Gå til innhold

Renaelva 2009 - Når riktig forvaltning virker!!!!!!!


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Ja du, Terje Refsahl, TERJEREFSAHL, TØRRFLUEPURISTEN eller hva du nå enn heter. Blir jo ikke noe bedre av dette. Du spør meg om svar på beslutninger du selv har tatt. Må innrømme at dette ikke er helt enkelt å forstå. Du bestemte deg for, helt på egenhånd slik jeg har oppfattet dette, for ørtende gang at: "I rest my case. Jeg skal aldri delta i noen debatt om Renaelva mer."

 

I inngangsinnlegget ditt ba du om andre menneskers meninger, om de var enige eller ei. Det var et par stykker som var uenige når det gjelder et par punkter, og dette var nok til å få deg i eksplosjonsmodus, noe som igjen fikk deg til å melde deg ut av debatten. Jeg er så enig, så enig. Jeg sekunderte din mening til fulle fanfarer. Sjelden jeg er så enig med noen. For det du egentlig sier er: "Hvis noen motsier meg, vil jeg bare furte og komme med trusler om utmeldinger fra debatter!" Og dette er manipulativt vrøvl fra ende til annen. Du kan ikke holde en debatt igang med slike trusler, så derfor klapper jeg fortsatt over din beslutning.

 

Når det gjelder løgner du har kommet med, er en slik allerede beskrevet over. Du ga inntrykk av at andre skulle få lov til å ha egne meninger, men da det viste seg at slik var det, det var andre meninger angående noe av det du skrev, ikke alt, og da kom løgnen din raskt til uttrykk gjennom dine egne trusler om utmeldelse. Og er det noe naturforvaltningsdebatter ikke tåler er det løgn. Naturen er altfor viktig til slikt nonsens.

 

I en annen tråd fikk du et spørsmål om du hadde fått noen av dine svært mange ørret over en kilo flere ganger. Da svarte du at: "Nei, ingen. Alle er tatt på forskjellige steder i elva."

 

Jeg synes jeg ser deg der du navigerer langs elvebredden med et kart i hånden, der alle dine tidligere fisker er krysset av på kartet. Du kommer til ei lita bakevje der det er en flott ørret som head&tailer ustanselig. Så studerer du kartet en gang til, ser at denne bakevja er krysset av etter en fisk du fikk 27. juni, letter på hatten til avskjed og sier: "Kos deg i elva mi. Ser deg igjen til neste år!"

 

smiley-talk006.gifHANS!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 186
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Ja du, Terje Refsahl, TERJEREFSAHL, TØRRFLUEPURISTEN eller hva du nå enn heter. Blir jo ikke noe bedre av dette. Du spør meg om svar på beslutninger du selv har tatt. Må innrømme at dette ikke er helt enkelt å forstå. Du bestemte deg for, helt på egenhånd slik jeg har oppfattet dette, for ørtende gang at: "I rest my case. Jeg skal aldri delta i noen debatt om Renaelva mer."

 

I inngangsinnlegget ditt ba du om andre menneskers meninger, om de var enige eller ei. Det var et par stykker som var uenige når det gjelder et par punkter, og dette var nok til å få deg i eksplosjonsmodus, noe som igjen fikk deg til å melde deg ut av debatten. Jeg er så enig, så enig. Jeg sekunderte din mening til fulle fanfarer. Sjelden jeg er så enig med noen. For det du egentlig sier er: "Hvis noen motsier meg, vil jeg bare furte og komme med trusler om utmeldinger fra debatter!" Og dette er manipulativt vrøvl fra ende til annen. Du kan ikke holde en debatt igang med slike trusler, så derfor klapper jeg fortsatt over din beslutning.

 

Når det gjelder løgner du har kommet med, er en slik allerede beskrevet over. Du ga inntrykk av at andre skulle få lov til å ha egne meninger, men da det viste seg at slik var det, det var andre meninger angående noe av det du skrev, ikke alt, og da kom løgnen din raskt til uttrykk gjennom dine egne trusler om utmeldelse. Og er det noe naturforvaltningsdebatter ikke tåler er det løgn. Naturen er altfor viktig til slikt nonsens.

