Gå til innhold

Renaelva 2009 - Når riktig forvaltning virker!!!!!!!


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

I elver med mye stor fisk (som f.eks på Kola), står småfisken på andre steder enn i en typisk nedfiska Østlandselv. Det samme ser vi i Finnmark, og forskjellen på de elvene med godt med stor ørret, kontra de som har vært (i hvert fall i perioder) fiska i stykker er påtagelig.

 

Jeg sier på ingen måte at Rena er friskmeldt, men det kan hende endringene i bestanden gjør at det blir høyere predasjonstyk på liten ørret og harr i hovedløpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 186
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest staffan@epost.no

vi får nok rapporter utover tidlighøsten om småfisken dukker opp.....når gyteørreten stopper opp med den intense spisinga si og vier seg til kåthetenslyster.....slik har det vært før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det du sier nå.....er at det burde vært tatt opp noen større ørreter i høst hvor mageinholdet studeres.......kanskje en forespørsel kunne vært rettet til Egil Håvard Vedul, 5 -10 fisker mellom 1.5 og 2 kilo.......er det en ide??

 

synes nok at man burde merke og "taksere" fotografere alle små vannsiga inn i elva, eventuelt reparere......en fin jobb for oss som fisker der og vandrer opp og ned langs elva.

 

dersom du forstørrer dette kartet maks så vises noen av siga.....tynne blå streker og de er viktig å ta vare på!!!! er desverre forhindret selv

 

http://www.gulesider.no/kart/#lat%3D6799077.9273%26lon%3D631797.46659%26zoom%3D11%26layers%3DB0000%26id%3Da_10000292092%26offset%3D0%26tab%3Daddress

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke man blir så mye klokere av å kakke noen få store fisker. De  spiser helt sikkert de små, men når og i hvilket omfang er vanskelig å si noe om før man har et skikkelig datagrunnlag. Og det innhogget kan kanskje bli litt vel drastisk :)

 

tar man tida til hjelp og kanskje tar en runde med våtfluer eller små strreamere i grunne strykpartier vil man kanskje finne en del smått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det tror jeg, men jeg tror ikke innhugget hadde gjort noe.......om det var for å finne ut noe.....god ide met våtflue i stryka, er det noe som gidder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sommer har jeg sett veldig lite småfisk,men på mine siste turer i Rena (forrige uke og i helga) har jeg sett endel småfisk. Dette gjelder både på Røsbakken og kvarven! På søndag så jeg heller ikke folk omtrent! Var på strekket på andre siden av kvarven på dagen, der traff jeg kun Terje, og på Rødsbakken på kvelden/natta, og der så jeg kun Knut som drev på andre siden av elva! Oddbjørn hadde vel drevet lenger opp på strekket,og han så kun 1 person som var snydens!

 

Dette med fiskepress er desidert (og naturlig nok) på helg, og i ferien! Midt i uka,er det omtrent ikke folk å se oppi der!

 

En ting til: Når det gjelder å dra flere fiskere oppi der, så bytter jeg gjerne ut 10 mark/sluk/fluefiskere som kakker omtrent alt dem får mot 20 fluefiskere,som veit hva dem driver med,kjører fisken og setter den ut på en forsvarlig måte! Så senest forrige uke,at det ble kakka fisk ved kvarven! Og denne måtte være over 40 cm! Skal ikke banne på det, da jeg stod på andre siden av elva, så jeg så ikke fisken så godt. Men sånn dem prata og div, så tror jeg nok det! Den fisken ble rett og slett hivd på land.. ikke noe pent å se på! Snakka med noen fluefiskere på vestsiden litt ned for Deset forrige uke også, og dem var ganske klare på at om dem skulle få en stor fisk,så ble den kakket og tatt med hjem! Betalte visst ikke 550 kroner i året for å sette ut igjen fisk!

