Gå til innhold

Kveite på Flue


Anders Johnsen

Anbefalte innlegg

  • 1 år senere...

Vet dette er en gammel tråd men tenkte jeg kunne bruke denne i stede for å lage en ny.

Jeg har selv en stund leka med tanken på kveite på flue.

Har en #12 en hands stang som jeg fikk med på kjøpe når jeg kjøpte ei #8 stang.

men det jeg lurer på er om hvilket snøre man bør bruke?

Hvilke fluer? hvor tunge fluer klarer man å denge 20-25meter med ei #12 stang?

Er det noen andre som har fått kveite på fluestang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke fluer? hvor tunge fluer klarer man å denge 20-25meter med ei #12 stang?

Med en #12 stang er det mulig å kaste fluer på størrelse med småspurver, men det krever litt spesiell teknikk.

Skal du kaste digre, og ofte sterkt fortyngede, fluer med hurtigsynkende snører, synes jeg det er lettest og tryggest med ovale (belgiske) kast. Det ser litt spesielt ut, men går veldig fort å trene inn for en vant fluefisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Kan gi deg noen tips ut fra hva jeg har erfart.

Råd nummer en er at jeg tror du burde først som sist legge vekk tanker som har noe med tradisjonelt fluefiske å gjøre. Her tror jeg du må legge vekk tanker om 25 meter lange kast.  Både med tanke på lineoppsett og fluer. Hvis ikke tror jeg du vil gå lei rimelig fort.

 

Dette er en bunnfisk som gjerne kan lokkes til å følge en flue helt til overflaten, men jeg tror ikke du får den til å stige 15 meter til en flue den ser over seg… Vi hadde flere kveiter som kom etter flua, men snudde. De fulgte etter flua hele veien fra bunn og opp. Du skal fiske på bunn lengst mulig, for så å lokke fisk opp.

Det første du må gjøre er å skaffe deg litt lokalkunnskap der du skal fiske. Kjøp deg gjerne et detaljert sjøkart som viser dybder, sandbanker og marebakker ned til store dyp. Snakk med alle som er interessert i kveite, de gir deg gjerne gode råd om hvor og når.  Av jigg- og jerkfiskere kan du plukke opp hva som funker av farger der du velger å fiske. Her er de lærere, og du sitter på skolebenken, så enkelt er det.

Der vi fisket gikk det brått fra (hemmelig) til ca 30m, så en fin, svak utjevning hele veien inn til land.  Fra dyp og til land, kanskje ca 100-200 meter noen steder. Men det kan gjerne være kortere… Vi fant ut med vårt oppsett, at det var på ca 20 meters dybde vi fisket mest effektivt der vi var.

Nå kommer cluet.

Dette er ikke et ”kast, vent til det har sunket, og trekk inn”-fiske.  Da vil flua di fiske minimalt effektivt langs bunn, og det er jo der vi vil fiske, langs bunn. Dette er et driftefiske.

Du bør lete opp steder hvor du har relativt store områder hvor du kan drifte på en jevn, fin bunn, men på noenlunde samme dybde. Her må du også ta vindretning og styrke til hjelp, og ikke minst havstrømmer. Finn deg flere lokaliteter som kan fiskes på forskjellig vindretning- og styrke. Driver du for fort fisker du ofte for grunt. Driver du ikke i det hele tatt, så fisker du bunn, sitter fast og blir dritsur. Dette må kjennes på kroppen og læres der du finner ut at du vil fiske. Jo flere lokaliteter du har i hodet i forhold til vær og vind, jo større suksess vil du ha med at du i det minste (tror) du fisker rett.  

Du bør lese gjennom artikkelen til John Kaasa på forsiden på FFS. Her forklarer han utrolig godt hvordan driftfiske med fluestang kan utføres.  Og smelter du dette sammen med egen tru og det du lærer av sluk-, jigg-, agn- og jerkproffene, you name it, så har du best forutsetninger for å lykkes.

Kort hvordan vi gjorde det:

Finn stedet du vil fiske. Båt med ekkolodd er et must.

