Gå til innhold

Ørreten - mer robust enn vi tror?????


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

fisken bør vel ikke være over vann, det er et fremmed miljø.......tenk også på Arkimedes lov......fiskekroppen er tilpasset et liv under vann, derfor vil den teoretisk få skader av å bli skadet av å løftes over vannet....  http://no.wikipedia.org/wiki/Oppdrift

 

det første jeg lærte på kokkeskolen er at fisken er "steril" til man har tatt den ut av vannet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Hmmmm.... jeg sitter her og gjør meg noen tanker rundt dette med skade eller ikke :-\ F.eks vakende fisk, hvor mange ganger har vi ikke observert skikkelige luftsvev med fåfølgende mageplask som helt klart burde satt vedkommende fisk i rullestol (etter en del innlegg å dømme) eller medført kraftige indre blødninger etter å ha landa på magen ???

Er virkelig ørreten eller annen fisk så selvdestruktiv ??? At luft og slimlag på fisk går dårlig ihop har jeg skjønt, men at en fisk taes opp av vannet for et kort øyeblikk tror jeg ikke fisken tar nevneverdig skade av, såfremst man da har våte/fuktige hender eller annet velegnet redskap (knuteløs håv etc.) som gir god støtte over fiskens lengde. Og så var det det med rette miljø, en fisk er konstruert for et liv i vann helt klart, men jeg tror faktisk den tar like mye skade av en snartur i lufta som jeg gjør når jeg bader eller fridykker ;D Hadde vært kjekt med noen harde fakta rundt dette med hva en fisk tåler eller ikke i stedet for masse synnsing :-\ er det ingen Ichtologer eller Marinbiologer her inne som kan komme med noe facts :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært kjekt med noen harde fakta rundt dette med hva en fisk tåler eller ikke i stedet for masse synnsing :-\ er det ingen Ichtologer eller Marinbiologer her inne som kan komme med noe facts :D

 

Her kommer litt hard facts fra fölgende artikkel: Animal welfare perspectives on recreational angling; Steven J. Cooke a,*, Lynne U. Sneddon b; Applied Animal Behaviour Science 104 (2007) 176–198

 

Similarly, when landing fish, anglers have the opportunity to use different gears such as nets.

Barthel et al. (2003) revealed that nets are more injurious than landing fish by hand, but if a net

must be used, they recommended that anglers should use those that do not abraid the fish such as

knotless nylon or rubber

 

A growing body of literature has revealed that air exposure is one of the most stressful

components of the entire catch-and-release angling experience for a variety of different taxa (e.g.,

rainbow trout, Ferguson and Tufts, 1992; rock bass, Ambloplites rupestris, Cooke et al., 2001;

smallmouth bass, Micropterus dolomieu, Cooke et al., 2002a; largemouth bass, Suski et al.,

2004). Air exposure leads to collapse and adhesion of gill filaments as well as substantial

metabolic disturbances (Ferguson and Tufts, 1992; Cooke et al., 2001).

 

Hooks can be removed and photographs taken while either eliminating or minimizing (several seconds) air exposure. Reducing air exposure is an indisputable recommendation (e.g., Ferguson and Tufts, 1992; Cooke et al., 2001)

that will surely improve fish welfare

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært kjekt med noen harde fakta rundt dette med hva en fisk tåler eller ikke i stedet for masse synnsing :-\ er det ingen Ichtologer eller Marinbiologer her inne som kan komme med noe facts :D

 

Her kommer litt hard facts fra fölgende artikkel: Animal welfare perspectives on recreational angling; Steven J. Cooke a,*, Lynne U. Sneddon b; Applied Animal Behaviour Science 104 (2007) 176–198

 

Similarly, when landing fish, anglers have the opportunity to use different gears such as nets.

Barthel et al. (2003) revealed that nets are more injurious than landing fish by hand, but if a net

must be used, they recommended that anglers should use those that do not abraid the fish such as

knotless nylon or rubber

 

 

 

Intet nytt her bortsett fra hvorfor håv er skadelig så lenge man bruker knuteløs ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært kjekt med noen harde fakta rundt dette med hva en fisk tåler eller ikke i stedet for masse synnsing :-\ er det ingen Ichtologer eller Marinbiologer her inne som kan komme med noe facts :D

 

Her kommer litt hard facts fra fölgende artikkel: Animal welfare perspectives on recreational angling; Steven J. Cooke a,*, Lynne U. Sneddon b; Applied Animal Behaviour Science 104 (2007) 176–198

 

Similarly, when landing fish, anglers have the opportunity to use different gears such as nets.

