Gå til innhold

Svensk TVkjendis medeier i Tya Flyfishing?


Tya

Anbefalte innlegg

  • Svar 87
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest staffan@epost.no

Det er mange steder her i landet hvor det er tilrettelagt for almenheten......grunneiere kan med et fingerknips omgjøre det.....jeg ville ikke vært særlig glad for om disse skulle dele isolere sitt, leie dette ut til folk som var interessert......Grunneieren av f.eks. hengebrustrekka i renaelva kan når som helst leie denne bort eksklusivt.....Noen år med dårlig laksefiske til og dette kan være en realitet fortere enn det vi tror.

 

Er overasket at det er så mange som går i forsvar for dette.....og er litt hoderystende over det.....jeg har fisket mye i Tya for mange år siden, men jeg vet at jeg aldri kommer til å gjøre det igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange steder her i landet hvor det er tilrettelagt for almenheten......grunneiere kan med et fingerknips omgjøre det.....jeg ville ikke vært særlig glad for om disse skulle dele isolere sitt, leie dette ut til folk som var interessert......Grunneieren av f.eks. hengebrustrekka i renaelva kan når som helst leie denne bort eksklusivt.....

 

 

Paradoksalt kan Renatreffet som du hele tiden promoterer være en faktor som gjør att dette kommer mye fortere, og da ikke bare en liten del av Elva heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og joda!

 

Priser:

 

Dagskurs -  kr. 10 000.- inkluderer 8 timer praktisk kurs med to instruktører.

 

Todagers -  kr. 17 000.- inkluderer 8 timer praktisk kurs med to instruktører første dag og 6 timer dag 2.

 

Instruktører vil være Erik Eikre og Lars Magne Roksvåg. Begge har gjennom deltakelse i flere internasjonale konkurranser som VM og EM, opparbeidet seg masse kunnskap innen alle former for fluefiske etter ørret og harr. Begge er medlemmer av laget som vant NM 2004. Lars Magne er også regjerende Norgesmester individuelt.

 

Tja, det er vel kanskje litt misvisende det der. Du får ta med hele teksten neste gang!  >:(

 

Det var vel opptil 16. deltakere som kunne være med. Da blir det kr.10000,- / 16 = kr.625,- Hvis man mener dette er kun for de som tjener 2+mill i året så er det greit for oss. Prisen er satt ut fra at vi dekker våre egne utgifter til mat, reise og opphold innenfor rimelighetens grenser (som stort sett er Norges grenser). Vi har lagt oss på såpass høyt nivå fordi vi ganske enkelt ikke har tid til for mange kurs og dessuten vil "elevene" være rimelig interesserte før de betaler såpass. Vi har altså ikke hatt mange kurs og regnet heller ikke med det. Det passer oss godt at det ikke blir for mange da vi har nok med å få tid til å fiske. Altså ikke en greie vi vil markedsføre for å bli rike, men et tilbud for de som føler de kan bruke såpass med penger på et slikt kurs. Ikke verre enn det. Men skulle det altså være interesse så er vi i fyr og flamme fordi da vet vi at "elevene" er lærevillige.

 

Men kr.10000,- pr. deltaker kunne vært noe ja...  ;D

 

Det blir en litt annen historie når man deler beløpet og antall instruktører på 16, ja! Heldigvis. Slik som det forklares av deg her, Erik, så har jeg overhode ingen problemer med opplegget. 10 000,- og to instruktører pr pers, derimot, ville jo vært komplett komikveld.

 

Vanvittig naivt av folk å tro at dette rådyre guide-fisket (og da snakker jeg ikke om kursing á la Eikre & co) helt ukomplisert vil la seg kombinere med å ivareta mannen i gata sine interesser. Det sier seg jo selv at når slike jappe-firmaer skal leie seg ut for 4000 kr dagen til tilreisende utlendinger, så er de avhengige av å skilte med at de sitter på de beste, eksklusive(!), rettighetene i elva. Med andre ord: Dersom man tillater en fremvekst av slike firmaer (jeg har dessverre vanskeligheter med å se hvordan man skal klare å FORBY det), så vil det ta kun kort tid før alle grunneiere av de beste strekkene i de beste elvene i det nogenlunde sentrale Norge er blitt kontaktet av disse business-guidene, og mottatt tilbud om å leie ut eksklusivt til disse. For alt jeg vet er disse grunneierene allerede kontaktet.

 

Det gis jo til alt overmål utdanning på høyskolenivå på hvordan man skal gjennomføre disse ekskluderende planene mest effektivt. Gutta oppi Tya er produkter av denne utdanningen.

