker. Dette vil igjen føre til at kroken har mindre tak i kjøttet og kroken bendes lett ut under kjøring. Fisken går som kjent ikke alltid samme vei hele tiden. Resultatet er da ofte at fisken krokes igjen et annet sted, enten i kjeften eller andre steder. Jeg har med slike kroker fått noen få ørreter med kroken i øyet. Ikke særlig bra! :oops: Da er det nok bedre å bruke en krok med mothake.

 

Jeg har ikke prøvd en brøkdel av alle kroker som finnes på markedet, men de beste krokene uten mothake er etter min mening: Tiemco 103BL, Tiemco 2499SP-BL og Knapek krokene. Disse krokene har en lang og tynn spiss som trenger lett inn og holder svært godt. Jeg har med disse krokene ikke merket at jeg har mistet mer fisk enn med kroker med mothake.

 

I diverse konkurranser i utlandet hvor man er pålagt å fiske uten mothake, har stort sett de norske fisket med nedklemte mothaker (det er jo lite vanlig å fiske uten i Norge). I disse konkurransene har resultatet ofte vært at de norske har mistet mer fisk enn de andre. Snakker man med de aller beste utenlandske fiskerne så rister de bare på hodet og lurer på om de norske ikke har fulgt med i timen. Komentaren er som regel at en skikkelig krok uten mothake gjør minst like god nytte som en med mothake. Dessuten skal det mindre tull til for å løsne kroken fra fisken, og ikke ødelegger man flua så lett heller.

 

Men uansett hva man mener om saken: Det er vel bedre å miste en fisk enn å rive ut en stor mothake (som ødelegger mye vev) hvis man likevel har tenkt å slippe den fri etterpå? For det er vel fisken vi tenker på?

 

Men en bitteliten mothake derimot - tja :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
Men det som er nesten viktigst er å behandle fisken med omhu. Ha en skikkelig krokløsnertang og gjør det varsomt. Skal man sette tilbake fisk så skal det ikke være stress' date=' riv, røsk og panikk. La fisken være i håven når du løsner kroken og hold den med buken opp.[/quote']

Helt enig!

 

Mothakeløsekroker synes jeg er noe dritt og bruker ikke det. Har selv opplevd å miste mye fisk på det og at kroken bytter grep. Jeg har aldri problemer med å fjerne kroken varsomt selv om jeg bruker mothake. Og bare for ha sagt det så har alle kroker jeg bruker meget liten mothake.

Men, fisket du ikke i Hemsila i fjor da Rune :?: Forbudt med mothaker der vet du ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for rådene og jeg skal slutte å binde mothakeløse fluer nå!

 

Det burde blitt skrevet en "skikk og bruk" til elver og vann her tillands -både generell og stedsbestemt + litt om kultivering etc.

Skal innrømme at jeg ikke hadde hørt om eller praktisert c&r før ifjor.

Jeg ble opplært på "makk klysa" i nord norge som liten. :roll: og spiste det som ble fanget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærte noe nytt i dag også. Har ikke tenkt over problemstillingen før, men skal følge med og prøve krokene du nevner Fishy.

 

Slutter meg forøvrig helt til det Rune sier. Vi må bruke hue når kroken skal ut.

 

Mvh Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Mothakeløsekroker synes jeg er noe dritt og bruker ikke det. Har selv opplevd å miste mye fisk på det og at kroken bytter grep. Jeg har aldri problemer med å fjerne kroken varsomt selv om jeg bruker mothake. Og bare for ha sagt det så har alle kroker jeg bruker meget liten mothake.

 

Min foretrukende krog er TMC 103 bl uden modhage, det er en fordel da du sætter krogen meget lettere, der er ingen modstand p.g.a. modhagen.

Jeg har det ikke godt med at skal fjerne en krog på en Harr, på under 20 cm. med en krog som har en modhage. har altid en tang i vesten, til at trykke modhagen ind på andre kroge. og jeg taber ikke flere fisk af den grund. jeg tror det er en vanesag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slipper stort sett ut igjen fisken. Men jeg savner et skikkelig verktøy for å få tak i kroken når jeg skal fjerne den fra fisken. Jeg har en peang som jeg synes ødelegger fluene for lett. Jeg har også en krokløser hvor jeg fører fortommen inn i et lite rør via et smalt spor. Da skulle en helst hatt tre armer. Er det noen som har vært borti noe genialt verktøy til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
×
×
  • Opprett ny...