Gå til innhold
  • 0

kasteproblemer


Shpongleyes

Spørsmål

Har litt prob med kastingen for tiden.

1: Får ikke fortommen til å strekke seg ut. Den lander mer eller mindre ved der linen ender.

2: Har en tendens til at når jeg skal avslutte kastet, altså siste fremover kastet, så huker fluen seg fast i linen.

Noen som kan ha noen tips for å forbedre dette?

 

-Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Kan prøve å svare :)

 

1. Kan være at du ikke har kontant stopp på siste kastet.. begynn gjerne med litt mindre line ute.. bråstopp på sistekastet er viktig for å få overført mest mulig kraft ut i lina..

 

2. Siden dette kun er siste kastet dette skjer, så er det mest sannsynlig at du bruker for mye kraft når du skal legge ut flua.. Stangtoppen din vil utføre en konkav bevegelse og enden av lina di vil huke seg(såkalt griserompe)

 

Om du opplever dette under blindkasting også, kan det være fordi du stopper stanga for tidlig på framkastet og kan løses ved å bråstoppe senere, eller å senke stangtippen en smule rett etter bråstoppen.

 

 

Dette er mine tips basert på mine erfaringer, og lest teori, derfor kan det sikkert også være andre årsaker.. men flere tips følger nok helt sikkert :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har litt prob med kastingen for tiden.

1: Får ikke fortommen til å strekke seg ut. Den lander mer eller mindre ved der linen ender.

2: Har en tendens til at når jeg skal avslutte kastet, altså siste fremover kastet, så huker fluen seg fast i linen.

Noen som kan ha noen tips for å forbedre dette?

 

-Knut

 

det jeg har opplevd når det gjelder strekking av fortom (ørretfiske med lette fluer) er at det lønner seg å stoppe lina under skyting slik at fortommen strekkes av stoppen. funker fint. med fortynga fluer gjør jeg ikke dette da tyngden på flua er nok

 

selv hekter jeg også aot. dette skjer når jeg stresser og timingen på dobbeltrekk ikke er rett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har litt prob med kastingen for tiden.

1: Får ikke fortommen til å strekke seg ut. Den lander mer eller mindre ved der linen ender.

2: Har en tendens til at når jeg skal avslutte kastet, altså siste fremover kastet, så huker fluen seg fast i linen.

Noen som kan ha noen tips for å forbedre dette?

 

-Knut

 

Råd nr.1: Spør Staffan!

Råd nr 2: Det kan være flere årsaker til samme problem, meld deg på kastekurs for viderekommende.

 

DF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Fortom strekker seg ikke ut: jeg opplever at dette skjer når jeg avslutter kastet for lavt, slik at snøret landerfør fortommen er strukkt og mister da sin bevegelseskraft fremover. Prøv å stoppe litt høyere i kastet.

 

Heker seg i siste kastet: som Vangen skriver - man tar gjerne ekstra hardt i i siste kastet. UTROLIG vanskelig å la være, siden man satser og tar i når det virkelig gjelder. Men det er roten til alt ondt - ditt siste kast skal IKKE involvere mer krefter enn de andre!

 

 

Mine regler 3x3 for å fjerne mine egne kastefeil;

Tenke tenke tenke (tenke teori gjennom hele kastet)

Pause pause pause (som regel maks 50 kast før jeg pauser)

Øve øve øve (hele tidn, overalt, alle situasjoner og med mange rare fluer og fisk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Fortom strekker seg ikke ut: jeg opplever at dette skjer når jeg avslutter kastet for lavt, slik at snøret landerfør fortommen er strukkt og mister da sin bevegelseskraft fremover. Prøv å stoppe litt høyere i kastet.

 

Heker seg i siste kastet: som Vangen skriver - man tar gjerne ekstra hardt i i siste kastet. UTROLIG vanskelig å la være, siden man satser og tar i når det virkelig gjelder. Men det er roten til alt ondt - ditt siste kast skal IKKE involvere mer krefter enn de andre!

 

 

Mine regler 3x3 for å fjerne mine egne kastefeil;

Tenke tenke tenke (tenke teori gjennom hele kastet)

Pause pause pause (som regel maks 50 kast før jeg pauser)

Øve øve øve (hele tidn, overalt, alle situasjoner og med mange rare fluer og fisk)

 

tenke teori? det går faktisk ikke...ihvertfall ikke for min del...igår fikk jeg til mitt beste kast noensinne med klump + redington cps (ca 33-35 meter )

 

vet dere hvordan? Jeg rett og slett latet som om jeg hadde en stein i hånda som skulle kastes...en stein klarte jeg å kaste 80 meter i ungdomstiden. hvorfor ikke integrere dette i fluekastet? samme prinsippet, og det funket for meg!

 

Edit: forutsetningen er at dobbeltrekket og stoppene er innøvd...rett linje som er det vanskeligste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei

 

Sjekk ut siste baksleng før du stopper og sikter høyt. Tørr du å vente lenge nok?

