Gå til innhold

Drømmevannet 2


Jan_Haukaas

Anbefalte innlegg

Drømmevannet 2, våren 2009.

 

Forberedelser.

 

Det ser ut til at våren lar vente på seg. Har hatt mildvær og store mengder fjærmygg i flere dager. Men så kom snøen, igjen. Fa. . . . !!!

 

Som terapi har jeg startet å forberede turen til Drømmevannet mitt. Alle artikler og diskusjoner om døgnfluer på Fluefiskesiden har blitt veldig nøye lest. Jeg har også begynt å fylle ”døgnisboksen” med Vespertina og Marginata i de fleste stadier. Det var jo disse som lurte opp fisken årene før. Og i år skal jeg være ekstra godt forberedt.

Du verden hvor mye jeg gleder meg til det første vaket!

 

For å være på den sikre siden så har jeg også fått byttet ut noe utstyr iløpet av vinteren. Et par nye sneller og et par nye stenger er jo et must når den store brune skal til pers!

Det meste skal i løpet av helga vaskes( igjen ) og pusses etter alle kunstens regler. Backingen skal av snellene for å sjekke knuter og stakkars kone må pent sitte i sofaen å holde lina fri for floker. Det skal sikkert gå greit innimellom ammingen av junior.

Alle fluesnører skal vaskes og smøres. Dette blir en fin helg !

 

Har kommet sånn halvveis igjennom hele samlingen med DVD’er også. Her nevnes Tørrfluelandet 1-2-3, Ørretboms 1-2-3, Vått og Tørt, Ørretjeger’n, Trout Bum Diaries 1-2 og listen bare fortsetter. .

Om dette er medisin for en skakk kjørt fluefisker eller bensin på bålet skal ikke jeg kommentere.

 

Så kjære medfluefiskertullinger, hvordan har dere det nå?

Kjenner dere abstinensene rive godt i kroppen, eller finnes det substitutter ?

 

 

Jan

post-1603-13949862302293_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del er jeg altfor opptatt av å finne ut hva som skjedde for rundt 150 millioner år siden i Hammerfestbassenget i nord, i håp om å forstå dannelse og lagring av petroleum. Ingenting er så artig som 3D-seismikk utover vårparten.

 

Mon tro om det var noen fete elver å duppe flua i på den tida? Kunne vært artig å trylle seg tilbake dit, og fiske i noen små lureelver. Det ser ut til at du har forberedt deg godt ihvertfall Jan, for min egen del tror jeg at jeg må støtte meg på noen gamle fluer denna våren, om jeg ikke skulle få noen virkelige skippertak utover!

En selvlaget film av en kompis fra fjorårets finnmarkstur fungerer imidlertid meget bra som motivasjon for kommende sesong!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan kjenne igjen til mye av det dere skriver.  Flueboksene er nesten ferdige, og mye har blitt lært av diverse filmer jeg har lastet ned fra en veldig omdiskutert piratebay.org  Den ene har jeg lært mest fra.  Nemlig en film, ca. 2 timer lang av kun undervanns filmer i rennende vann.  Alt er diskutert fra hvordan fisk beveger seg, til hvorfor de velger sin plass i elva, alt egentlig.  Svært lærer rikt.

 

Ellers har jeg nettopp godt en tur langs elva og den ser lovende ut.  Vannet var ikke for kaldt, isfritt og 6 varmegrader i skyggen, selvfølgelig mer i den fantastisk sol for tida.  Ingen vak eller insekt liv men ikke lenger til hvis disse forholdene fortsetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker ingenting jeg  :P

Har hatt en tur etter brunørret, en tur etter sø og en tur etter annen fisk å ikke fått noe, det hjelper ikke på abstinensene for å si det slik.. å nå besøk i over ei uke..  :'(

 

se på værmeldinga for neste uke, det hjelper sikkert. bare 4 grader hele uka ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunørretfisket frister meg ikke i det hele tatt før april tidligst.

 

Dessuten er brunørretfisket dårlig i Mandal, for å være ærlig...

