Gå til innhold

Casting


Pollen

Anbefalte innlegg

Kanskje litt forveksling av "begreper" ?? Miljø for FLUEKASTING mener du vel :)

 

Selv om de fleste kanskje vil finne det de søker i et miljø for fluekasting, så er det ikke noe galt i å trene casting for å bli en bedre fluekaster.

 

Castingmiljøet er svært lite i forhold til alle de som driver med fluefiske, men det er mange ekstremt dyktige fluefiskere/fluekastere som har bakgrunn fra castingsporten. For å nevne noen: Mathias Lilleheim (Zpey samt forfatter av Zzzzzapp og Det perfekte kast), Kjetil Mathisen (forfatter av bøker om stangbygging og fluekasting), Harald Mæhle, Gerhard Schive (speykasteguru) og Stein grønberg (blid utstyrforhandler i Kristiansand) i Norge samt også Steve Rajeff (G. loomis), Tim Rajeff (Airflo), Hywell Morgan (tidligere Scierra), Leif Stävmo (Guideline) og faktisk også Göran Andersson (LOOP).

 

Som det ble nevnt i et annet innlegg, så har Jan Myhre sin fluefiskeskole i Vestby, rett i nærheten av Ski. Jan er en veldig flink kar som  som får veldig gode tilbakemeldinger fra de som har vært på kurs hos han.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Helt fint å oppsøke castingmiljøet hvis man er opptatt av å konkurrere og få premier og applaus og sånt, men å trekke Andersson inn her er misvisende. Han er vel snarere av den oppfatningen at castingmiljøet rundt Holmendammen først og fremst bidrar til å gjøre nordmenn til dårligere fluekastere gjennom det ensidige fokuset på målebånd og kasting der fortommen ikke settes i fokus... ;)

Ligger du med GA ? Eller er liker du han bare litt over gjennomsnittet :)

Er du redd for at noen mennesker skal nevnet noe negativt om han i en eller sammenheng?

 

Og ja....Grunnen til at jeg spør er at du rakker ned på alt annet en GAstilen, og at denne stilen er det eneste som gjør det mulig å kaste en flue etter en fisk. Du virker som om du tenner litt på GAstilen :D Men selfølgelig.....Alle kan jo ha sin kinkige ting ;) Jeg for min del ligger med Sigve ..han er mer på min alder ;)mm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hello.

Du verden. Er relativt ny her, men hadde ingen anelse at mitt spede innlegg skulle ta en slik homoerotisk vending. Vel, dere om det.

 

Sliter uansett med kastinga, rare bukter og et dobbelttrekk som minner mer om enkelttrekk og spasmer.

Der får jeg får å skitne meg ned med haspelfiske opp til for noen år siden.

 

Pollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å lære dobbeltrekk gjør som Staffan pleier (på sine elever). Lag en løkke på snøret slik at du har bare klumpen utenfor stangtuppen. Tre løkken inn på venstre peke fing og bare begynn å kast. Da kommer som regel dobbeltrekket av seg selv.

 

Men før du trener dobbelttrekk er det viktig at du klarer å sette bukter uten dobbeltrekk. Dersom du ikke har en markant stopp i bakkastet som setter bukta vil det heller ikke være kraft til å trekke opp snøret i bakslengen slik at du får opp trekkhånda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du vei deet , min kjære hr FJELL, at man jo står overfor et problem, hvis man er den eneste som kan kaste og samtidig den eneste som kan designe stenger. da vil jo ingen være i stand til å bruke utstyret optimalt, og man har satt seg selv sjakk matt. bortsett fra det må jeg for min egendel si at. uten hjelpen jeg har fått fra MANGE casting utøvere hadde jeg aldri fått til det jeg har...telefonen ringer more later

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er intet nytt fenomen. ;D i love the guy. :o. nuvel.. nei jeg vil egentlig anbefale alle som er litt over middels interresert i å sette seg inn i hvordan en casting utøver tenker, særlig i lengde øvelsene..det er ingen lett sport. og det er høyt nivå, men prinsippene er de samme og det er utrolig mye å lære om de forskjellige elementene i kastet. det er også interresant å se hvordan utøvere fra forskjellige land kaster.

jeg var heldig å fikk sett harald mæhle i sine glansdager samt å lære av ham. jeg ble kjent med tom larsen som alltid var hjelpsom heten selv..jeg lærte endel av en økt med Øyvind førland han hadde en helt unik stil..fantastisk kaster. sinnsykt trange bukter i blindkastinga, skritt over på venstrebeinet og et avsindig tilslag med håndleddet..så traff jeg mattias lilleheim og han hjalp meg bla å knekke koden med bakkastet. jeg har også hatt mye kontakt med steve rajeff, også hjelpsomheten selv..mitt prosjekt blei å prøve å nyttiggjøre meg av dette til lange lette liner. et casting snøre er 15,6 meter eller slikt og skal ikke veie over 38 gr. derav navn som T38--T42 tidligere var maks vekt 42 gr i enhånds. det finnes også en T36 som ofte juniorer eller damer bruker, men som sikkert også kan brukes til andre ting!!

