Gå til innhold

Antall fiskedøgn/-dager....


Lars Mathisen

Anbefalte innlegg

Fiskedager/fiskedøgn. Selv om folk er på fisketur så er det jo ikke hver dag de fisker heller. Mye tid går med til kjøring. I April i fjor hadde jeg fulgt opp kvoten for hvor mye jeg kan skrive av tjenestekjøring i inntjenings ervervelse. (Ja, jeg skriver av alle fisketurene mine... jobb jobb jobb :) )

Med fiskedager mener jeg det er dager jeg fisket. Selv om det nok går et par mnd i året sammenhengende på tur enda så hadde jeg i 2006/2007 etter min definisjon over 200 fiskedager. Selvstendig næringsdrivende er stikkordet for min del. Jeg har utsatt/bortprioritert både penger, jobb og familie for å leve slik. I 11 år har jeg levd på nesten slikk og ingenting. Siste tre årene har situasjonen bedret seg økonomisk, men dette går utover fiskedagene. Man får aldri i pose og sekk, men man kan velge bort ting i livet for å gjøre plass til høyere prioriterte syssler. I dette tilfellet fluefiske. Jeg kjenner folk som lever av kunst, musikk, snowboardkjøring osv. De har alle en ting til felles. De har bevisst valgt det livet de lever og lar seg som oftest ikke forene med faste jobber og slikt tull:)

 

Jeg har stor forståelse for at enkelte velger fluefiske som livsstil, og velger bort alt annet. Kunne vel kanskje havnet der selv om jeg hadde blitt boende alene lenger til jeg var 28. Men jeg er likevel glad det ikke ble sånn. Har det med å gå lei av ting, og det at fluefiske kan være sånn passe vanskelig er vel grunnen til at jeg har holdt ut så lenge med denne hobbyen. Fortsatt gir det mening å reise til noen nærvann i marka, og selv om jeg kjenner vannnene godt så er det ikke bare å "hente" fisk. Hadde jeg blitt skikkelig god, knekt kodene hver gang og dratt 18 fisk på 18 kast som enkelte konkurransefiskere, så tror jeg jammen jeg hadde mistet litt interessen. For det er kanskje nettopp følelsen som følger av å lykkes en gang i blant som gjør fluefiske så givende. Blir det for programmert og forutsigbart så forsvinner også litt av sjarmen. Men det er bare sånn det er for meg. Andre setter seg nye mål  hele tiden og vil videre. Selv har jeg også glede av all læringen som følger med interessen for fluefiske, men jeg har ingen hast med å nå neste klassetrinn. Tåler til å med å dumpe et par ganger.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluefiske er for meg er en veldig viktig del av livet.

Jeg velger selv å bruke mye tid på hobbyen, og LITT mindre på venner og andre aktiviteter.

For meg handler det mye om selvrealisering. Det å føle at jeg er god til noe, med stadig ønsker å bli bedre.

Jeg har i tillegg et sterkt behov for ute... helst på tur.

Når jeg kan være i naturen, bo i telt, ta meg ut fysisk og slappe av med en tørrflue på brekket føler jeg meg fri.

Det viktigste er at det ikke går på bekostning av familie og arbeid.

(I mitt tilfelle har ekteskapet røket, men det har flere årsaker, og det virker ikke som om barna har problemer med dette..).

De siste årene har jeg valgt turene mine basert på totalopplevelsen, hvor fisket bare er en del av det.

Prøver også så langt det lar seg gjøre og oppsøke nye plasser hver gang :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror alle som driver med fluefiske, også på mitt litt mer beskjedne nivå, må ordne opp i en del ting i livet - særlig hvis det skal kombiners med jobb, kone og barn. Reiser tross alt bort flere dager i strekk både vår, sommer og høst. En jobb uten reisedøgn har vært viktig for meg, slik at jeg kan være til mest mulig til hjelp i hverdagen. Så  kan jeg heller ta mine "jobbreiser" i fluefiskesesongen. Bykvelder med gutta er også noe jeg har prioritert kraftig ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluefiske er for meg er en veldig viktig del av livet.

Jeg velger selv å bruke mye tid på hobbyen, og LITT mindre på venner og andre aktiviteter.

For meg handler det mye om selvrealisering. Det å føle at jeg er god til noe, med stadig ønsker å bli bedre.

Jeg har i tillegg et sterkt behov for ute... helst på tur.

Når jeg kan være i naturen, bo i telt, ta meg ut fysisk og slappe av med en tørrflue på brekket føler jeg meg fri.

Det viktigste er at det ikke går på bekostning av familie og arbeid.

(I mitt tilfelle har ekteskapet røket, men det har flere årsaker, og det virker ikke som om barna har problemer med dette..).

