Gå til innhold

Utfisking med teiner?


Gjest Oliver

Anbefalte innlegg

Nå har jeg anbefalt gjedde - uten å få særlig bra respons.

Prøver meg på nytt:

Plasser noen tørrfluepurister rundt vannet.  Etter hvert vil fisken legge merke til disse rare skapningene som sitter og drikker kaffe, og når det går opp for dem at de faktisk er fiskere vil alle fiskene begynne å skoggerle.  Da vil mange fisker ende opp med brokk eller vann i lungene, og de vil gå den sikre død i møte.

(Ikke tips Terje om denne - jeg er tross alt medlem)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 138
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg vet om lignende tiltak, men da i mindre vann, hvor man fisket opp fisk om våren, puttet de i en kunstig laget dam like ved sjøen og fòret de med det gikk til høsten kom. De hadde nå vokst flere hundre gram og ble satt ut i sjøen igjen. Flere av disse slo over på fiskediett. Snittstørrelsen i vannet gikk opp (og ikke bare som følge av fòringen :)). Spennende tiltak, og kanskje spesielt om man er redd for "genetisk foruresning" (som med tunhovdørret som ble satt ut en rekke steder).

Hei Dalislama

Har du hørt om noen spesielle negative/positve erfaringer ved utsettinger av Tunhovd-ørret?

Det er satt ut av denne stammen i de fjellområdene jeg fisker mye.

Lett å kjenne igjen da har noen helt egne nydelige tegninger/farger spesielt rundt gjellelokkene, turkis :-)

Mvh Håkon

Bortsett fra at det ikke er lov å sette ut Tunhovd-ørret andre steder enn....akurat Tunhovd!

Det er nange år siden den loven kom,det enste som er lov,er stedegen fisk,dvs. dere må i såfall ale opp fisken selv(dette gjøres i Ekso),men det er dyrt og krever anlegg og godt pass.(I Eksingedalen er det vel finansiert av spesielle fond og komunalt tilskudd),og du får ikke automatisk en haug med yngeljegere,1 av 10 regnes vel som normalt.

De andre spiser tørrfluer og sånt........ ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om lignende tiltak, men da i mindre vann, hvor man fisket opp fisk om våren, puttet de i en kunstig laget dam like ved sjøen og fòret de med det gikk til høsten kom. De hadde nå vokst flere hundre gram og ble satt ut i sjøen igjen. Flere av disse slo over på fiskediett. Snittstørrelsen i vannet gikk opp (og ikke bare som følge av fòringen :)). Spennende tiltak, og kanskje spesielt om man er redd for "genetisk foruresning" (som med tunhovdørret som ble satt ut en rekke steder).

Hei Dalislama

Har du hørt om noen spesielle negative/positve erfaringer ved utsettinger av Tunhovd-ørret?

Det er satt ut av denne stammen i de fjellområdene jeg fisker mye.

Lett å kjenne igjen da har noen helt egne nydelige tegninger/farger spesielt rundt gjellelokkene, turkis :-)

Mvh Håkon

Bortsett fra at det ikke er lov å sette ut Tunhovd-ørret andre steder enn....akurat Tunhovd!

Det er nange år siden den loven kom,det enste som er lov,er stedegen fisk,dvs. dere må i såfall ale opp fisken selv(dette gjøres i Ekso),men det er dyrt og krever anlegg og godt pass.(I Eksingedalen er det vel finansiert av spesielle fond og komunalt tilskudd),og du får ikke automatisk en haug med yngeljegere,1 av 10 regnes vel som normalt.

I det området jeg kjenner er det den lokale JFF som organiserer dette gjennom bla tilskudd fra staten,

så jeg regner med det er ordnede forhold!?

Mvh Håkon

Edit : ikke mening å kuppe tråden til Bjørnen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg anbefalt gjedde - uten å få særlig bra respons.

Prøver meg på nytt:

Plasser noen tørrfluepurister rundt vannet.  Etter hvert vil fisken legge merke til disse rare skapningene som sitter og drikker kaffe, og når det går opp for dem at de faktisk er fiskere vil alle fiskene begynne å skoggerle.  Da vil mange fisker ende opp med brokk eller vann i lungene, og de vil gå den sikre død i møte.

(Ikke tips Terje om denne - jeg er tross alt medlem)

Hehehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om lignende tiltak, men da i mindre vann, hvor man fisket opp fisk om våren, puttet de i en kunstig laget dam like ved sjøen og fòret de med det gikk til høsten kom. De hadde nå vokst flere hundre gram og ble satt ut i sjøen igjen. Flere av disse slo over på fiskediett. Snittstørrelsen i vannet gikk opp (og ikke bare som følge av fòringen :)). Spennende tiltak, og kanskje spesielt om man er redd for "genetisk foruresning" (som med tunhovdørret som ble satt ut en rekke steder).

Hei Dalislama

Har du hørt om noen spesielle negative/positve erfaringer ved utsettinger av Tunhovd-ørret?

Det er satt ut av denne stammen i de fjellområdene jeg fisker mye.

