Gå til innhold

Renaelva 2009 - Når riktig forvaltning virker!!!!!!!


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Det er snakk om å opprettholde ivertfall rester av årtusener med viktige evelusjon og uerstattelige fiskegener i såpass rikt monn at det faktsk monner i en ikke ubetydelig del av naturens opprinnelige kretsløp og blodomløp også Ruffen....en helt uerstattelig gevinst for både fisken, oss og våre etterkommeres del altså med andre ord! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 186
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Vil bare legge til at den dissfungsjonelle gammel-trappa i Løpet kraftverk i Rena, tidligere avbildet i tråden, er et sørgelig eksempel på standarden av slikt i nesten hele Norge.....og at det er en skam, et ran og en voldtekt i grøvste forstand mot ALT levende liv at slikt får lov å fortsette til tross for bedre viten og en høyst lukrativ og stadig "blomstrende" kraftnæring....og at det ikke er noen overaskelse for alle som bare gidder å bry seg litt utover størrelsen på den egne fangsten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Er det noen som har en viss peiling på hvordan arbeidet med ny fisketrapp skal løses.

Ser for meg at elva må tappes ned en god del, eller er det andre måter å gjøre det på?

 

Hadde vært greit å vite litt om hvordan man gjør et slikt arbeide med tanke på skånsomhet ovenfor innsekter, fisk og annet liv i og ved elva.

 

Hvis noen har vært borti liknende arbeider i andre vassdrag og kjenner prosedyrene med tanke på hvordan dette foregår så hadde det vært

interessant å kunne danne seg et bilde av hvordan dette vil bli.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har en viss peiling på hvordan arbeidet med ny fisketrapp skal løses.

Ser for meg at elva må tappes ned en god del, eller er det andre måter å gjøre det på?

 

Hadde vært greit å vite litt om hvordan man gjør et slikt arbeide med tanke på skånsomhet ovenfor innsekter, fisk og annet liv i og ved elva.

 

Hvis noen har vært borti liknende arbeider i andre vassdrag og kjenner prosedyrene med tanke på hvordan dette foregår så hadde det vært

interessant å kunne danne seg et bilde av hvordan dette vil bli.

 

Terje!

Hva mener du egentlig? Hvordan arbeidet praktisk gjennomføres? Eller hva som er konsekvensen av arbeidet? Får ikke helt tak i spørsmålet ditt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Er det noen som har en viss peiling på hvordan arbeidet med ny fisketrapp skal løses.

Ser for meg at elva må tappes ned en god del, eller er det andre måter å gjøre det på?

 

Hadde vært greit å vite litt om hvordan man gjør et slikt arbeide med tanke på skånsomhet ovenfor innsekter, fisk og annet liv i og ved elva.

 

Hvis noen har vært borti liknende arbeider i andre vassdrag og kjenner prosedyrene med tanke på hvordan dette foregår så hadde det vært

interessant å kunne danne seg et bilde av hvordan dette vil bli.

 

Terje!

Hva mener du egentlig? Hvordan arbeidet praktisk gjennomføres? Eller hva som er konsekvensen av arbeidet? Får ikke helt tak i spørsmålet ditt.

 

 

Ja takk begge deler ;D......med andre ord hvordan det praktisk skal gjennomføres og hva konsekvensene av arbeidet blir i forhold til vannstand etc?...... fanken hvorfor kunne jeg ikke bare ha sagt det slik med en gang :D :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har hørt om saken er at en eventuell bygging av ny vandrigsvei forbi Løpet vil foregå sammen med bygging av ny flomluke.

Etter det jeg skjønte vil da Løpet bli tappet ned så mye at det gamle elveleie blir blottlagt.

Men hvor hvordan nedtappingen vil arte seg aner jeg ikke, men når man først har senket løpet vil man jo kunne kjøre en normal vannstann rett gjennom systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Det jeg har hørt om saken er at en eventuell bygging av ny vandrigsvei forbi Løpet vil foregå sammen med bygging av ny flomluke.

Etter det jeg skjønte vil da Løpet bli tappet ned så mye at det gamle elveleie blir blottlagt.

Men hvor hvordan nedtappingen vil arte seg aner jeg ikke, men når man først har senket løpet vil man jo kunne kjøre en normal vannstann rett gjennom systemet.

 

Takker for svar, Sven Erik.

Da får vi bare håpe at dette vil foregå så skånsomt som mulig for både fisk og innsekter.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har en viss peiling på hvordan arbeidet med ny fisketrapp skal løses.

Ser for meg at elva må tappes ned en god del, eller er det andre måter å gjøre det på?

 

Hadde vært greit å vite litt om hvordan man gjør et slikt arbeide med tanke på skånsomhet ovenfor innsekter, fisk og annet liv i og ved elva.

