Guest Terje Refsahl Posted August 3, 2009 Report Posted August 3, 2009 I det siste har det vært relativt store mengder av den store steinflua Dinocras cephalotes ved Kvarven. Forteltet til Johnny er til tider dekket av Dinocras og av og til smeller det som børseskudd på vannflata når ørret og harr kliner til for å fange denne "biffen" av en flue Her er noen bilder jeg tok mens jeg åla mer rundt i gresset for å få festet "dyret" til minnebrikken mens Dinocras`n stadig beveget seg rundt inne i gressjungelen. Vanskelig å ta bilde av en Dinocras i bevegelse med en 60 mm men det ble det sånn nogenlunde ok Terje!
Rune Stokkebekk Posted August 3, 2009 Report Posted August 3, 2009 Fine bilder det. Prøver du med noen imitasjoner av denne?
Guest Terje Refsahl Posted August 3, 2009 Report Posted August 3, 2009 Fine bilder det. Prøver du med noen imitasjoner av denne? Takker Rune Vi har vurdert ulike mønstre. Alt fra Grisestore Dyret imitasjoner til å lage noen ledda utgaver som vingler litt på vannet. Er fortsatt i planleggingsfasen Terje!
Sigve Posted August 3, 2009 Report Posted August 3, 2009 Øverste bilde ble grisefint Terje. Takk for sist forresten my friend. Sigve
Rune Stokkebekk Posted August 3, 2009 Report Posted August 3, 2009 Fine bilder det. Prøver du med noen imitasjoner av denne? Takker Rune Vi har vurdert ulike mønstre. Alt fra Grisestore Dyret imitasjoner til å lage noen ledda utgaver som vingler litt på vannet. Er fortsatt i planleggingsfasen Terje! Lag deg noe ala denne: http://www.umpqua.com/ps-276-42-rogue-foam-stone-schlotters.aspx Foamkropp, litt hår, en vinge med litt liv i og noen diskrete bein.
Guest Terje Refsahl Posted August 3, 2009 Report Posted August 3, 2009 Fine bilder det. Prøver du med noen imitasjoner av denne? Takker Rune Vi har vurdert ulike mønstre. Alt fra Grisestore Dyret imitasjoner til å lage noen ledda utgaver som vingler litt på vannet. Er fortsatt i planleggingsfasen Terje! Lag deg noe ala denne: http://www.umpqua.com/ps-276-42-rogue-foam-stone-schlotters.aspx Foamkropp, litt hår, en vinge med litt liv i og noen diskrete bein. Takker for den Rune, tror vi har et godt utgangspunkt i den flua ja Sigve: Takk skal buddy Terje!
Jan Erik Lund Posted August 3, 2009 Report Posted August 3, 2009 Jaggu er de store. Fine bilder Terje! Opplevde noen av disse på Kola i år, legger ved et bilde av den i nymfestadie som jeg tok, ikke det beste bilde da de ikke var så intr. i å være modeller [attachimg=1] [attachimg=2]
Guest PG Posted August 7, 2009 Report Posted August 7, 2009 Så noen i samme størrelse, bare at de var sorte på Finnmarksvidda tidligere i sommer. Er det samme art eller er det en slektning? Noen som vet?
Guest staffan@epost.no Posted August 7, 2009 Report Posted August 7, 2009 som nyklekket er de ofte i camofarge som bunnen.......de kan være grønngule i larvestadiet, men blir tilnærmet koksgrå
Guest PG Posted August 7, 2009 Report Posted August 7, 2009 Det her var en voksen krabat. Mørkmørk grå til svart i fargene... Skulle ha tatt bilde.. Den var STOR!
Guest staffan@epost.no Posted August 8, 2009 Report Posted August 8, 2009 de øverst på sida......de er ofte grønngule som vinget også!
Guest PG Posted August 8, 2009 Report Posted August 8, 2009 Det var nok en annen art jeg så. Men den var stor den også. Helsvart var den. Ca 40-50mm lang
Trond Engz Posted August 9, 2009 Report Posted August 9, 2009 Jeg er så dum så jeg tror det er samme art, men litt forskjellige farger. Har sett de store steinfluene i både gult, oliven og mørke brune i renaelva. Er det samme art? Størrelsen er ganske lik. Eller er det slik at dem forandrer farge etter hvor lenge dem har vært "flyvedyktig"?
