Gå til innhold

Finnmarkstur juli 2009


trondemann

Anbefalte innlegg

Hei, noen som kunne tenke seg å bli med på tur til Finnmarksvidda i sommer? Hadde planlagt tur med en kompis, men nå viser det seg at han desverre ikke kan være med alikevel. Turen var ment å gå til Ifjordfjellet/Laksefjordvidda. Har vært i dette området de to siste sommerene så jeg har jo blitt litt kjent. Har i tillegg kontakter med kjentfolk i området fra Tana. Ser for meg en tur på mellom ei og to uker helst i begynnelsen av juli, men er fleksibel om noen kunne tenke seg å værer med. Hvis noen andre som allerede har tenkt seg dit og vil ha med en ekstra så er jeg gjerne med på det.

 

Mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen er å kjøre traktor veien innover fjellet fra veien over ifjordfjellet. Er jo mange muligheter innover der. Et alternativ er utgangspunkt fra sommervann og følge elva ned for å avslutte med litt laksefiske. Er du kjent i traktene?

 

Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tobbe

Planen er å kjøre traktor veien innover fjellet fra veien over ifjordfjellet. Er jo mange muligheter innover der. Et alternativ er utgangspunkt fra sommervann og følge elva ned for å avslutte med litt laksefiske. Er du kjent i traktene?

 

Trond

 

Kjent og kjent. Går meg hvertfall ikke vill der oppe. ifjordfjellet er jo en god start. Samme med sommervann/sommerelv.. du får velge hvor du starter. PM om du har spørsmål om ellers någet annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen er å kjøre traktor veien innover fjellet fra veien over ifjordfjellet. Er jo mange muligheter innover der. Et alternativ er utgangspunkt fra sommervann og følge elva ned for å avslutte med litt laksefiske. Er du kjent i traktene?

 

Trond

 

Beklager surt oppgulp, men her kommer det:

Jeg har utrolig lite sans for den traktorkjøringa på L-vidda. Det ødelegger etter min mening vidda som rekreasjonsområde for andre folk.

Masse traktorspor i tundraen, og masse late folk midt inne på vidda.

Det økende omfanget av barmarkskjøring er noe av det som gjør at jeg (og flere med meg) har prioritert andre plasser enn dette eldoradoet de siste årene.

 

Ellers - god tur! (ikke ironisk ment!)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tobbe

 

 

Unnskyld at jeg spør? Hva er egentlig poenget her? Slekta våres kjørte med traktor i mange år frem til atv syklene ble gode nokk til at vi kunne begynne og bruke disse. Grunne til at traktorene ikke ble brukt mere er fordi di nye traktorene er vesentlig bredere og ville skade naturen. Den løypa som vi bruker er laget av folk som brukte hester/kyr med vogner.

Når det kommer til dagens bruk av ATV sykler i naturen kan jeg skjønne folk som mener at de ødelegger naturen. Men di fleste løypene kan kunn kjøres med disp og de løypene er blidt mindre synlig etter at ATV ble tadt i bruk. En annen ting at alle som får disp får kunn kjøre max 3 turer i året, og alle kjører ikke engang disse 3 turene. Så før du skylder på late "finnmarkinger" som ødelegger naturen med ATV sykler så synes jeg du skal tenke deg litt om at det er ikke mange syklene som kjører opp/ned etter di forskjellige løypene pr sesong.

 

Når det gjeller reindrifta og reineigere så gidder jeg ikke kommentere engang. I mange distrikter er det opp mot 8000 rein, og det sier seg selv at folket ikke har sjangs og holde styr på så mange dyr på våren/sommern/høsten til fots.

Kjenner jeg blir små varm av dine meninger når du uttaler deg om ting du ikke peiling på.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traktor, helikopter, ATV folk får vel komme frem som de ønsker så lenge de holder seg innen for loven og ikke ødelegger naturen.

God tur i alle fall hører kult ut med tur dit, hvor lang tid regner du med og være der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Unnskyld at jeg spør? Hva er egentlig poenget her? Slekta våres kjørte med traktor i mange år frem til atv syklene ble gode nokk til at vi kunne begynne og bruke disse. Grunne til at traktorene ikke ble brukt mere er fordi di nye traktorene er vesentlig bredere og ville skade naturen. Den løypa som vi bruker er laget av folk som brukte hester/kyr med vogner.

Når det kommer til dagens bruk av ATV sykler i naturen kan jeg skjønne folk som mener at de ødelegger naturen. Men di fleste løypene kan kunn kjøres med disp og de løypene er blidt mindre synlig etter at ATV ble tadt i bruk. En annen ting at alle som får disp får kunn kjøre max 3 turer i året, og alle kjører ikke engang disse 3 turene. Så før du skylder på late "finnmarkinger" som ødelegger naturen med ATV sykler så synes jeg du skal tenke deg litt om at det er ikke mange syklene som kjører opp/ned etter di forskjellige løypene pr sesong.

