Gå til innhold

Hvilken døgnflue?


Anbefalte innlegg

  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Oliver

Var ein tur til fjells i dag og på vei ned igjen kom eg over ei sverming av døgnfluer.

Lurer litt på denne pga det lyse feltet på bakkroppen.

 

Bjørnen.

 

Hei Bjørn.

Det lyse feltet indikerer at denne vspertinaspinneren er "tom for stash" i halen.Den har lagt alle egg, tom for div innvendige saker, og er klar for å legge seg spent  :)

Sist gang jeg var der du b

var i dag, så jeg sverminger på tusenvis av disse. Førte ikke til no vakaktivitet, da de dævver som oftest på land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei et spm her.............

 

 

Jeg tok en tur ut for å fiske igår, har hørt når det er badevann er det lite aktivitet. Nå har det regnet noen dager samt at temperaturen har gått litt ned, så av den grunn ble det en tur ut for å fiske. Jeg hadde blitt fortalt at på denne tiden kunne man komme over noen vårflueklekkninger. Men når jeg kom frem til vannet klekket det noen store døgnfluer! Eller var det døgnfluer? Dessverre har jeg ikke et bildet å vise dere, men de hadde 2 stk haletråder, var store og mange av de "fløy i par". Det var ikke sykt mye mange, men endel.

 

Østlandet, 600-650 moh, myrvann, var det store døgnfluer? Mulig det blir umulig for dere å svare, skal se om jeg får tatt et bildet i helgen.

 

DF

 

Ps: lange haletråder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kansje det var alternatus

 

Stemmer på det jeg også, kan jo selvsagt  være Aestivalis også, det er den størst av de to nevnte Siphlunorus artene. Begge artene erklekker på denne tiden av året og ut til godt ut i september. Kan blir bra spinnerfall, de kryper på land for å klekke, så de er sjelden i store mengder på vannet som duns. 

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kansje det var alternatus

 

Stemmer på det jeg også, kan jo selvsagt  være Aestivalis også, det er den størst av de to nevnte Siphlunorus artene. Begge artene erklekker på denne tiden av året og ut til godt ut i september. Kan blir bra spinnerfall, de kryper på land for å klekke, så de er sjelden i store mengder på vannet som duns. 

 

Gisle

 

Ja, dette stemmer godt med hva som ble observert! Lite på vannet, men mye i luften rett over meg på land.

 

DF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tingen med alternatus, er som forøvrig med alle døgnfluer, er at de ikke er noen luftakrobater. Der jeg fisker med alternatus imitasjoner blåser eller lander fluene på vannet etter klekking. Virker som om ørreten vet dette utmerket godt og venter på disse havarerte sværingene. Spinnerfallet har gitt meg masse gode fiskeopplevelser.

 

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krypet har tre haletråder, noe som utelukker alle siphlonurus arter som kun har to. Tror heller ikke denne har lagt så mange egg, det er en hann (se øyne og fremre benpar). Ser ut som en vespertina, men det er noe i seneste laget....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krypet har tre haletråder, noe som utelukker alle siphlonurus arter som kun har to. Tror heller ikke denne har lagt så mange egg, det er en hann (se øyne og fremre benpar). Ser ut som en vespertina, men det er noe i seneste laget....

 

Har du lest di siste innleggene i denne tråden? Vi snakker ikke om bildet på toppen!  ;D

 

men:

"

Hei et spm her.............

 

 

Jeg tok en tur ut for å fiske igår, har hørt når det er badevann er det lite aktivitet. Nå har det regnet noen dager samt at temperaturen har gått litt ned, så av den grunn ble det en tur ut for å fiske. Jeg hadde blitt fortalt at på denne tiden kunne man komme over noen vårflueklekkninger. Men når jeg kom frem til vannet klekket det noen store døgnfluer! Eller var det døgnfluer? Dessverre har jeg ikke et bildet å vise dere, men de hadde 2 stk haletråder, var store og mange av de "fløy i par". Det var ikke sykt mye mange, men endel.

 

Østlandet, 600-650 moh, myrvann, var det store døgnfluer? Mulig det blir umulig for dere å svare, skal se om jeg får tatt et bildet i helgen.

 

DF

 

Ps: lange haletråder.

"

 

hastverk er lastverk!  ;D:P

 

 

DF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper du har sett Siphlonurus Aestivalis, nesten like stor som en vulgata og finnes i de aller fleste litt høyereliggende vannene i sør norge. Sikker nordover også.

Ikke uten grunn at de gjerne omtales som "Summer Mayfly". De liker godt varmen og jeg har stort sett de fra midten av juli. Jeg har aldri sett de friklekket. Tror de kryper opp de fleste stedene. Jeg har hat fin fint nymfefiske under slike klekkinger når ørreten har stått "lainet" opp langs land og knasket på nymfer på vei inn. Spinnerfallet har jeg aldri truffet på.

 

Her var det bilde og gitt: http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=3769.0 Den på bildet her er en alternatus eller Bandad Simslända. Svømmedøgnflue med bånd. Aestivalis er mer ensfarget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, Aestivalis klekker fritt i filmen også. Og de kan gi godt fiske med duns. Jeg har selv sittet og sett på aestivalis som klekket i overflaten i en grunn vik, i en relativt mye omtalt elv i Nord, for så å bli tatt med strømmen ut til glupske ørreter på godt over kiloen. Dette var var i siste halvdel av august. (http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=2054.0)

 

Synes dog ikke den spinneren minner så mye om aestivalis, men nå er jeg (også) bare en synser og ingen ekspert. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper du har sett Siphlonurus Aestivalis, nesten like stor som en vulgata og finnes i de aller fleste litt høyereliggende vannene i sør norge. Sikker nordover også.

Ikke uten grunn at de gjerne omtales som "Summer Mayfly". De liker godt varmen og jeg har stort sett de fra midten av juli. Jeg har aldri sett de friklekket. Tror de kryper opp de fleste stedene. Jeg har hat fin fint nymfefiske under slike klekkinger når ørreten har stått "lainet" opp langs land og knasket på nymfer på vei inn. Spinnerfallet har jeg aldri truffet på.

 

Her var det bilde og gitt: http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=3769.0 Den på bildet her er en alternatus eller Bandad Simslända. Svømmedøgnflue med bånd. Aestivalis er mer ensfarget.

 

Du har nok rett Rune, var nok Siphlonurus Aestivalis. Klekket på land virket det som, lite å se av de på vannet. Svære fluer! Men fisken likte de få som var å se på vannet, vaket masse, mye mer enn jeg trodde det kunne gjøre i såkalt badevann............

 

DF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne klekket i går ettermiddag (17.00 - 17.30) i et vann i Luksefjell (skien), ca 450 moh. Sparsommelig antall, og enda færre vak.  At det er en Baetis er jeg rimelig fortrolig med, men hvilken?. Størrelsen i mm er jeg ikke helt sikker på, men imitasjonen i str 16-17 var OK, kunne sikkert funket med 18 også. Kunne selvsagt brukt kvelden til å bla i bøker, men regner med at noen har fasiten klar.

Morten

post-1073-1394986653393_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...