vind har mye å si. ofte kan du se svære forskjeller i en konkurranse med "jevngode !" kastere. i en konkurranse feks van patrik lexa, en tjekker med 74 meter, men nr 2 var på rundt 60...for å bli registrert som rekord skal det ikke være mer enn 4m sek tror jeg. tom larsen får korrigere meg. det finnes en utmerket artikkel hos casting forbundet med historiske ting..så selv om jeg ikke drev med casting er jo min kastestil, for å kalle det noe, (jeg har aldri sett noen som kaster som meg..)i stor grad et resultat av det jeg har fått fra castingfolket. thanks again. jeg mere å tru at gjeldene verdensrekord er på 71 meter. det har flere ganger vært kastet over 80 meter i malmø under ekstreme forhold av vind og løft..jeg tro steve rajeff har et personlig lengste kast på 76 meter. men vinden har nok vært over grensen og derfor ikke rekord. ok det var litt

Tom Larsen (verdensmester i tohånds lengde personlig rek 103 meter eller noe)kommer sikkert med noe info...får vi håpe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare bekrefte det Sven skriver, det kan være stor forskjell på en verdensrekord og en bestenotering i castingsporten. For at det skal godkjennes som verdensrekord må vindstyrken være målt til under 3 m/s, stevnet må være internasjonalt og med internasjonal dommer samt at utstyret som ble benyttet må være kontrollert av stevneledelsen. I Scierraannonser har det uriktig vært skrevet at Hywell Morgan (forøvrig en kjempefin fyr!) har verdensrekorden i flue lengde enhånds på 80 meter. Det er ikke riktig at det er verdensrekord, men derimot et av de aller lengste kastene registrert i en konkurranse på denne lengden og i meget god medvind. Dette er som om Usain Bolt skulle løpe 100meter på 9,20 i 8 m/s medvind. Jeg har ikke hørt annet enn at Jan Luxa fremdeles har verdensrekorden i enhåndsøvelsen på 71,75 meter (http://www.castingforbundet.no/terminlister/Rekorder/rekorder.asp)

 

Steve Rajeff er i mine øyne utvilsomt tidenes beste castingutøver. Jeg tror denne rekorden som er nevnt, enten er den nye amerikanske rekorden eller bare Steves nye personlige bestenotering.

 

I flue lengde tohånds er verdensrekorden 90,13 meter. Her er min personlige rekord 101,07 meter, satt i internasjonalt stevne og med internasjonale dommere - men vindstyrken var dessverre langt over de godkjente 3 m/s!   ;D ;D

 

 

 

 

det er intet nytt fenomen. ;D i love the guy. :o. nuvel.. nei jeg vil egentlig anbefale alle som er litt over middels interresert i å sette seg inn i hvordan en casting utøver tenker, særlig i lengde øvelsene..det er ingen lett sport. og det er høyt nivå, men prinsippene er de samme og det er utrolig mye å lære om de forskjellige elementene i kastet. det er også interresant å se hvordan utøvere fra forskjellige land kaster.

jeg var heldig å fikk sett harald mæhle i sine glansdager samt å lære av ham. jeg ble kjent med tom larsen som alltid var hjelpsom heten selv..jeg lærte endel av en økt med Øyvind førland han hadde en helt unik stil..fantastisk kaster. sinnsykt trange bukter i blindkastinga, skritt over på venstrebeinet og et avsindig tilslag med håndleddet..så traff jeg mattias lilleheim og han hjalp meg bla å knekke koden med bakkastet. jeg har også hatt mye kontakt med steve rajeff, også hjelpsomheten selv..mitt prosjekt blei å prøve å nyttiggjøre meg av dette til lange lette liner. et casting snøre er 15,6 meter eller slikt og skal ikke veie over 38 gr. derav navn som T38--T42 tidligere var maks vekt 42 gr i enhånds. det finnes også en T36 som ofte juniorer eller damer bruker, men som sikkert også kan brukes til andre ting!!

vind har mye å si. ofte kan du se svære forskjeller i en konkurranse med "jevngode !" kastere. i en konkurranse feks van patrik lexa, en tjekker med 74 meter, men nr 2 var på rundt 60...for å bli registrert som rekord skal det ikke være mer enn 4m sek tror jeg. tom larsen får korrigere meg. det finnes en utmerket artikkel hos casting forbundet med historiske ting..så selv om jeg ikke drev med casting er jo min kastestil, for å kalle det noe, (jeg har aldri sett noen som kaster som meg..)i stor grad et resultat av det jeg har fått fra castingfolket. thanks again. jeg mere å tru at gjeldene verdensrekord er på 71 meter. det har flere ganger vært kastet over 80 meter i malmø under ekstreme forhold av vind og løft..jeg tro steve rajeff har et personlig lengste kast på 76 meter. men vinden har nok vært over grensen og derfor ikke rekord. ok det var litt

Tom Larsen (verdensmester i tohånds lengde personlig rek 103 meter eller noe)kommer sikkert med noe info...får vi håpe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe , demir. Du skulle sett vår alles kjære ivar harris, (harris og harris) på fluefiskedagene en gang. harald mæhle hadde med tohånds casting utstyr, og kasta over elva..ivar blei fyr og flamme. han var jo tohåndskaster og svær og uhyre veltrent. han kitta til fikk snøret rundt hodet, og ble nesten skalpert!!snøret BRANT seg inn i skallen hans..casting er ikke ufarlig 8)så kult at steve har satt ny pers.!

det var forresten Mel Krieger  som fikk meg til å bytte fra GLX 10fot #9 til en T38 til min kasting med DT7.."just play around with it..it'll make you stronger" og slik ble det...... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...