 

Dette skjønner nok de fleste hvis de bare tenker seg om. Konseptet med tilbud og etterspørsel har vel de fleste fått med seg. Hvilke elvestrekk er det størst etterspørsel etter i sør- og midtnorge? Disse er altså de mest attraktive for business-fiskerene, for disse vil kunne gi høyest profitt.

 

Budskapet er altså: Det er IKKE kult å være dyr guide på eksklusive elvestrekk. Eksklusivitet i naturen er IKKE kult.

Og dette må vi i miljøet gi et klart signal om, istedetfor å sitte å si så naivt  at "folk må gjøre som de vil med egne penger - I don't care".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme jeg er veldig glad det aldri har vært noe tradisjon for guidet sportsfiske i norge.

I mange andre land er jo dette helt naturlig, og det er såvisst ikke bare ferske fluefiskere som benytter seg av guider.

Amerikanerne feks ser ut til å være fornøyd med å ha en fyr til å velge flue for dem, knyte den på, fortelle når og hvor de skal kaste, og til slutt evt håve fisken for dem, og sette den ut igjen  :o

Selv syntes jeg halve moroa med å komme til ei ny elv er å finne ut av saker og ting selv, og har jeg ikke tid til det så lar jeg heller være.

Jeg måler da heller ikke hvor vellykket en fisketur har vært etter hvor mye og stor fisk jeg har fått . . .

Tviler ikke på at guiding vil bli mer vanlig her til lands etterhvert, for dette med å få alt tilrettelagt for seg gjenspeiler samfunnet generelt, og det står ihvertfall ikke på betalingsvillige kunder.

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Det er mange steder her i landet hvor det er tilrettelagt for almenheten......grunneiere kan med et fingerknips omgjøre det.....jeg ville ikke vært særlig glad for om disse skulle dele isolere sitt, leie dette ut til folk som var interessert......Grunneieren av f.eks. hengebrustrekka i renaelva kan når som helst leie denne bort eksklusivt.....

 

 

Paradoksalt kan Renatreffet som du hele tiden promoterer være en faktor som gjør att dette kommer mye fortere, og da ikke bare en liten del av Elva heller

 

Da tror jeg ikke at du har fått med deg så mye Lars........

RENATREFFEN ARRANGERES FORDI DENNE ELVA ER UNDER ET PRESS AV FORSVARET SOM MER ENN GJERNE VIL SPISE MERE AV ELVA OG HERJE MERE I OMRÅDET......VI VISER LOKALBEFOLKNINGEN OG NÆRINGSLIVET AT DET SKJER NOE EKSTRA I BYGDA OMSETNINGSMESSIG I BUTIKKENE DENNE UKA......DET ER FAKTISK TILFELLE AT HANDELSSTANDEN DER IKKE HAR FORSTÅTT BETYDNINGEN AV AT DET ER FISKERE SOM KOMMER TIL BYGNDS HVER SOMMER.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Og joda!

 

Priser:

 

Dagskurs -  kr. 10 000.- inkluderer 8 timer praktisk kurs med to instruktører.

 

Todagers -  kr. 17 000.- inkluderer 8 timer praktisk kurs med to instruktører første dag og 6 timer dag 2.

 

Instruktører vil være Erik Eikre og Lars Magne Roksvåg. Begge har gjennom deltakelse i flere internasjonale konkurranser som VM og EM, opparbeidet seg masse kunnskap innen alle former for fluefiske etter ørret og harr. Begge er medlemmer av laget som vant NM 2004. Lars Magne er også regjerende Norgesmester individuelt.

 

Tja, det er vel kanskje litt misvisende det der. Du får ta med hele teksten neste gang!  >:(

 

Det var vel opptil 16. deltakere som kunne være med. Da blir det kr.10000,- / 16 = kr.625,- Hvis man mener dette er kun for de som tjener 2+mill i året så er det greit for oss. Prisen er satt ut fra at vi dekker våre egne utgifter til mat, reise og opphold innenfor rimelighetens grenser (som stort sett er Norges grenser). Vi har lagt oss på såpass høyt nivå fordi vi ganske enkelt ikke har tid til for mange kurs og dessuten vil "elevene" være rimelig interesserte før de betaler såpass. Vi har altså ikke hatt mange kurs og regnet heller ikke med det. Det passer oss godt at det ikke blir for mange da vi har nok med å få tid til å fiske. Altså ikke en greie vi vil markedsføre for å bli rike, men et tilbud for de som føler de kan bruke såpass med penger på et slikt kurs. Ikke verre enn det. Men skulle det altså være interesse så er vi i fyr og flamme fordi da vet vi at "elevene" er lærevillige.