 

Mandal har ikke mange gode plasser nei, men en liten kjøre tur så begynner det å bli betydelig bedre  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker ingenting jeg  :P

Har hatt en tur etter brunørret, en tur etter sø og en tur etter annen fisk å ikke fått noe, det hjelper ikke på abstinensene for å si det slik.. å nå besøk i over ei uke..  :'(

 

se på værmeldinga for neste uke, det hjelper sikkert. bare 4 grader hele uka ;D ;D ;D

 

ikke vær ækkel  :'(  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner faktisk å få litt roen nå jeg. Kom hjem fra jobb i dag så var snøen borte fra plenen og krokkusene har begynt å blomstre.

Kjente virkelig at solen varmet. Fikk nesten lyst å luke litt i beddene og brenne litt bråte.

Nå er det like før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan kjenne igjen til mye av det dere skriver.  Flueboksene er nesten ferdige, og mye har blitt lært av diverse filmer jeg har lastet ned fra en veldig omdiskutert piratebay.org  Den ene har jeg lært mest fra.  Nemlig en film, ca. 2 timer lang av kun undervanns filmer i rennende vann.  Alt er diskutert fra hvordan fisk beveger seg, til hvorfor de velger sin plass i elva, alt egentlig.  Svært lærer rikt.

 

Ellers har jeg nettopp godt en tur langs elva og den ser lovende ut.  Vannet var ikke for kaldt, isfritt og 6 varmegrader i skyggen, selvfølgelig mer i den fantastisk sol for tida.  Ingen vak eller insekt liv men ikke lenger til hvis disse forholdene fortsetter.

Hvilken film var det? :rolleyes::)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funnet ny konge sø plass.. menst jeg venter på brunørreten :)

Steffen, du skulle vert med. skjedde ingenting 1 times tid, plutselig fosset det, og drog opp 6 stk på 12 kast.. varte 10 min så gav det seg...

er vist normalt der sier en lokal :)

prøvde litt nymfe i dag også i elven min, men ble ikke noe. Såg en på minst 4-5 hekto som pløyde overflaten, men nådde ikke bort fra der jeg sto :(

 

ps: gikk hjem fra sø-fiske med is i ringene på stanga  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda Øyvind, du har selvfølgelig helt rett!

 

Du vet jo av erfaring at jeg trenger mye trening  :rolleyes:  ( til dere andre: jeg klura noe sinnsykt på Kola. . . tilslag som i Drømmevannet )

 

Det morsomste jeg vet er å få den til å ta tørt. . .

Derfor er det kommet til en boks kun til døgniser  :)

 

Kanskje neste tur så slipper jeg å bli kalt streamer Jan ?

 

 

 

 

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken film var det? :rolleyes::)

 

The Underwater World of Trout

 

http://www.underwateroz.com/

 

Hans stemme er litt monotone men filmen er meget intressant og annerledes.  Jeg skal virkelig tenke annerledes nesten gang jeg står ved en bekk/elv og skal fiske.

 

den er bra ja

 

ble imponert øve kor fort ørreten tilpasset seg nye miljø... minutter liksom.. utrulig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble imponert øve kor fort ørreten tilpasset seg nye miljø... minutter liksom.. utrulig

 

Det var overaskende ja.  Og det intressant å se hvordan oppdrettsørret oppførte seg i forhold til ville.  Jeg lærte sykt mye fra de filmene.  Nå ser jeg på 'Stillwater Fishing Techniques - Chironomids' og lærer enda mer.  Gjett om hvis jeg er klar til den nye sesongen  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble imponert øve kor fort ørreten tilpasset seg nye miljø... minutter liksom.. utrulig

 

Det var overaskende ja.  Og det intressant å se hvordan oppdrettsørret oppførte seg i forhold til ville.  Jeg lærte sykt mye fra de filmene.  Nå ser jeg på 'Stillwater Fishing Techniques - Chironomids' og lærer enda mer.  Gjett om hvis jeg er klar til den nye sesongen  ;D

 

hvor fikk du tak i den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...