Barthel et al. (2003) revealed that nets are more injurious than landing fish by hand, but if a net

must be used, they recommended that anglers should use those that do not abraid the fish such as

knotless nylon or rubber

 

 

 

Intet nytt her bortsett fra hvorfor håv er skadelig så lenge man bruker knuteløs ???

 

Det står vel strengt tatt at håv skader mer enn håndlanding? Synd det ikke var noe nytt her da......Kanskje for noen her inne?

Det beste er vel kanskje å kroke av i vann uten å löfte fisken ut?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en gang kommer inn vi på denne diskusjonen om hvordan vi skal behandle fisken ved C&R.

 

Sunn fornuft brukes! Har man ikke det må man tåle noen kommentarer ( eller er helt nybegynner).

 

TERJE spør derimot om: Ørreten - mer robust enn vi tror?????

 

Da tolker jeg det det veien at vi ikke snakker om hva vi gjør med fisken når vi skal ta bildet, men en mer generellt om at kanskje ørreten tåler mer enn vi tror ved f.eks skade fra natur, fisker, andre arter, fiskere .............

 

Jeg ser jo at dette med hvordan vi som fiskere behandler fisken ved C&R er endel av teamet, men det har vi diskutert i 100 andre poster.

 

DF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror bestemt at ørret tåler litt røffere behandling enn det en del av oss tilsynelatende antar.

Selvfølgelig spiller parametere som teperatur etc. en rolle.

 

Jeg har blandt annet aldri hatt behov for å "gjenopplive" ørret etter kjøring, men ser dette praktiseres rundt om.

Kanskje jeg slipper på grunn av effektiv kjøring, kombinert med kaldt oksygenrikt vann....

 

Har vært med på flere feltundersøkelser med prøvetaking av fisk.

Fellefangst, merking osv., hvor fisken blir fjernet fra sitt miljø, ofte vha håv. Gj.fangst har da ikke båret preg av skader på fisk.

Det er viktig å legge til at fisken er bedøvd under selve målingen og merkingen.

 

Ved lusetellinger, sortering, snittveiing og splitting av oppdrettsfisk får fisken relativ tøff behandling. Heller ikke her har jeg opplevd større dødelighet som følge av skade. Stressrelaterte "sykdommer" er da vanligere.

Klemskader fra fiskepumper forekommer.

 

 

Så lenge fisken behandles pent, og man ikke klemmer, "tailer", tar gjellegrep eller fjerner slimlaget, evt. påfører fisken åpne sår tror jeg fisken kan fortsette livet rimelig fri for traumer.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TERJE spør derimot om: Ørreten - mer robust enn vi tror?????

 

Jeg begynte da å lure på om ørreten er mye mer robust og tåler mer enn vi tror? Hvis den kan overleve så stygge sår i kroppen og supe i seg døgnfluer med den største selvfølgelighet......så lurer jeg på om vi av og til overdriver når vi i diskusjoner rundt C&R og annet gang på gang understreker at vi ikke må løfte ørreten over vannflata og for guds skyld ikke ha tørre hender osv osv......

 

Det var vel dette Terje spurte om DF  ???

 

All litteratur jeg har som omtaler dette, sier at fisken tar skade av å bli løftet opp av vannet, og slik ser det også ut etter mange praktiske "øvelser".

Inntil det kommer en biolog på banen, og har dokumentasjon for noe annet, tror jeg fisken får bli i vannet, hvis den skal tilbake.

 

Mål fisken i vannet, ta bilde av fisken i vannet. Dropp vekt og penisforlengende portrettbilde  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntil det kommer en biolog på banen, og har dokumentasjon for noe annet, tror jeg fisken får bli i vannet, hvis den skal tilbake.

Mål fisken i vannet, ta bilde av fisken i vannet. Dropp vekt og penisforlengende portrettbilde  ;)

Enig. Skal den på död og liv veies og håndteres så avliv dyret först da vel ;D

Til DF: Tror bare det er sunt at dette kommer på banen i blandt. Ser fortsatt masse med bilder av fisk som ligger på land under fotografering her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Arkimedes lov.......forteller oss litt vil jeg tro.....tror ikke at fisken er skapt for et liv overvannflaten hengende i hendene til folk......den har der økt sin vekt med nær 10 ganger.......vi mennesker ville fått store skader om det hadde skjedd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

TERJE spør derimot om: Ørreten - mer robust enn vi tror?????