 

Men kr.10000,- pr. deltaker kunne vært noe ja...  ;D

 

Det blir en litt annen historie når man deler beløpet og antall instruktører på 16, ja! Heldigvis. Slik som det forklares av deg her, Erik, så har jeg overhode ingen problemer med opplegget. 10 000,- og to instruktører pr pers, derimot, ville jo vært komplett komikveld.

 

Vanvittig naivt av folk å tro at dette rådyre guide-fisket (og da snakker jeg ikke om kursing á la Eikre & co) helt ukomplisert vil la seg kombinere med å ivareta mannen i gata sine interesser. Det sier seg jo selv at når slike jappe-firmaer skal leie seg ut for 4000 kr dagen til tilreisende utlendinger, så er de avhengige av å skilte med at de sitter på de beste, eksklusive(!), rettighetene i elva. Med andre ord: Dersom man tillater en fremvekst av slike firmaer (jeg har dessverre vanskeligheter med å se hvordan man skal klare å FORBY det), så vil det ta kun kort tid før alle grunneiere av de beste strekkene i de beste elvene i det nogenlunde sentrale Norge er blitt kontaktet av disse business-guidene, og mottatt tilbud om å leie ut eksklusivt til disse. For alt jeg vet er disse grunneierene allerede kontaktet.

 

Det gis jo til alt overmål utdanning på høyskolenivå på hvordan man skal gjennomføre disse ekskluderende planene mest effektivt. Gutta oppi Tya er produkter av denne utdanningen.

 

Dette skjønner nok de fleste hvis de bare tenker seg om. Konseptet med tilbud og etterspørsel har vel de fleste fått med seg. Hvilke elvestrekk er det størst etterspørsel etter i sør- og midtnorge? Disse er altså de mest attraktive for business-fiskerene, for disse vil kunne gi høyest profitt.

 

Budskapet er altså: Det er IKKE kult å være dyr guide på eksklusive elvestrekk. Eksklusivitet i naturen er IKKE kult.

Og dette må vi i miljøet gi et klart signal om, istedetfor å sitte å si så naivt  at "folk må gjøre som de vil med egne penger - I don't care".

 

Jeg er i grunn enig i det du sier her Erik.

Når det blir så til de grader organisert og hvis man gjør deler av elva eksklusiv for de pengesterke så har vi en meget farlig trend.

 

Det jeg tenkte på var en mer uorganisert form for guiding hvor noen tok på seg å guide andre uten at de har tilgang til spesielle områder av elva

av den grunn. Da gir jeg blanke i hvor mye de har betalt.

Men skulle det være sånn at noen fordi man har betalt masse penger har rettigheter til et elvestrekke og andre må vike så blir det noe helt annet. Sånne ting

må vi kjempe med nebb og klør i mot etter mitt syn. Men kan jeg fortsatt fiske på samme strekke å betale fiskekort på vanlig måte uten å måtte vike for en som har betalt masse for en guide så har jeg fortsatt ikke noe imot at vedkommende har betalt skjorta for å fiske der. Heldigvis er det sånn jeg har opplevd dette med guiding så langt i de elvene jeg har fisket. Jeg har møtt folk med guider uten at jeg har blitt vist bort eller skvisa ut av den grunn. Sånn må det være hvis ikke hadde jeg blir rimelig forbanna.

 

Heldigvis har jeg ikke opplevd å bli skviset ut der jeg fisker, men jeg er helt enig med Erik i at hvis vi får sånne tendenser så er det helt uakseptabelt og uønsket.

Jeg tror fortsatt at å gjøre elvestrekker for ørretfiske eksklusive for de pengesterke er vanskeligere å få til enn det kan høres ut som. En må ikke glemme at det er mange som ikke ønsker sånne tilstander og at en rekke grunneiere er oppegående nok til å aldri ville finne på å gå med på slike meningsløse tiltak for å tjene

penger. Jeg tror til og med at det i mange tilfeller ville være økonomisk selvmord å prøve på noe sånt i ørretelver.

Den elendige reklamen de får i ulike lokal miljøer tror jeg ville bidra sterkt til at dette er noe de færreste vil tørre å hoppe på.

