Gå til innhold

Magepumping


persa

Anbefalte innlegg

Jeg har skaffet en liten magepumpe. Så nå lurer jeg på om noen har erfaring med slikt redskap (ikke på seg selv seint lørdags kveld altså..)

Funker det i praksis som greit alternativ til disseksjon av fiskemager?, hvor stor må fisken være før den kan pumpes uskadet ? Ser ut som røret er omkring 1 cm i diam på min utgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begrenset tro på at det lar seg gjøre å tømme fiskens magesekk uten å påføre den traume. -Da må det vel heller være bedre å ta den til matauk eller å bruke et keepnett for å undersøke hva som byr seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magepumpe har funket for meg.

MEN, som Rams sier tar nok fisken skade av dette. Blir litt for vel amerikansk å slippe fisken tilbake etter en pumping.

 

Jeg har som regel at fisken kakkes før den pumpes.

Mindre arbeid og gris enn å bruke den konvensjonelle metoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom over et gammelt FF&FT ang dette, noen som drev entomologisk kartlegging av akvatiske insekter i England, hjelpemidler bla insekthov, driftnett OG magepumper. De kunne med forhandsregeler anbefale denne siste metoden, de hadde ingen tegn til skader på fisk over 27 cm. Anatomien hos fisk fra svelg, spiserør og magesekk er en nokså rett linje, man skulle føre pumpen forsiktig naturligvis, avbryte og evt sette ut fisken dersom man merket motstand ved innføring, bruke fuktige hender mm. De nevner også at fisken har et nokså rommelig svelg mm, de spiser nokså store frys & sculpins så en pumpe TRENGER ikke skade fisken. Fordelen med pumpe er ellers sikker viten om hva den spiser. Steinsnuing, fangstnett mm er metoder for å finne hva som er på menyen men ikke hva den spiser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Må innrømme at jeg personlig anser denne metoden som et "overgrep" mot fisken, som burde vært omfattet av fiskenes sedelighetslov. Her bruker man(/noen) mothakeløse kroker osv for å kunne fange og gjenutsette fisken så skånsomt som mulig, og så trøkker man ei pumpe ned i magen på den ? Det eneste svaret man faktisk får, er hva akkurat denne fisken har spist. Andre fisk kan ha gjort andre valg på menyen.

 

At noen kan gjøre dette uten at fisken tar skade tilsier ikke at alle burde gjøre det. Blir litt som å sette uopplærte folk til å ringmerke fugler, da må man regne med at det "knuses noen egg" :)

 

Dessuten synes jeg ikke det dypest sett handler om fisken tar skade av det eller ikke. For meg handler det mer om respekt

 

Personlig foretrekker jeg da heller å kakke fisken i hodet, spise den, og betrakte muligheten til å sjekke mageinnholdet som en bonus ;)

 

Mvh

rjf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skaffet en liten magepumpe. Så nå lurer jeg på om noen har erfaring med slikt redskap (ikke på seg selv seint lørdags kveld altså..)

Funker det i praksis som greit alternativ til disseksjon av fiskemager?' date=' hvor stor må fisken være før den kan pumpes uskadet ? Ser ut som røret er omkring 1 cm i diam på min utgave.[/quote']

 

Hvor har du fått tak i den? Er på utkikk etter en slik selv.

Spiserøret er solid som bare det, det skal godt gjøres å skade det. Hvis du da ikke stikker dette røret langt ned i "systemet". Siste måltid er skjelden så langt ned i halsen.. Jeg er som vanlig mest bekymret for grepet folk måtte holde fisken med. Det er så mange som klemmer unødig hardt på fisken. Rart at folk ikke skjønner at jo hardere man holder jo mer motstand vil fisken gjøre?? Jeg stoler på det engelskmennene måtte ha gjort av tester men synes det er litt på kanten å pumpe fisken i tillegg til å sette den ut...

 

Men som sagt, føler den ubehag/blir redd så ligger den skjelden rolig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som sagt, føler den ubehag/blir redd så ligger den skjelden rolig..

 

Tenker det er flere jeg som hadde lagt ganske stille om de hadde hatt et plastrør langt nedi halsen ;) Som sagt synes jeg det handler mer om generell respekt for vilt, fisk og natur.

 

Mvh

rjf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skaffet pumpa fra theflyshop.com sammen med no annet stash, bla Simms VADESANDALER. Grunnen til at jeg ville ha en slik var en situasjon forrige sesong, jeg slet alvorlig under ellers bra forhold med å finne ut hva fisken tok, det var bare sporadisk vaking i stor stilleflytende høl , ingen synelig tørre insekter på vannet, jeg fikk opp en på en superpuppe tilslutt..Fisken tok jeg med meg hjem og under tilbereding for litt siden åpnet jeg den og det var utelukkende aurivillinymfer i den. Om jeg ikke ville kakke fisken der og da hadde jeg aldri fått denne typen info " riverside". Jeg er enig med Osprey at man skal ha etisk overbygging i sitt fiske. Det kan være en grei diskusjon hvor grensene går her. Om man er mer pragmatisk bare i drøftelsen av pumpe som hjelpemiddle så tror jeg det kan være et greit supplement.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej!

 

Mener, som Osprey, at brugen af magepumpe på levende fisk er mangel på repekt for fisken - unødvendigt i mine øjne. Læg der til at folk der ikke fisker, som ser dette sikkert vil reagere kraftigt på det.

 

Desuden giver magepumpning af en ny-fanget fisk jo bare ekstra håndtering af fisken og alle undersøgelser der er gjort i forhold til C&R viser at jo mindre man håndterer fisken og jo kortere den er over vandet, desto større chance har den for at overleve.

