Gå til innhold

Noen som kjenner til bamboo blanks ?


Anbefalte innlegg

Da er korken limt på plass og snellefeste er testet, men ikke festet på sin plass. Jeg måtte utvide korken hullet noe og bruke dremel på stedet hvor snellefeste møter korken. Nu er det venting i 48 timer og før neste store montering starter. Jeg vil klargjøre foten på ringene i mellomtiden og finne ut hvordan jeg vil snurre silken.

 

Noen bilder:

 

3447474943_fa19907254.jpg

 

3447475205_50df492117.jpg

 

3447476187_a2fc74def9.jpg

 

3447475839_53c08fa28f.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

 

Fin ovegang mellom snellefeste og korken. Slik liker jeg dem også  :)

 

Vidar Steimler bruker å prøve stangen før han monterer ringene og snellefeste. Stangen kan oppføre seg forskjellig utfra hvilken "kant" du har i kasteretningen, topp og bunn mot hverandre osv.

 

Vet ikke om det var forståelig, men du bør kanskje høre med han, Wolfram Schott eller noen andre som kan det, før du limer snellefeste og surrer ringene  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil feste ringene med teip etter anvisninger jeg har fått og teste de forskjellige sidene for å finne ut hva jeg liker, byggeren av blanksen har merket den siden som gir mest "kraft" i kastene.

 

Yep - det er gøy ;D

 

Hvis jeg ikke husker feil, så anbefalte George Marurer i sin bok om stangbygging "Fundamentals....." at ringene skal plasserers på motsatt side av den stiveste siden.

Har du fått målene for ringplasseringen av blaks-byggeren? Hvilken stang-tapering jobber du med?

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er PHY driggs river 5#, 7ft 2in, 2p 2t - men etter det jeg skjønner ligger det flere variasjoner av denne på nettet.

 

Dette er målene jeg har fått fra splitcaneblanks.com hvor jeg bestillte blanksen fra han er også en av moderatorene på www.rodbuildingforum.com :

For the Driggs River sizes stripper size 8 or 9, running guides sizes as follows 3,2,2,1,1,1/0,1/0, top

Placement in inchs

56 - 46 1/2 - 37 11/16 - 29 5/8 - 22 1/4 - 15 5/8 - 9 11/16 - 4 1/2 - top

 

Jeg har problemer med winding checks pga ferrulene var allerede festet på blanksen når den kom, så jeg vil nok ikke bruke slike, men warpe silke helt inntil corken. Byggeren har merket "ryggen" som gir mest "power" i kastet, men jeg vil nok prøve ut litt selv - det er jo for å erfare og lære noe jeg gjør dette itillegg til å få en flott cane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Espen.

 

En PHY Driggs River Special variant ligger på ønskelisten min også, denne stangen skal være spesielt godt egnet til rullekast, sikkert også div. underhåndskast. Stanga takler nok både tørrflue og nymfefiske, en nokså allsidig stang til tross for sin moderate lende på 7`2" mao.

 

En kjent skandinavisk stangbygger jeg snakket med, anbefalte å bruke en winding check med en litt større diameter enn det som er vanlig, siden stenger med parabolsk aksjon bøyer seg endel også i bunndelen av stangen.

Dersom din blanks har et bunnmål på .265 forran håndtaket, så kan du gange dette målet med 1.2, siden stangen ikke er rund men hexagonal. Det skulle bli .318. Dette målet ganger du igjen med 64, noe som skulle bli 20.352. Det indikerer at du burde prøve en winding check som er 21/64. Siden dette er en stang med parabolsk aksjon så kan det være greit å prøve med en 22/64 også. Mitt regnestykke-forslag er kun et utgangspunkt for å regne ut hva som burde kunne passe, altså ingen fasit-løsning.

Noen stangbyggere hevder at en winding check ikke skal være i direkte kontakt med klingen, de bygger derfor opp et lag med tråd-surringer under e.l.

Diden Driggs stangen ikke har en gradvis økning av diameteren de siste ca. 15", så burde en winding check med str. 21/64 eller 22/64 kunne trees på bakfra, mulig jeg tar feil her  ???

 

Iallefall, break a rod... ;) eller var det leg?

 

Vil iallefall anbefale deg å prøve dette før du forkaster ideen med winding check.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Tusen takk for hjelpsome og hyggelige svar.

 

Jeg kan ta å gå innom Midtgard til uken for å se om han har en som passer (ikke bare på diameter på plasseringen, men den må også over ferrulene som er festet på blanksen siden korken er nå festet).  Men er ikke winding check kun en fin overgang mellom kork og bambus - dvs pynt? Jeg har sett flere flotte stenger uten winding check.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Tusen takk for hjelpsome og hyggelige svar.