 

Dette er holdninger vi MÅ bli kvitt! Kunne vært en idè å øke antall fluesoner, men hva hjelper vel det, når til og med fluefiskerne klarer å si noe sånt! ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det tror jeg, men jeg tror ikke innhugget hadde gjort noe.......om det var for å finne ut noe.....god ide met våtflue i stryka, er det noe som gidder

 

Det kan jeg fiint ordne.. har en nevø som akkurat har begynt å fiske med flue, så han tar nok den oppgaven med et smil ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

yess.....men egil  håvard tar en runde nå og da....det koster penger med oppsyn og det er grunneierlaget som bestemmer hvor mye de vil  legge ned på det......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

klart det er mulig, men kortinnehavere har rett til å spørre om å få se andres kort.......man må kurses for å få teyy til begrenset politimyndighet slik oppsynet i renaelva har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pannefisk er det vel nok av i sideelvene? Skal ta meg en tur til julussa. Tviler på at jeg får problemer med åfinne småfisk der !  ;D Pannefisk må en ha som student, og siden det er lite småfisk i Rena må det skaffes et annet sted!

 

Det er faen ikke på langt nær alle kakkere som spiser fisken engang! Skal bare ha den med for å vise den frem! Den tankegangen skjønner jeg ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vindknuten

pannefisk er det vel nok av i sideelvene? Skal ta meg en tur til julussa. Tviler på at jeg får problemer med åfinne småfisk der !  ;D Pannefisk må en ha som student, og siden det er lite småfisk i Rena må det skaffes et annet sted!

Ta pannefisken din i Glomma, Åsta eller Osa de tåler det greit.

Julussa har blitt beskattet sønder og sammen siden de nye reglene i S Rena kom.

Lettere tragisk faktisk uten at noen later til og bry seg om det

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pannefisk er det vel nok av i sideelvene? Skal ta meg en tur til julussa. Tviler på at jeg får problemer med åfinne småfisk der !  ;D Pannefisk må en ha som student, og siden det er lite småfisk i Rena må det skaffes et annet sted!

Ta pannefisken din i Glomma, Åsta eller Osa de tåler det greit.

Julussa har blitt beskattet sønder og sammen siden de nye reglene i S Rena kom.

Lettere tragisk faktisk uten at noen later til og bry seg om det

 

 

Det er snakk om kanskje en fisk i mnd!  Jeg har ALDRI kækka ørret før, bare så det er sagt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke mulig att man kan få til en frivillig ordning når det gjelder oppsyn?  den som vil ta på seg dette gratis?

Stilte spørsmål til Utmarksrådet om det kunne vært en mulighet, men det var helt uaktuelt.

 

Hmm... men å bruke penger på at egne voktere tar seg en tur i ny og ne mot betaling er greit? Hmm...

Merkelig politikk,men... Skjønner at men ikke vil ha 2000 fiskevoktere løpende rundt oppi der, men om man hadde hatt f.eks. 5 frivillige da, som er rimelig aktive i elva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke mulig att man kan få til en frivillig ordning når det gjelder oppsyn?  den som vil ta på seg dette gratis?

Stilte spørsmål til Utmarksrådet om det kunne vært en mulighet, men det var helt uaktuelt.

 

Hmm... men å bruke penger på at egne voktere tar seg en tur i ny og ne mot betaling er greit? Hmm...

Merkelig politikk,men... Skjønner at men ikke vil ha 2000 fiskevoktere løpende rundt oppi der, men om man hadde hatt f.eks. 5 frivillige da, som er rimelig aktive i elva?

 

Dette klarer ikke jeg og skjønne heller... :rolleyes:  hvorfor var dette uaktuelt?   skulle tro att de skulle være positive til ett sånn forslag siden det er for dyrt og ansette fiskeoppsyn...selv om det må ett kurs til så vil da dette lønne seg over tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lettest å få pannefisk i Glomma

 

Det kommer an på om du vil ha ørret eller harr som pannefisk. Vil du ha harr så er Glomma elva, vil du ha ørret så er jeg nesten helt sikker på at det er S.Osa som er best. Der er det hverken maxmål el minimumsmål på fisken heller.

 

hva med alle fjellvannene i området der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...