Gå til innhold

tips til ny stang


Anbefalte innlegg

Skal bli stang for alle penga når jeg står konf. i år :)

Men nå har det seg jo såån at det er så mye kjekt å velge mellom på markedet...

Noen stenger som burde vurderes?

Skal på villmarksmessa i Lillestrøm så da blir det jo mulighet for prøvekasting.

Stanga skal brukes til tørrfluefiske og muligens litt fiske med lite fortynga nymfer...

Tenker det blir klasse 3 eller 4. Ikke noe billigstang.

 

Mvh. Snorre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Terje Refsahl

Skal bli stang for alle penga når jeg står konf. i år :)

Men nå har det seg jo såån at det er så mye kjekt å velge mellom på markedet...

Noen stenger som burde vurderes?

Skal på villmarksmessa i Lillestrøm så da blir det jo mulighet for prøvekasting.

Stanga skal brukes til tørrfluefiske og muligens litt fiske med lite fortynga nymfer...

Tenker det blir klasse 3 eller 4. Ikke noe billigstang.

 

Mvh. Snorre

 

Tenk nøye igjennom hvor du skal fiske og størelsen på fisken du jakter på når du skal svi av noen kroner på godt utstyr.

Personlig ville jeg ikke bruke en #3 i en elv som Rena da funker det bedre med en #4 eller #5 etter mitt syn. Greit å ha stenger som kan stå imot strømmende vann og ørret som står å presser mot strømmen med tanke på rask landing, men selvfølgelig er det delte meninger om hva som egner seg best i elv.

 

Skal du primært fiske på ørret i størelse halvkiloen til 6-7 hekto så er jo en #3 perfekt vil jeg tro.

 

Så ikke kjøp noe stang før du er sikker på hva slags forhold du skal fiske under.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville hatt noe fint som gjorde meg glad da jeg åpna tuben. I tillegg en stang som ble førstevalget når jeg dro på tur. Flotte stenger i prioritert rekkefølge: Sweetgrass #4, Burheimer 3-4-5(#4) Winston BIIt #4, Thomas &Thomas Helix #4, Steffen Brothers #4, Diamondback Classic #4, Scott G2 #4

 

-Kunne ønske jeg hadde konfirmasjon igjen..;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bli stang for alle penga når jeg står konf. i år :)

Men nå har det seg jo såån at det er så mye kjekt å velge mellom på markedet...

Noen stenger som burde vurderes?

Skal på villmarksmessa i Lillestrøm så da blir det jo mulighet for prøvekasting.

Stanga skal brukes til tørrfluefiske og muligens litt fiske med lite fortynga nymfer...

Tenker det blir klasse 3 eller 4. Ikke noe billigstang.

 

Mvh. Snorre

 

Tenk nøye igjennom hvor du skal fiske og størelsen på fisken du jakter på når du skal svi av noen kroner på godt utstyr.

Personlig ville jeg ikke bruke en #3 i en elv som Rena da funker det bedre med en #4 eller #5 etter mitt syn. Greit å ha stenger som kan stå imot strømmende vann og ørret som står å presser mot strømmen med tanke på rask landing, men selvfølgelig er det delte meninger om hva som egner seg best i elv.

 

Skal du primært fiske på ørret i størelse halvkiloen til 6-7 hekto så er jo en #3 perfekt vil jeg tro.

 

Så ikke kjøp noe stang før du er sikker på hva slags forhold du skal fiske under.

 

Terje!

Fisken er jo ikke så sinnsykt svær her borti da, så tror det holder med en treer, men en firer er jo fin den også fordi den takler jo litt mer vind+ litt nymfefiske går jo også greit...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Vent med det super-flotte.....du er ennå i voksealder...du vokser fra vadesko, vadere, vesten din....men du kan legge av nå og da noen hundringser til en splitcane om noen år.....det ikkeeksklusive funker veldig bra....finn deg et gost messetilbud på Lillestrøm, om du er usikker, avtal med noen her på foraet til å hjelpe deg, det er sikkert endel som vandrer hvileløse rundt i hallene der og som mere enn gjerne hjelper til...... sett av 2500.- til stang, snelle og snøre....du finner der helt sikkert mye uforskamma bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville hatt noe fint som gjorde meg glad da jeg åpna tuben. I tillegg en stang som ble førstevalget når jeg dro på tur. Flotte stenger i prioritert rekkefølge: Sweetgrass #4, Burheimer 3-4-5(#4) Winston BIIt #4, Thomas &Thomas Helix #4, Steffen Brothers #4, Diamondback Classic #4,  Scott G2 #4

 

-Kunne ønske jeg hadde konfirmasjon igjen..;)

Fint med konfirmasjon, ja ;D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweetgrass #4

 

