Gå til innhold

"Win/PC" vs Apple; hva mener du? (NB: Les tråden før du stemmer)


Gjest Ulv

Hva er din erfaring?  

330 stemmer

  1. 1. Hva er din erfaring?

    • Jeg bruker Windows-PC og er fornøyd
      145
    • Jeg bruker Windows-PC og er misfornøyd
      41
    • Jeg bruker Apple og er fornøyd
      108
    • Jeg bruker Apple og er misfornøyd
      14
    • Jeg bruker GNU/Linux og er fornøyd
      34
    • Jeg bruker GNU/Linux og er misfornøyd
      2
    • Jeg bruker andre system
      7
    • Ingen formening
      6


Anbefalte innlegg

Kan noen fortelle meg hva som er nytt med denne i forhold til min gamle? :)

Jeg gjetter på at apple har funnet opp et kamera som kan brukes på mobiler. Tipper ca 1 megapixel.  ;D ;D

Skikkelig morromann du... Kamera på 4S har ikke akkurat fått så dårlige kritikker. Banker rævva av det jeg har sett fra Android i allefall. Video på 4S er meget god....

PS. Når det er sagt så er ikke kamera med så liten linse målbart med annen type fotoutstyr.

Selv iPhone 4 går utpå det meste jeg har prøvd hva fargegjengivelse, fokusering og  brukervennlighet angår.

Testbildene jeg har tatt har vært skarpe, men det er ikke det viktigste for min del.

Har selv Galaxy SII, og her er fokus og farger helt borti natta..

Her snakker gutta som har kamerautstyr til astronomiske summer om kamerakvalitet på mobil ;D hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2,2k
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest Pål Andersen

Kan noen fortelle meg hva som er nytt med denne i forhold til min gamle? :)

Jeg gjetter på at apple har funnet opp et kamera som kan brukes på mobiler. Tipper ca 1 megapixel.  ;D ;D

Skikkelig morromann du... Kamera på 4S har ikke akkurat fått så dårlige kritikker. Banker rævva av det jeg har sett fra Android i allefall. Video på 4S er meget god....

PS. Når det er sagt så er ikke kamera med så liten linse målbart med annen type fotoutstyr.

Selv iPhone 4 går utpå det meste jeg har prøvd hva fargegjengivelse, fokusering og  brukervennlighet angår.

Testbildene jeg har tatt har vært skarpe, men det er ikke det viktigste for min del.

Har selv Galaxy SII, og her er fokus og farger helt borti natta..

Her snakker gutta som har kamerautstyr til astronomiske summer om kamerakvalitet på mobil ;D hehe

Hehe. Skikkelig fjortiss- Kommer til å ta litt tid før kamera på mobiltelefoner er noe å mase med uansett ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

http://www.hardware.no/artikler/eksplosjon_i_apple-fabrikk/104940

En av Apples mange maskinvareleverandører i Kina, Pegatron, rapporterte i dag om en eksplosjon i en av deres fabrikker. Ulykken skal ha rammet 61 personer, hvorav 23 av dem måtte på sykehus. Ingen dødsfall er meldt.

Fabrikken jobber til daglig med å blant annet levere aluminiumsdekselet til Apples iPad 2.

God jul folkens

God jul ja.....

http://news.cnet.com/8301-13860_3-20002500-56.html

Forskjellen er at Apple sine slaver enten tar selvmord eller så eksploderer arbeidsplassen deres..

Aluminium kan blir djevelen selv i de rette omivelsene, det har jeg sett med egne øyne i smelteverk..

Men hva gjør man ikke for å få den kvalitetsfølelsen..

Apple sine slaver ? Er da vel ikke Apple ansatte det snakkes om ? Du har kvalitetssikret ALT du bruker i det daglige selv eller ?

HTC har ingen problemer eller?  http://www.nosweat.org.uk/story/2011/03/12/activists-urge-htc-end-sweatshop-conditions

PS- Claus; Lest denne?    http://www.en.wikipedia.org/wiki/720p

Eller denne fra 1995:   http://www.bbc.co.uk/rd/pubs/papers/paper_14/paper_14.shtml

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, sikkert ikke, men vet forskjellen på 720p og 1080i.. hvordan det?

Den siste blir for mye tekst atm, akkurat kommet hjem fra en slitsom dag på jobb...

Kan du summere?

edit: skumleste den siste og har ikke den ringeste idè om hvor du vil med det dokumentet.. ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Veeldig skummelt:) Det var bare en liten avsporing i det du nevnte om 720p på Apple TV var så veldig dårlig. Det finnes også en del 720p TV som er "bedre" enn mange 1080i.. Men dette vet du godt. Ville bare nevne det så ikke folk som gleder seg over en ny dulpeditt bare blir "hakka" på.

