Gå til innhold

Flueboks for tidlig Øst/Nordmarka


Hockeysveisen2

Anbefalte innlegg

Jeg har satt sammen en samling fluer inspirert av tips på denne siden og diverse bøker som jeg har tenkt til å bruke rett etter at isen går. Fint hvis noen der ute har feedback på fluene jeg har valgt, og eventuelle tilføyelser.

 

Fjærmyggpuppe str 12 og 14

Fjærmyggklekker str. 12 og 14

Voksen mygg str 14 (sort) og 16 (brun)

Stor Myrdøgnflue - Klekker str 12 og 14

Stor Myrdøgnflue Dun str 14 og 16

Parachut Black Gnat str 14 og 16

Marflo Epoxy str 12 og 14

Superpuppan str 12 og 14

Rød skogsmaur str 14 og 16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Montana Nymfa skal i utgangspunktet imitere en steinfluenymfe ja.

Men Yellow Sally er nok for liten for å matche den opprinnelige montana. Montana Nymfen kom i fra vestkysten i USA hvis jeg ikke husker feil. Og steinfluene der borte er svært store streamer 4-8... Yellov Sally er nesten helt gul, litt sort og gul prikket på ryggen og helt lys på undersiden. Størrelsen er krok 12/14 standard kroklengde.

 

Her i norden brukes nok montana mest for å etterlikne ulike arter med Libeller (øyenstikkernymfer). Og bind den gjerne i en gråbrun farge også. Bundet slank og i en oliven farge kan den imitere vannymfer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg binder Montanaen helt standard i gråbrun, svart og oliven str. 6 - 10. Den ligner jo ikke våre steinfluer i vannene på Nordmarka. Som sagt her tar nok ørreten (og abboren) den for en øyenstikkerlarve noe som er populær mat for fisken om våren. En annen mulighet er at den tas for dovenfluelarve (mudderflue) som jeg også har funnet en del av i fisken på vinteren og våren. Egentlig ser den ikke ut som en veldig god etterligning i vannet sett med menneskeøyne, men den er ofte svært effektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...