 

Jeg begynte da å lure på om ørreten er mye mer robust og tåler mer enn vi tror? Hvis den kan overleve så stygge sår i kroppen og supe i seg døgnfluer med den største selvfølgelighet......så lurer jeg på om vi av og til overdriver når vi i diskusjoner rundt C&R og annet gang på gang understreker at vi ikke må løfte ørreten over vannflata og for guds skyld ikke ha tørre hender osv osv......

 

Det var vel dette Terje spurte om DF  ???

 

All litteratur jeg har som omtaler dette, sier at fisken tar skade av å bli løftet opp av vannet, og slik ser det også ut etter mange praktiske "øvelser".

Inntil det kommer en biolog på banen, og har dokumentasjon for noe annet, tror jeg fisken får bli i vannet, hvis den skal tilbake.

 

Mål fisken i vannet, ta bilde av fisken i vannet. Dropp vekt og penisforlengende portrettbilde  ;)

 

Jeg har jammen et spørsmål til å jeg Finn :D

Hvordan blir det da med fiske fra kajakk og båt? Jeg ser ofte at kajakkfiskere og båtfiskere løfter fisken opp i båten for at de i det hele tatt skal klare å få

ut flua av kjeften på den. Da blir den liggende i håven mens den er i fanget på fiskeren eller på bunn av båten gjerne mens den spreller mot bunnen av båten.

Blir ikke en sånn behandling da enda værre for fisken?...... jeg bare spør for jeg aner egentlig ikke nok om dette :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror bestemt at ørret tåler litt røffere behandling enn det en del av oss tilsynelatende antar.

Selvfølgelig spiller parametere som teperatur etc. en rolle.

 

Jeg har blandt annet aldri hatt behov for å "gjenopplive" ørret etter kjøring, men ser dette praktiseres rundt om.

Kanskje jeg slipper på grunn av effektiv kjøring, kombinert med kaldt oksygenrikt vann....

 

Har vært med på flere feltundersøkelser med prøvetaking av fisk.

Fellefangst, merking osv., hvor fisken blir fjernet fra sitt miljø, ofte vha håv. Gj.fangst har da ikke båret preg av skader på fisk.

Det er viktig å legge til at fisken er bedøvd under selve målingen og merkingen.

 

Ved lusetellinger, sortering, snittveiing og splitting av oppdrettsfisk får fisken relativ tøff behandling. Heller ikke her har jeg opplevd større dødelighet som følge av skade. Stressrelaterte "sykdommer" er da vanligere.

Klemskader fra fiskepumper forekommer.

 

 

Så lenge fisken behandles pent, og man ikke klemmer, "tailer", tar gjellegrep eller fjerner slimlaget, evt. påfører fisken åpne sår tror jeg fisken kan fortsette livet rimelig fri for traumer.

 

 

 

 

 

enig med lars her :)

 

de driver mye med det der ved hunderfossen..merker fisk...de gjør det sikkert på en pen måte seff...den blir jo hovet sikkert, derimot ikke fisket opp,så det er en forslkjell der, men jeg har nå tatt fisk som er merket jeg i hunderfossen om høsten og tatt den om sommeren etter, også fisk som er merket for 2år siden :)

N.I.N.A i trondheim som driver med det der :)

 

Derimot funket veldig dårlig med c&r feks i rena hvis fisken ikke har tålt behandlingen den har fått...ikke alle er like flinke til og behandle fisken...så den må da tåle noe :D

 

Sår vil jo gro på fisken også...nei vanskelig og vite...gjeller og innvoller, ryggrad inntakt så vil de nok klare seg fint iallefall..oddsen er i allefall stor :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Enda et spørsmål:

Når man stryker fisk for rogn og melke tas den opp og bæres i et tøystykke eller noe sånt.

Deretter holder man den med begge hender og stryker den (utføres ofte av to personer). Den holdes en god stund over vann og strykes liggende nogenlunde vannrett.

 

Da skulle vel også denne behandlingen være skadelig hvis det er skadelig å forsiktig løfte ørreten over vannflata for å ta et bilde?

Den er jo strengt tatt lenger over vannflata når den strykes enn når man tar et raskt bilde.

 

Hvordan forklarer man dette og er det annerledes når man stryker fisken. Må bare spørre for jeg er klar for å både lære og skjønne mer av dette.

