Gå til innhold

Trout Bums & Gentlemen


Fjellfiskar

Anbefalte innlegg

"Her skal fiskast havsøring til nesta istid". Sitat. Gustav Ulfssparre.

 

Har akkurat hatt gleden av å sjå Martin Falklinds nye film "Gentlemannafisken".  :). Mannen bak filmane "Tundraens øring" og "Atlantlaxen" har på nytt kome med ein solid film om ørret. Han tek deg med på ei reise frå det klassiske kalkelv fiske i England til Sverige,Patagonia, Bornholm,Island og Noreg. Han har trefft ildsjeler og ørretvenner som er like lidenskaplige til fisken og fisket som det Martin Falklind sjølv er :D. Filmen har ei mengde fine fiskesener som teknisk er utrulege fine å sjå på. Han held også fram med det som er varemerket frå tidlegare filmar nemleg forvaltningsspørsmål om korleis ein skal ta vare på denne fisken me alle er så glad i. Ein flott film som er lærerik og underhaldande. Filmen er delt i 3 episodar, og då den var ferdig ville eg berre sjå meir ;D ;D. Kunne godt vore 2 episodar til.

Ein film som kan anbefalast! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Hej!

 

Kul att ni gillar filmen i väster också ;) jag och mina kamrater i våran fiskeklubb är mycket nöjda med resultatet och hur vårat arbete framställs i filmen och som tidigare nämts är det miljö perspektivet och bevarande frågorna som tas upp i filmen som gjorde att vi valde att låta exponera vårat arbete i offentligheten.Hade filmen  bara varit en ren "fiskeporr" så hade vi nog valt att avböja och det är just detta som gör Martins filmer lite annorlunda att man inte behöver vara en hardcore flugfiskare för att kunna ta till sig budskapet i filmerna.

 

Clas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej!

 

Kul att ni gillar filmen i väster också ;) jag och mina kamrater i våran fiskeklubb är mycket nöjda med resultatet och hur vårat arbete framställs i filmen och som tidigare nämts är det miljö perspektivet och bevarande frågorna som tas upp i filmen som gjorde att vi valde att låta exponera vårat arbete i offentligheten.Hade filmen  bara varit en ren "fiskeporr" så hade vi nog valt att avböja och det är just detta som gör Martins filmer lite annorlunda att man inte behöver vara en hardcore flugfiskare för att kunna ta till sig budskapet i filmerna.

 

Clas.

 

Hei Clas,

 

Er du en av de som var med å dyttet stein ut i ån?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stämmer det Rune och även blev jag intervjuvad av Martin på filmen i egenskap  av samordnare och kontakt med markägare för klubbens räkning.

 

Clas.

 

Hei Clas,

 

Så hyggelig! Veldig bra jobb dere har gjort der, tenk om det hadde vært så mange ildsjeler alle steder!

Jeg synes den lille åen var en av filmens høydepunkter, kjempefin filming av stor og vakker fisk i nydelig kulturlandskap.

Jeg tipper det er mange som har lyst til å fiske der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Rune!

 

Tack från mig och övriga stenbaxare för berömmet ;D och vi hoppas att vårat arbete kanske inspirerar andra att strata upp något projekt för det finns faktiskt rätt många vattendrag med potential som bara väntar på att någon skall ta sig an dom.Vad det gäller fisket så är det ju enbart för medlemmar men givetvis finns det ju andra folk som drar nytta av andras arbete och tjuvfiske är tyvärr ett tråkigt inslag vid tillvaron vid våran oas men lyckligtvis får vi fast de flesta >:(.

 

Annars är det ju ett försiktigt nyttjande av vattnet från våran sida och det är ju fördelat på 80% arbete och 20% försiktigt! fiske och vi är aktsamma vid höga vattentemperaturer och avlyser då allt fiske givetvis samt att vi undviker överutnyttjande av alla slag för det vore ju konstigt om vi själv skulle börja förstöra något vi kämpat för att bygga upp, så det blir mycket vandrande, öringspanande  utan spö ;) och mycket foton för det kan bli riktigt bra sådana likt de här från Martin Falklinds kamera under danica tiden  http://www.wild-wonders.com/gallery_display.asp?gallery=FalklindMartin_Sweden.

 

MVh Clas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Hej Rune!

 

Tack från mig och övriga stenbaxare för berömmet ;D och vi hoppas att vårat arbete kanske inspirerar andra att strata upp något projekt för det finns faktiskt rätt många vattendrag med potential som bara väntar på att någon skall ta sig an dom.Vad det gäller fisket så är det ju enbart för medlemmar men givetvis finns det ju andra folk som drar nytta av andras arbete och tjuvfiske är tyvärr ett tråkigt inslag vid tillvaron vid våran oas men lyckligtvis får vi fast de flesta >:(.

 

Annars är det ju ett försiktigt nyttjande av vattnet från våran sida och det är ju fördelat på 80% arbete och 20% försiktigt! fiske och vi är aktsamma vid höga vattentemperaturer och avlyser då allt fiske givetvis samt att vi undviker överutnyttjande av alla slag för det vore ju konstigt om vi själv skulle börja förstöra något vi kämpat för att bygga upp, så det blir mycket vandrande, öringspanande  utan spö ;) och mycket foton för det kan bli riktigt bra sådana likt de här från Martin Falklinds kamera under danica tiden   http://www.wild-wonders.com/gallery_display.asp?gallery=FalklindMartin_Sweden.

 

MVh Clas.

 

SATTAN (Stavangerdialekt) For noen bilder!!!! Kongebra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

om det er den engelske elva du mener ....River Kenneth så vi lvi ha en mangel her på berget........kalk og atter kalk.......det er vakkert i de elvene der nede, men for de priviligerte.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...