Støtter den med en gresstang til konfirmasjonen, ihvertfall om du vet å behandle fine ting så de varer. Da har man en stang som er like moro å fiske med om 40 år. Er jo litt moro å vise fram en flott stang til barnebarna og si at denne fikk du til konfirmasjonen. Når du har en femmer fra før så har du jo bruksstanga allerede. Eneste er at det kanskje er litt i korteste laget å få laget en stang til konfimasjonen om en bestiller nå, men kan jo prøve fra noen av de norske byggerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent med det super-flotte.....du er ennå i voksealder...du vokser fra vadesko, vadere, vesten din....men du kan legge av nå og da noen hundringser til en splitcane om noen år.....det ikkeeksklusive funker veldig bra....finn deg et gost messetilbud på Lillestrøm, om du er usikker, avtal med noen her på foraet til å hjelpe deg, det er sikkert endel som vandrer hvileløse rundt i hallene der og som mere enn gjerne hjelper til...... sett av 2500.- til stang, snelle og snøre....du finner der helt sikkert mye uforskamma bra

Vokser fremdeles, men stanga kan jeg vel ikke vokse fra ???
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent med det super-flotte.....du er ennå i voksealder...du vokser fra vadesko, vadere, vesten din....men du kan legge av nå og da noen hundringser til en splitcane om noen år.....det ikkeeksklusive funker veldig bra....finn deg et gost messetilbud på Lillestrøm, om du er usikker, avtal med noen her på foraet til å hjelpe deg, det er sikkert endel som vandrer hvileløse rundt i hallene der og som mere enn gjerne hjelper til...... sett av 2500.- til stang, snelle og snøre....du finner der helt sikkert mye uforskamma bra

Vokser fremdeles, men stanga kan jeg vel ikke vokse fra ???

 

Etter å ha meldt deg inn på dette forumet vil du ha et ENORMT sug etter nytt utstyr til enhver tid  ;) ;)

Nei, du vokser ikke fra stanga, men det kan jo dukke opp nye stenger som du får lyst på. Har du råd og veldig lyst så skjønner jeg at du kjøper en stang til 6000.- Men jeg ville heller hatt 2 til 3000.- Så har du stenger til forskjellig type fiske.

 

Lykke til

 

DF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk bare på at du like gjerne kan finne den perfekte stanga til DEG blant de som ligger i prisleiet 2-3000kr, som blant de dyreste.

Bare sånn at du ikke lar deg lure til å tro at du kan utrette noe mer med de dyreste enn de rimeligste, sånn rent kastemessig.

Men det er klart, det er litt ekstra stas med ei nydelig stang, både å se på og å kaste med  ;)

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må i alle fall ikke få inntrykk av at du må ha det "beste". For det er bare tull.

Min høyst personlige mening er: legg pengene i ei god stang. Trenger ikke være den dyreste. Og vent med å kjøpe dyre sneller til du har begynt å tjene penger. Igma er et ex, på ei helt grei snelle til under en tusenlapp. Du kommer sannsyneligvis til å kjøpe ei ny stang om en stund uansett.

Du kan gjøre kjæmpegode kjøp brukt. Jeg har kjøpt mange brukte stenger de siste årende.

 

Det bør ikke være slik at gutter i konfirmasjonsalder føler de må ha det beste og dyreste utstyret. Du skal sikkert ha andre ting og? moped?

Huff nå høres jeg ut som faren din :D

 

Men husk at du får like stor glede av god stang til 3000,- som ei til 6000,-

 

Prøv å ikke la deg påvirke for sterk av oss utstyrshorer ;) Men vi har jo litt mer å rutte med ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Forslag til stang: Slate Elite 8'8 4 til 1699kr, før 3799kr

 

http://www.prima-villmark.no/goxpage00000041dbp1102.html

 

Forslag til snelle: Lamson Velocity 1.5 Hard Alox 2008 modell, pris ca 950kr, før ca 2200kr

 

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ssPageName=STRK:MEWNX:IT&item=160314413678

 

Tips til snøre har du her: Airflo Ridgeline Presentation WF4 til ca 200kr

 

http://www.tacklebargains.co.uk/cgi-bin/ss000006.pl?PRODREF=4482&NOLOGIN=1

 

Sammen med backing, vil dette komme seg på overkant av 3000kr, halv pris av hva det ville ha kostet nytt :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag til stang: Slate Elite 8'8 4 til 1699kr, før 3799kr

 

http://www.prima-villmark.no/goxpage00000041dbp1102.html

 

Forslag til snelle: Lamson Velocity 1.5 Hard Alox 2008 modell, pris ca 950kr, før ca 2200kr

 

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ssPageName=STRK:MEWNX:IT&item=160314413678

 

Tips til snøre har du her: Airflo Ridgeline Presentation WF4 til ca 200kr

 

http://www.tacklebargains.co.uk/cgi-bin/ss000006.pl?PRODREF=4482&NOLOGIN=1

 

Sammen med backing, vil dette komme seg på overkant av 3000kr, halv pris av hva det ville ha kostet nytt :)

 

 

Det så ikke dumt ut nei :)

Ellers har jeg sett på dette: http://www.prima-villmark.no/show.asp?page=goxpage00000041dbp1102.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...