 

Hvis noen har vært borti liknende arbeider i andre vassdrag og kjenner prosedyrene med tanke på hvordan dette foregår så hadde det vært

interessant å kunne danne seg et bilde av hvordan dette vil bli.

 

Terje!

Hva mener du egentlig? Hvordan arbeidet praktisk gjennomføres? Eller hva som er konsekvensen av arbeidet? Får ikke helt tak i spørsmålet ditt.

 

 

Ja takk begge deler ;D......med andre ord hvordan det praktisk skal gjennomføres og hva konsekvensene av arbeidet blir i forhold til vannstand etc?...... fanken hvorfor kunne jeg ikke bare ha sagt det slik med en gang :D :D

 

Terje!

Det er jo ikke godt å svare på Terje uten å vite noen om hvordan det ser ut der og hva som skal lages. Normalt så ledes vannet et annet løp. Det blir mer og mer vanlig og prefabrikere slike konstruksjoner og heise de på plass hvis det går. Jeg har faktisk aldri vært med å bygget fisketrapper men veldig mye annet i-over og under vann. Hvet du om trappa skal ligge på fylling eller fjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vel ikke så mange av de tilreisende hit om sommeren som gidder å stille til opp, stort sett bare klaging og fine ord på nettet

Å næmmen huff. Er det tilreisende i Rena som ikke gjør noe? Det må være den eneste plassen i landet.

Det skulle vært forbudt med tilreisende!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Men det er vel ikke så mange av de tilreisende hit om sommeren som gidder å stille til opp, stort sett bare klaging og fine ord på nettet

 

Stille opp på hva da, Geir :rolleyes:

Så vidt jeg vet er det ikke bestemt noe som helst om å fiske ut gjedde eller annet dugnadsarbeid i forbindelse med ny fisketrapp.

Skjønner ikke helt hva du mener med det du her skriver. Er det noe dugnadsarbeid på gang som vi har gått glipp av?

 

Si ifra hva vi skal stille opp på og hva slags dugnadsarbeid det er snakk om, før du begynner å slenge rundt deg med beskyldninger mot de som bidrar

her på forumet.

 

Jeg er sikker på at det er flere som stiller på dugnadsarbeid hvis vi bare vet hva vi skal bidra med?

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tru at gjeddebestanden i Løpsjøen lar seg redusere gjennom den nedtappinga av kraftreservoar-biten av Renaelva som den "sjøen" er, under arbeidet med det nye flomværnet/fisketrapp/bekken, og hvis det fullstendig latterlige maksmålet på "det grønne turistgullet" tilknytta den biten av farvannet endelig opphører, og i tillegg (hvis det nå er nødvendig) den vandringsvillige gjeddebestanden fortsetter å bre seg derfra i elva, at jevnlige nedtappinger og tørrlegging av gjedde-egg m/m, fra regulantens side med både det relaterte gjedde og mortproblemet i ei tradisjonsrik harr og ørretelv fortsetter å bre seg unaturlig pga en statsgodkjent rabiat som kraftprodusenten og ei like fullstendig bortblåst turistforvaltning.

 

Det eneste som i grunn skulle tilsi noe annet akkurat i Løpsjøen, er kansje den etterhvert inngrodde og mildt sagt merkelige Jostein Berg-motstandseffekten som på et mirakuløst vis har bredt seg med omvendte fortegn i både forvaltning og ellers......det og den generelle sinnsykdommen som ellers råder i mer beregnende posisjonert fordelaktig forvaltning til kun egen fordel om jeg må be! :)

 

Og har jeg forstått gjedda ellers i elva riktig, så vil det hjælpe betraktelig å fiske litt med alt i fra nymfer til streamere, rappala, hagle og viftende stortær.....og så, til tross for eventuell logisk lære ellers, hive gjeddefangsten på land hvis det nå ikke skal eller kan videreforedles til gjeddekaker og annen god mat! :)

 

Edit: Løpsjøen kan kansje ikke bli den elva den engang var, men den kan kansje bli det ørret-eldoradoet den var....etter oppdemminga og før gjedda...(..sitat veldig fritt etter Jostein.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den jobben som skal gjøres til neste år, senke løpsjøen. Så tror jeg faktisk bestanden av både gjedde og mort får seg en omgang med juling. Problemet er vel at det blir andre fiskearter oppi der som får juling å? La oss håpe dem senker sjøen meget sakte, så det blir minst mulig problemer for fisk og insekter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass, ja.

Da får vel jeg slette mine "synspunkter" også, slik at Tores innlegg om fullstendig bortlåst turistforvaltning får bli stående uimotsagt,

for det, er jo ikke personangrep mot Wedul & co  :-X

 

Synes det er fint med litt temperatur innimellom jeg, men jeg er muligens alene om å mene dette. Beklager Magnus, og alle andre, som føler seg støtt  :-[

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...