Gå til innhold

Hvilken døgnflue?


Anbefalte innlegg

litt off men når det gjelder simile(jeg tror i allefall det er simile,pga strl, bare att denne her var oliven i farge, men det kan variere)... sto i nesten 3 timer idag under en sånn klekking idag...sinnsyk klekking...5-6 ørretbeist som svømte rolig rundt og supa i seg duns....

 

ikke lett....men mine imitasjoner funket dårlig...studerte en sånn en på vannet...den står nærmest som en aurivilli på vannet...funket iallefall dårlig med parachute...fikk ikke fisken til og ta...noen som har gode erfaringer med cloeon simile eller de minste av cloeon,klekkinger og imitasjoner? hva brukes?  :)  jeg vurderer faktisk og binde en nobody imitasjon av den og prøve det...jeg tror den ikke tok mine imitasjoner pga avtrykket... :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Oliver

litt off men når det gjelder simile(jeg tror i allefall det er simile,pga strl, bare att denne her var oliven i farge, men det kan variere)... sto i nesten 3 timer idag under en sånn klekking idag...sinnsyk klekking...5-6 ørretbeist som svømte rolig rundt og supa i seg duns....

 

ikke lett....men mine imitasjoner funket dårlig...studerte en sånn en på vannet...den står nærmest som en aurivilli på vannet...funket iallefall dårlig med parachute...fikk ikke fisken til og ta...noen som har gode erfaringer med cloeon simile eller de minste av cloeon,klekkinger og imitasjoner? hva brukes?  :)  jeg vurderer faktisk og binde en nobody imitasjon av den og prøve det...jeg tror den ikke tok mine imitasjoner pga avtrykket... :-\

 

Du trenger ikke andre fluer en nobody :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for og skille dem ruffen siden de er omtrent like store siphlonorus, setter en knapp på att aestivales er størst...men er den over 15mm så er de iallefall en siphlonorus.

 

se undersiden på bakkroppen, er det en aestivalis så har den ikke mønster, har den mørke flekker er det en alternatus, har den ett u formet mønster så er det en lacustris :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

kan ike se att det er noen tydlige tegninger på underkroppen på den der? eller?

 

edit: litt mørke flekker kanskje?

 

dette er tydelig en Heptagenia fuscogracia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan ike se att det er noen tydlige tegninger på underkroppen på den der? eller?

 

edit: litt mørke flekker kanskje?

 

dette er tydelig en Heptagenia fuscogracia

 

ja det er det...helt på jordet jeg nå...fokuserte bare på underkroppen jeg nå i den troa att vi diskuterte siplhonorus...hehe...jaja...generelt farlig og være fokusert bare på underkropper og underliv ;)

 

Henning: ja det skulle ikke forundre meg att en nobody vil gjøre susen...har bundet opp ett knippe nobody cloeonsimile imitasjoner...skal bli spennende og prøve...funker det venter det stor fisk, frustrerende når 5-6 fisk oppunder og over kiloen gang på gang ikke vil ta.... :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slående lik en vulgata spinner igor....lite av dem i nidelva kanskje...kanskje en krysning mellom siphlo og vulgata :rolleyes:

 

tenker de samme jeg og, er en så å si stille del av elva der det skal være vulgata har jeg hørt. kan hende den mista ene haletråden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

×
×
  • Opprett ny...