 

Nej, så hellere have lidt af mysteriet tilbage og ikke eksakt vide hvad det er der foregår - eller tage en matfisk og undersøge den.

 

Mvh.

 

Jesper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osprey,

Tenker det er flere jeg som hadde lagt ganske stille om de hadde hatt et plastrør langt nedi halsen Som sagt synes jeg det handler mer om generell respekt for vilt, fisk og natur.

Som du sikkert skjønte så er jeg skeptisk, jeg har ikke gjort det og kommer trolig ikke til å gjøre dette. Det er greit med en steikefisk og da får man svaret.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videre sier engelskmenna at man IKKE bør utføre pumping om man er usikker på teknikken, man bør evt trene på allerede død fisk. Dersom det er slik at etomologisk nyskjerrighet gjør at du tar livet av flere fisk enn det du ønsker, kan det være et alternativ å perfeksjonere magepumping på død fisk. Jeg tror ønske om å VITE hva fiske tar er nokså påtrengende i enkelte situasjoner, spes her oppi nord der vi ikke har så mange utpregede reine og store klekkesituasjoner at svaret er innlysende. Nå er valgene ofte ikke så mange da men som sakt er det situajsoner fra eget fiske der jeg er i tvil, er dette vårfluepupper, klekkere, mygg mm? , de få døgnflueklekkinger jeg opplever er lett gjennkjennelige og skaper ikke behov for mer info. Jeg ønsker ihvertfall prøve på avlivet fisk å se om dette er en teknikk som kan vurderes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Må innrømme at jeg personlig anser denne metoden som et "overgrep" mot fisken' date=' som burde vært omfattet av fiskenes sedelighetslov. Her bruker man(/noen) mothakeløse kroker osv for å kunne fange og gjenutsette fisken så skånsomt som mulig, og så trøkker man ei pumpe ned i magen på den ? Det eneste svaret man faktisk får, er hva akkurat denne fisken har spist. Andre fisk kan ha gjort andre valg på menyen.

 

At noen kan gjøre dette uten at fisken tar skade tilsier ikke at alle burde gjøre det. Blir litt som å sette uopplærte folk til å ringmerke fugler, da må man regne med at det "knuses noen egg" :)

 

Dessuten synes jeg ikke det dypest sett handler om fisken tar skade av det eller ikke. For meg handler det mer om respekt

 

Personlig foretrekker jeg da heller å kakke fisken i hodet, spise den, og betrakte muligheten til å sjekke mageinnholdet som en bonus ;)

 

Mvh

rjf[/quote']

 

Kunne ikke ha sagt det bedre selv, da er det bedre å knekke nakken på fisken spør du meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil henge meg på Osprey her. Det er nok av folk som ikke liker sportsfiske og catch & release. Hvis vi tar med magepumping før fisken settes ut i neste fluefiskefilm som lanseres og sender dette på TV så blir vel det som å helle bensin på et bål? Nei, skal du vite hva fisken spiser så knekk nakken på den og bruk den til mat. Det gjør jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutter meg til argumentene mot magepumping!

De gangene vi blir pumpa er vel når vi har fått i oss for mye XO eller lignende, tviler sterkt på at det er særlig behagelig og sikkert ikke sunt heller! Nei la fisken være i fred og kakk den i hodet i stedet, hehe... laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magepumping, hehe. Synes det er litt komisk jeg. Istedet for å prøve å lese litt av elva og omgivelsene dykker man rett ned i magen på fisken. Supert! laugh.png' alt=':lol:'>

Vi rister ikke på pakkene lille julaften, nei vi åpner'em!! laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

 

Nei det får være grenser. Ikke nok med at vi skal slepe fisken inn til land med en krok i kjeften for vår egen fornøyelse. Vi skal dundre meg fjerne næring fra magesekken dens for å finne ut hva broren spiser, før vi slipper den tilbake. Det får våre grenser for å 'lure natur'n'!!

 

Bruk et litte nett og fang opp insekter i elva. Ta en titt på overflaten. Og deretter gjør det som gjør fluefisket til det det er: Place your bet!

 

Hva blir det neste? Å lime insekter fast med superlim for å få tatt bilde av dem? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tmags,

Hva blir det neste? Å lime insekter fast med superlim for å få tatt bilde av dem?

Jada Robin den var til meg og Tea Mags O:) : Det plager meg ikke så mye, er bare små insekter som vi ellers slår ihjel. Spesielt hvis de har snabel ... :smt067

 

Magapumping holder jeg meg unna, men når jeg skal ta bilde av en døgnflue gidder jeg ikke å løpe halve skauen rundt for å få tatt bilde når den endelig sitter stille. Det er et godt tips til dere der ute! En tube lynlim og en pinsett og insektet sitter stille som en veldressert kjøter :D PØH! Man er da vel mannfolk 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tmags' date='

Hva blir det neste? Å lime insekter fast med superlim for å få tatt bilde av dem?

[/quote'] Jada Robin den var til meg og Tea Mags O:) : Det plager meg ikke så mye, er bare små insekter som vi ellers slår ihjel. Spesielt hvis de har snabel ... :smt067

 

Magapumping holder jeg meg unna, men når jeg skal ta bilde av en døgnflue gidder jeg ikke å løpe halve skauen rundt for å få tatt bilde når den endelig sitter stille. Det er et godt tips til dere der ute! En tube lynlim og en pinsett og insektet sitter stille som en veldressert kjøter :D PØH! Man er da vel mannfolk 8)

 

laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

Er'e no tak i flua så rivær'n av seg det fastlimte beinet og flyr videre etter fotoseansen.

 

Morsom tråd!! laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...