Ta et prøvedriv, og sjekk på hvilken dybde du fisker flua rett over bunn. Du kommet til å miste fluer og bli sint. Ta så mange drift du kan mens vær og strøm tillater det. Jeg ville begynt litt for dypt og heller fisket (driftet) meg mot land. Får du for mange bunnhogg, tar du et nytt drift og legger deg litt dypere på neste. Du kommer til å få ganske god oversikt over hvordan du fisker etter hvert.  Dette er prøve og feile. At du ryker en flue i ny og ne, er mer positivt enn at du ikke treffer bunn i det hele tatt.

Vi rullekaster faenskapet ut med god grunn, dette er store kroker som ikke akkurat inviterer til finkasting i vindstille vær engang, du gambler rett og slett ikke her.

La det synke til bunn mens du drifter. Hvor dypt og hvor mye du skal slippe ut er noe du må finne ut der du fisker. Vårt optimale, hvor det skjedde mest var ca 50-60 meter line ute og på 20 meters dyp.

Vi kobla to synkeliner sammen i løkke og hadde en intermediate running line før backing.

Når du har dine nøye utforska meter ute, så driver du med strømmen og trekker hardt inn som du vanligvis gjør, men du slipper lina tilbake, ”langdistansepilking”. Ikke vær redd for å dra kjapt og hardt, det er mye spenn i denne lengden med pvc.  Langdistansepilk litt, trekk inn 10 meter, slipp, vent og gjenta. Sånn driftfiska vi. Når du får din første bunnkontakt fisker du flua inn som normalt, alt ettersom.

Sånn prøvde vi å fiske, og det lyktes.

Når vi kom hjem og hadde lykkes så var det eneste spørsmålet fra mange kjente: Litt stillhet, og så svakt: Pilka dere eller, dere gjorde det..?

Svaret er nei.

Dette kan jeg svare på fordi jeg har gjort det selv etter litt mer lettlurte arter som sei, lyr og torsk når jeg har kjeda meg. Og det funker greit det, men helsikkes kjedelig.  

Finner du en kulp i havet med 50-100 kveiter, så pilk gjerne i vei for meg med fluestang  og et kjempelodd av en flue, og du vil sikkert lykkes.  Men for sikkerhets skyld da så hadde jeg kjøpt meg noe annet utstyr, helst ikke flue.

Vil du lykkes med flue og gjøre noe annet, så driftfisk fra båt, vær to kamerater, en sjekker dybde og strøm,  og fører båten, begge fisker og bytter..  Dere følger strømmer og vind, stresser når dere er nesten oppe på land i en leid båt (dyrt), farter opp til et nytt drift, finner ut at her var det dritt, og drar til neste sted osv osv osv.

Desidert det kuuleste jeg har opplevd i Norge med fluestang, og jeg forble kveiteløs (men ikke fiskefis).

Utstyr:

Stang

En 12 stang går helt fint,men husk det er forskjell på 12’r stenger. At den klarer å kaste en line klasse 12-13 (flyt/int/synk) er ikke det samme som hva den eventuelt klarer når det gjelder å kjøre stor fisk.

Men generelt så vil jeg si en 12’r vil holde.

Snelle:

Her må du ha noe som holder.  Vekt spiller liten rolle her. Bra backingkapasitet og god brems.

Liner:

Jeg husker ikke hva alt heter, men følgende brukte vi:

En Airflo 900 grain, løkkekobla til en 400 grain, løkkekobla til en intermediate running line + backing.

Jeg anbefaler å ha 2 stk rigg av dette oppsettet. Det er lett å ryke og miste en line eller to. Får du tak i 1200 grain så ta med en eller to av disse åsså. Du kan fiske dypere.

Fortom:

Her må du ta hensyn til at det du fisker med er dyrt, og ta valget.

Du har ikke lyst til å miste to ”?”-kroners liner og en ganske dyr flue i et jafs.

Du knyter inn en rykedel.

Vi brukte ca en stanglengde med 60-70 pund fluorkarbon. Lag en 50 cm spiss og løkkekoble denne med en 20cm 20-30 pund (rykedel) og så 60-70 pund til flueline.

Skal du skjøte tykk og tynn fortom i løkke, bruk en spiderhitch (dobbel løkke i løkke). Kveita har mye tenner og risper fortommen din fort, bruk fluorkarbon som spiss, selv om det er dyrt.

Fluer:  

Så store som mulig. Spisse og med solid krokstamme.