Hver enkelt person er sin beste kritiker: Er man fornøyd/misfornøyd med noe er det ett fett hva tester og evt. andre sier....

Den andre var kort summert en BBC artikkel fra - 95 som spekulerte i om man om "få år" ville få se veldig gode (SD) broadcastinger med ekstremt lav bitrate. Jaggu tror jeg ikke de fikk rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veeldig skummelt:) Det var bare en liten avsporing i det du nevnte om 720p på Apple TV var så veldig dårlig. Det finnes også en del 720p TV som er "bedre" enn mange 1080i.. Men dette vet du godt. Ville bare nevne det så ikke folk som gleder seg over en ny dulpeditt bare blir "hakka" på.

Hver enkelt person er sin beste kritiker: Er man fornøyd/misfornøyd med noe er det ett fett hva tester og evt. andre sier....

Den andre var kort summert en BBC artikkel fra - 95 som spekulerte i om man om "få år" ville få se veldig gode (SD) broadcastinger med ekstremt lav bitrate. Jaggu tror jeg ikke de fikk rett.

Lol..  1080i er et skjellsord her i huset.

Jeg hakker på Apple TV  for at den ikke kan håntere større oppløsninger enn 720p, og hakkingen blir ikke noe bedre når iTunes leier og selger spillefilmer via Apple TV. (!)

TV-sendinger sendes i 720p, så det er jo greit nok.. men å kalle den et slags mediasenter når den ikke kan vise 1080p (som dagens standard for spillefilmer er) så får jeg et smil rundt munnen.. :rolleyes:

Pål: du er jo rimelig kjent med hva f.eks bitrate har å si for video.. Den har egentlig mer eller mindre "alt" å si for opplevelsen. 720p er ikke nødvendigvis synonymt med dårlig kvalitet..så lenge bitraten er på et akseptabelt nivå, rett container og codec

Eksempel: Spill av 720p AVCHD råfilm og sammenlign det med 720p du laster ned fra iTunes

Jeg kan ikke under noen omstendigheter kose meg med en film eller serie i 720p der bitrate er 5mbit/sec. ikke på en 720p TV engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell meg litt om HD, 720, 1080, bitrate osv.

Hvorfor er bitrate. Så viktig, og hva skal den være i forhold til.

Hvorfor får Nikon D3s så jækla god kvalitet med bare 720hd ?

Seriøst spørsmål, og forventer seriøst svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Veeldig skummelt:) Det var bare en liten avsporing i det du nevnte om 720p på Apple TV var så veldig dårlig. Det finnes også en del 720p TV som er "bedre" enn mange 1080i.. Men dette vet du godt. Ville bare nevne det så ikke folk som gleder seg over en ny dulpeditt bare blir "hakka" på.

Hver enkelt person er sin beste kritiker: Er man fornøyd/misfornøyd med noe er det ett fett hva tester og evt. andre sier....

Den andre var kort summert en BBC artikkel fra - 95 som spekulerte i om man om "få år" ville få se veldig gode (SD) broadcastinger med ekstremt lav bitrate. Jaggu tror jeg ikke de fikk rett.

Lol..  1080i er et skjellsord her i huset.

Jeg hakker på Apple TV  for at den ikke kan håntere større oppløsninger enn 720p, og hakkingen blir ikke noe bedre når iTunes leier og selger spillefilmer via Apple TV. (!)

TV-sendinger sendes i 720p, så det er jo greit nok.. men å kalle den et slags mediasenter når den ikke kan vise 1080p (som dagens standard for spillefilmer er) så får jeg et smil rundt munnen.. :rolleyes:

Pål: du er jo rimelig kjent med hva f.eks bitrate har å si for video.. Den har egentlig mer eller mindre "alt" å si for opplevelsen. 720p er ikke nødvendigvis synonymt med dårlig kvalitet..så lenge bitraten er på et akseptabelt nivå, rett container og codec

Eksempel: Spill av 720p AVCHD råfilm og sammenlign det med 720p du laster ned fra iTunes

Jeg kan ikke under noen omstendigheter kose meg med en film eller serie i 720p der bitrate er 5mbit/sec. ikke på en 720p TV engang.

Her er vi nok mer enig enn i mange andre saker :) Jeg har i flere år brukt mac mini som "mediasenter", men da er vi jo i en annen prisklasse. Apple TV er en artig sak, med airplay osv. men det er ikke her vi henter ut råskinnkvaliteten. Jeg skal ha meg en Apple TV selv (de var tomme på El kjøp i går da disse blir solgt "pallevis" om dagen), og det fordi det er en jævlig artig "dulpeditt". Fin til å "streame" filmer fra min Time Capsule hvertfall. Knotten elsker animasjonsfilmer etc. som alle andre 2+ åringer, og jeg er drit lei menyer osv. på DVD filmer. Har rippa 20 av filmene mine til .mp4 filer som de flese "mediasentre" takler greit. Dette er SD filmer. Pal og NTSC. Disse blir rippa med 1800-2000 kbps og H. 264 codec. (Se bildet) Jeg har NAS disker, men mange Tv er jævli sære på disse diskene, og selv om formatet på filmen støttes, så er det ikke sikkert NAS disken gjør det. (Men dette vet du).