 

I en annen tråd fikk du et spørsmål om du hadde fått noen av dine svært mange ørret over en kilo flere ganger. Da svarte du at: "Nei, ingen. Alle er tatt på forskjellige steder i elva."

 

Jeg synes jeg ser deg der du navigerer langs elvebredden med et kart i hånden, der alle dine tidligere fisker er krysset av på kartet. Du kommer til ei lita bakevje der det er en flott ørret som head&tailer ustanselig. Så studerer du kartet en gang til, ser at denne bakevja er krysset av etter en fisk du fikk 27. juni, letter på hatten til avskjed og sier: "Kos deg i elva mi. Ser deg igjen til neste år!"

 

smiley-talk006.gifHANS!

 

 

Jostein Berg, jeg synes det er ganske rart at du ønsker å sverte personer så sterkt på et forum, ligger det andre ting bak? Les denne oppfordringen fra Ørreten under igjen neste gang du skriver. Dette er UINTERESSANT for andre å lese, kan du ikke ta barnslighetene dine på PM?

 

Er enig med Godsmack, syntes det er trist at alle slike debatter skal ende opp med personangrep. What`s the point, kan ikke folk holde seg til sak istedet for å "arrestere" alle andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Ja du, Terje Refsahl, TERJEREFSAHL, TØRRFLUEPURISTEN eller hva du nå enn heter. Blir jo ikke noe bedre av dette. Du spør meg om svar på beslutninger du selv har tatt. Må innrømme at dette ikke er helt enkelt å forstå. Du bestemte deg for, helt på egenhånd slik jeg har oppfattet dette, for ørtende gang at: "I rest my case. Jeg skal aldri delta i noen debatt om Renaelva mer."

 

I inngangsinnlegget ditt ba du om andre menneskers meninger, om de var enige eller ei. Det var et par stykker som var uenige når det gjelder et par punkter, og dette var nok til å få deg i eksplosjonsmodus, noe som igjen fikk deg til å melde deg ut av debatten. Jeg er så enig, så enig. Jeg sekunderte din mening til fulle fanfarer. Sjelden jeg er så enig med noen. For det du egentlig sier er: "Hvis noen motsier meg, vil jeg bare furte og komme med trusler om utmeldinger fra debatter!" Og dette er manipulativt vrøvl fra ende til annen. Du kan ikke holde en debatt igang med slike trusler, så derfor klapper jeg fortsatt over din beslutning.

 

Når det gjelder løgner du har kommet med, er en slik allerede beskrevet over. Du ga inntrykk av at andre skulle få lov til å ha egne meninger, men da det viste seg at slik var det, det var andre meninger angående noe av det du skrev, ikke alt, og da kom løgnen din raskt til uttrykk gjennom dine egne trusler om utmeldelse. Og er det noe naturforvaltningsdebatter ikke tåler er det løgn. Naturen er altfor viktig til slikt nonsens.

 

I en annen tråd fikk du et spørsmål om du hadde fått noen av dine svært mange ørret over en kilo flere ganger. Da svarte du at: "Nei, ingen. Alle er tatt på forskjellige steder i elva."

 

Jeg synes jeg ser deg der du navigerer langs elvebredden med et kart i hånden, der alle dine tidligere fisker er krysset av på kartet. Du kommer til ei lita bakevje der det er en flott ørret som head&tailer ustanselig. Så studerer du kartet en gang til, ser at denne bakevja er krysset av etter en fisk du fikk 27. juni, letter på hatten til avskjed og sier: "Kos deg i elva mi. Ser deg igjen til neste år!"

 

smiley-talk006.gifHANS!

 

Ja ja..... vi ser åpenbart verden forskjellig :D Det du kaller eksplosjonsmodus er vel sterkt overdrevet for å si det mildt, men når man blir beskyldt for nærmest å fare med løgn når man har gjort et forsøk på å se elva på en positiv måte samt forsøkt å bidra til å skape en god stemning rundt og ved elva gjør at det blir nesten poengløst å fortsette å skrive. Når jeg velger å ikke si noe mer om Renaelva er det nettopp basert på de type innlegg du kommer med. Negativ kritikk ad mass og påstander om løgn er så lavmål etter mitt syn at jeg gidder ikke å diskutere eller debatere på et sånt nivå.

