Gå til innhold

New Zealand 09/10


Verre_enn_minken

Anbefalte innlegg

Kanskje litt i tidligste laget, men hvem har tenkt å oppleve verdens beste ørretfiske (?) sesongen 09/10?

 

Flybilletter er bestilt og selv reiser jeg ned i midten av desember og lar jul, romjul og nyttårsaften seile en lang sjø til fordel for tørrfluer og nymferigg, vakende storørret og spotting, Speights og Steinlager i 3 hele uker. Gleder meg!

 

Moro å høre hvem andre som skal nedover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Venter bare på en telefon fra Norsk Tipping så reiser jeg med en gang :D

Ja jeg er misunnelig som bare pokker Dr. Dry :D

 

Terje!

 

Det behøver ikke koste skjorta. Flybillettene i høysesongen er riktignok ikke billige, men AWD bobil koster 6000,- NOK for 3 uker, da har vi overnatting og transport for 2. Drivstoff er billig, fiskekort, øl og vin det samme. Og lever man på pasta, corned beef og tomatsaus varmet på stormkjøkken blir det slett ikke ille.

 

Det som blir dyrt er julegaven til min samboer - hun nøyer seg nok ikke med "knapper og glansbilder" i år nå som hun blir fiskeenke... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

 

"(...)the Beech trees have a bumper flowering season, which causes an abundance of seeds for the mice population along the rivers, which then get gobbled up by passing trout, leading to large mouse eating trout in the early season coming up (...)"

 

Det høres jaggu ut som unge Brun må til NZ også  ;D Dette hørtes bra ut.

Å fiske med mus er tørrfluefiskets rock n roll  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

 

"(...)the Beech trees have a bumper flowering season, which causes an abundance of seeds for the mice population along the rivers, which then get gobbled up by passing trout, leading to large mouse eating trout in the early season coming up (...)"

 

Det høres jaggu ut som unge Brun må til NZ også  ;D Dette hørtes bra ut.

Å fiske med mus er tørrfluefiskets rock n roll   ;D

Ung og ung fru Blom....... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Det blir vel en tur i år også håper jeg. Til lille lureelv:))

 

Hvordan er musebestanden i Lure elva da Nico? Meldt om museår på NZ i år.

 

http://www.bestofnzflyfishing.com/articles/mouseeatingtrout.html

 

Gisle

 

Hehe. For å si det slik. Musebestanden i denne elva er sikkert lik med resten av landet, og det er riktig vegetasjon der (sikter til A. Bruns innlegg). Men denne er elva er liten og ikke dyp. Tror akkurat dette med musesvermingen er er mer spektakulær i elver som Clutha, Maruia, Buller, Hollyford, Arnold osv. Altså de store elvene der suggene lever mer skjult og der det i tilleg er smeltpopulasjoner som gjør ørreten STOR. I insektselven(e) som er maks 30 cm dype (på det jevne) som den jeg sikter til blir ørreten ikke mye over 3kg, men blir veldig fort 1,5kg. Dette pga maten er insekt og som det er latterlig mye av. Skal de vokse mye over tre kg så trenger de annen diett som stingsild og smelt. Det artige med elver uten byttefisk er jo at en ørret på 2,8kg må spise dagen lang for å oppdrettholde vekta si. Og det er jo good news for tørrflue/imitasjonfluefiskere. Hadde den hatt tilgang på byttefisk så hadde kunne meske seg et par ganger i døgnet og lagt under en stein resten. Ja,... akkurat slik som i Norge....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nærmest bestemt oss for å "skeie" litt ut og leie helikopter for første gang for å bli flydd inn til en elv litt utenfor allfarvei. Karamea-området er det mest aktuelle foreløpig dersom ikke noen har noen hete tips til andre interessante områder å bli flydd inn til? Send gjerne PM.

 

Har for øvrig hatt tre turer tidligere til NZ (sørøya) og etterhvert blitt litt kjent, men er stadig på leting etter nye, spennende elver. Dersom noen er interessert i å dele erfaringer på PM med elver som har fungert mer enn godt så har jeg også noen go'elver jeg kan anbefale på PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

nå skal jeg være stygg......regn ut ditt co2 utslipp på denne planlagte turen! er du glad i naturen eller ikke ??? jo den var stygg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå skal jeg være stygg......regn ut ditt co2 utslipp på denne planlagte turen! er du glad i naturen eller ikke ??? jo den var stygg!