En må heller ikke se på alle grunneiere som noen grådige jævler som kun er ute etter å tjene penger. Det stemplet er det mange som ikke har fortjent. Jeg tror

fortsatt det er mange grunneiere som er oppegående og fornuftige folk som ikke ønsker å få stempler som grådige og som aldri vil bidra til å stenge ute mannen i gata

til fordel for pengesterke kaksene

Er også fortsatt i tvil om ørretfiske noen gang blir så eksklusivt her i Norge........... men skulle det komme signaler på at det er i ferd med å bli det så tror jeg det blir et

helvetes rabalder som vil ødelegge for mang en grunneier.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gis jo til alt overmål utdanning på høyskolenivå på hvordan man skal gjennomføre disse ekskluderende planene mest effektivt. Gutta oppi Tya er produkter av denne utdanningen.

 

Dette skjønner nok de fleste hvis de bare tenker seg om. Konseptet med tilbud og etterspørsel har vel de fleste fått med seg. Hvilke elvestrekk er det størst etterspørsel etter i sør- og midtnorge? Disse er altså de mest attraktive for business-fiskerene, for disse vil kunne gi høyest profitt.

 

Budskapet er altså: Det er IKKE kult å være dyr guide på eksklusive elvestrekk. Eksklusivitet i naturen er IKKE kult.

Og dette må vi i miljøet gi et klart signal om, istedetfor å sitte å si så naivt  at "folk må gjøre som de vil med egne penger - I don't care".

 

Kunne ikke vært mer enig. Takke meg til fiske på stille vann i marka og på fjellet. Foreløpig ubesudlet av det industrialisert guide-tullet. Begynner å bli veldig mange trofeejegere blant fluefiskerne. I min bok er det en uting, og jeg har over tid utviklet et meget ambivalent forhold til hele sporten. Men gleder meg til fjærmygg og vespertina i marka, ja det gjør jeg. ;)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Terje....godt innlegg....vi i vesten har vært med på dette.....i Kroatia....Bosnia....kunne lokalbefolkningen for 20 år siden dra på fisketur og betale kortpriser som sto i samsvar med deres intekt.....det er klart at en grunneier lar seg friste av mammons makt......Der oppe i Tydalen er det om mulig færre fiskere fra lokalbefolkningen enn i f.eks. Rena.

 

Jeg opplever det ært eneste år at grunneiere trekker sin elvestrekning vekk fra det ordinære kortsalegsområdet for å selge sitt alene.

Dette er en trend som er totalt skadelig........

 

Dersom det er noen som har juniorer på under 16 år og som er habile fiskere, ta med juniorene til slike steder som er diskusjonen her.....la dem fiske....for det kan ikke markeieren nekte......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt kan kjøpes for penger, også grunneiere.

Se bare på de mest kjente lakseelvene våre.

Nå vil det selvfølgelig aldri bli snakk om slike summer for en grunneier langs ei ørretelv, men jeg tror nok mange av dem vil vurdere tilbud som viser seg å være langt mer innbringende for dem enn dagens kortsalg til hvermansen.

Jeg tror ihvertfall at guiding vil bli mer utbredt i de mest profilerte ørretelvene våre i årene som kommer, så gjenstår det å se i hvor stor grad tilgjengeligheten blir påvirket for oss som liker oss best på egenhånd.

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Hva skjer den dagen en eller annen (firma f.eks.) byr bonden på Hjelmen 25.000-30.000 (eller mer) for ekslusive rettigheter til den delen av elva tro? Fint for bonden det: Større og sikrere inntekt i tillegg til mindre ferdsel rundt jordene hans. Hva med Mytheslåttan, Jordheimsmyran osv? Man skal ikke glemme at dette er samme bønder som er vant med å leie ut hytter om vinteren. De er altså ikke ukjent med verdien av å ha et ettertraktet produkt. Godt det bare er en halvtimes kjøretur til Gol sier nå jeg...

 

Og så må dere skille mellom Erik og Erik her da. Vi er tross alt litt forskjellige Pettersen og jeg, selv om vi nok er enige om mangt og mye.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Da tror jeg ikke at du har fått med deg så mye Lars........

RENATREFFEN ARRANGERES FORDI DENNE ELVA ER UNDER ET PRESS AV FORSVARET SOM MER ENN GJERNE VIL SPISE MERE AV ELVA OG HERJE MERE I OMRÅDET......VI VISER LOKALBEFOLKNINGEN OG NÆRINGSLIVET AT DET SKJER NOE EKSTRA I BYGDA OMSETNINGSMESSIG I BUTIKKENE DENNE UKA......DET ER FAKTISK TILFELLE AT HANDELSSTANDEN DER IKKE HAR FORSTÅTT BETYDNINGEN AV AT DET ER FISKERE SOM KOMMER TIL BYGNDS HVER SOMMER.......