Jeg trodde man kunne si noe om elva uten sånne beskyldninger. I min naivitet trodde jeg at vi alle kunne få lov til å bidra på vår måte uten sånne beskyldninger. Jeg trodde rett og slett at mangfold var en god ting men har åpenbart tatt feil.

Jeg har bevisst valgt å forsøke å bidra til en god stemning rundt Renaelva ved å blant annet å åpne opp Kvarven for fluefiskere og andre som måtte ønske å

reise til Renaelva for å hyggelig sosialt samvær og godt fiske. Igjen hva er galt med det?

 

Det blir bare trist å se hvordan du forsøker å latterliggjøre meg når jeg forsøkte å beskrive min meget gode sesong i Rena. Hva er poenget med dette Hans?

Har jeg gjort deg noe siden du gjør alt du kan for å latterliggjøre det jeg sa om at ingen av ørretene jeg har tatt i sommer er tatt to ganger. Hva er poenget med dette og hvorfor??

 

Jeg må åpenbart ha gjort et eller annet mot deg ved å skrive om elva i et positivt lys for jeg skjønner bare ikke hvorfor vi ikke kan få lov til å promotere elva på en positiv måte uten å nærmest bli beskyldt for løgn. Hva er dette for noe?

Er det ikke slik at alle monner drar og at vi alle bør kunne bidra på vår måte uten å bli rakket ned på av den grunn? Er ikke mangfoldet i hvordan man bidrar et vesentlig bidrag til fordel for elva?

 

Til slutt spør jeg igjen:

Hva er ditt bidrag og hvordan skal vi promotere elva på en nyansert og god måte etter ditt syn?

Kan vi ikke rett og slett gi f.... i personkarakterestikker og fokusere på elva istedet?

Du kan skrive om elva slik du ser det så kan jeg skrive på den måten jeg ser det best. Hva kan være galt med det? Er det til syvende og sist ikke elva som er det viktigste og ikke enkeltpersoner?

Jeg bare spør og håper at Renadebatten i årene som kommer kan ha rom for mangfold og at alle kan bidra på sin måte uten å måtte bli utsatt for personkritikk når

man forsøker å gi sitt bidrag til elva.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje: Har du rappa dama til Hans eller noe?  ???

 

Hehe... Jostein Berg (som det påstås han heter), må nok ha ett eller annet ugjort med Terje  ;D ;D

 

Uansett. Enig med Terje her. Hold dere til Elva og ikke til personer og deres eventuelle irriterende sider!

 

Jeg og de jeg har pratet med sier at elva er bedre enn noen sinnne. Men vi er jo alle glupske individer som er ute etter stor ørret. Og vi kan i vår glupskhet ha oversett at det er mindre yngling og småfisk. Derfor er det også viktig at eventuellt denne siden av elva blir markedsført. Men dette vet jeg ingenting om, så det overlater jeg til andre....

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Terje!

Må bare komme med en liten kommentar, slik at misforståelser blir ryddet unna:

I ditt tilsvar til Hansberget refererer du muligens til et av mine tidligere innlegg , hvor du skriver følgende: "Nærmest blir beskyldt for å bidra til et alibi for å endre reglene". Dette er langt i fra det jeg hadde i tankene da jeg skrev mine tidligere innlegg!!

Min agenda i akkurat denne tråden er som følger:

Tåler Renaelva et større fiskepress enn dagens? Og vil god omtale (les gjerne "halelujakor"  ;) ) nettopp føre til det?

Hvis man kan svare "nei" på det første, og "ja" på det andre spørsmålet, OG at reglene tilbakeføres slik at det tillates et større uttak, KAN det få negative konsekvenser på sikt!?