Uansett; med innstillingene du ser på vedlagte bilde, er fortsatt filmen GRISEBRA i kvalitet på min semi "high-end" 6 mnd gamle Sony 42". Her er altså Apple TV ren "overkill". Gud bedre å mye glede jeg og knotten skal ha av denna dingsen :)

PS. Filmen som informasjonen dreier seg om er Istid

post-0-13949890417316_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Er du seriøs nå Pål, en dvdfilm komprimert ned til 1Gb er GRISEBRA kvalitet? Kvaliteten er jo like dårlig som filmene som sendes på TV3, full av "blokker" som er forårsaket av komprimeringen. Om dette er standarden din for bra kvalitet, synes jeg det er rart du misliker Android og Winblows så mye ;);D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

1.0 til1,4 gb på filmer under 1.5 time. Absolutt ingen blokker eller annet. Hvis du vil kan jeg godt sende deg en film. Og med bra mener jeg ut ifra gitte parametre. Bruker fila på usb stick rett i TV. Skjermbildet over er fra istid 1. Ingen problemer med at fila er 1 gb her.

Det er forskjell på hvilke programmer som tar seg av komprimeringa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Bra nok for junior vil jeg tro det er, men jeg får fnatt av å se overkomprimerte dvdfilmer. Sier seg selv at en dvdfilm på 1gb har mistet mye informasjon i bildet, samme hvilket program du bruker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Jadda. Men i forhold til en DVD så er alt ekstramateriale, undertekster, audio på flere språk etc. borte. Tar du vekk dette på en DVD så er det faktisk ikke så mange GB igjen til "ren" film.

Men hvis du tror jeg ikke er kritisk til hvordan TV bilder, grafikk etc. ser ut bommer du grovt :) Nettopp derfor det ikke er noe alternativ (for meg) til Mac mht. nevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

720p oppleves nok som heaven itself dersom man synes en komprimert dvd er "grisebra" :)

Selv har jeg bare 720-tv og trives med det. Men tror ikke jeg ville gått så langt å kalle det bra.....

Eirik

Konstruktivt. "Ut ifra gitte parametre". Vanskelig dette... Dette var en diskusjon som var dreid mot Apple TV, og begrensningene med 720p/5Mbps. Poenget mitt var at når filmer som var mye hardere komprimert var sebare, og sågar meget bra bilder, så kommer man et stykke med disse begrensningene

Hvis du "bare" har 720p TV så skal du ikke fortvile så mye. De fleste har som har HD TV, har 1080i. Er du sikker på at 1080i er "bedre" enn 720p? Dessuten sender mange TV kanaler i dag med rævva kvalitet.

Når du ser råmateriala som Claus nevnte tidligere, blue-ray etc. og du i tillegg har bra TV så er det klart at kvaliteten er spinnvill i forhold til SD DVD, komprimerte filmer etc. 1 time "råfilm" fra mitt videkamera bruker ca. 45 GB plass på harddisken, den samme timen på SD DVD er ca. 2GB. KLART det er forskjell.

Men inntil du har sett en komprimert film jeg spiller av på kassa, bør du kanskje ikke kritisere så jævli, det kan hende du også ville funnet filmen "se-bar"

OG; Farge TV er tøft :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Se sjelden TV for egen del, men det kan bli litt i overkant med knotten. Og han driter i kvaliteten :) Men er ikke det typisk for disse diskusjonene? Alt skal trekkes til ytterpunkter.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har NAS disker, men mange Tv er jævli sære på disse diskene, og selv om formatet på filmen støttes, så er det ikke sikkert NAS disken gjør det. (Men dette vet du).

Hva mener du her egentlig? At en NAS eller disken i NAS`et ikke støtter et filformat?

En NAS støtter selv filformatet Nissene.Over.Skog.Og.Hei.E18.720p.claus

For NAS`et er det ett fett, den skal jo bare lagre filen, ikke noe annet.

Verre blir det med TV`n eller Apple TV.. den støtter ikke matroska (.mkv) engang.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Det jeg mener er at filene/formatet på NAS disken(e) ikke blir "forstått" av hverken min Sony eller Samsung TV (under 1 år gamle begge to). Dette er kjente problemer. Ville mye heller hatt TV, disker etc. inkludert i nettverket.

Vi er nok ikke uenige om hva som er god kvalitet heller, du ville blitt overrasket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...