Guest staffan@epost.no Posted August 9, 2009 Report Posted August 9, 2009 det er amme art.......i bunnstadiet, larve så er disse ofte guloliven, denne fargen tar de med seg opp til nyklekket, etter bare noen strakser så er de brunlige eller koksgrå.......de forandrer med andre ord farge,
Trond Engz Posted August 9, 2009 Report Posted August 9, 2009 Se der Staffan, kanskje jeg ikke har tenkt så dumt allikevel . Har ærlig talt ikke peiling på steinfluer, har bare hatt teorien oppi skallen om at det er slik det muligens er
Guest staffan@epost.no Posted August 9, 2009 Report Posted August 9, 2009 det sier seg helt klart, de har komuflasjefarge, som de fleste vannlevende krypa, mer eller mindre
Trond Engz Posted August 9, 2009 Report Posted August 9, 2009 Ja det kan du si, merkelig at ikke alle nymfer har samme farge hvis dem klekker på samme sted i elva da synes jeg, eller? Rart med detta insektlivet og farger
Rodswinger Posted August 26, 2009 Report Posted August 26, 2009 Det er vel ikke overalt disse opptrer? Fant et nymfeskall på Hovet engang og siden har jeg ikke sett den igjen før i Rena,nå i august og da fløy de opp sånn dann og vann. Kryper disse også til lands for å klekke,så nesten ut som de klekket fritt....OG,tar fisken dem???Fuglene gjorde ihvertfall det.
Guest staffan@epost.no Posted August 26, 2009 Report Posted August 26, 2009 jeg vil tro at elver som er hardt regulert så er populasjonen ekstra hardt utsatt.......steifluer er ømfintle r
Guest Terje Refsahl Posted August 31, 2009 Report Posted August 31, 2009 Vi endte opp med denne imitasjonen av Dinocras. Den ble bundet raskt med det vi hadde til rådighet av materialer Terje!
André_Brµn Posted August 31, 2009 Report Posted August 31, 2009 Dinocrasen ser omtrent ut som småfugl - et sykt skue Første gang jeg så det var ved Fåberg for mange år siden.
Rennestraum Posted August 31, 2009 Report Posted August 31, 2009 Mener å huske at et fluemønster som skal etterligne det beistet der kalles for Yellow Sally i Usa.. Kom over en mega sverming av de der i Skurdalen for noen år siden.. Luften var full av dem... Jeg ble faktisk redd der jeg stod for de var så sinnsykt svære!
Sigve Posted September 1, 2009 Report Posted September 1, 2009 Hva har du brukt i bak kroppen?? Blir ikke vingen litt stor eller driver den på å flakser på vannet?? Ps! Du har rust på hackel klemmen Klemz
Guest Terje Refsahl Posted September 1, 2009 Report Posted September 1, 2009 Hva har du brukt i bak kroppen?? Blir ikke vingen litt stor eller driver den på å flakser på vannet?? Ps! Du har rust på hackel klemmen Klemz Bakkropp er 1-2-3 ferdig garn og vingen er noen gør lette fibre fra en Europris kost. Dinocrasen er ofte i veldig bevegelse på vannet så derfor er det gunstig å bruke materialer som gir inntrtrykk av liv og røre Steg for steg er på vei Ikke bare hackleklemma det er rust på, bindestikka bærer også preg av et uteliv i sommer Terje!
Guest Pål Andersen Posted September 7, 2009 Report Posted September 7, 2009 Mener å huske at et fluemønster som skal etterligne det beistet der kalles for Yellow Sally i Usa.. Kom over en mega sverming av de der i Skurdalen for noen år siden.. Luften var full av dem... Jeg ble faktisk redd der jeg stod for de var så sinnsykt svære! Yellow Sally er vel den arten som i Glomma blir kalt Grindalsflua (Isoperla tror jeg). Montana nymfe er en typisk imitasjon av disse store steinfluene..
Recommended Posts