Jeg sier altså ikke noen steder, at for om DU (dere) har kommet med gode omtaler av de siste sesongene, VIL det komme regelendringer! (Regelendringer er forøvrig KUN rykter)

Det er mange såkalt "profilerte" fluefiskere som bevisst ikke vil fortelle om sine favorittelver, nettopp for bl.annet å forhindre for stort fiskepress, med det til følge at elvene kan bli "utfisket" Jeg nevner i fleng: "Skrukkedalsrenna", "Skvalasildra", "Rævkjennet" osv. osv!! ;);D

Og derfor blir mitt stadig tilbakevendende spørsmål: Kan DET skje med Renaelva??

For øvrig er vi helt på linje når det gjelder synet på Regulanten, Forsvaret, settefisk og gjeddereglene i forvaltningsspørsmålene! ;D

Til slutt vil jeg få presisere at dette er kun tanker og bekymringer jeg har for Renaelvas framtid, og absolutt IKKE personrelatert!!

 

Lars G

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

lars gunnar.....for å få ned presset så må man lage flere regler......som kveldsfiske forbud......bare tre dagers fiske i uka......fiske forbudt for utenbygds......vet at det er en forholdsvis liten del av elva som blir brukt......og at fiskepresset ikke er formidabelt. men er for en ting.....selv med C&R på størrelse så fanger for mage fiskere for mange fisker som de retunerer tilbake....det bør det bli en stopp på....

 

Renaelva ligger for nære store populasjoner til å være tom for folk, desverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

selvfølgelig ikke fiske forbudt for utenbygds, men vet at folk dypt inne i seg gjerne skulle sett det slik......det man ikke tenker på er at grunneieren bestemmer over sin elvestrekning og kan fritt ta strekningen ut av fiskekortordninga.....leie den ut til folk som vil betale dyrt.......det kan være en realitet neste sommer det for den sakens skyld, det er vi fiskere som står med lua i hånda og med bøyd nakke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste setningen din var vel å sette ting litt på spissen Staffan!?

Det er stor forskjell på "folketom elv" og opp til dagens nivå ! Jeg har ingen intensjoner om å "tømme elva" for fiskere, bare stiller spørsmålet om elva tåler et enda større fiskepress enn dagens! Har du noen synspunkter på AKKURAT det?

 

LG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvfølgelig ikke fiske forbudt for utenbygds, men vet at folk dypt inne i seg gjerne skulle sett det slik......det man ikke tenker på er at grunneieren bestemmer over sin elvestrekning og kan fritt ta strekningen ut av fiskekortordninga.....leie den ut til folk som vil betale dyrt.......det kan være en realitet neste sommer det for den sakens skyld, det er vi fiskere som står med lua i hånda og med bøyd nakke!

 

Ja, jeg har tenkt samme tanken, at det snart kanskje ikke er så lett å få fisket i Søndre Rena lenger! Private strekker som det koster skjorta å få fiska på! Men den dagen tror jeg ikke at jeg blir å se oppi der noe mer! Rena er ei perle vi må ta vare på!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

og det eneste som tar vare på elva er fiskerene......har ikke elva en pengeverdi for samfunnet der tar forsvaret og kraftutbyggeren den,

dette er dilemmaet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og det eneste som tar vare på elva er fiskerene......har ikke elva en pengeverdi for samfunnet der tar forsvaret og kraftutbyggeren den,

dette er dilemmaet

 

Og hvor mye penger skal til for at det ikke skal skje? Det er snakk om ganske millioner kroner,som vi fiskere legger igjen i Åmot i løpet av en sesong! Fiskekort, div leie av husrom osv, alt av varer som handles på Rena...

Veit ikke hvordan det er med dere andre, men jeg synes vassdraget mister alt av sjarm når det skal koste så vanvittig mye! Særlig når det ligger en times biltur unna der jeg bor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Den siste setningen din var vel å sette ting litt på spissen Staffan!?

Det er stor forskjell på "folketom elv" og opp til dagens nivå ! Jeg har ingen intensjoner om å "tømme elva" for fiskere, bare stiller spørsmålet om elva tåler et enda større fiskepress enn dagens! Har du noen synspunkter på AKKURAT det?

