Gå til innhold

Øyenstikker


Hockeysveisen2

Anbefalte innlegg

Ett par spørsmål angående flua på lenka du ga meg. Jeg tenkte å bruke organza eller antron som vinger. Har ikke egentlig Øyenstikkeren to sett vinger? Så for meg at jeg skulle binde ett av vingeparrene i spent stil. Tror også at jeg kommer til å erstatte hjortehårene med blå dubbing. Legger ut ett bildet av resultatet etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer at det er vannymfe ja og det er jo en viss forskjell. Voksne øyenstikkere har jeg heldigvis bare truffet på et par ganger som vakgiver. Og det var ikke gøy uten noen imitasjon.

 

Tror du klarer deg lenge med et vingepar hockey, er nok ikke så nøye.

Grunnen til at det er hjortehår er flyteegenskaper, det er ikke mye som holder den flua oppe fra før. Et tips er å legge på et fallskjermhackle for bedre flyteegenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så om jeg forstår det riktig så er libeller insekter som ikke klekkes til noe flyvende objekt? og vannymfer er øyenstikker i et nymfestadie? altså at vannymfene klekkes til øyenstikkere? eller er jeg på bærtur hær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer dette Pål H. Var litt kjapp på tastaturet der, Libeller er ikke fullt så vanlige å imitere. :)

 

ØrjanK : da er du på bærtur ja!

- Både vann-nymfer og libeller utvikler seg fra en nymfe under vann, og til et voksent vinget og flyvende insekt. Libeller er disse svære "øyenstikkerne" du ser, og vann-nymfer er de minde og slanke "øyenstikkerne" du ser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Eller som jeg pleier å si til ungene - Ser det ut som et helikopter, så er det en øyenstikker. Ser det ut som en fe, så er det en vannymfe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Ok, jeg er nok ingen spesialist på emnet, men jeg skal gjøre et forsøk:

 

Odonata = Dragon og Damselflies = Libelle og Vannymfe

 

Libelle = Dragon = Anisoptera - Nymfeimitasjon kort og tjukk kropp og som voksenimitasjon ikke så interessant siden de sjelden havner på vannet.

 

Vannymfe = Damsel = Zygoptera - Nymfeimitasjon lang og tynn kropp og som voksenimitasjon f.eks. Burks Adult Damsel

 

Libeller (Anisoptera):

Aeshnidae

Austropetaliidae

Chlorogomphidae

Cordulegastridae

Corduliidae

Gomphidae

Libellulidae

Neopetaliidae

Petaluridae

Synthemistidae

 

Vannymfer (Zygoptera):

Amphipterygidae

Calopterygidae

Chorismagrionidae

Chlorocyphidae

Coenagrionidae

Dicteriadidae

Diphlebiidae

Euphaeidae

Hemiphlebiidae

Isostictidae

Lestidae

Lestoideidae

Megapodagrionidae

Perilestidae

Platycnemididae

Platystictidae

Polythoridae

Protoneuridae

Pseudostigmatidae

Synlestidae

Thaumatoneuridae

 

Mange av disse libellene og vannymfene har flere variasjoner.

 

Arrester meg gjerne hvis jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...