Gå til innhold

Marginata klekker


SRS

Anbefalte innlegg

Hei

 

Utrolig mange fine fluer her! Mye fin inspirasjon og hente når man sitter ved bindestikka. Setter også stor pris på bindebeskrivelsene til Rune, mange tips å hente :D

 

Jeg tenkte at jeg skulle bidra litt jeg også. Dette er en marginata-klekker som det skal bli spennende å prøve...

 

Ganske grei å binde:

 

Krok: Tiemco TMC 2487 #12

Kropp: 50% svart og 50% rust, Fine & Dry

Ribb: Oval gulltinsel

Throax: Påfuglherl

Vingesekk: Mørk brun CdC

 

Jeg har gjerne i mot kommentarer (jeg ønsker å bli en bedre fluebinder) :D

 

Fluefiskerhilsen fra SRS :D

post-112-13949845356865_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei SRS...

 

Dette var en fin klekker. Mine tips til denne fluen måtte bli at du binder den på krok 14 nestegang om du skulle bruke samme type krok, eller om du bytter over til en klinkhammer kan du gå ned i 18. Jeg ville også byttet ut fine and dry dubbingen med en type dubbing som tar til seg litt vann. Neste steg ville blitt å forandre vingesekken i cdc en tanke større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Robban sier, bruk gjerne dubbing som trekker vann. (F.eks FlyRite, da denne trekker vann så lenge du ikke impregnerer.)

 

Prøv også å legge microtubing over dubbingen. Dette gir et skikkelig innsektsaktig look, samtidig som det bidrar til at bakkroppen bryter lettere.

 

Se denne linken:

http://www.fluefiskesiden.no/modules.php?name=Sections&op=viewarticle&artid=73

Nederst finner du bindebeskrivelse på den med microtubing.

 

Prøv også bakkropp av biot (bilde av dette på linken over), dette er min favoritt sammen med microtubing.

 

PS! Legg inn haletråder også! Dette tror jeg er en av de utslagsgivende triggerne.

Hackelet under kan du f.eks erstatte med å pirke ut noen ekstra CDC-fiber når du binder inn loopen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei SRS...

 

Dette var en fin klekker. Mine tips til denne fluen måtte bli at du binder den på krok 14 nestegang om du skulle bruke samme type krok' date=' eller om du bytter over til en klinkhammer kan du gå ned i 18. Jeg ville også byttet ut fine and dry dubbingen med en type dubbing som tar til seg litt vann. Neste steg ville blitt å forandre vingesekken i cdc en tanke større.[/quote']

 

Takk for tilbakemelding :D

 

Jeg prøvde med grovere dubbing (ekorn), men ble ikke helt fornøyd med resultatet sjøl om jeg ser poenget med å trekke til seg litt vann. Jeg slapp flua opp i et glass vann og kroppen brøt vannfilmen fint. I størrelse 16-18 har jeg brukt biot som kropp.

 

SRS 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott klekker dette. Men jeg lurer på hva som ble galt da du tok i bruk grovere dubbing?

Husk at Leptoblebia har tydelige gjeller, så en grovere eller mer bustet kropp tror jeg

bare ville være en fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott klekker dette. Men jeg lurer på hva som ble galt da du tok i bruk grovere dubbing?

Husk at Leptoblebia har tydelige gjeller' date=' så en grovere eller mer bustet kropp tror jeg

bare ville være en fordel.[/quote']

 

Tja, hva ble galt? Jeg prøvde med ekorndubbing, det hele ble litt "overkill" hvis du skjønner hva jeg mener, så jeg fikk ikke helt trua på det og da funker ikke flua heller :roll:

 

Neste gang jeg binder denne tror jeg at jeg gjør som Tormod foreslo og bruker FlyRite, tror det blir passe grovt. Kanskje kaninull kan funke, bruker ikke Krogvold ofte det? Fremdeles på utviklingsstadiet denne flua ;)

 

Fluefiskerhilsen fra SRS :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo SRS!

 

Flott klekker og bare bruk den 12'er kroken du :D Disse shrimp/caddis krokene er kortere enn vanlige og jeg synes du har gjort et greit valg til marginata. Bruker den selv og det fungerer godt det. Gjeller er ikke dumt som OleA skriver, jeg har en variant med kropp av marabou eller strusteherl og tett ribb av vinylribb. F.eks sort strutseherl ribbet med brun vinylribb og haler = Bronze Mallard.

 

Skal se om jeg får tatt et bilde senere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill :D

 

Som sagt, så er dette et mønster som jeg har i startgropa. Skal handle noen bindematerialer og binde en oppdatert versjon. Endel tips jeg kommer til å benytte meg av her tror jeg... Skal legge ut bilde.

 

Fluefiskerhilsen fra SRS :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...