Gå til innhold

New Zealand 09/10


Verre_enn_minken

Anbefalte innlegg

Det har vært "interessant" vær hittil, både i nord og sør. Og de som har greie på det sier at det muligens kan bli kaldt, vått og vindfullt ut desember også grunnet sørlige fronter som stadig siger nordover. Det er vel ikke mer enn en uke siden det var snø over 500 meter på Sørøya. Den er som kjent en del kaldere enn nordøya på denne tiden.

Men man vet aldri. Uansett så får man alltid fisket et eller annet sted. Fleksibilitet er stikkordet.  ;)

Vi har ikke hatt de store flommene som av og til dukker opp på vårparten. Så selv om noen av elvene har gått høye så har de vært forholdsvis klare og fiskbare. Ideelt slik jeg ser det, og det lover godt for sommeren. Fiskestr. har vært positiv også.

Jeg har hatt et godt fiske så langt. Og bortsett fra kanskje 2-3 dager så har jeg gått i shorts siden 8. september (noen ganger med fleece på overkroppen...)  :).

Så jeg klager ikke på været... (vet det kan være MYE verre...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • 2 uker senere...

...Didymo er visstnok spesielt ille i år! Grunnen er at det ikke har vært noen skikkelige flommer som har vasket det bort. Så vær spesielt nøye med å rense utstyret! Absolutt alt, inkludert fluebokser etc.

Og: Ikke reis til Nordøya etter at du har vært på Sørøya! Har noen planer om å besøke begge så besøk Nordøya først!! Vi har ennå ikke fått den dritten opp hit.

Husk at filtsåler er forbudt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott! Keep 'em coming ...

Hvordan er fiskepresset på NZ rundt juletider? Har på mine tidligere turer enten reist tidligere eller senere i sesongen. Kryr det av Kiwi-fiskere i og med de har ferie, og ev. hvor avisedesliggende elver bør man oppsøke for å få en god dag uten å bli forstyrret av andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Ja, det kryr med Kiwis i jula. Og andre også. De har sommerferie, ... camping og fisking er poppe feriealternativer for dem. Men NZ har jo hundrevis av gode elver. Du finner dem. Uten andre mennesker og litt utenfor allfarvei. Men stå opp tidlig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok - det var vel det svaret jeg regnet med (og fryktet).

Vil det også si at planer om besøk til velkjente og lett tilgjengelige elver som f.eks Ahuriri og Oreti like gjerne kan droppes først som sist? Dette er lange elver så fiskere vil nok spre seg utover, men samtidig er det jo noen godområder som det kanskje fort kan bli vel folksomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Nei, Oreti har jo egne skilt du parkerer ved for å angi hvilken sone du fisker i. Om du står opp tidlig så får du en sone... Det er tre soner i begynnelsen av "Walk Zone" og en eller to øverst... Der kan det jo være muligheter. Ahuriri også er jo så sykt lang at der finner du også garantert noe... Om du står opp tidlig :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myye folk i jula ja.... styr unna elvene som er nærme byene, og de typiske feriesenterene.

Når det gjelder Oreti er det i tilegg verdt og merke seg at det også er mange fine soner utenom akkurat de mest poppulære øverst i elva. Mye fint fiske fra Mosburn og opp til enden av Oreti road.  til og med et par spennende sideelver som er bra tidlig i sesongen ;)

Men som nicco sier, kom deg opp om morran, du er lang fra sikret plass selv om du er enden av oreti road klokka 0700......

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vet jeg i alle fall om én mann jeg klarer meg uten på tur. Inntrykket jeg sitter igjen med er at mannen er rimelig oppblåst og har mistet litt av det flere av oss mener er essensen ved fluefisket. Fluefiske etter ørret er vakker og behagelig musikk og ikke rock & roll med dertil seven-and-a-half-pound-brown (han må være en stor mann) som eneste referansepunkt til hva livet dreier seg om. Nei da koser jeg meg heller med et par klipp fra Gisle's verden og drømmer om en nydelig sakteflytende strømkant med verdens vakreste halvkilos til Edvard Griegs toner sivende ut fra radioen i fra malerhytta 100 meter unna. Rimelig melkesjokoladepreg over min måte å se det på, men jeg tror mange hadde hatt godt av å se den siden også. Og den siden kan visstnok også oppleves i NZ.

:)

He he...bifalles.