Se gjennom en jerkbaitkatalog og bind noe som ser ut som det. Ta gjerne med litt ekstra mye bly i hodet. Jiggeffekt er noe vi etterstreber.

Vi lager også noen som har fiskefarger og flash.

Fishfibre (Ultrahair) og big flyfibre funker godt i disse store fluene.

Krok ville jeg brukt en Owner Longshanks trolling/bait hook str 7.0.

Fishfibre i hvit og chartreusse samt orange funket for oss.

En liten detalj er å lage store øyne. Du får ikke kjøpt disse, men lag dem av sånn slukteip eller lignende og  i str 25-øring. Kveita er en jeger og jegere liker øyne.

Nå skal jeg slutte å skrive fordi jeg ikke har mer å tilføye.  Jeg har skrevet mitt lengste innlegg noensinne om et fiske jeg har minst erfaring med. Men lærte veldig mye på denne turen fordi vi var godt forberedt og vi satset beinhardt. Tungt å gå fisketom hjem etter et helt døgn på fjorden, enda tyngre etter 2 døgn, men når du lykkes på det tredje så er det verdt det.

Dette er bare mine og fiskekompis Roy sine erfaringer, ikke noe annet, men det er det jeg kan gi.

[attachimg=1]

post-982-13949884580078_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.........Skal du kaste digre, og ofte sterkt fortyngede, fluer med hurtigsynkende snører, synes jeg det er lettest og tryggest med ovale (belgiske) kast. Det ser litt spesielt ut, .........

Høres spennende ut. Kan du ikke utdype det litt?

Jeg kan prøve, selv om kastet er veldig lett å vise og lære seg, er det alltid litt knotete å beskrive bevegelser kun med ord.

Om du har liggende gamle fluefiskespesialer fra Alt om fiske, så finner du kastet beskrevet i en artikkel av Sven Kalmar; "Kalmar kaster tungt."

Dette kastet ble først beskrevet til korte kast med lett utstyr i små alpeelver, men har vist seg å være helt genialt til kasting med hurtigsynkende snører og tunge fluer. Problemet med kasting med "kveiteutstyr" er at det hurtigsynkende snøret går veldig fort i luften og de tunge fluene slår veldig i vendingene. Med det ovale kastet, eller "the constant tension cast" som det også kalles, unngår du de brutale og ødeleggende vendingene.

Dette kastet er litt enkelt sagt en variant av kastefeilen D-formete kast, der du fører stangen i en buet bevegelse i bakslengen, og kaster med en rett stangbevegelse framover. Når man gjør kastefeilen D-formete kast fører man gjerne stangen inn bak kroppen på slutten av kastet, slik at fluen treffer kroppen i framkastet (når den følger den rette linjen mellom stoppen bak og foran). I det ovale kastet skal du starte med den buete bevegelsen med en gang, slik at du kan slutte før du fører stangen inn bak kroppen. Da vil fluesnøret bevege seg i et ovalt mønster (sett ovenfra), slik at du unngår de krappe vendingene som slår så kraftig.

Når Lefty Kreh demonstrerer dette kastet, hender det at han bruker en tung hotellnøkkel som flue, for å vise hvor godt egnet det er for å kaste med tunge fluer!  :D

Håper dette var forståelig!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at du tok deg tid å skrive dette supre innlegget, Robban :) Dette var verdifullt!

Sluker alt av tilgjengelig info om dette fisket rått.

Føler at man har begynt å få en viss erfaring med farger, driftefart kontra dybde, etc gjennom tradisjonelt stangfiske etter kveite. Så får man bare prøve å overføre dette til fluestanga.

For min del er det helt klart underholdningsverdien og ikke det estetiske som kommer først når vi snakker om kveitefiske med fluestang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.........Skal du kaste digre, og ofte sterkt fortyngede, fluer med hurtigsynkende snører, synes jeg det er lettest og tryggest med ovale (belgiske) kast. Det ser litt spesielt ut, .........

Høres spennende ut. Kan du ikke utdype det litt?

Jeg kan prøve, selv om kastet er veldig lett å vise og lære seg, er det alltid litt knotete å beskrive bevegelser kun med ord.

Om du har liggende gamle fluefiskespesialer fra Alt om fiske, så finner du kastet beskrevet i en artikkel av Sven Kalmar; "Kalmar kaster tungt."