 

LG

 

det er klart at jeg ville hatt en lik elv som Rena aleine! men da må på elva gjennomreguleres med fiskeregler som gjør elva upoppulær å fiske i, med lokalitet så nære byområder vil denne elva være populær å fiske i så lenge den er bra........kanskje er det det som er problemet at den ligger der den ligger.....og at fiskere vil fiske der det er fint og fiske......men på fleip kan jeg si....steng fisket i Rena for de som bor i kommunen og de nærliggende kommunene, for de legger ikke så mye penger igjen utover det de legger ned i distriktet, husk, sa det var på fleip!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med att nesten ikke var småfisk og se reagerte jeg på når jeg var oppi der første gangen.... :(  hvor er det harren og øretten gyter hen? den har sikkert sine steder den samles for og gyte? hengebroa?

 

bekymringsfullt iallefall :'(

 

jeg sitter igjen med ett inntrykk av att det er noen her som ikke liker att elva får positiv omtale....og att dette trekker flere folk til elva....

 

Men budskapet til terje var att de nye reglene ser ut til og gi resultater i form av stor fisk....det er jo fakta f det att det ser ut til att dette fungerer...og kalle han for løgner synes jeg er dårlig gjort!! Det er merkelig att noen stadig må gå til personangrep når de er uenige...faen altså....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

eg ser heller ikke mye småfisk i de evene  som barduelva, rostaelva, kautokeinoelva, er det mange som ser småfisk på f.eks Kola? dette er en påstand jeg ikke har sett noen rapport på,det er til nå bare en antagelse......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med att nesten ikke var småfisk og se reagerte jeg på når jeg var oppi der første gangen.... :(  hvor er det harren og øretten gyter hen? den har sikkert sine steder den samles for og gyte? hengebroa?

 

bekymringsfullt iallefall :'(

 

jeg sitter igjen med ett inntrykk av att det er noen her som ikke liker att elva får positiv omtale....og att dette trekker flere folk til elva....

 

Men budskapet til terje var att de nye reglene ser ut til og gi resultater i form av stor fisk....det er jo fakta f det att det ser ut til att dette fungerer...og kalle han for løgner synes jeg er dårlig gjort!! Det er merkelig att noen stadig må gå til personangrep når de er uenige...faen altså....

 

Nå har vel de som fortsatt "er med" i diskusjonen sagt klart og tydelig,at de ikke er ute etter Terje sånn som du fremstiller det! Selvfølgelig har de reglene gitt resultater! Det kan jo til og med en blind mann se!! Du trenger heller ikke dra alt ut av proposjoner!! Men det som er saken,var at de stilte spørsmålstegn til rekruttering av fisk? Nytter ikke å ha ei elv med hundrevis av stor Ørret og Harr, hvis ikke generasjonene bak kommer etter! Jeg er forsåvidt enig med begge parter her! Men syns dere overreagerer litt,når dere drar inn personangrep og div her! Terje ba om en diskusjon, og fikk det! Har ikke sett noe personangrep fra noen her jeg! Ber man om en diskusjon, så får man ta den, og ikke være hårsår! Tviler på at det er noe vondt i dette her! Vi er vel alle skjønt enige i,at vi vil at Rena skal forbli en av Norges beste elver å fiske i! Vi får ikke gjørt en dritt for elva, ved å hakke på hverandre! Det går jo an å lage en egen tråd med tanker,ideer meninger, der ingen hverken trenger å være hårsåre, eller føle seg forfulgt,utsatt for personangrep,uthengt,stempla som løgner eller voldtatt!!

 

MENNE.... Ikke noe vits å bli uvenner for dette! Vi får heller prøve å finne løsninger på de problemene som allerede finnes.

 

Eller....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg var og hørte en svensk vassdragsekspert i Sverige, hele foredraget hans gikk ut på hvor viktige små "sildrepisser", vannsig i en håndsbredde, dit gikk de nyklekkede ørretene, altsp dit hvor ingen predator går.......hvordan står det til på denne fronten vites ikke.....

 

en ide å sjekke kanskje??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var og hørte en svensk vassdragsekspert i Sverige, hele foredraget hans gikk ut på hvor viktige små "sildrepisser", vannsig i en håndsbredde, dit gikk de nyklekkede ørretene, altsp dit hvor ingen predator går.......hvordan står det til på denne fronten vites ikke.....