De siste årene har jeg valgt turene mine basert på totalopplevelsen, hvor fisket bare er en del av det.

Prøver også så langt det lar seg gjøre og oppsøke nye plasser hver gang :-)

Veldig enig i det du skriver her.

 

Lurer av og til på en ting: Fisker dere for å være ute i naturen eller er dere ute i naturen fordi dere fisker? Jeg for min del hadde nok ikke begynnt med fluefiske hvis jeg ikke hadde vært et natur menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper jeg fisker ca 250 dager jeg, jeg har lett for å aldri være ute mindre enn 6 timer.

Jeg vil si at det er "kicket" ett hugg gir meg som gjør meg så utrolig fiskenerd.

 

Natur og sånn, tja. Jeg nyter da for all del Bamble kysten når den er krystallklar.

 

Men jeg smiler like mye av mine favoritt spotter i Frierfjorden. Jeg har den evnen at jeg tilpasse meg rimelig kjapt. Og det er fortsatt "rushet" ett hugg på flue som gir meg denne enorme drivkraften.

Før jeg jobbet hadde jeg et år jeg var ute bortimot 300 dager.

 

Noen blir "føkked" første gang de får fisk på flue. Etter den dagen har jeg vært det, er redd det er ingen vei tilbake for min del. Man kan aldri lære nok er et prinsipp som er ok, enig med Lars M her. Behovet for selvrealisering og ikke minst all inspirasjonen man henter fra detta forumet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluefiske er for meg er en veldig viktig del av livet.

Jeg velger selv å bruke mye tid på hobbyen, og LITT mindre på venner og andre aktiviteter.

For meg handler det mye om selvrealisering. Det å føle at jeg er god til noe, med stadig ønsker å bli bedre.

Jeg har i tillegg et sterkt behov for ute... helst på tur.

Når jeg kan være i naturen, bo i telt, ta meg ut fysisk og slappe av med en tørrflue på brekket føler jeg meg fri.

Det viktigste er at det ikke går på bekostning av familie og arbeid.

(I mitt tilfelle har ekteskapet røket, men det har flere årsaker, og det virker ikke som om barna har problemer med dette..).

De siste årene har jeg valgt turene mine basert på totalopplevelsen, hvor fisket bare er en del av det.

Prøver også så langt det lar seg gjøre og oppsøke nye plasser hver gang :-)

Veldig enig i det du skriver her.

 

Lurer av og til på en ting: Fisker dere for å være ute i naturen eller er dere ute i naturen fordi dere fisker? Jeg for min del hadde nok ikke begynnt med fluefiske hvis jeg ikke hadde vært et natur menneske.

 

er enig med deg ruffen. fiske og fluefiske kom natrulig ved å være et natur menneske ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluefiske er for meg er en veldig viktig del av livet.

Jeg velger selv å bruke mye tid på hobbyen, og LITT mindre på venner og andre aktiviteter.

For meg handler det mye om selvrealisering. Det å føle at jeg er god til noe, med stadig ønsker å bli bedre.

Jeg har i tillegg et sterkt behov for ute... helst på tur.

Når jeg kan være i naturen, bo i telt, ta meg ut fysisk og slappe av med en tørrflue på brekket føler jeg meg fri.

Det viktigste er at det ikke går på bekostning av familie og arbeid.

(I mitt tilfelle har ekteskapet røket, men det har flere årsaker, og det virker ikke som om barna har problemer med dette..).

De siste årene har jeg valgt turene mine basert på totalopplevelsen, hvor fisket bare er en del av det.

Prøver også så langt det lar seg gjøre og oppsøke nye plasser hver gang :-)

Veldig enig i det du skriver her.

 

Lurer av og til på en ting: Fisker dere for å være ute i naturen eller er dere ute i naturen fordi dere fisker? Jeg for min del hadde nok ikke begynnt med fluefiske hvis jeg ikke hadde vært et natur menneske.

 

deler definitivt det du sier Ruffen.  For meg er fluefiske en del av naturopplevelsen.  På samme måte var det da jeg vandret i fjellet med hagla på jakt etter ryper, eller når jeg brukte dagevis med fotoapparatet på jakt etter ørn, ugle, falk, hauk, eller andre fugler jeg skulle fotografere.  Hadde jeg i utgangspunktet ikke vært et naturmenneske, hadde nok ikke fluefiske vært noe som jeg hadde brukt så mye tid på.

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel litt OT, men dere får ta det som det er.

 

Mens jeg var i aktiv tjeneste hendte det til stadighet at jeg kom hjem fra nattskift, men i stedet for å legge meg dro jeg til skogs, kunne bare sette meg ned og lytte til naturens lyder, merkelig, men det virket på samme måte som to til tre timers søvn. så jeg vil nok si at det er friluftslivet som har gjort at jeg også fisker med flue.

 

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...