 

Her er en link fra stryking av fisk jeg fant på nettet:

http://bjff.net/index.php?option=com_content&task=view&id=27&Itemid=1

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg vet er er fisken blir stresset ved å bli tatt ut av vannet, fanget osv osv osv. dette selvfølgelig tapper fisken for krefter, noe som er normalt.

 

lakse industrien sliter faktisk med dette, stressing sv fisk. det påvirker kvaliteten på kjøttet en god del.

 

terje: der bedøver de fisken, noe som er utrolig smart. og som de sier tar ikke fisken så mye skade av det da de slipper å bruke mye krefter for å få ut rogn/melke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

det jeg vet er er fisken blir stresset ved å bli tatt ut av vannet, fanget osv osv osv. dette selvfølgelig tapper fisken for krefter, noe som er normalt.

 

lakse industrien sliter faktisk med dette, stressing sv fisk. det påvirker kvaliteten på kjøttet en god del.

 

terje: der bedøver de fisken, noe som er utrolig smart. og som de sier tar ikke fisken så mye skade av det da de slipper å bruke mye krefter for å få ut rogn/melke

 

Ser den, men tenkte mer på skader på ryggmargen etc når fisken løftes opp av vannet. Noe som har blitt påpekt som en konsekvens når man løfter fisk

opp av vannet. Derfor tenkte jeg at det kanskje blir det samme når man løfter fisk opp for stryking.

Men som sagt aner jeg ikke noe om dette så det er kun et spørsmål.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

tror godt at det kan bli skader på fisken terje.......det som er viktig å få med seg er at om høsten er fisken mye mere robust enn ellrs, slimlaget er mye tykkere.

 

mht. til stryking så kan dette ikke gjøres i vann tror jeg.....så dersom det er viktig å stryke fisk så gjør det mindre skade....de har trylla fram nytt liv......

 

vi har blitt så mange dyktige at c&r er den eneste løsningen.....en annen måte er å begrense leken vår til å leke en uke iåret......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg vet er er fisken blir stresset ved å bli tatt ut av vannet, fanget osv osv osv. dette selvfølgelig tapper fisken for krefter, noe som er normalt.

 

lakse industrien sliter faktisk med dette, stressing sv fisk. det påvirker kvaliteten på kjøttet en god del.

 

terje: der bedøver de fisken, noe som er utrolig smart. og som de sier tar ikke fisken så mye skade av det da de slipper å bruke mye krefter for å få ut rogn/melke

 

Ser den, men tenkte mer på skader på ryggmargen etc når fisken løftes opp av vannet. Noe som har blitt påpekt som en konsekvens når man løfter fisk

opp av vannet. Derfor tenkte jeg at det kanskje blir det samme når man løfter fisk opp for stryking.

Men som sagt aner jeg ikke noe om dette så det er kun et spørsmål.

 

Terje!

 

det ja, det er vel bare å tenke på hvordan det ville føles å bli løftet etter nakken. regner med at det blir litt av en trykk på hvirvlene når man løfter fisken etter hode/hale.

 

som herr krogvold skrev i boken streamer (som du seff ikke har lest terje ;D ) er at man ikke skal bruke den bogagrip eller hva den heter (den saken som klyper fisken i kjeven) til å veie fisken. og han tar selvkritikk i boken siden han viser bilder der dette er gjort.

 

så hvis man støtter fisken under løfting/stryking blir det vel minimalt med press på fiskens rygg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke selve løftingen ut av vannet skader fisken, men mer hvordan den løftes ut og hvor lenge den er ute av vannet. Fisken hopper tross alt selv og tar ikke skade av det.  Har man sett på laks som skal forsere en foss så er det nokså røft. Det hender rett som det er den krasjer med fjellet og detter ned igjen. Man ser ikke mye død laks komme flytende nedover elva av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig enklest for oss fiskere at fisken tåler mer enn det vi liker at den tåler.

Da er det typisk norsk å regne med at vi kan behandle den slik vi selv ønsker å behandle den...  :-\

 

Ingen vits i å grave frem sannheten blant folk som faktisk har brukt tid og krefter på å finne ut hvordan det egentlig står til. Mye bedre å få støtte fra meningsbrødre med tilsvarende begrensede kunnskaper...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Det er selvfølgelig enklest for oss fiskere at fisken tåler mer enn det vi liker at den tåler.

Da er det typisk norsk å regne med at vi kan behandle den slik vi selv ønsker å behandle den...  :-\

 

Ingen vits i å grave frem sannheten blant folk som faktisk har brukt tid og krefter på å finne ut hvordan det egentlig står til. Mye bedre å få støtte fra meningsbrødre med tilsvarende begrensede kunnskaper...