RJF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Da vet jeg i alle fall om én mann jeg klarer meg uten på tur. Inntrykket jeg sitter igjen med er at mannen er rimelig oppblåst og har mistet litt av det flere av oss mener er essensen ved fluefisket. Fluefiske etter ørret er vakker og behagelig musikk og ikke rock & roll med dertil seven-and-a-half-pound-brown (han må være en stor mann) som eneste referansepunkt til hva livet dreier seg om. Nei da koser jeg meg heller med et par klipp fra Gisle's verden og drømmer om en nydelig sakteflytende strømkant med verdens vakreste halvkilos til Edvard Griegs toner sivende ut fra radioen i fra malerhytta 100 meter unna. Rimelig melkesjokoladepreg over min måte å se det på, men jeg tror mange hadde hatt godt av å se den siden også. Og den siden kan visstnok også oppleves i NZ.

:)

Det er heldigvis flere meninger om dette, men jeg for min del synes at fluefisket er preget av altfor mye..." Rolig musikk, rolig vak, døgnfluer, tar den klekker eller tørrt?, undervisende fortellerstemme med anydninger at denne situasjonen er HELT spesiell, ahh. fisken tok, jeg kjører den og setter den tilbake med påfølgende seiersheving av armer." Det er så klisje og oppbrukt at jeg blir kvalm av mye av desse filmene. Orker ikke se dem en gang faktisk. Skal ikke enevne nye eksempler på dette. Bård&Lars definerte mye av hvordan man lager fluefiskefilmer i dag. Og alle som prøver seg på samme greia blir mislykket spør du meg. Jovisst kan filmen få meg til å ville fiske, men nok er nok. Det burde være forbudt å lage flere filmer etter denne malen nå, med mindre det kommer fra originalene B&L. Dette er jo deres greie... Nei Paul Arden kommer som et friskt pust for meg. Jeg har hatt æren av å møte ham og han er virkelig et alternativ i denne verden. At hans uttrykk er blitt som det er blitt skyldes nok mye av samme grunnene jeg her nevner. Da ubevisst. Dere må huske at denne fyren driver KUN med fluefiske dag ut og dag inn. Han har sett det meste, og det meste 1000 ganger før... At uttykket fra en slik kar blir annereldes enn mange som ser et par filmer i året og fisker i feriene er naturlig. At turen med bilen til DEn elva, i DEn dalen, med DET utstyret ikke lenger står i fokus er ganske så naturlig i denne verdenen. Det er nemlig ikke SÅ spesielt med at en ørret head&tailer, sipvaker, er vanskelig å få, er pen, gir deg en fight osv osv. Det er selvfølgeligheter og da kommer helt andre ting som situasjoner rundt livsstilen mer til syne. Slik osm med Paul. At det ikke faller i smak hos alle er ok, men som med det meste i samfunnet. Det er sundt med alternativer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

At fiske er avkobling for mange er sant. Men for desse (og mange i bransjen) er det det de diver med hver eneste dag. Mange drømmer om å leve et slikt liv, men drømmen er som du sier ikke alltid verdt å oppnå. Det er jo denne kulturen Paul (ikke sexyloopere, for her er det flere representanter), viser oss. Paul er forresten FFF instruktør og holder kurs i hele NZ og Europa. Kommer nok litt penger inn der. Han driver også en fluefiskebutikk verdens mest besøkte fluefiskeblogg. Å se denne siden av fluefisket er ikke bar morsomt, men kanskje nødvendig. Den avbalanserte og romantiske fluefiskern forsvinner med antall fluefiskedøgn. Det kan jeg selv skrive under på, selv om jeg har mine rolige timer langs elva... Blander man dette, med en kultur som jeg selv kommer fra (snowboard, skateboard, surf, rocknroll) så blir vinklingen og resultatet slik vi ser. Jeg tror det er noe ved den lett apatiske tonen slike som Paul her bruker; representaner fra "en annen verden" ikke liker. Fluefisket er jo hellig? Ikke kødd med fluefisket. Det rene, tradisjonelle og nesten meditative fluefisket. Er ikke akkurat det f.eks utgangspunktet for f.eks punken? Å ruske opp i det etablerte. Skape noe nytt. Definere noe nytt? Det er jo akkurat det Paul og gjengen gjør... Enten vi liker det eller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er noe ved den lett apatiske tonen slike som Paul her bruker; representaner fra "en annen verden" ikke liker.

Den avbalanserte og romantiske fluefiskern forsvinner med antall fluefiskedøgn.

