Gå til innhold

Maursverming


omland

Anbefalte innlegg

Ja jeg hadde den opplevelsen tidligere i uka ??? En liten vakperiode i skumringen var alt.

En ting jeg lurer fælt på er hvordan svermingene starter på likt på foskjellige plasser av landet?

Om våren/forsommeren og når stokkmaurene svermer. Da svermer de og på likt over hele området her.

Det kan ikke være tempraturstyrt. Kan det være at det spres lukt når noen begynner?

Tilbake til spørsmålet: Det var mye bugs på vannet. En god del døgnfluer masse maur og vårfluer pluss masse landinsekter.

Merkelig at det ikke vaket mer  ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisken er METT  ;D ;D

 

hehe - er også en tanke  ;D

 

Greia var at jeg så ett vak - og den tok en vårflue som fortumlet "spant" bortover vannfilmen..... -så klart for varmt i vannet kan nok være en årsak - skal sies at det er fortsatt temperatur høy nok til at jeg muligens hadde dristet meg til et bad om betalinga hadde vært stor nok  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Kan jo være at maurene smaker dritt på denne årstida også  :o

Slik er det ihvertfall med annet vilt, kjøttet er ikke like god mat på alle årstider .

Gir meg selv terningkast 6 for den teorien  ;D

 

Lars

 

En soooleklar 7er :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

er de de små sukkermaura?? kan det hende at det er andre byrredyr som er viktigere under vann? hvor tore har froskeungene blitt f.eks

 

er det marflo i vannet så samles vel disse for gyting nå i august.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er de de små sukkermaura?? kan det hende at det er andre byrredyr som er viktigere under vann? hvor tore har froskeungene blitt f.eks

 

er det marflo i vannet så samles vel disse for gyting nå i august.....

 

Har ikke peiling på hva slags type maur Staffan, men langt unna stokkmaurstørrelse. Disse har svermet her ved selvelste rødfossen og 5 mil lenger nord på samme tidspunkt - dette skjer ikke på våren???

Se bilde av mauren: index.php?action=dlattach;topic=11696.0;attach=44310;image

 

Marflo tror jeg det ikke er mengder av i dette vannet (har ikke hørt om det her), men at det finnes nok av vårfluenymfer etc. som fisken nok mesket seg i vil jeg tro - det klekket noen i ny og ne av disse også. OG, det skal sies at jeg ikke var til skumringen, så det kan jo hende at ting skjedde etter at jeg dro  :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...