 

 

 

Så så Ængler :D...... vi prøver vel bare å tenke høyt her :)......... og så langt er vel innleggende preget mer av undring enn klare påstander :)

Har vel strengt tatt ikke blitt konkludert noe særlig i denne tråden så langt :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Tror ikke selve løftingen ut av vannet skader fisken, men mer hvordan den løftes ut og hvor lenge den er ute av vannet. Fisken hopper tross alt selv og tar ikke skade av det.  Har man sett på laks som skal forsere en foss så er det nokså røft. Det hender rett som det er den krasjer med fjellet og detter ned igjen. Man ser ikke mye død laks komme flytende nedover elva av den grunn.

 

Godt eksempel Oddbjørn. Tenkte også på det med laksen samt når ørreten skyter igjennom vannet, går en meter i lufta og lander med en kjempe plask.

 

Tenker tiden vi bruker på å lande ørreten er mer avgjørende og kritisk. En ørret stinn av melkesyre er sannsynligvis mer sårbar enn en som er kjørt hardt og fort inn?

Dess lenger tid vi kjører den dess mindre tåler den vel?

Muligens??

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit det Terje  ;)

 

Tenk så här: løp så fort du klarer i f.eks. 10 minutter. Deretter knyt et tungt lodd rundt beinet og hopp i vannet så du er under med hodet.

 

I tillegg: Fiskens viktigste beskyttelse mot infeksjoner etc er slimlaget. Enhver "mekanisk" belastning  utenfra svekker slimlaget.

 

Noen har sammenlignet med gyting, og en gikk så og sammenligne med laksens vandring. Vel, de fleste laks dør etter gyting.

 

En annen ting: Ørreten kan sikkert tåle mye hvis den får anledning til å komme seg til hektene i fred. Men i mange elver, og sikkert spesielt Rena så står mange av fiskene i fare for å gå igjennom akkurat samme traumatiske opplevelse gang på gang på gang på gang....

 

Generelt: Hold fisken UNDER vann til enhver tid! Løft opp KUN får å ta bilde, og på bildet bør man se rennende vann av fisken!! 3 sekunder senere er fisken under vann igjen. Sånn gjøres det!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig at man er opptatt av fiskens ve og vel, men jeg syntes vel enkelte drar det så langt at jeg får problemer med å forstå at de i det hele tatt fisker.

Det begynner å høre sjeldenheten til at noen kan legge ut bilde av en fisk de har fått her inne uten at det kommer noen kommentarer om hva de skulle, og ikke skulle gjort.

Tibake til topic ; Har dere sett fisk på vei til gyteplasser, når disse skal forsere fosser og stryk ?

Har sett både laks, ørret og røye som tryner i stein og enten går kast i kast nedover i ura, eller blir liggende på tørt land etter feilnavigering.

Lurer på hvor mange av disse fiskene som får alvorlige skader underveis til gyteplassene . . .

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I høst så vi en ørret i elva med et forholdsvis stort og stygt sår bakerst på kroppen - mest sans påført av mink eller gjedde. Dette såret hadde ørreten på høyre side, fra ryggen og bakover mot "gattåpningen". Vi regnet med at dette var en fisk som ikke ville overleve høsten / vinteren. Men denne våren har nok denne fisken vært på flua og håven mer enn en gang - og hvordan kjenne den igjen. Den har nå et stort arr der såret var, altså den er leget, og in gooood shape.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en gang en fisk som hadde en 2/0 markkrok i gapet. Den tok på tørt og var i god form. Jeg fikk ut kroken med peangen, og det var entagelig den eneste fisken jeg har fått som var i bedre form etter jeg hadde fått den enn før den ble kroket.

 

I samme elva noen uker senere så jeg 6(!) døde fisk av god størrelse. Døde på mystisk vis. Dvs dagen før hadde det vært en guide med 3 ferske klienter på samme strekke...

 

Første gang jeg var på Kola, for lenge, lenge siden fikk vår gruppe kjeft av guidene. De hadde observert flere døde fisker i elva. Vi fikk skylda, og for å være ærlig så vet jeg hvorfor. Flere på gruppen var ferske, og tenkte mer på gode bilder enn fiskens ve og vel. Vi fikk et lynkurs i C&R og etter det var det slutt på død fisk.

 

Det er ikke noe hokus pokus dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...