Lett å kjenne igjen da har noen helt egne nydelige tegninger/farger spesielt rundt gjellelokkene, turkis :-)

Mvh Håkon

Bortsett fra at det ikke er lov å sette ut Tunhovd-ørret andre steder enn....akurat Tunhovd!

Det er nange år siden den loven kom,det enste som er lov,er stedegen fisk,dvs. dere må i såfall ale opp fisken selv(dette gjøres i Ekso),men det er dyrt og krever anlegg og godt pass.(I Eksingedalen er det vel finansiert av spesielle fond og komunalt tilskudd),og du får ikke automatisk en haug med yngeljegere,1 av 10 regnes vel som normalt.

I det området jeg kjenner er det den lokale JFF som organiserer dette gjennom bla tilskudd fra staten,

så jeg regner med det er ordnede forhold!?

Mvh Håkon

Edit : ikke mening å kuppe tråden til Bjørnen!

Bare skriv så mye du vil ,du! ;)

Men,den loven om stedegen fisk må være over 15 år gammel,og er vel nå så streng at det vel egentlig ikke er lov å sette ut fisk i fisketomme vann engang.

Så den foreningen kan jo ha tilatelse,mulig det kan la seg gjøre lokalt,loven kunne feks. skapt store problemer i Østmarka,som bare i liten grad har naturlig bestand av ørret. Tror OFA har fått disp. for dette,men å sette ut Nordmarksørret som de gjorde før,tror jeg det er slutt på.

Dette ligger vel forøvrig under fylkesveterinæren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://lovdata.no/for/sf/md/xd-19931111-1020.html

Dersom utsetting av fisk har vore før forskriften kom, vil eg tru at dei no fangar og stryk fisk i frå same vassdraget eller at dei har stamfisk i kar..?

Spørsmålet er vel og om predator fisk har noko regulerande effekt på bestanden i det heile, eller om mengden predatorfisk i reine aurevatn er styrt av mattilgong dvs mengde småfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt problemer med småfallen fisk i et av mine vann i indre agder, vannet har en størrelse på 150-500m. Mye små gytemoden fisk på bekken om høsten. Ble tipset om og bruke kaustikksoda i bekken for og ta livet av rogna, har nå gjort det i 4 år pluss aktiv med småmaska garn og det har gitt bra resultater med mye fin fisk  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

før man legger ressurser ned i vannet så må man gjøre en fødeemneanalyse.....arter og tetthet......vil trå at "gytehindring" er det mest effektive.......ruser er vel best til stimfisk, slik som abbor, fisken skal jo frivillig inn og siden ørreten har revir så vil jeg tro at det er vanskelig å få fisken inn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får rimelige doble torskeruser på Europris. Jeg prøvde de etter ørret i fjor og de ga noe fangst (tror det var 15-20 fisk i en ruse på noen dager). Vil tro at man vil oppnå større fangster når man har gjort seg noen erfaringer og funnet de riktige plassene. Fordelen med ruser kontra garn er jo at man kan vente en uke eller to mellom hver tømming, samt sette ut igjen stor fisk. Tror det er verdt et forsøk.

Håper dere lykkes!

Utrolig bra at noen prøver å kultivere vann på vestlandet.

Prøvde litt med ei torskeruse (enkel) tidligere, den ga ikkje noko

resultat her, eit par fisker og ein ål på nokre veker.

Det er ein del ål i vatnet, dette bør ikkje ha noko innvirkning,

nokon som veit?

Bjørnen.

Har ikke prøvd enkel ruse siden jeg har mer tro på doble etter ørret. Jeg hadde en teori om at adferden til ørret er annerledes enn torsk.. torsk søker som oftest nedover når den treffer ledegarnet, mens ørret vil kanskje ha like stor sannsynlighet for å søke oppover. I den korte perioden jeg prøvde hadde jeg størst suksess med å sette langs med torvkanten i stedet for rett ut fra land. Det beste var å sette på tvers av bekkeutløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hallo igjen, vi har no vært i kontakt

med ein person som har erfaring med storrusefiske, han var litt

bekymra over det som vi kaller "stimer" med fisk og lurte på

om det kan være ørekyte >:(

Dette håper eg inderlig ikkje og trur heller ikkje det kan være

muligt, da må det regelrett være sabotasje.

Vi har no bestilt nokre kyteteiner som skal settes ut for

å få svar på dette.

Det eg lurer på er: kva er best å agne med?

Har fått tips om brødsmuler.

Er og eit restprodukt fra osteproduksjon (kasein?) men veit

ikkje kvar eg får tak i dette.

Bjørnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhyre interesang tråd! Har du vært i kontakt med miljøvernavd, hos fylkesmannen Bjørn? Det synes jeg du burde hvis ikke.

Om ikke de har så mye info så vet de hvem du bør kontakte. De har fryktelig mye info og viten samlet her og hos DN.

Fylkesmannen i austagder bør i alle fall ha gode kunnskaper om bruk av storruser. Komunene langs Otra har drevet aktivt med rusefangst i flere år. De har i alle fall hatt et årsverk for dette. Tror de har enda. Send en mail eller ta en tlf og spør om kunnskap eller en person du kan kontakte. De drar opp flere tonn i året.

