Gå til innhold

Noen tekniske spørsmål


Anbefalte innlegg

Jeg har noen tekniske / utstyrsrelaterte spørsmål.

 

Mitt nye kamera (Pentax K200D, min første speilrefleks) har fått kjøre seg litt i julen, med bilder av familien rundt pakkene og julematen. Spesielt min lille niese måtte jo foreviges.

Jeg simplethen elsker dette kameraet og optikken jeg har (Pentax SMC 18-55 + 55-300) utendørs og er pære fornøyd der.

 

MEN - men men men.

Mitt fancy-schmancy kamera trives ikke så godt innendørs!  ???

I "P-modus", dvs auto uten blitz, ble det så lang lukkertid at lille niese ble uskarp.  :-\

Den innebygde blitzen gir jo verden styggeste og hardeste lys, så jeg ville unngå blitzbruk. Ved å gå opp til ISO 800 gikk det bedre uten blitz. For å få det hele bra, ble det mye mikk-makk og omstilling av kamera, lukkertider osv osv. Det duger ikke i familieselskapstid. Dessuten er jeg innebygd skeptisk til å øke ISO i utrengsmål.

 

Jeg kommer til å ta mye innendørsbilder fremover (mye mer enn jeg først trodde da jeg kjøpte en lang telelinse, men det er nå så)

 

Så til spørsmålene:

- Kan jeg oppnå bedre lysfølsomhet ved å kjøpe et objektiv som er mer lyssterkt / lavere "f"? Bruker i dag kit-objektivet

Pentax SMC-DA 18-55mm II F3,5-5,6 AL  (straks jeg går over 20mm brennvidde stiger "f" til 4+ og lukkertiden tvinges mot lengre)

- Skal jeg heller satse på en skikkelig blitz, til ca halve prisen av et f 2,8 - objektiv?

- Hva bruker dere av optikk for "barnebilder" innendørs? Uansett om det er Nikon, Canon osv - hva bruker dere?

 

PS

Jeg er også inne på foto.no, men føler at å stille disse spørsmålene der blir som å stille spørsmålet "Hva er forskjellen på tørrflue og streamer?" her inne  ;) DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver meg med noen erfaringer. I de sene timer innendørs er det vanskelig å unngå blitz når du skal forevige smårollinger. Du kan eksperimentere litt med manuell innstilling, og innebygd blitz. Jeg har funnet ut at kombinasjonen 1/160 sek lukkertid og rundt f/11 gir ok resultater med kamerablitzen, men det er på et Nikon D80 med standard zoomobjektiv. Prøv deg litt frem er vel budskapet.

Ellers har jeg en silynder som er laget av et stykke bobleplast som er rullet opp med en tape-bit som jeg trer over blitzen. Dette sprer lyset og gjør det mykere.

 

Har eksperimentert med ekstra blitz, men synes det er litt kav. Men, jeg opplever større kontroll og bedre resultat.

 

I dagslys og nært vinduer er det en annen sak, da kommer du langt uten blitz, men da er det greit å kjøre opp blenderen på maksimal (minst tall).

 

Om du har planer om å kjøpe et macroobjektiv til bilder av fluer etc, funker disse veldig bra til portretter også.

 

Mvh

Ronny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Larserikm!

 

Hvis du lar blitzlyset gå i taket eller eventuelt i veggen i stedet for direkte på motivet unngår du det kalde blå blitzbildet. Dette krever selvfølgelig at du har en vendbar blitz. Hvis du regner med å ta en del innendørsbilder ville jeg heller kjøpt en blitz kontra lyssterkt objektiv. Inne er det begrenset med lys uansett. Dessuten er det smart ute også!

 

Mvh Sjur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for kjappe og gode svar folkens!

Jeg heller da (heldigvid, økonomisk sett...) mot å investere i en ekstern blitz fremfor nytt objektiv.

Ronnys tips om bobleplast-spreder skal testes i kveld! Det er bra futt i den innebygde blitzen, så jeg er full av håp.

 

Takk for alle svar også på PM!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Kan jeg oppnå bedre lysfølsomhet ved å kjøpe et objektiv som er mer lyssterkt / lavere "f"? Bruker i dag kit-objektivet

 

Se på bildene du tok, hva slags lukkertid fikk du med iso 800, så kan du bare regne om hvor mange blendertrinn (f-stop) du trenger for å få samme lukkertid på lavere ISO. I praksis bytter du lukkertid mot ISO her, og et lyssterkt objektiv dytter deg noen knepp ned på skalaen, men du må selv vurdere hva slags lukkertid og ISO som er nødvendig. Hvis 800 ISO gir ok lukkertid og ok bildekvalitet, er det ikke nødvendigvis så mye å hente på et nytt objektiv. Mer lys gjennom objektivet gir lettere autofokus, hvis det var et problem, men jeg tipper du brukte infrarød fokussensor siden motivene var ganske nærme?

 

Du kan også helt sikkert stille inn styrken på blitzen, kanskje til og med lagre instillingene (eller finne en "fillflash" funksjon) slik at kameraet er klart til knipsing uten for mye mikkmakk (omtrent som et Nikon, som er gode til å lage blitzer som tar gode bilder uten at fotografen trenger å gjøre annet enn å klikke på utløserknappen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Så til spørsmålene:

- Kan jeg oppnå bedre lysfølsomhet ved å kjøpe et objektiv som er mer lyssterkt / lavere "f"? Bruker i dag kit-objektivet

Pentax SMC-DA 18-55mm II F3,5-5,6 AL  (straks jeg går over 20mm brennvidde stiger "f" til 4+ og lukkertiden tvinges mot lengre)

 

Hei, Lars Erik. Og til spørsmålet: Ja, helt klart!

