Gå til innhold

Aksjoner og navn til cane


Anbefalte innlegg

Jeg skal ha en ny cane til vinteren og sitter å fundrer på hva som er hva med tanke på aksjoner. Noen som gidder å ta bryet med å forklare?

 

Personlig så liker jeg stenger i medium klasse med masse rygg for lengre kast. Hva heter en sånn aksjon?

 

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Det er slike spørsmål som en ofte ikke klarer å bli helt enige om, navn eller klassifiseringer av ulike aksjoer. Vanskelige saker dette.....

Det som er en medium aksjon(nå snakker jeg hastighet) for en fluefisker, trenger ikke oppleves slik for en annen, dette blir veldig subjektivt.

Det enkleste er vel å lese om ulike stenger/aksjonsformer og selvfølgelig prøvekaste ulike stenger.

 

Carl-Johan sier dette om aksjoner på sin hjemmeside:

Besøk gjerne hans adresse for ytterligere splitcane-info. Mye bra lesing her...

 

http://www.splitcane.se/index.php?option=com_content&task=view&id=12&Itemid=28

 

Spöaktion och spökurvor 

Vad menas med SPÖAKTION?

De flesta har någon gång hört definitioner som ”medium aktion”, "torrflugeaktion”, ”Payne-action” och så vidare. Tyvärr är detta ganska dimhöljda begrepp, subjektiva omdömen som varierar från människa till människa. Någon fungerande terminologi finns helt enkelt inte, och aktion kan bara beskrivas genom hur ett spö böjs under belastning; man blir alltså hänvisad till siffror och diagram. Som Du förstår kan man inte heller tala om en uppsättning av givna aktioner, då aktioner teoretiskt sett kan varieras i det oändliga.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

 

Det var ikke helt det jeg mente. Jeg tenkte mer på taperinger eller hva det heter som feks garrison, paul young osv.

 

For å forklare litt mer. Hvor er en Garrison tapering? hard, medium, soft? Er det slik at jeg har forstått det at disse navnene er forskjellige taperinger og mannen bak stangen og taperingen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sigve!

 

Ingen grunn til å bli stresset. Det står litt forklaring rundt stresskurver i linken under.

 

http://www.rodbuildingforum.com/index.php?showtopic=11276

 

Bra link.

Chris Carlin tar en rask gjennomgang av noen kjente "aksjonsformer":

 

http://www.rodbuildingforum.com/index.php?s=f988efccd8e0b8be590a65aa78d34b6b&showtopic=11276&pid=64776&mode=threaded&start=#entry64776

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sigve!

 

Ingen grunn til å bli stresset. Det står litt forklaring rundt stresskurver i linken under.

 

http://www.rodbuildingforum.com/index.php?showtopic=11276

 

Bra link.

Chris Carlin tar en rask gjennomgang av noen kjente "aksjonsformer":

 

http://www.rodbuildingforum.com/index.php?s=f988efccd8e0b8be590a65aa78d34b6b&showtopic=11276&pid=64776&mode=threaded&start=#entry64776

 

 

 

Ooops! Her ble det noe krøll! Det var det innlegget jeg skulle frem til ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så lett å forklare en stangaksjon, desverre.

Okkulte navn (f eks parabolsk), stresskurver, og grafer hjelper lite hvis man ikke kan referere til egne erfaringer med liknende stenger.

Man er nesten nødt til å prøve, og finne noe man liker, eller stole på stangbyggerens vurdering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøving er uten tvil den beste måten. Men om har kastet litt, og har utviklet egne preferanser, kan en for for beskrivelse gjøre søket etter neste stang litt enklere.

Myk tupp mot stivere bunn, eller gjevn bøy til rett nedfor midten, eller beveger seg i bunnen, litt stivere mot midten og toppen.

Parabolsk er ikke mer okkult enn at selv du bruker det ( antar jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i det.

Vidar, når skal folk skjønne kvaliteten i å ha sin egen stangmaker?

Jeg tror at en hel del innlegg på FFS fra folk som har fått/venter på stenger fra ulike stangbyggere gir mye av svaret på akkurat det.

Gleden over, og de åpenbare fordelene ved å kunne påvirke konstruksjon, aksjon og design.

Den nærmest seksuelle forventningen mens arbeidet pågår.

Den genuine, barnslige gleden man føler når man går til postkontoret for å hente en avlang pakke.

Det høytidelige øyeblikket når man åpner pakken.

Klimakset man oppnår ved første kast.

Den ekte, livslange kjærligheten man utvikler (til stangen, ikke stangbyggeren ;D).

 

Det blir aldri mer det samme å gå på butikken og velge ut en grå stang fra massen........

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest fredrik hoffmann

Jeg har funnet fram til en aksjon som kalles Young presentation, den har noe som jeg vil kalle moderne. Kjapp responsiv og setter noen helt utrolig nydelige bukter.

 

Sigfred Mittet var stangbygger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Jeg har funnet fram til en aksjon som kalles Young presentation, den har noe som jeg vil kalle moderne. Kjapp responsiv og setter noen helt utrolig nydelige bukter.

 

Sigfred Mittet var stangbygger.

 

Korrigering,

Den heter Perfectionist ikke presentation.

Uansett, jeg fikk prøvd den på holmendammen, og blir vel ikke lykkelig før jeg har skaffet meg en slik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i det.

Vidar, når skal folk skjønne kvaliteten i å ha sin egen stangmaker?

Den nærmest seksuelle forventningen mens arbeidet pågår.

...avlang pakke.

Klimakset man oppnår.

Den ekte, livslange kjærligheten man utvikler stangbyggeren ;D).

 

Det blir aldri mer det samme å gå på butikken og velge ut en grå stang fra massen........

 

 

 

 

Du har ingen aning ;D Ok da ikke helt det du skrev.....men

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en god ide å skille mellom stivhet, aksjon og frekvens på stanga. Stivhet er - hvor stiv stanga er  :D. Aksjon er hvordan stanga bøyer seg, og frekvens er hvor kjapt stanga retter seg ut etter å ha vært bøyd. Stresskurve er vel en kombinasjon av stivhet og delvis aksjon?

 

Når man prøver stenger er det ikke så lett å holde disse adskilt. For eksempel vil aksjon oppleves forskjellig dersom man prøver samme snøre på stenger med ulik stivhet men samme aksjon.

 

Det er ganske lett å beskrive aksjon objektivt og kvantitativt (som er den eneste måten  :D), problemet er å bli enige om å bruke et eller flere system. Dessuten har nok mange stang produsenter (ikke stangbyggere) interesse av å bruke begreper som høres flott ut men som ikke betyr noe.

 

Stangbyggere har allerede beskrevet aksjoner kvantiativt i form av taperinger og stresskuver. Taperinger kan brukes på (massive) bamboo stenger siden materilet er omtrent uniformt, men selvfølgelig ikke på korbon og glass stenger. Taperinger er kanskje mer et redskap for byggere å lage stenger enn for brukere å forstå aksjon?

 

Det enkleste er fortsatt å prøve, men sekv skulle jeg gjerne sett mer CCS data også på bamboo stenger da jeg synes dette er enklere enn å forsøke å lese stresskurver.

 

Uansett gøy med bamboo  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...