 

Det er sikkert faretruende høyt, men jeg er likevel ikke villig til å gi opp det å fly eller å reise langt av gårde enten det er for å fiske eller bare for oppleve nye steder pga av Co2. Dessverre kanskje, men håper virkelig Airbus/Boeing og flymotorfabrikkantene arbeider hardt for å minske de skadelige påvirkningene for miljøet.

 

Men er ikke nesten alt vi gjør negativt for miljøet? Kan ikke si at mitt fiske i Norge heller er uten miljømessige påvirkninger. Kjører noen 1000 kilometer i året som kun er fiskerelatert. Bor man i Olso-området blir det fort 3-4 mil til nærmeste elv eller vann - én vei. Kjører jeg til Renaelva og tilbake går det gjerne 3/4 tank på en helg. Fluefiske er faktisk en av grunnene til at jeg har bil. Funker dårlig å være fluefisker i Norge og satse på kollektivt. Og el-bil til Rena funker vel ikke storartet det heller...

 

Men dette synes jeg blir litt OT. Tilbake til temaet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er greit å være bevisst. Jeg mener å huske miljøvernminister Solheim uttalte for litt siden at det å reise faktisk er bra ved det at det "utvider vår horisont". Selv om det isolert sett ikke er positivt for miljøet gjør det kanskje oss mer bevisste ved at vi ser hva vi må ta vare på. Selv kaster jeg ikke potetgullposen ut av bilen, setter ikke igjen engangsgrillen langs elvebredden og tar med meg alle senerester hjem. Kanskje er det bedre å bruke pengene på å reise og kjøpe varer og tjenester lokalt enn å kjøpe ny TV, sofa eller andre forbruksvarer hvert annet år, produsert i Kina, fraktet til Norge på båter som ikke akkurat er beskjedne på utslipp av Co2 og NoX?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kanskje litt i tidligste laget, men hvem har tenkt å oppleve verdens beste ørretfiske (?) sesongen 09/10?

 

Flybilletter er bestilt og selv reiser jeg ned i midten av desember og lar jul, romjul og nyttårsaften seile en lang sjø til fordel for tørrfluer og nymferigg, vakende storørret og spotting, Speights og Steinlager i 3 hele uker. Gleder meg!

 

Moro å høre hvem andre som skal nedover...

 

Jeg skal!!  ;D

 

Flytter ned igjen i september, og mange spennende nye steder på både sør- og nordøya står på programmet.

 

Da håper jeg det blir en egen tråd om rapporter fra "Down-Under" her inne  ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Moen

Kanskje litt i tidligste laget, men hvem har tenkt å oppleve verdens beste ørretfiske (?) sesongen 09/10?

 

Flybilletter er bestilt og selv reiser jeg ned i midten av desember og lar jul, romjul og nyttårsaften seile en lang sjø til fordel for tørrfluer og nymferigg, vakende storørret og spotting, Speights og Steinlager i 3 hele uker. Gleder meg!

 

Moro å høre hvem andre som skal nedover...

 

Jag och frugan åker ned nästa år,vi skal köra runt med bobil

i ca 1,5 månader tänkte vi ;D  Skal hälsa på hemma hos två bekanta

där också(fiskare).

Jag tar gärna imot tips om vart

ni köper era flygbiljetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Ang. dette med museår. Jeg så Once in a blue moon DVD her en dag og syntes en liten detalj som forskeren der snakket om (og som jeg tolket videre). I museår (ofte etter milde vintre) vokser jo ørreten i de aktuelle områdene SINNSYKT. Ja noen kan nesten doble sin egen vekt. Sjelettet følger etter utover sesongen og vinteren, men mye av k-faktoren beholder de til våren etter. Når tempen stiger og insektene kommer flytende vil desse kubbene igjen måtte spise utrolige mengder for oprettholde str. Men da er der ikke mus. MEN... insekt. Tror det blir NOV/DES 2010 på meg gitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...