Gå til innhold

Renaelva 2009 - Når riktig forvaltning virker!!!!!!!


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Hvis all menneskelig kommunikasjon foregikk på slike forum som dette, ville tredje verdenskrig ha brutt ut for lenge siden...

 

Foreslår at man holder seg on topic og slutter med personelige bemerkninger og kommentarer. Det er verken spesielt modent eller konstruktivt.

 

Etter å ha lest gjennom denne tråden flere ganger, må jeg spørre.. Er det noen som har kartlagt alle utfordringene i Renaelva på fornuftig vis? Alt fra regulering til militærets tilstedeværelse, uttak, bestandsmål, etc. Virker som det er mange som kan si mye om alle faktorene som påvirker elva, men er det gjort noen helhetlig forskning på den?

 

Bare lurer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 186
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Er langt på vei enig med deg Bjørn Erik, men det er vist desverre litt for lett og takke ja når en blir bydd opp innimellom.....beklager det! :)

 

Et forskerteam fra NINA med Jon Museth i spissen holder på med en helhetlig kartlegging av Renaelva som skal ta for seg hele elva nå, den er så vidt inne i andre året og skal gå over til sammen fem år.

Foreløpig er det for nok for tidlig med de helt store konklusjonene derfra, men det er under veis ivertfall! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir OT på det heftigste, men jeg synes det er på sin plass nå

 

Den form for munnhuggeri som praktiseres i denne tråden, er ikke bare utenfor temaet, den er også utenfor ei grense der moderator skulle ha grepet inn etter min mening. For dette er ikke hvordan voksne mennesker skal oppføre seg, og jeg synest dette er litt alvorlig, da det både skremmer ivrige fluefiskere fra og delta på forumet, og medfører en dyster stemning for de innvolverte, og flere til

 

Kall meg ømftlig om du vil, men jeg synes ikke en tråd skal ende på den måten. For min del, så kunne kanskje moderator sletta alle innleggene på slutten her som ikke tjener tråden, slik at den kan fortsette med sin positive utvikling og seriøs konversasjon

 

Jeg prøver ikke og være den kloke og altvitende her, jeg sier bare hva jeg synes om saken... Thats it

 

MB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Fornøyerlig hvor lett det er å trekke opp tørrfluefiskeren

 

Å nei du Geir, ble ikke trekki opp :D

Lurte bare på hva du sikta til når du nevnte det med å stille opp.

Konstaterer forøvrig at du ikke svarte på mitt tilsvar til deg så da spør jeg igjen.

Hva er det vi ikke stiller opp på?, er det noe vi har gått glipp av i forhold til dugnadsarbeid som vi burde ha stillt opp på?

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*MODERATOR*

 

Harde diskusjoner skal vi tåle her på fluefiskesiden, takhøyden her på forumet er meget viktig!

Men personangrep, berettiget eller ikke vil vi ikke ha.

Denne diskusjonen som nå er oppe er veldig viktig men også veldig vanskelig da det er mye følelser inne i bildet.

 

Jeg har ikke noe lyst å slette noe som helst i tråden, men det hadde vært fint om flere bidragsytere kikket over sine innlegg for å gjøre disse mere "stuerene".

 

Spørsmål taes gjerne pr PM.

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Er langt på vei enig med deg Bjørn Erik, men det er vist desverre litt for lett og takke ja når en blir bydd opp innimellom.....beklager det! :)

 

Et forskerteam fra NINA med Jon Museth i spissen holder på med en helhetlig kartlegging av Renaelva som skal ta for seg hele elva nå, den er så vidt inne i andre året og skal gå over til sammen fem år.

Foreløpig er det for nok for tidlig med de helt store konklusjonene derfra, men det er under veis ivertfall! :)

 

Det er svært gledelig å høre Tore. Skal bli spennende å høre hva som blir konklusjonen når hele forskningsprosjektet er over.

Veldig bra at NINA kartlegger ulike problemstillinger knytta til Renaelva.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn skrev...

Da får vel jeg slette mine "synspunkter" også, slik at Tores innlegg om fullstendig bortlåst turistforvaltning får bli stående uimotsagt,

for det, er jo ikke personangrep mot Wedul & co

Blir nok nødt til å spesefisere kommentaren min om; "fullstendig bortblåst turistforvaltning" på side 12 litt.

Det er altså turistbransjens satsing på gjeddefiske generelt her til lands, også omtalt "som det grønne guldet" her og der, som er bortblåst i Løpsjøen, kommentaren min er basert på at det ikke finnes noen god grunn til et maksmål gjedde nettopp der, noe som er påpekt som ugunstig (bla av folk i forskermiljøet) for fiskevandringer av ørret og harr tvers igjennom den kunstig oppdemma sjøen som nå ligger der istedet for den elva som rant der for ikke alt for lenge siden.

Harr som overvintrer i stor grad i sjøen fra større deler av elva er det også god grunn til å tro blir unødvendig hardt beskattet av gjedda, i tillegg til at den også sannsynligvis sprer seg oppover i elva fra de særs gode forholda i sjøen.

Mistanken om ei kobling til turistbransjen er videre også festet ved en uttalelse fra Fylkesfiskeforvalteren i en debatt om Renaelva på Glommaguiden i sin tid, om at denne ideen også kunne være en ide for Åmot, og det at maksmålet på gjedda i Løpsjøen kom ganske fort i etterkant av det.

 

Hvis det jeg har skrevet er et "personangrep" i den grad at jeg har retta den slappe spretterten min mot (nå) noen annen person enn den aktuelle fiskeforvalteren i Hedmark i noen av mine innlegg i denna tråden.....ja så beklager jeg vel det også, for da er jeg nok bare dum! :)   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Terje Refsahl

 

Et forskerteam fra NINA med Jon Museth i spissen holder på med en helhetlig kartlegging av Renaelva som skal ta for seg hele elva nå, den er så vidt inne i andre året og skal gå over til sammen fem år.

Foreløpig er det for nok for tidlig med de helt store konklusjonene derfra, men det er under veis ivertfall! :)

 

I forbindelse med det Tore skriver her, lurte jeg på om det er publisert noe i forbindelse med den forskningen som nå foregår i Rena? med andre ord om det foreligger noen foreløpige resultater eller indikasjoner på det de nå holder på med.

Jeg var en tur innom sidene til NINA og kikka i flere tråder men kan ikke finne noe konkret om Rena. Gikk meg muligens litt bort på sidene deres.

Er det noen som eventuellt kunne linke opp litt om hva forskerne jobber med i Rena for tiden hvis det finnes noe sånt, eller vil det ikke foreligge noe

av dagens forskning før selve forskningsprosjektet er avsluttet om en tre års tid.

 

Kjekt å vite!

 

Terje!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...