Dette kastet ble først beskrevet til korte kast med lett utstyr i små alpeelver, men har vist seg å være helt genialt til kasting med hurtigsynkende snører og tunge fluer. Problemet med kasting med "kveiteutstyr" er at det hurtigsynkende snøret går veldig fort i luften og de tunge fluene slår veldig i vendingene. Med det ovale kastet, eller "the constant tension cast" som det også kalles, unngår du de brutale og ødeleggende vendingene.

Dette kastet er litt enkelt sagt en variant av kastefeilen D-formete kast, der du fører stangen i en buet bevegelse i bakslengen, og kaster med en rett stangbevegelse framover. Når man gjør kastefeilen D-formete kast fører man gjerne stangen inn bak kroppen på slutten av kastet, slik at fluen treffer kroppen i framkastet (når den følger den rette linjen mellom stoppen bak og foran). I det ovale kastet skal du starte med den buete bevegelsen med en gang, slik at du kan slutte før du fører stangen inn bak kroppen. Da vil fluesnøret bevege seg i et ovalt mønster (sett ovenfra), slik at du unngår de krappe vendingene som slår så kraftig.

Når Lefty Kreh demonstrerer dette kastet, hender det at han bruker en tung hotellnøkkel som flue, for å vise hvor godt egnet det er for å kaste med tunge fluer!  :D

Håper dette var forståelig!  :)

Dette her kjønte jeg ingenting av Tom, men som sagt jeg brukte en time på korrekturlesing, og da fikk jeg i meg 3 glass vin :D. Jeg traff selv Kalmar på tidlig???? tja si 20 år, hvis ikke lenger siden da, på harestua, og han var mindre en mere kjent, og mektig imponert om hvordan hans hele dt liner ikke var noe faretruende vanskelig for meg og bror. Arrester meg hvis jeg tar feil, kanskje det var fenwick han kastet med da, hakke peiling ;D, han var mektig imponert faktisk :D Hvis Kalmar leser det sjøl ,og husker, så var det gjennom Alexander. ;)

Men nå skjøter vi en hakke peiling ca 10 meter 900 grain,ca 10 m 400 grain og en int, hvis du i det hele tatt mestrer dette i litt vind i en gyngende båt da har du ikke lada dette på en fiskestang, som feks Gloomis crosscurrent 12'r eller 12 Sage Xi 2. ? på en fortom og en 7.0 krok som er fullstappa med 35 cm masse fluehår.

Sto ofte og testet en sånn type grainline i min ungdom , men det var en + Ht lina og det gikk det. Dette gidder jeg ikke kaste engang, det bryter fysikken lover,

men som sagt har jo ikke anelse eller hva med innlegget ditt så ikke missforstå meg , Please 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg har å tilføye er at Kveita er mye grunnere på seinsommern og høsten, sorry staffan!

Og om du er riktig heldig, så kan du se disse ligge å rulle i overflaten ;D

Men om du først skulle være nordpå etter bunnfisk med flue, ikke glem rødspetta, den blir diger mange steder.

Og en norgesrekord er ikke lang unna ;)

Men Robban er sjef her,som ellers! ;D

Vi liker Robban!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at du tok deg tid å skrive dette supre innlegget, Robban :) Dette var verdifullt!

Sluker alt av tilgjengelig info om dette fisket rått.

Føler at man har begynt å få en viss erfaring med farger, driftefart kontra dybde, etc gjennom tradisjonelt stangfiske etter kveite. Så får man bare prøve å overføre dette til fluestanga.

For min del er det helt klart underholdningsverdien og ikke det estetiske som kommer først når vi snakker om kveitefiske med fluestang :)

Jo takk Lars, sitter jo å følger med på deg og dine kveitehistorier. Og ja du har helt rett her Lars, det handler om å bryte grenser, satse på noe nytt, drit i det estetiske.

Jeg skrev det over og kommer aldri til å glemme det, min kuleste fisketur noen sinne, det var så deilig å lykkes.

Du vet jo sikkert hvem vi kan takke noe av hjelpen for.