 

en ide å sjekke kanskje??

 

Der kom det jo et forslag som det går an å gjøre noe med? Eller....?

 

Skal vi prøve på en god del flere forslag, før vi begynner å surve og klage igjen? Eller....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Det med att nesten ikke var småfisk og se reagerte jeg på når jeg var oppi der første gangen.... :(  hvor er det harren og øretten gyter hen? den har sikkert sine steder den samles for og gyte? hengebroa?

 

bekymringsfullt iallefall :'(

 

jeg sitter igjen med ett inntrykk av att det er noen her som ikke liker att elva får positiv omtale....og att dette trekker flere folk til elva....

 

Men budskapet til terje var att de nye reglene ser ut til og gi resultater i form av stor fisk....det er jo fakta f det att det ser ut til att dette fungerer...og kalle han for løgner synes jeg er dårlig gjort!! Det er merkelig att noen stadig må gå til personangrep når de er uenige...faen altså....

 

Nå har vel de som fortsatt "er med" i diskusjonen sagt klart og tydelig,at de ikke er ute etter Terje sånn som du fremstiller det! Selvfølgelig har de reglene gitt resultater! Det kan jo til og med en blind mann se!! Du trenger heller ikke dra alt ut av proposjoner!! Men det som er saken,var at de stilte spørsmålstegn til rekruttering av fisk? Nytter ikke å ha ei elv med hundrevis av stor Ørret og Harr, hvis ikke generasjonene bak kommer etter! Jeg er forsåvidt enig med begge parter her! Men syns dere overreagerer litt,når dere drar inn personangrep og div her! Terje ba om en diskusjon, og fikk det! Har ikke sett noe personangrep fra noen her jeg! Ber man om en diskusjon, så får man ta den, og ikke være hårsår! Tviler på at det er noe vondt i dette her! Vi er vel alle skjønt enige i,at vi vil at Rena skal forbli en av Norges beste elver å fiske i! Vi får ikke gjørt en dritt for elva, ved å hakke på hverandre! Det går jo an å lage en egen tråd med tanker,ideer meninger, der ingen hverken trenger å være hårsåre, eller føle seg forfulgt,utsatt for personangrep,uthengt,stempla som løgner eller voldtatt!!

 

MENNE.... Ikke noe vits å bli uvenner for dette! Vi får heller prøve å finne løsninger på de problemene som allerede finnes.

 

Eller....?

 

Det er vel litt øya som ser Tor Arne :D

Når man klart å tydelig sier at mitt bidrag til debatten rundt Renaelva klarer man seg godt uten, så er det vel et snev av personangrep og har svært lite med Renaelvas tilstand å gjøre. Likedan er det vel strengt tatt på grensen til personangrep når man drar inn min uttalelse om at jeg ikke har tatt den samme fisken to ganger og lager masse styr rundt det i denne tråden. I tillegg kan man vel lese mellom linjene i et av innleggene til Hansberget at nærmest mener at måten jeg har promotert elva på er løgnaktig fordi det jeg etter hans syn har unlatt å skrive om det negative rundt det som skjer i Renaelva. Da kan det virke som om at Hansberget forsøker å gå på meg som person, men det er mulig at jeg har vært hårsår i den sammenheng og tolket det feil. I så fall ber jeg om unskyldning og tar det til etteretning som det så fint heter :)

 

Fokuset bør være på elva og hver enkelt bør kunne fronte elva på sin måte. Det at vi har forskjellige innfallsvinkler er vel igrunn av det gode og skaper mangfold.

Derfor kunne jeg nok tenkt meg at Hansberget sier litt om hvordan han ser på situasjonen i Renaelva istedet for at vi sitter å lager unødig mye ball (det gjelder selvfølgelig meg selv også)

 

Målet bør vel uansett være Renaelvas ve og vel og ikke rettes mot hvem som har gjort hva. Enkeltpersoners innsats er i grunn uvesentlig, det er elva som er det

viktige her.