Hvis du vil kan jeg godt prøve og hjelpe deg til å finne den rette personen å snakke med.

Start med å kontakte den miljøv,avd, i ditt fylke og be om hjelp til å finne den rette personen for deg å snakke med.

Dumt og ikke ta til seg den kunskapen som allerede er samlet omkring dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhyre interesang tråd! Har du vært i kontakt med miljøvernavd, hos fylkesmannen Bjørn? Det synes jeg du burde hvis ikke.

Om ikke de har så mye info så vet de hvem du bør kontakte. De har fryktelig mye info og viten samlet her og hos DN.

Fylkesmannen i austagder bør i alle fall ha gode kunnskaper om bruk av storruser. Komunene langs Otra har drevet aktivt med rusefangst i flere år. De har i alle fall hatt et årsverk for dette. Tror de har enda. Send en mail eller ta en tlf og spør om kunnskap eller en person du kan kontakte. De drar opp flere tonn i året.

Hvis du vil kan jeg godt prøve og hjelpe deg til å finne den rette personen å snakke med.

Start med å kontakte den miljøv,avd, i ditt fylke og be om hjelp til å finne den rette personen for deg å snakke med.

Dumt og ikke ta til seg den kunskapen som allerede er samlet omkring dette.

Vi har kontakt med ein person som har fiska med ruser i Telemark og fått info fra han,

men er fortsatt intresert i meir så dersom du har personer som kan kontaktes så takker

vi for da :)

Bjørnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyte kan du godt fange med brødsmuler,og det er ikke no problem å fylle rusene hvis du vet hvor du skal sette dem(der du til enhver tid ser mest av dem  ;) ),de er varmekjære og går ofte på grunna,godt synlig.

Men husk at de også er mat for ørreten,og nesten alle vann som har ørekyt har gjerne en bestand av fiskespisere.

Problemet er at de beiter ned mikrofaunaen så insektene ikke får utviklet seg i alle stadier.

Den foreningen som var først ute og som har ligget i front på bekjempelse av kyte,er vel Geilo jeger-og fiskeforening,og skulle dere få problemer med å fiske dem opp,vil en telefon til dem kanskje hjelpe,tror de har tatt opp tonnevis av den lille karpefisken opp gjennom årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at det er kyte i Oppsanger Bjørn. Tviler sterkt!

Tviler sterk eg og, vi var inne på denne diskusjonen med det første

når eg såg desse "stimane" men slo det fra oss da, men etter å snakka

med andre som driv utfisking og dei meinte det kunne være det, så har vi

no bestilt nokre kyteteiner berre for å være heilt sikker...

Bjørnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vatnet ligg så lågt at det heilt sikker er stingsild her, håper at det er det dere har sett :-)

Ja det er stingsild i vatnet, men den fisken som eg har sett er litt større.

Det kan ikkje være noko anna enn ørret, og det er denne fisken som

er for liten til å henge på dei garna om vi bruker.

Bjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lukter kyte lang vei. Er det noen grunn for hvorfor det ikke skulle være det?

Så vidt eg veit så er det ikkje kyte i nærmaste område her,

litt merkelig at det plutselig skulle være i kun eit vatn på mils omkrets.

Har ein svært dårleg filmsnutt som viser litt kva eg meiner,

skal sjå om eg får den ut på nettet litt seinare i dag..

Bjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lukter kyte lang vei. Er det noen grunn for hvorfor det ikke skulle være det?

Så vidt eg veit så er det ikkje kyte i nærmaste område her,

litt merkelig at det plutselig skulle være i kun eit vatn på mils omkrets.

Har ein svært dårleg filmsnutt som viser litt kva eg meiner,

skal sjå om eg får den ut på nettet litt seinare i dag..

Bjørn.

Ei "bøtte" med levende agnfisk,finnes nok av idioter som bruker det enda,noen skal jo ha fisk for enhver pris,og når dagen er over,slår de bare restene ut i vannet,og du(dere) har det gående.Dette har vært tilfelle i mange vann der det nærmest er umulig at fisken kan ha kommet dit på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke så lett å se på de vakene,men svartrosten sang vakkert og satte igang vårlengselen. ;D

Hvor dypt?,var det første som slo meg.

Spiller en rolle siden kyta sjelden vaker over noe særlig dyp,men småørreten kan vel gå sånn.

Hadde du fått filmet selve stimen i vannet,kunne jeg antakelig sett det med engang,de er ganske karakteristiske i måten de beveger seg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke så lett å se på de vakene,men svartrosten sang vakkert og satte igang vårlengselen. ;D

Hvor dypt?,var det første som slo meg.

Spiller en rolle siden kyta sjelden vaker over noe særlig dyp,men småørreten kan vel gå sånn.

Hadde du fått filmet selve stimen i vannet,kunne jeg antakelig sett det med engang,de er ganske karakteristiske i måten de beveger seg på.

Her er det vel ca 2m dybde, men ser dei går fra land og utover eit titalls meter,

så da kan det vel være 3 - 4 m...

Bjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...