Gå til innhold

Antall tørn?


Drammensfiskern

Anbefalte innlegg

Hei, som fersk fluebinder trenger jeg noen tips fra de som har erfaring med dette.

 

Når jeg binder så bruker jeg nok for mye tråd. Dvs at jeg legger mange tørn rundt dubbinga (sikkert en underbevist tanke om at dubbinga ikke skal falle av eller noe).

 

Si at man skulle dubbe fra halen til krokøyet (krok str 12), hvor mange tørn bruker dere på dette? Finnes det en tommelfingerregler eller noen gode tips?

 

DF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er litt "tett" i dag... Denne må du utdype litt.

Slik som det står skrevet oppfatter jeg det slik at du surrer bindetråd over dubbinga?!...

 

Ja, min feil! Dårilg skrevet.

 

Men jeg gikk inn på http://www.mollanmedia.com og så litt på fluebindingsvideoene der og fikk svaret.

 

Mente antall tørn med dubbing, men dette vil jo avhenge av type flue man binder osv. Jeg trodde at jeg kanskje brukte for mange tørn med dubbing. Var lettere å forstå ved å se noen gjøre det på video, enn å forklare med ord.

 

DF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god regel er at du ikke tar et eneste tørn med bindetråden uten at tørnet har en funksjon.

 

støtter denne og når det gjelder dubbing vil det avhenge av mengde dubbing på tråden og hvor tykk du vil ha kroppen. dette vil komme etter hvert som du binder. anbefaler deg å se steg for steg fluer så ser du hvordan andre gjør det og etterhvert vil du få det "inni fingrene" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god regel er at du ikke tar et eneste tørn med bindetråden uten at tørnet har en funksjon.

 

støtter denne og når det gjelder dubbing vil det avhenge av mengde dubbing på tråden og hvor tykk du vil ha kroppen. dette vil komme etter hvert som du binder. anbefaler deg å se steg for steg fluer så ser du hvordan andre gjør det og etterhvert vil du få det "inni fingrene" :D

 

Husk også på at det er mange ulike dubbingmetoder....

Twisting, touchdubbing, etc... for å nevne noen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god regel er at du ikke tar et eneste tørn med bindetråden uten at tørnet har en funksjon.

 

støtter denne og når det gjelder dubbing vil det avhenge av mengde dubbing på tråden og hvor tykk du vil ha kroppen. dette vil komme etter hvert som du binder. anbefaler deg å se steg for steg fluer så ser du hvordan andre gjør det og etterhvert vil du få det "inni fingrene" :D

 

Husk også på at det er mange ulike dubbingmetoder....

Twisting, touchdubbing, etc... for å nevne noen :-)

 

akkurat, og det varierer mengden dubbing enormt. så å finne en fasit på dette er vel umulig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god regel er at du ikke tar et eneste tørn med bindetråden uten at tørnet har en funksjon.

 

Nå fikk jeg tårer i øynene. Dette har nå blitt min livsfilosofi :)

 

Sigve

 

he he :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat fra: Oddbjørn på I dag kl. 09:58:28

En god regel er at du ikke tar et eneste tørn med bindetråden uten at tørnet har en funksjon.

 

Meget godt sagt!

 

Det å bruke lite nok dubbing er noe det kan ta tid å lære, så problemet vil nok oftere ligge der enn hvor mange turn du tar.

Det ligger etterhvert mange videoklipp her du kan se på som kan være nyttige.

 

Øve, øve og øve og gjerne bli med på bindekvelder i lokal forening eller noe.

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har ei bindestikke med rotasjonsmuligheter er det også en ide å sjekke flua fra flere vinkler underveis, og før du avslutter.

Husker selv at mange av de første fluene mine med dubbingkropp viste seg å være langt fra like vellykket fra den vinkelen fisken ser flua som fra vinkelen jeg så den fra bindebordet  :-\

En annen gjenganger er at man surrer på for store klyper dubbing om gangen, noe som resulterer i unødvendig "fluffy" og ujevn kropp.

 

Lars

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...