Gå til innhold

Sjørøye i Finnmark


Rosinkongen

Anbefalte innlegg

  • 4 uker senere...

Ei stim på 15-20 større røyer observert sist fredag i småbåthavna på Fuglenes, Hammerfest.

Det drøyer nok mot månedskifte før hovedmengden begynner å slippe.

Venter nok til første eller andre uka i juni før jeg starter røyejakten. Da har de første rukket å feite seg skikkelig opp :-)

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

faan ta dere altså.. det der er julekvelden og kjææringa samtidig. Snakke om gåselever og russisk kaviar. Sjørøya er det edleste som finnes. Edlere enn trøndera. ;D ;D ;D

 

Det der er jeg rett og slett missunnelig på. Har prøvd og så vidt fått de i elv... Men ... er langt fra konklusjoner og erfaringer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nærkontakt med mange store i sjøen i fjor, men få av dem havnet i håvmaskene.

Størrelsen var det ingenting å utsette på. Totalt 4 stk. på hhv. 1,3-1,5-1,7 og 1,9 kg :-)

Brukte mye tid på å lete opp nye områder sist sesong.

Det som etter hvert ble gromplassen ligger omlag 2 mil unna "moderelven"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nærkontakt med mange store i sjøen i fjor, men få av dem havnet i håvmaskene.

Størrelsen var det ingenting å utsette på. Totalt 4 stk. på hhv. 1,3-1,5-1,7 og 1,9 kg :-)

Brukte mye tid på å lete opp nye områder sist sesong.

Det som etter hvert ble gromplassen ligger omlag 2 mil unna "moderelven"!

Steike :o Er slikt dagligdags kost eller noe som blir lagret i spekulatoren resten av livet oppe hoss deg?

Grattis med kjæmpefangst :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tobbe

Hora funker den. Men har opplevd noen ganger at den ikke fungerer i det hele tatt.

Menmen, ikke lenge til blink fisket starter her nå.. *gleder meg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

smått og rosa er tingen, ihvertfall fungerer det for meg ;D enkle små fluer med kuleøyne.tynnt dressa. bruker mustad sin saltvannskrok med kort skaft i 8 og 10. full fart på flua 8), bruker den til ørret og røye i havet. utrolig hvor stor fisk som tar disse små fluene.rosa bakkropp og litt gult rundt kuleøynene. tynt dressa og børsta ut med borrelås.

 

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

kanskje man skulle ta en tur å besøke deg ;D.jobber i sas på flyplassen i tromsø, så en dagstur med widerøe, opp med morraflyet kl  0600 og hjem med 2330 flyet. koster omtrent det samme for meg som flytoget fra gardermoen til oslo ;D

 

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ingen? :rolleyes:

 

Har observert sjørøya i ukesvis nå :-)

I dag var jeg å fisket etter denne vakre skapningen, da med haspel.

Belly i det farvannet er rene selvmord. Fisken gikk 50m+++ fra land.

Ble ingenting. Sjørøyefiske fra land er ofte maratonfiske. Du spretter fra stein til stein med livet som innsats.

Litt bedre inn i fjordene der de større elvene munner ut. Mere rullesteinsfjære og sandstrender.

Der går også røya ofte nærmere land......

 

Fiskene jeg observerte i dag hadde høyt tempo der de cruset rundt etter småslid.

Ikke det store røyeflaket, men fisk av fiiiin størrelse, men så er jo storvannsrøya generelt storvokst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...