Gå til innhold

Ønsker tips om Nordmarka!


jan erik

Anbefalte innlegg

Er ganske fersk som fluefisker;og etter to sesonger med magert utbytte kunne jeg tenke meg noe større på kroken enn de på størrelse med 2-3 Snickers(og vi snakker om vanlig snickers;ikke maxi utgaven!)

Jeg driver å pløyer OFA sin årsbok om Nordmarka(som jeg ikke har fisket i noengang) og den er bra den;men det kan se ut som det er et hundretalls vann med brukbar fisk.Og jeg vet ikke hvor jeg skal begynne!Her er kriteriene:Kunne tenke meg et vann med mye fisk;ikke nøvendigvis kilosfisk;men i størrelse 300-600 gram.(bare for å få litt på slik at jeg får sjekka ryggrefleksen og fått opp selvtiliten)Bra med plass til bakslengen ewv.mulighet for å vade.Kanskje et vassdrag med mulighet i noen bekker og småvann?Med fin teltplass muligheter.Som jeg kan gå/sykle til.Skal bruke en helg i mitten av juni.På tørrflue.Og som sagt;jeg er ikke ute etter "hemmlig"stedet deres bare et brukbart sted!!Kom igjen folkens;og del litt med en nybegynner!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var på min første fluefiske sesong i Nordmarka -ble jeg med en gjeng til Elvann og nedre Øyvann. Fikk selvsagt ikke noe verdt å nevne (abbor), med opplevde at et lite tjern som nedre Øyvann var veldig greit å starte på. Telt plasser var det bra med og med tog til Hakadal + sykkel kan du fint ferdes til disse plasser og lengere.

 

Ellers vil jeg anbefale å finne deg en elv i sommer - det er noe ganske annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannet fra Tørrfluelandet 1 er vel ca. et slikt vann: Rypetjern' date=' kartblad 9 i ofa sin kartbok.[/quote']

 

Sitter ikke med kartboka her, men kan vel si at vannet fra Tf1 ikke heter Rypetjern!!!

 

Ok :oops: , jeg fikk bare med meg at dem sa det i filmen (villedene da altså..), og at dem i tillegg snakker om at Rypetjern var "favorittvannet" til L.L. i Nordmarka i OFA`s kartbok... Jeg har ennå ikke vært oppe i annet enn Blankvann og Øvre Setertjern så jeg er absolutt ikke kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannet fra Tørrfluelandet 1 er vel ca. et slikt vann: Rypetjern' date=' kartblad 9 i ofa sin kartbok.[/quote']

 

Sitter ikke med kartboka her, men kan vel si at vannet fra Tf1 ikke heter Rypetjern!!!

 

Ok :oops: , jeg fikk bare med meg at dem sa det i filmen (villedene da altså..), og at dem i tillegg snakker om at Rypetjern var "favorittvannet" til L.L. i Nordmarka i OFA`s kartbok... Jeg har ennå ikke vært oppe i annet enn Blankvann og Øvre Setertjern så jeg er absolutt ikke kjent.

Det er nok favorittvannet til LL i marka, men har et annet navn i virkligheten.....som alle stedene de var i den filmen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes tjerna rundt Spålen, kanskje mest på sørsida ser veldig spennende ut, egentlig alle små tjern som er merket med grønt i kartboka ser veldig spennende ut.

 

Men jeg har desverre ingen erfaring herfra ettersom jeg flyttet hertil i fjor høst.

 

Så egentlig kunne jeg trengt noen tips selv. Ingar, hvis du kjenner til lurevannet til L.L. så kjenner du vel til andre plasser som du ikke fisker selv og i tillegg oppfyller kriteriene fra første innlegg i tråden :D???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes tjerna rundt Spålen' date=' kanskje mest på sørsida ser veldig spennende ut, egentlig alle små tjern som er merket med grønt i kartboka ser veldig spennende ut.