Apatisk er vel ikke det første adjektivet jeg tenker på når jeg ser Paul Arden i denne filmsnutten. Manisk er vel mere dekkende, selv om jeg skjønner godt hva du mener ;)

For meg er det litt motsatt av det du sier, jeg blir mere avslappet og romantisk i min tilnærming jo mer jeg fisker. Litt utpå sesongen kan jeg godt finne på å bare sitte og se på ørreten vake (en stund ihvertfall). Under årets første skikkelige vakorgie er jeg som regel hakket mer ivrig... Fisker jeg for mye en periode, blir jeg litt likegyldig til det jeg driver med, og da gidder jeg ikke fiske på noen dager - da er det meningsløst for meg. Nordpå, der jeg oftest fisker, er det skjelden noe problem - drittværet holder som regel fiskesuget effektivt oppe! Dessuten er jeg blitt småbarnsfar...

Er forøvrig enig i det du sier om at fluefiske slik det ofte fremstilles på film er litt stereotypt - fluefiskefilm har vel etterhvert blitt en egen sjanger, med egne klisjeer og alt som hører til. Det er alltid gøy å se folk som er hundre prosent seg selv, og det kan man vel trygt si at denne Arden er. Folk er forskjellige - det er jo det som gjør tilværelsen interessant. Selv foretrekker jeg en bok av Hans Lidman når jeg ønsker å booste fiskesuget litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes personlig at mr. Ardens filmstil er herlig befriende, masse tullballe, så uhøytidelig som det kan få blitt. Herlig ubritisk. Har sett den forrige DVD gutta har laget, 1 time med tullball og fjas kan selvsagt blir litt i overkant, men alikevell et artig innslag. Ikke fritt for at man kjenner seg litt igjen i den interne humoren som utvikler seg i en kameratgjeng som fiske mye sammen.  Men det betyr selvsagt ikke at jeg ikke liker andre fiskefilmer av mere tradisjonell karakter. Så for min del så må det bli ja takk begge deler ;D

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med deg Baetrix , du har en del gode poenger !!  :)

og NZ, for meg er lite spennende...og komme der og skal fiske på fisker "oppblåste tullinger" har kroket mang en gang før meg....naai takk  :)

fint der selvfølgelig...men og å få en pen vrien fisk i ei lita perle av ei elv i norge her hadde gitt meg mere enn en sånn tur...

Er heldigvis der ennå att og se en ørret på 300g gram vake steady i ei lita elv ennå gir meg MYE... :D

Ellers så synes jeg att vi skal være takknemlig for att noen gidder og lage fiskefilmer her i norge!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med deg Baetrix , du har en del gode poenger !!  :)

og NZ, for meg er lite spennende...og komme der og skal fiske på fisker "oppblåste tullinger" har kroket mang en gang før meg....naai takk  :)

fint der selvfølgelig...men og å få en pen vrien fisk i ei lita perle av ei elv i norge her hadde gitt meg mere enn en sånn tur...

Er heldigvis der ennå att og se en ørret på 300g gram vake steady i ei lita elv ennå gir meg MYE... :D

Ellers så synes jeg att vi skal være takknemlig for att noen gidder og lage fiskefilmer her i norge!!

Kan garantere deg at det er lettere å finne "fersk" fisk her nede enn i Norge. Så sant du ikke setter opp alle "Hemsilene" på lista di da. Men det er uhyre lett å finne jomfruelig fiske de aller fleste steder. Det er faktisk det ALLER viktigste for meg når det gjelder fluefiske. Og det er grunnen til at jeg konsekvent IKKE fisker Hemsila eller Rena.

I det store hele kan man nesten ikke sammenligne fisket her nede med Norge. Forholdet, når det gjelder antall fisk og str er omtrent som en lommebok med mynt og en stor sekk full av GULLmynt.  ;D

Og noe av det aller beste er tilgjengeligheten. Alle elver du ser er i prinsippet tilgjengelig for fiske. Og det sprøeste er at selv elver som renner langs eller under større veier har godt med fisk. Jeg har mange ganger opplevd å parkere bilen ved ei bru, gå rett ned til elva og se en 2kg+ fisk innen 5-10 minutter. Og selvfølgelig springe tilbake til bilen etter stanga og fiske på rakkeren.

En helt annen verden, enkelt og greit.

Norge er bra det og, og jeg er glad i norsk natur og alt rundt. Men fra et fiskeperspektiv er det som sagt en helt annen verden.

Men det er godt det ikke frister alle. Det er nok fisketurister her fra før  ;). (Didymo algen er bevis på det  :-[)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...