 

Når det gjeller reindrifta og reineigere så gidder jeg ikke kommentere engang. I mange distrikter er det opp mot 8000 rein, og det sier seg selv at folket ikke har sjangs og holde styr på så mange dyr på våren/sommern/høsten til fots.

Kjenner jeg blir små varm av dine meninger når du uttaler deg om ting du ikke peiling på.

 

 

Tobbe:

Jeg ønsker minst mulig motorisert ferdsel i norsk utmark. Jeg beklager hvis du blir støtt av mine meninger, det var ikke meningen å fornærme noen, men det er nå engang mitt standpunkt.

Så kan vi heller være enige om å være uenige... I alt for mange kommuner er det for lett å få disp. til såkalt nyttekjøring, etter min mening. Jeg er fra Nord-Norge selv, og ser jo hvilken vei utviklingen går rundt omkring. Og den økende praksisen med å kjøre inn turister med ATV synes jeg heller ikke noe om.

 

Når det gjelder samene, er jeg enig med deg: det er en helt annen debatt. De lever jo av reindrifta, og har andre behov enn ferierende sportsfiskere. 

 

Jeg tar selvkritikk på én ting i forbindelse med mitt tidligere innlegg, og det er at jeg ødela tråden deres. Unnskyld, jeg klarte bare ikke å dy meg, blir noen ganger litt vel heit i toppen selv, skjønner du - men det går heldigvis fort over ;)

 

Sletter mine poster i morgen.

 

Mvh

 

Håvard Stubø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen er å kjøre traktor veien innover fjellet fra veien over ifjordfjellet. Er jo mange muligheter innover der. Et alternativ er utgangspunkt fra sommervann og følge elva ned for å avslutte med litt laksefiske. Er du kjent i traktene?

 

Trond

 

Beklager surt oppgulp, men her kommer det:

Jeg har utrolig lite sans for den traktorkjøringa på L-vidda. Det ødelegger etter min mening vidda som rekreasjonsområde for andre folk.

Masse traktorspor i tundraen, og masse late folk midt inne på vidda.

Det økende omfanget av barmarkskjøring er noe av det som gjør at jeg (og flere med meg) har prioritert andre plasser enn dette eldoradoet de siste årene.

 

Ellers - god tur! (ikke ironisk ment!)

 

 

 

Mulig trondermann skriver noe dårlig grammatisk, slik at det oppstår missforståelser.

 

Mulig han mener "traktorveien", og da burde vel ikke dette være noe problem?

 

Om han derimot mener "traktor, på vei inn mot fjellet" så må jeg si meg enig med ditt innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er en traktorvei innover der, traktorveien er ikke opparbeidet, men et sted man har kjørt så mye med traktor at det har blitt en "trakorsti"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var da voldsomt så populær denne tråden har blitt da, trodde mange ville være med på tur jeg nå :) Om det har blitt noen missforståelser ang transport inn på vidda så må jeg beklage hvis jeg har uttalt meg uklart. Planen er å kjøpe transtport tjenester av et firma i Tana som driver med sånne turer. Hvis noen her mener jeg er for lat til å gå så må de gjerne mene det, men er ikke derfor jeg kjøper sånne tjenester. I en hektisk hverdag med alt for lite tid til sånne turer prioriterer jeg rett å slett flere fiskedager mot å bruke to dager på å komme seg inn og ut av fjellet. En annen ting er at som ukjent søring er jeg avhengig av tips og anbefalinger fra kjentfolk, f.eks de jeg leier for å kjøre. Må si at jeg ikke helt ser problemet med denne transporten, har ikke akkurat vært plagsomt mye folk de to sommrene jeg har vært der og alle følger jo kun denne omtalte traktorveien som er lovlig og ferdes på.

 

Ser for meg at turen blir mellom en og to uker, ikke noe er bestemt enda og jeg er litt fleksibel på avreisedato. Om noen kunne tenke seg en slik tur så må dere gjerne ta kontakt.

 

Mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ja det er traseen in fra Ifjordfjellet det er snakk om her.

 

Reneste E-6'en...

 

Må si jeg ble litt skuffet når jeg så den veien når jeg var dær. jeg så faktisk en kar som hadde kjørt med bil innover dær og to stk med atv med henger og søppelsekker med garn og to søppelsekker med ukjent innhold.

 

Men at samene som har rein bruker atv på sommern er jo en naturlig utvikling det. men tror ikke det er så mange som bryr seg om disp for å kjøre rundt dær. eller så må de som deler ut disp være raus..

 

At noen bruker et tilbud om transport fra noen som har fått disp ser jeg ikke problemet med.

