Gå til innhold

Vadesko!


Sailfish

Anbefalte innlegg

Hei igjen! :)

 

Etter fiskeoppholdet som har vært nå i vinter så oppdaga jeg på søndag at vadeskoa mine har blitt for små :(

De har egentlig holdt meget godt, noe som jeg er litt overaska over siden de var på den tiden jeg kjøpte de de billigste vadeskoa til Kinetic.

 

Men til mitt hell så hadde bladet Jakt og Fiske gjort en test av vadesko i sitt siste nummer :D

Jeg så det at Korkers Streamborn Wading Boot kom veldig godt ut i testen, terningkast 6, og gikk inn på streamstix for å sjekke de ut.

 

Noen som har erfaringer med disse skoene?

 

Og et annet problem er jo det at størrelsene blir oppgitt i US-str. :(

Jeg bruker 44 i vanlige sko. Hvilken US-str. er jeg da?

Og hvilken US-str. i vadesko bør jeg velge for å få plass til en tjukk ullsokk + neoprensokken på Simms-buksa mi?

 

Håper det er noen som kan hjelpe meg her :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Du skal nok ha vadesko i US str 11, tenker jeg.

Litt forskjellig lest mellom de ulike sko-merkene, og jeg har ingen erfaring med Korkers.

Får ihvertfall plass til ullsokk og neoprensokk i mine Simms-sko i str 11.

Jeg bruker også str 44 i vanlige sko.

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg har forsøkt så mye vadesko at jeg har mista trua på det meste av digre tunge fjellstøvellignende driten som finnes.....i år går jeg for et par slike eller et nytt par sandaler igjen

 

[attachimg=1]

 

dette er kajakk sko, sikkert ikke tyngre en lakksko, uten lakk!

post-0-13949862807914_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er vel sansynlig at vi fisker på ulike måter.....jeg står svært lite uti vannet i lengre tid.....men dette er superbehaglig å bevege se på land i.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sailfish

Jeg har Guide modellen med det derre fancy vaier systemet for max komfort ;D

De er gode nok de, men skoene fra testen er nok like gode, samme sålesystem...og det er gode greier ;)

 

Jeg bruker vanligvis str 10 i "generelle vadesko" (43 i vanlige sko)

På Korkes sine modeller skal du opp en str.

Hvis du i dine Kinetic hadde str 11, skal du mao opp i str 12 i Korkers.

Du vil bli svært fornøyd....

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Sailfish..

 

Korkers har bommet skikkelig på det med størrelse!!

Jeg har skostørrelse 44 og må da bruke St Us-13 eller Uk-12

for å ha god plass til tjukke sokker!!

 

Tight lines  Micke

 

 

 

Oii! Str. 13?!

Hadde vært flott å fått prøvd et par før jeg kjøper :-\

 

Hvordan kan jeg vite om det er US-str eller UK-str, når det bare står "Size: 11"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du skal ha gode vade sko,burde du kjøpe simms sko.de er gode ;D

 

De kom også veldig godt ut i testen, men var litt tyngre.

Liker tanken på så lette sko som mulig uten at det går ut over kvaliteten.

Digg også det at man kan bytte såler på Korkers så enkelt!

 

Går til fiskestedet med Aquastealth og så bytte til Studded Felt når jeg skal ut på glatte steiner og svaberg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Sailfish..

 

Korkers har bommet skikkelig på det med størrelse!!

Jeg har skostørrelse 44 og må da bruke St Us-13 eller Uk-12

for å ha god plass til tjukke sokker!!

 

Tight lines  Micke

 

 

 

Oii! Str. 13?!

Hadde vært flott å fått prøvd et par før jeg kjøper :-\

 

Hvordan kan jeg vite om det er US-str eller UK-str, når det bare står "Size: 11"?

 

Hvis du ser på siden en gang til.. ser du at størrelse er oppgitt i us ;D

Hvis du har str 44 på vanlige sko, skal du da ha str us 13..

Si ifra så får du prøve mine ;D

 

Tight lines  Micke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Har dere min sko str tmags? jeg bruker 48/49 til vanlig, er litt lei av å kjøpe sko som er for små nå, ingen butikker som tar inn i de str å få merker som har så store sko.

 

Vi har i str. 15. Det tilsvarer vel 49, så mulig de passer.

 

Staffan, de sandalene er bedre egnet for "wet wading", noe det norske klimaet sjelden innbyr til. En annen ting med sånne sko er den myke sålen. Hvis du vader på steiner vil du få vondt i foten. De kan ha en misjon på helt spesielle dager, men er neppe noen erstatning for skikkelige vadesko IMHO.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korkers er merkelig på størrelse, men har ekstremt bra vadesko. bruker Guidemodellen både til sjø og ferskt.  Jeg er 43 i skostørrelse, og kjøpte str 11, som ble for lite, og måtte kjøpe nye i ttr 12, som passer utmerket.

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

men jeg bruker likevel sandaler og har gjort det i 15 år, rett os slett fordi jeg ikke gidder disse tunge helvetes dritskoa......om jeg ikke får lov til det så gidder jeg ikke fiske mere :'( :'( :'( ;D ;D ;D og flere med meg har begynnt med det og er lykkelig.....spoteksandalene er knall.....ps...dere vet ikke hva dere går glipp av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I NZ brukte jeg av og til disse:  http://www.biteshoes.com/store/pc-1393-4-troutstream.aspx?reqid=4&reqProdTypeId=4&subsectionname=footwear&section=products

 

Og disse: http://www.biteshoes.com/store/pc-1391-4-primal-felt.aspx?reqid=4&reqProdTypeId=4&subsectionname=footwear&section=products

 

Men det var på varme dager jeg visste det ville være ganske lett vading. Sandalene ble mest brukt i sjøen. Når du vader i steinete elver med disse blir føttene og anklene skikkelig mørbanket. De har sin plass, men ikke som eneste vadesko. Tycker jag det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tynn tennissokk e.l. utenpå neoprensokken tar vel av for den verste slitasjen? I hvert fall når det gjelder sko, à la Primal Felt som du linket til, har jeg vanskelig for å se at det skal være en nevneverdig forskjell på neoprensokkslitasjen mellom lave og høye vadesko. Ja, gravel guarden på de fleste vadere blir for kort til å virke sammen med sko som ikke går over ankelen, men dette problemet omgår man som sagt ved å bruke en tynn sokk utenpå neoprensokken - noe som for så vidt kan være lurt å bruke som en ekstra forsikring i høye vadesko også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...