 

Joda, fått med meg det . Men jeg tror det poenget er borte for de fleste.

 

Men ser ikke du faren med økt antall fiskere i Rena , og tror du ikke grunneierne der oppe vil tjene mere penger ?

Jeg tror muligheten for at guidevirksomheter og avstengt fiske øker i takt med kvaliteten på fisket. desverre er det lite vi kan gjøre for å få bukt med dette .

 

Synes Lars og Erik har gode innlegg over meg her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

rena er langt fra presset mht til fiskere....selvsagt de steder hvor man kan kjøre helt ned til elva.....men jeg har strekker hvor jeg kan gå lange strekker......Betydningen er ikke hva man tenker, men at man kommer, at man kommer betyr at det automatisk blir lagt igjen endel mere penger i bygda....det igjen vil jeg tro at de merker at det er mere penger i bygda......uten det vil det lokalt ikke være noen forståelse for at denne elva genererer........

 

Bra svar Erik E. det er framtidsenariet......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Moen

Hva skjer den dagen en eller annen (firma f.eks.) byr bonden på Hjelmen 25.000-30.000 (eller mer) for ekslusive rettigheter til den delen av elva tro? Fint for bonden det: Større og sikrere inntekt i tillegg til mindre ferdsel rundt jordene hans. Hva med Mytheslåttan, Jordheimsmyran osv? Man skal ikke glemme at dette er samme bønder som er vant med å leie ut hytter om vinteren. De er altså ikke ukjent med verdien av å ha et ettertraktet produkt. Godt det bare er en halvtimes kjøretur til Gol sier nå jeg...

 

 

Fy för ett mareritt! Då packar jag ihop och finner mej en ny dal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Merkelig å mye bråk det blir om et og annet tilfelle X 1 km elvestrekke når halve fordømte Hardangervidda og finnmarksvidda består av private vann omtrent INGEN får fiske i... Er vel disse tingene vi fiskere burde "angripe". Ellers syntes jeg Staffans promotering av renatreffet er HELT på sin plass, og bifaller opplegget. LIKE mye syntes jeg det er geit og holde kurs/guide litt hvis noen ønsker slikt opplegg. Jo flere ivrige fluefiskere, jo flere ivrige naturvernere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig å mye bråk det blir om et og annet tilfelle X 1 km elvestrekke når halve fordømte Hardangervidda og finnmarksvidda består av private vann omtrent INGEN får fiske i... Er vel disse tingene vi fiskere burde "angripe". Ellers syntes jeg Staffans promotering av renatreffet er HELT på sin plass, og bifaller opplegget. LIKE mye syntes jeg det er geit og holde kurs/guide litt hvis noen ønsker slikt opplegg. Jo flere ivrige fluefiskere, jo flere ivrige naturvernere :)

 

Pål: les hele tråden omigjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det faktum at grunneierne er konger over elvene som er problemet her. La staten styre det hele så slipper man hele problemstillingen. Ihvertfall nesten. Nok en gang bruker jeg NZ som eksempel...

 

Med det systemet Norge har i dag er det nesten garantert at det i de områdene hvor det gudies vil bli begrenset tilgang for resten av befolkningen. Etter det jeg har forstått har det skjedd i Tya allerede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det enda vært Lennart Hyland eller Bengt Öste, men de er begge døde. Fantastiske svensk tv-personligheter, og sistnevnte kunne også fiske flue.

 

Bengt Oste var priceless , Har vi ikke rennende vann så lager vi det. Hvorfor ikke lage en elv, husker ikke detaljer om akkurat denne episoden, men er den elva fremdeles i drift ;D ;D

Vist nappar det var flotte saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Moen

Hadde det enda vært Lennart Hyland eller Bengt Öste, men de er begge døde. Fantastiske svensk tv-personligheter, og sistnevnte kunne også fiske flue.

Båda två har en legendstatus i Sverige

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Det er det faktum at grunneierne er konger over elvene som er problemet her. La staten styre det hele så slipper man hele problemstillingen. Ihvertfall nesten. Nok en gang bruker jeg NZ som eksempel...

 

Med det systemet Norge har i dag er det nesten garantert at det i de områdene hvor det gudies vil bli begrenset tilgang for resten av befolkningen. Etter det jeg har forstått har det skjedd i Tya allerede?

 

Lett å være enig med deg tmags :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...