Gå til innhold

Bindetips for maur


bjorni

Anbefalte innlegg

Maur i huset er noe dritt, men maur i enden av fortommen kan være glimrende  :) :) Jeg drar aldri ut i skogsvann i mai\juni uten noen maurimitasjoner i flueboksen. Fikk et knalltips av Micke i dag på hvordan binde bakkropp på maur. Frem til nå har jeg stort sett brukt foam, eller dubbet bakkropp og fremkropp. Med rein foam bakkropp har flua gjerne blitt litt rar og kantete, med rein dubbing kropp har den blitt grei nok, men har egentlig aldri vært helt fornøyd. Fisketenner river og sliter i flua og dubba bakkropp tåler ikke mye før den blir for fluffy.

 

Tipset til Micke er følgende:

 

Bind inn en 2-3 mm bred foam bit pekende bakover. Dubb denne forsiktig fremover og brett så foambiten over det dubbede partiet og fest foamen. Vips så har du en perfekt bakkropp! Midtparti og thorax lager du som før med dubbing. Bildet under viser hvordan det kan se ut.

 

Jeg har lagt inn litt UV Schrimp Ice dub under hackelet for å få litt glitter i flua. Min erfaring er at ørlite grann glimmer ikke gjør fluer dårligere.

 

Teknikken fungerer utmerket for biller også og dem bør skogsvannsfiskeren også ha noen eksemplarer av i boksen  :D :D

 

bjorni

post-1017-13949864912285_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, takker gutter, må dele med Micke, det var han som kom med ideen  :) :). Tror nok dette mønsteret vil fiske ja, og det er en ekte purist flue da den ikke synker  ;)

 

Med denne teknikken ble det virkelig enkelt å binde maur og biller og med et bedre resultat.

 

 

bjorni

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rygg med foam ser skikkelig bra ut. Men det flyter ikke så godt som maur med bakkropp av frittbærende foam.

Sjekk stokkmaur her: http://www.fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=101:maurimitasjoner&catid=41:landinsekter&Itemid=64

 

Litt kortskaftet krok og frittbærende bakkropp av foam gir maks egenskaper. Men sørg for at det er foam med lukkede celler. Ikke alt flyter spesielt godt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...