 

Men jeg har desverre ingen erfaring herfra ettersom jeg flyttet hertil i fjor høst.

 

Så egentlig kunne jeg trengt noen tips selv. Ingar, hvis du kjenner til lurevannet til L.L. så kjenner du vel til andre plasser som du ikke fisker selv og i tillegg oppfyller kriteriene fra første innlegg i tråden :D???[/quote']

 

Hehe, det er klart det er mange bra vann i marka. Vann som Øyungen, gåslungen, gørjene. Hvis man stikker opp i området rundt Grimsvann og vanna som ligger litt høyere Bård og lars var der en gang brann...et eller annet(har ikke kart her nå så jeg husker ikke alle navnene)

Ellers kan storflåtan, vesleflåtan og vanna rundt det være spennende.

Skjennungen og en del av vanna rundt det. Til og med øversetertjern har jeg fått mye fin fisk.

I bærumsmarka har du hvitstenvann, triungen, østernvann og burudvann, alle med mulighet for fin fisk.

Inn fra Lommedalen ligger det en del spennende van rundt Sætervann....skal utforskes mer i sommer!

 

Også Lutvann da, der har jeg brutt kilosgrensa flere ganger på flue...fordel med belly!!!!

 

Skitt fiske!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B9 side 14 i fiskekart boka til Ofa - rypetjern. Men vet ikke om det er den samme.

 

Det ligger nok et helt annet sted. Etter TF1 så var det ganske folksomt til tider i fjor på våren. Det meste jeg hørte om var 14 stk spredd rundt vannet en torsdags kveld. :? Forstår godt at de ikke går ut med rett navn.

Henning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hvorfor ikke gå inn på en slik Lars Monsen ekspedisjon å lete frem noen flere vann da, så slipper man overbefolke enkelte vann...

I Nordmarka er det nok av fisk, her finnes det fisk over 5kg og ned til str; en slik liten fisk gutter har i buksa når dem er små..;)

 

Ta heller en ytfordring enn å gå i andres fotspor...

Det er det som er gøy når det gjelder fiske.......

Og alltid komme til duket bord, hva er gøy med det da...???

Og ikke minst, hva lærer man av det..???

 

 

Kjøp ett akvarium, sett ørret og røye uti det, og lykke til...;)))

 

hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannene rundt Tryvann- og Skjennungstua er et bra startsted for Nordmarka og veldig lett tilgjengelig. Midt på sommeren kan det være litt mye folk her om det er fin-vær. Egentlig best etter at isen er gått i april-mai.

 

Store Tryvann er vannet med den største fisken, kan være endel folk derfor best på kveldstid.

 

Lille Tryvann er et lite og oversiktlig myrvann med brukbare forhold for kasting, endel småfisk.

 

Skomakertjern er min favoritt i dette området, veldig lite tjern som huser fisk opp mot de 600 grammene du etterspør. (et forbehold her er at man har bygd ut alpintanlegget, jeg har ikke fisket der siden de gjorde det. Tjernet er blitt mindre sjarmerende av det og muligens et dårligere fiskevann)

 

Bjordammen er mer gjemt enn de nevnte, med en fin teltplass. Litt vanskelig med flue her, omtrent bare i der bekken renner ut. Men det er til gjengjeld et spennende sted i skumringen en vårkveld.

 

Skjennungsvann huser i likhet med Store Tryvann et vann med en del pen ørret. Overraskende få som fisker her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Det er tilnærmet vindstille ut, og jeg avspaserte for å koimme meg i marka tidlig. Så er det selfølgelig trafikkork fra Sandvika til Oslo... Blæ, nå har jeg spist et par børek og stikker til skogs. Ikke umulig at det blir Øyungen. Må ha noe raskt tilgjengelig. Kanskje drasse med belly'n også. Jeg kommer til å bli utslitt på vei opp, litt for ivrig som vanlig.

 

-M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...