 

 

 

- Skal jeg heller satse på en skikkelig blitz, til ca halve prisen av et f 2,8 - objektiv?

 

Ja, du kommer nok lenger innendørs med en skikkelig blits. Hvis taket er hvitt/ veggene hvite, så vinkler jeg ofte også blitsen opp i taket/ inn i veggen for å få enda dusere belysning. Er veggene farget, så blir det ofte et stygt fargestikk også på personen du tar bilde av, for blitslyset tar med seg fargen over på personen, og det er ikke noe særlig.

 

 

- Hva bruker dere av optikk for "barnebilder" innendørs? Uansett om det er Nikon, Canon osv - hva bruker dere?

 

Jeg bruker ofte en Nikon 50mm f/1,8. Billig og kjempebra objektiv  :) Eller min 28-70 f/2,8.

Og har du et kamera med crop 1,5 (har ikke Pentaxen det, tro?) så får du et klassisk portrettobjektiv på effektive 70-80mm med den brennvidden (50mm). Kan bli litt "trangt" innendørs, men det funker bra.

 

Vær ikke redd for å banke opp ISOen, og å skyte uten blits, men da bør gjerne objektivet være lyssterkt dessverre.

Her er et bilde av dattera mi  :)

 

Amaliex2.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars Erik, takk for sist forresten (Fiskelausa i Driva...)

 

Når det gjelder blitz eller lyssterk optikk ville jeg sagt ja takk begge deler. Til innendørsbilder foretrekker jeg helt klart ekstern blitz på kameraet. Kjøpte en liten softbox fra Lastolite som jeg setter på blitzen for å gjøre lyset mykere. Bounceflash (du reflekterer lyset fra en flate) kan fungere bra i mange tilfeller, men jeg liker ikke det på f.eks hyttebilder hvor taket er trehvitt. Folk ser ut som de har gulsott. Ja, jeg vet det kan korrigeres i etterbehandlingen, men jo mindre korrigeringer - desto bedre.

 

Ved å ha lyssterk optikk sammen med blitz åpner du for mange kreative muligheter. Du kan aktivt bruke blenderen til å styre dybdeskarpheten ned go jeg synes det er å foretrekke på bilder av en og en person.

 

Lyssterk opptikk gir deg også muligheten til å ta bilder med utrolig bløt bakgrunn (lav dybdeskarphet) når du til sommeren er ute og fisker og skal ta bilder. I tillegg kan du ta bilder håndholdt i dårlige lysforhold.

 

Av optikk bruker jeg litt forskjellig avhengig av situasjon. EF 14mm f2.8 er genial til gruppebilder der det er trangt. Mest brukt er antakelig ef24-70 f2.8 da denne har et svært anvendelig zoomområde. Bruker også 70-200 litt. Fordelen med den er at jeg kan operere fra litt avstand og barna ofte ikke klar over at de blir tatt bilder av. Dette gir etter min mening mye mer naturlige ansiktsutrykk/kroppsholdninger.

 

Med andre ord, ganske enig med André....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars Erik, takk for sist forresten (Fiskelausa i Driva...)

 

Når det gjelder blitz eller lyssterk optikk ville jeg sagt ja takk begge deler. Til innendørsbilder foretrekker jeg helt klart ekstern blitz på kameraet. Kjøpte en liten softbox fra Lastolite som jeg setter på blitzen for å gjøre lyset mykere. Bounceflash (du reflekterer lyset fra en flate) kan fungere bra i mange tilfeller, men jeg liker ikke det på f.eks hyttebilder hvor taket er trehvitt. Folk ser ut som de har gulsott. Ja, jeg vet det kan korrigeres i etterbehandlingen, men jo mindre korrigeringer - desto bedre.

 

Ved å ha lyssterk optikk sammen med blitz åpner du for mange kreative muligheter. Du kan aktivt bruke blenderen til å styre dybdeskarpheten ned go jeg synes det er å foretrekke på bilder av en og en person.

 

Lyssterk opptikk gir deg også muligheten til å ta bilder med utrolig bløt bakgrunn (lav dybdeskarphet) når du til sommeren er ute og fisker og skal ta bilder. I tillegg kan du ta bilder håndholdt i dårlige lysforhold.

 

Av optikk bruker jeg litt forskjellig avhengig av situasjon. EF 14mm f2.8 er genial til gruppebilder der det er trangt. Mest brukt er antakelig ef24-70 f2.8 da denne har et svært anvendelig zoomområde. Bruker også 70-200 litt. Fordelen med den er at jeg kan operere fra litt avstand og barna ofte ikke klar over at de blir tatt bilder av. Dette gir etter min mening mye mer naturlige ansiktsutrykk/kroppsholdninger.

 

Med andre ord, ganske enig med André....

 

 

 

Hei Tore!

Takk for tipsene, og ikke mionst takk for en fin, fiskerik og solskins-preget tur i vakre Dirva (øh...)

Litt ære for at jeg nå blakker meg fullstendig på foto-utstyr tilfaller at jeg fikk fikle litt med 1D'en din der oppe...

Det blir nok ny blitz neste uke en gang!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, oppfølgingsspørsmål:

Hvilket bør jeg velge:

Jeg kan kjøpe en brukt Pentax AF 360 blitz som kan vippes (ikke dreies) til 1300.-

Jeg kan kjøpe en ny Sigma 530 DG Standard Pentax PA-PTTL som kan både vippes og dreies til 1695.-

 

Er det riktig at 530 indikerer at den er sterkere enn 360, og er det pluss at den kan dreies nok til å forsvare 400 kroner mer?

 

Note: Jeg er virkelig på bærtur her kunnskapsmessig og samtidig litt knapt med "hobbycash" for tiden... Derav pirke-spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...