Det hjalp hvertfall meg veldig ;)

 

Veldig mange er livredde for å gå nedi bak og tilvenner seg en lei sak om å gå litt for tidlig frem etter siste baksleng. For DEN er viktig. Ikke noe røsk, bare kontant og bestemt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest erland fjell

Hei

 

Sjekk ut siste baksleng før du stopper og sikter høyt. Tørr du å vente lenge nok?

Det hjalp hvertfall meg veldig ;)

 

Veldig mange er livredde for å gå nedi bak og tilvenner seg en lei sak om å gå litt for tidlig frem etter siste baksleng. For DEN er viktig. Ikke noe røsk, bare kontant og bestemt!

 

Satt her og prøvde å skrive omtrent noe sånt, Toggi formulerer det bedre.

Bakkastet erkanskje det aller viktigste å trene på, selve forutsetningen for å få til noe framover. Hold igjen litt, ta det helt med ro, hent opp (drift) og start mykt og pent.... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det er J****** vanskelig å begynne mykt og rolig når mye line er i lufta!

 

Det veit jeg alt om :)

 

DF

 

ha mindre line ute. man lærer ingenting av å ha mye ute. Det er jæææævlig vanskelig

 

Ja, tar babyskritt nå om dagen. Men jeg sleit mye i starten med å være like "snill" med stangføringen på korte og lange kast.

 

DF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

igår prøvde en kompis av meg klump for første gang. Han brukte så mye krefter at snellefestet holdt på å gå til helvete. Snella satt løst på etter han var ferdig!  :o han har en fin fremsleng, og jeg ba han om å ta det driiiitrolig og bare gjøre et markant stopp.  der gikk skytelina ut gitt! han sto der bare og og måpte "Du hadde rett angående kraftbruken" "Ja, sa jeg. prøvde å si det tidligere" lol.

 

han skjønte ikke dette med kraftbruk før han prøvde klump :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hvor lang klump har du? Wf-snøre som har klump hvis jeg har skjønt dette nå  ;D

 

DF

 

Nei, jeg har en egen såkalt "skyteline" eller "runningline" som jeg fester klumpen på(løkke i løkke system). Klumplengde kan variere. Min klump er på 10.5 meter. '

 

Edit: fisker du mye i sjøen er klump system genialt. minimalt med blindkast og overheng, og man får greie lengder. Effektivt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest erland fjell

Tren inn et godt stopp bakover, det slurves mye der, bruk litt tid på dette. Man skal lage bukt der også, fortommen skal strekkes, man kjenner et svakt drag videre bakover straks et rett bakkast er strukket helt, det ideelle da er at fremkastet nettopp har startet (rolig, rolig... litt is i magen...), da får man kontakt med snøret med en gang - og god tid på seg framover...

Hastverk er definitivt lastverk i fluekasting. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Fortom strekker seg ikke ut: jeg opplever at dette skjer når jeg avslutter kastet for lavt, slik at snøret landerfør fortommen er strukkt og mister da sin bevegelseskraft fremover. Prøv å stoppe litt høyere i kastet.

 

Heker seg i siste kastet: som Vangen skriver - man tar gjerne ekstra hardt i i siste kastet. UTROLIG vanskelig å la være, siden man satser og tar i når det virkelig gjelder. Men det er roten til alt ondt - ditt siste kast skal IKKE involvere mer krefter enn de andre!

 

 

Mine regler 3x3 for å fjerne mine egne kastefeil;

Tenke tenke tenke (tenke teori gjennom hele kastet)

Pause pause pause (som regel maks 50 kast før jeg pauser)

Øve øve øve (hele tidn, overalt, alle situasjoner og med mange rare fluer og fisk)

 

tenke teori? det går faktisk ikke...ihvertfall ikke for min del...igår fikk jeg til mitt beste kast noensinne med klump + redington cps (ca 33-35 meter )

 

vet dere hvordan? Jeg rett og slett latet som om jeg hadde en stein i hånda som skulle kastes...en stein klarte jeg å kaste 80 meter i ungdomstiden. hvorfor ikke integrere dette i fluekastet? samme prinsippet, og det funket for meg!

 

Edit: forutsetningen er at dobbeltrekket og stoppene er innøvd...rett linje som er det vanskeligste

 

Tenke teori funker, det kan jeg skrive under på :) utrolig gøy å stå der å rette sine egne feil, ved hjelp av teori som ligger å lurer i bakhodet...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Alltid en stor fordel å ta et kastekurs med noen som kan det, sånn at du får lært grunn teknikkene med en gang.

Få noen til å se på når du kaster, det er gjerne ikke mange korrigeringene som skal til før kastingen "begynner å sitte".

Faren med det er at du blir hektet :)og da er det bare en ting som gjelder ,og det er å øve å øve å øve.

begynn alltid med korte kast og øk på når kastingen begynner å sitte .

 

skitt fiske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...