Gå til innhold

Vulgata


lassekr

Anbefalte innlegg

Fiske på klekkinger er temmelig trist. Litt vak her og der og lite action. Selvfølgelig med unntak på de svært få dagene da været klaffer.

Det gjør det skjelden iløpet av en vulgataperiode. Sikrest er fiske på spinnerfall. Mellom kl. 19.30 og 23.00. Mest moro også!

Men er det varmt, lite vind og litt regn kan dagen være fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiske på klekkinger er temmelig trist. Litt vak her og der og lite action. Selvfølgelig med unntak på de svært få dagene da været klaffer.

Det gjør det skjelden iløpet av en vulgataperiode. Sikrest er fiske på spinnerfall. Mellom kl. 19.30 og 23.00. Mest moro også!

Men er det varmt, lite vind og litt regn kan dagen være fin.

Ok Takk for info. Etter det jeg forstått bruker dere helst duns under spinnerfallene og? For å slippe å fiske med proppeller.

Jeg er helt grønn på dette fisket.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så lenge insektene er aktive. Når vulgataene legger egg er de temmelig "hyper". Det er også da ørreten er mest gira. Etter at det har roet seg ned ligger det ofte endel spinnere på vannet. Når "ryddegutta" kommer litt seint er det tid for spent. Men de tar også duns... jeg prøver det først, ofte er det nok med avtrykket av kroppen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ok Takk for info. Etter det jeg forstått bruker dere helst duns under spinnerfallene og? For å slippe å fiske med proppeller.

 

 

 

Vet ikke om du stilte spørsmålet til Rune, men jeg kan hvertfall si for min egen del at under spinnerfall bruker jeg som regel spente spinnere. Personlig synes jeg dette fisket er veldig underholdende, fordi fisken blir ekstremt ivrig, og spent spinner ala oppbundet hackle er en ekstremt effektiv flue. Hender den blir satt på selv utenom spinnerfall, da erfaringen er at den fisker godt nesten uansett. Jeg har forøvrig aldri opplevd propellering med spente spinnere, verken under vulgata eller andre døgnfluer.

Alternativt kan jo en mørk bundet duns variant brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar "alle dere".

Det skal bli spennende dette. Får håpe på litt skikkelig klekking. Gleder meg bare til å se de store "bugsene" på vannet, og forhåpentligvis forsvinne i en hvirvel. Kansje til og med en stor hvirvel hvis jeg har litt flaks :)

Dette blir jo litt eksotisk for meg siden vi ikke har det her nede på sørlandet.

Gleder meg og til å fiske sammen med Robban og Gourmetluffen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror du da må finne vann med god tempratur!

lavtliggende vann altså? hmmz...

 

andre kriterier ?

 

For noen år tilbake fisket jeg i Pardisfjorden ca (750 moh) i Tisleidalen. Fiske foregikk i en bukt med mudderbunn. Tror dette er vulgata, fra den turen. Det er dårlig kvalitet på bilde, men... ;)

Per M

1310D_MEDIUM37.bmp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står litt om vulgata her: http://www.fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=163:ephemera&catid=46:dognfluer&Itemid=141

Den finnes dypere enn 4 meter, jeg vil tippe helt ned til 10. Har sett den dukke opp på steder med dypt vann...

Bunn av sand, silt, mudder... typisk vanlig skogsvann, ikke myr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...