 

Jeg kan ta å gå innom Midtgard til uken for å se om han har en som passer (ikke bare på diameter på plasseringen, men den må også over ferrulene som er festet på blanksen siden korken er nå festet).  Men er ikke winding check kun en fin overgang mellom kork og bambus - dvs pynt? Jeg har sett flere flotte stenger uten winding check.

 

Check`n er bare pynt ja.Personlig synes jeg det er fint med en pen w-check(er liksom prikken over i`en),men på bambus,les;håndtverk, så er det jo en offetliggjøring av møysommelig jobb man gjerne viser frem når de bortvelger w-check(?)det lyser litt pent arbeide når den uteblir...smak og behag ender det vel opp i.

Lykke til videre,detta blir artig å se ferdig stilt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Tusen takk for hjelpsome og hyggelige svar.

 

Jeg kan ta å gå innom Midtgard til uken for å se om han har en som passer (ikke bare på diameter på plasseringen, men den må også over ferrulene som er festet på blanksen siden korken er nå festet).  Men er ikke winding check kun en fin overgang mellom kork og bambus - dvs pynt? Jeg har sett flere flotte stenger uten winding check.

 

Hvis du kikker på snakebrand sine sider så finner du winding check med sekskantet "hull"

http://www.snakeguides.com/cart/product_info.php?cPath=84&products_id=352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Tusen takk for hjelpsome og hyggelige svar.

 

Jeg kan ta å gå innom Midtgard til uken for å se om han har en som passer (ikke bare på diameter på plasseringen, men den må også over ferrulene som er festet på blanksen siden korken er nå festet).  Men er ikke winding check kun en fin overgang mellom kork og bambus - dvs pynt? Jeg har sett flere flotte stenger uten winding check.

 

WC har til oppgave å "dekke" det evt. gapet rundt klingen og hullet gjennom kork-håndtaket. For noen har den vel en pynte funksjon også.

 

Flere komponenttilbydere har hex WC, Snake Brand, REC og Golden Witch.

 

Det kan vel være lurt å bare surre med en farge på din første stang, eks den brune Gossamer tråden som kan minne om Java Brown, en farge som ikke er helt ulik den Jim Payne brukte. (Tror Payne hadde ei dame til å gjøre denne jobben, hvis jeg husker rett)

Mørkere/lysere kanter, tipping, gjør surringen noe mer krevende. Kanskje lurt å vente med dette til senere stenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toget er nok gått når det gjelder winding check, men mindre du fjerner holken igjen.....

Ser at du har en liten glippe mellom kork og bambus. Denne kan du fylle med korkstøv, blandet med litt lim. Alternativt kan du skjule den ved å bygge opp flere lag med silke mot korken. Den første surringen bredest, den neste (oppå) litt smalere etc.

Bare å prøve seg frem :)

 

Winding checks må være litt overdimensjonert, ja, og bør ligge oppå en surring.

For øvrig, er forholdet mellom flate- og kant-målene på stangen 1,1547. Skal du bruke en rund WC, ganger du flate-flate diameter med 1,547 for å finne største diameter.

Dersom 0,265 tommer stemmer på din stang, blir dette 6,73mm * 1,547 = 7,77mm = 19,6/64 tomme.

Dersom du velger en WC i 20/64, har du plass til silken under, og nok avstand fra bambusen.

 

WC kommer inn under det jeg karakteriserer som "juggel" på en fluestang, men det kan selvsagt være pent.

Uansett, Espen, ikke kom tilbake med en slik fleksibel plast WC. Da blir jeg skuffet ;D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

hadde det ikke vært en ide å skjære til en skrive kort i ca 5 mm tykkelse, lage hullet litt for lite og presse skiven inn på hådtaket.

 

Jeg like avslutning som everett garrison med surring opp på håndtaker, det blir feiende flott, dynes jeg!![attachimg=1]

post-0-13949863875987_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da er jeg i gang med lakkeringen av silken på ringene. Et spørsmål som avslører min mangel på praktisk og "handyman knowledge" - Skal den fortynnete lakken tørke helt før jeg tar på et nytt strøk ? Og hvor så - hvor lang vente tid sånn cirka?

 

Bilder kommer etterhvert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei

 

Nå begynner lakkeringen av silken på snakeringene å bli ferdig(de er riktig nok ikke de vakreste eller tetteste jeg har sett og jeg burde nok gjort dem på nytt), men sesongen nærmer seg raskt og jeg tror jeg vil greie å fiske med stangen uansett. Neste gang skal de bli penere - jeg lover.

 

noen bilder:

3552508368_7b649f2101.jpg

 

3551697467_5f5c5ed024.jpg

 

3551697873_f214a0978e.jpg

 

 

Men til det viktigste

 

Snellefestet er noe større enn blanksen, hva er best å bruke som "fyll" - lest om både tape og tau, men hva anbefales?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...