 

Lars Gunnar:

Det var ikke ditt innlegg som var utgangspunkt for den uttalelsen du refererer til :)

Jeg har full forståelse for spørsmålet ditt om for stort fokus kan skape for stort press. Det er absolutt noe å tenke på. Jeg gjør iallefall det :).... uten at jeg har et klart svar på det spørsmålet her å nå. Trenger nok litt tid til å tenke igjennom det.

Ellers er nok du og jeg rimelig på linje i de fleste spørsmål angående Renaelva :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg var og hørte en svensk vassdragsekspert i Sverige, hele foredraget hans gikk ut på hvor viktige små "sildrepisser", vannsig i en håndsbredde, dit gikk de nyklekkede ørretene, altsp dit hvor ingen predator går.......hvordan står det til på denne fronten vites ikke.....

 

en ide å sjekke kanskje??

 

Der kom det jo et forslag som det går an å gjøre noe med? Eller....?

 

Skal vi prøve på en god del flere forslag, før vi begynner å surve og klage igjen? Eller....?

 

det er mange grunnvannsoppkom langs med rena, alle disse lager vannsig, mange kan være ødelagt grunnet skogsmaskiner, men også en vadesko kan ødelegge et lite sig.....et vannsig som sikkert har vært viktig er dette:

 

http://www.gulesider.no/kart/#lat%3D6796705.92425%26lon%3D632268.27927%26zoom%3D19%26layers%3DB0000%26id%3Da_10000298279%26offset%3D0%26tab%3Daddress

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med att nesten ikke var småfisk og se reagerte jeg på når jeg var oppi der første gangen.... :(  hvor er det harren og øretten gyter hen? den har sikkert sine steder den samles for og gyte? hengebroa?

 

bekymringsfullt iallefall :'(

 

jeg sitter igjen med ett inntrykk av att det er noen her som ikke liker att elva får positiv omtale....og att dette trekker flere folk til elva....

 

Men budskapet til terje var att de nye reglene ser ut til og gi resultater i form av stor fisk....det er jo fakta f det att det ser ut til att dette fungerer...og kalle han for løgner synes jeg er dårlig gjort!! Det er merkelig att noen stadig må gå til personangrep når de er uenige...faen altså....

 

 

Nå har vel de som fortsatt "er med" i diskusjonen sagt klart og tydelig,at de ikke er ute etter Terje sånn som du fremstiller det! Selvfølgelig har de reglene gitt resultater! Det kan jo til og med en blind mann se!! Du trenger heller ikke dra alt ut av proposjoner!! Men det som er saken,var at de stilte spørsmålstegn til rekruttering av fisk? Nytter ikke å ha ei elv med hundrevis av stor Ørret og Harr, hvis ikke generasjonene bak kommer etter! Jeg er forsåvidt enig med begge parter her! Men syns dere overreagerer litt,når dere drar inn personangrep og div her! Terje ba om en diskusjon, og fikk det! Har ikke sett noe personangrep fra noen her jeg! Ber man om en diskusjon, så får man ta den, og ikke være hårsår! Tviler på at det er noe vondt i dette her! Vi er vel alle skjønt enige i,at vi vil at Rena skal forbli en av Norges beste elver å fiske i! Vi får ikke gjørt en dritt for elva, ved å hakke på hverandre! Det går jo an å lage en egen tråd med tanker,ideer meninger, der ingen hverken trenger å være hårsåre, eller føle seg forfulgt,utsatt for personangrep,uthengt,stempla som løgner eller voldtatt!!

 

MENNE.... Ikke noe vits å bli uvenner for dette! Vi får heller prøve å finne løsninger på de problemene som allerede finnes.

 

Eller....?

 

virkelig unnskylde att jeg sitter igjen med ett inntrykk av att det foregår en eller annen form for ett personangrep i denne tråden....siktet heller ikke til deg når jeg sa det :rolleyes:

 

nei ikke noe og bli uvenner for :D men det må da være mulig og stille ett kritisk spm eller være kritisk på ordentlig måte mener jeg...

 

neivel staffan...har ikke vært i de elvene du snakker om jeg så mulig dette er vanlig.... ???

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...