Sier ikke navn uten tilatelse, men du vet hvem, og det jeg skriver om er mye takket være han, blandet som vi jeg skrev med vår egen ærfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her kjønte jeg ingenting av Tom, men som sagt jeg brukte en time på korrekturlesing, og da fikk jeg i meg 3 glass vin :D. Jeg traff selv Kalmar på tidlig???? tja si 20 år, hvis ikke lenger siden da, på harestua, og han var mindre en mere kjent, og mektig imponert om hvordan hans hele dt liner ikke var noe faretruende vanskelig for meg og bror. Arrester meg hvis jeg tar feil, kanskje det var fenwick han kastet med da, hakke peiling ;D, han var mektig imponert faktisk :D Hvis Kalmar leser det sjøl ,og husker, så var det gjennom Alexander. ;)

Men nå skjøter vi en hakke peiling ca 10 meter 900 grain,ca 10 m 400 grain og en int, hvis du i det hele tatt mestrer dette i litt vind i en gyngende båt da har du ikke lada dette på en fiskestang, som feks Gloomis crosscurrent 12'r eller 12 Sage Xi 2. ? på en fortom og en 7.0 krok som er fullstappa med 35 cm masse fluehår.

Sto ofte og testet en sånn type grainline i min ungdom , men det var en + Ht lina og det gikk det. Dette gidder jeg ikke kaste engang, det bryter fysikken lover,

men som sagt har jo ikke anelse eller hva med innlegget ditt så ikke missforstå meg , Please 8)

Hei Robban!

Yep, det stemmer, Sven trente tidligere mye med hele DT-liner og en dyp Fenwick HMG. Inspirert av Harald Mæhle og Mathias Lilleheim som mente det var den beste måten å trene på å holde mye snøre i luften med lange bevegelser uten å vri.

Det oppsettet du beskriver tror jeg ikke er mulig å kaste med en enhåndsstang, selv om det er en 12'er!  ;D

Den eneste stangen som kunne håndtere noe slikt ville være en tohånds casting stang på 17' i estimert snøreklasse 50!!!

Det er mye lettere å vise dette kastet, enn å beskrive det med ord. Skal se om jeg finner et videoklipp et sted.

Utrolig tøft innlegg, jeg kommer sikkert aldri til å prøve meg etter kveita, men det er veldig spennende å høre om folk som går nye veier og ikke er redde for å prøve nye ting!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tony ruler ferdig med det. ;D

Men Tom, Jeg har en artig stang, den er superartig, det er en Imx 12 fra den spede begynnelse med addkork litt opp på stammen, den var vel klafsisert som noe mellom 12 -16 , den er spennende, og veldig gammel. Trur reklamen var at du kunne løfte 10 kilo rett opp fra bakken. ;D Har den enda men bytta kork og snellefeste. Får å si det sånn den er ikke som mine andre 12'r stenger, denne er stålrør. 450 grain med ht lina kjentes ut som en 7'r me wf 3. et lite klenodi i norge, vet ikke. er ikke så int i kasting men hadde vært morro å prøve for dere da, er vel minst 15 år gammel, synd den er todelt eller så hadde jeg følt meg trygg med hva som helst. Flying fortress of flyfishing world. ;D

sorry off topic:

kul stang og få som klarer å kaste med den :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri prøvd å kaste med grain-snøre, men Belgisk kast er jo relativt gammelt. Innkastet foregår lavt og avleveringa over hodet, alt i en bevegelse med konstant spenn i stanga.

Er jo supert til nymferigger.

Er sikkert mange som anvender kastet, uten å tenke på kastets navn :)

Etter å ha tenkt litt på riggen til Robban vurderer jeg å unnlate et forsøk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde noen spede forsøk ifjor sommer, dog uten ekkolodd... så resultatet uteble. Kastemessig syns jeg det gikk greit, ikke lett, men helt ok. Kasta som vanlig og hadde i bakhuet at presentasjon ikke var alfa og omega i det tilfellet. Brukte en #12 Xi3 med tungsten klump fra Rio på 550 grain mener jeg å huske... rigga det hele opp med stren som skyteline. Fluene bandt jeg på kroker fra Owner av typen AKI i str 4/0 og 6/0. Fikk da torsk :D

Vi driftfiska også, men over en rygg så vi hadde det ganske travelt med å få snøret ned på riktig plass. Vind og strøm drev oss ganske kjapt avgårde, så dermed ikke ideelt.

post-2247-13949884642422_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...