Skitt fiske og ønsker deg en flott tur :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BLir alltid oppstyr med slike tråder med kjøring i utmark :o

 

Prata med en kar på villmarksmessa jeg også fra Tana og spurte etter pris for å kjøre oss inn til flyvarden på Tranevann på ifjordfjellet...  Pris fra stor elva var små pene 8000!!!  Og det er snakk om en times kjøring..  Sykt, da må jeg heller kutte ned på det flytende og selv, evt hyre noen fra nedi bygda. Det var en vill pris :o

Håper du har funnet deg billigere transport trøndermann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er klart det blir oppstyr......det må da i dette område ennå være greit å forflytte seg ved egen hjelp, kanotralle og ally`n.......det kan hende at du ikke akkurat kan klare å komme inn til det bunktet du satt fingeren på......på en måte synes jeg det er helt riktig at det er riktig at mennesket ikke skal via motordrift få kry over alt.....bruk apostlenes hester sammen med en sammenleggbar Ark.....og dere får en mye flottere tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Det er sikkert ikke farlig.....men det er noe med at det er bare noen som skal inn der....før var det de som hadde energien til det, men det har blitt de som kan betale for det.....jeg er totalt imot ferdsel (motorisert) på fjellet.......har endel erfaringer med fiske i sverige....se hva det har gjort med naturopplevelsen og slitasjen.....enkelte steder er det blitt stier og leirplasser som ser for jævlig ut.....dette er en av grunnene til at ikke liker Finnmarka lengre......untatt de stedene som det er forjævlig men mygg....lengre syd, mot Finland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

ja hvorfor kan ikke Trondemann også gjøre det.....gå? det var snakk om tid....men har man ikke tid til det så er en slik tur vanskelig å gjennomføre.....da ville det bli få folk inne på vidda....og det hadde vidda hatt godt av.....eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert ikke farlig.....men det er noe med at det er bare noen som skal inn der....før var det de som hadde energien til det, men det har blitt de som kan betale for det.....jeg er totalt imot ferdsel (motorisert) på fjellet.......har endel erfaringer med fiske i sverige....se hva det har gjort med naturopplevelsen og slitasjen.....enkelte steder er det blitt stier og leirplasser som ser for jævlig ut.....dette er en av grunnene til at ikke liker Finnmarka lengre......untatt de stedene som det er forjævlig men mygg....lengre syd, mot Finland

 

Helt enig med deg, Staffan.

 

Det er ikke noe nytt med motorisert ferdsel innover der. Vidda har vært brukt til matauk-ekspedisjoner i alle år. Torbjørn Tufte beskriver dette traktorfisket i en bok fra tidlig 60-tall, og før traktorene kom var det vel hest og kjerre.

Laksefjordvidda/Ifjordfjellet er (dessverre) veldig godt egnet for barmarkskjøring.

Det nye er den store utbredelsen av firehjulinger/ATV, som tar seg godt frem også utenfor de gamle traktorstiene. Det hjelper ikke å gå langt innover fjellet der oppe lenger, uansett hvor langt man går, risikerer man at det er  et gjeng med ATV-transporterte fiskere som venter ved "ditt" drømmevann, og følelsen av å være på tur i vill og urørt natur er borte som dugg for solen...

 

I Sverige har dette gått så langt at Länsstyrelsen i Norrbotten må kvotere de beste (kjente) vassdragene. Dvs at man må søke før 1. mai for å få fiske der, og så er det loddtrekning. En av de nydeligste fjellelvene på Nordkalotten ble stengt for alt fiske i år, og sannsynligvis i flere år fremover. Slitasjen på terrenget er meget omfattende, og inn dit er det 10-12 timers hard marsj! Før helikopterselskapene begynte å dumpe folk i hundrevis i området var det ikke mange mennesker der, og de få, ivrige sportsfiskerne som sleit seg inn dit kom til et virkelig eldorado. Beslutningen om å frede elva ble tatt etter at Länsstyrelsen fløy over området i fjor, og telte 72 telt på én gang i dette og omkringliggende vassdrag!

Sånn vil ihvertfall ikke jeg ha det i Norge...

 

 

PS! Det tar for øvrig ca 3 timer å gå til Tranevann fra Eastor. Meget lett terreng.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er harde motsetninger her oppe.

Selv meldte jeg meg inne i en gruppe på Facebook, "Stopp motorisert ferdsel i utmark".

Dette endte med et flere truslete telefoner!

Det er helt greit at noen kjører på disp langs hyttetrasséen i ny & ne. Det er ikke værre enn utbyggingene rundt hyttelandsbyene sørpå...

Hvis man derimot ikke har kondis eller tid til å ta seg inn til go'vannet til fots med fluestanga bør man kanskje trimme litt, eller sette av mere tid til turen.

Selv hadde jeg med fattern inn på F.marksvidda i forfjor. 67 år og KOLS-lunger, 6 timer hver vei i tøft terreng.

Gjett hvem som ble forbanna over oppkjørte myrer som hadde tørket ut som følge av dette...?

Gamlingen syntes dette satte en større demper på turgleden, enn å nesten være avhengig av et Pari-apparat for å komme seg frem!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...