Gå til innhold

"Win/PC" vs Apple; hva mener du? (NB: Les tråden før du stemmer)


Gjest Ulv

Hva er din erfaring?  

330 stemmer

  1. 1. Hva er din erfaring?

    • Jeg bruker Windows-PC og er fornøyd
      145
    • Jeg bruker Windows-PC og er misfornøyd
      41
    • Jeg bruker Apple og er fornøyd
      108
    • Jeg bruker Apple og er misfornøyd
      14
    • Jeg bruker GNU/Linux og er fornøyd
      34
    • Jeg bruker GNU/Linux og er misfornøyd
      2
    • Jeg bruker andre system
      7
    • Ingen formening
      6


Anbefalte innlegg

Surfer nå på en snart fire år gammel Toshiba Satellite med en like gammel versjon av Windows Vista. Det eneste problemet jeg har hatt(bortsett fra at oppstarten begynner å bli litt treg nå) var at jeg måtte lodde fast ledninga til strømforsyninga på hovedkortet. Den skaden hadde ikke oppstått med et eple :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2,2k
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Interessant lesning om sikkerhet og mac. Mannen bak er Kaspersky, så han kan godt anses som "bransjemann" (slik som "bransjefolk" på ffs).

http://www.hardware.no/artikler/apple-star-overfor-et-sikkerhetsmareritt/108436

Eirik

Det er jo ikke akkurat noe nytt. :) Hackere har jo i lang tid sagt at OS X er lettere å hacke enn windows OS. Om jeg ikke husker feil, var det en hacker på en "hackergathering" som klarte å hacke seg inn i mac`n på under 9 sekunder :o Jeg har sikkert lagt ut en kommentar på akkurat dette et sted lenger tilbake i tråden, men orker ikke leite frem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant lesning om sikkerhet og mac. Mannen bak er Kaspersky, så han kan godt anses som "bransjemann" (slik som "bransjefolk" på ffs).

http://www.hardware.no/artikler/apple-star-overfor-et-sikkerhetsmareritt/108436

Eirik

Det er jo ikke akkurat noe nytt. :) Hackere har jo i lang tid sagt at OS X er lettere å hacke enn windows OS. Om jeg ikke husker feil, var det en hacker på en "hackergathering" som klarte å hacke seg inn i mac`n på under 9 sekunder :o Jeg har sikkert lagt ut en kommentar på akkurat dette et sted lenger tilbake i tråden, men orker ikke leite frem...

Ikke akkurat nytt, nei… Når var det det skjedde igjen? 2008-2009 eller no? tttired Det var prat om et høl i Safaribrowser ikke sant? tttired

"Hackere har jo i lang tid sagt at OS X er lettere å hacke enn windows OS" mhm ja - det sier alle hackerne  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Terje Refsahl

Ser ut til at man ikke får 17´Mac book pro lenger :rolleyes: ..... det synes jeg er merkelig.

Prisen er forøvirg lavere enn når jeg kjøpte min for 6 år siden, Turboleiv :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at man ikke får 17´Mac book pro lenger :rolleyes: ..... det synes jeg er merkelig.

Prisen er forøvirg lavere enn når jeg kjøpte min for 6 år siden, Turboleiv :D

Terje

Hehe. Uten å si pris på min fra late 2009, så holder den seg usedvaaanlig godt, og ser ikke grunn til å bytte. Konstaterer at vanlig mbp holder seg på jevnt nivå, og det er retina som sveiver opp prisen(de har jo også annet snacks, de modellene). Uansett, så er jeg så fornøyd som det går ann å bli med en "gammel" laptop. Grisefornøyd, rett og slett <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Ser ut til at man ikke får 17´Mac book pro lenger :rolleyes: ..... det synes jeg er merkelig.

Prisen er forøvirg lavere enn når jeg kjøpte min for 6 år siden, Turboleiv :D

Terje

vil tro at sagstallene på 17" avgjorde at de lot den på ut.... havna på en side i vinter som denne størrelsen ikke var så mye solgt lengre..... bedriftsøkonomi heter det kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Apple vil alltid vinne fordi når noen konverterer til mac så blir de frelst og havner i en slags opposisjon til pc styret.

Når man ikke konverterer men "bytter" fra mac til pc har det ikke samme kraften.

De få som gjør det er ofte opptatt av mer nerdete tekniske problemstillinger.

Og det er som kjent ikke majoriteten..

Så jeg holder et kort på world domination by the home of the worm  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at man ikke får 17´Mac book pro lenger :rolleyes: ..... det synes jeg er merkelig.

Prisen er forøvirg lavere enn når jeg kjøpte min for 6 år siden, Turboleiv :D

Terje

Hehe. Uten å si pris på min fra late 2009, så holder den seg usedvaaanlig godt, og ser ikke grunn til å bytte. Konstaterer at vanlig mbp holder seg på jevnt nivå, og det er retina som sveiver opp prisen(de har jo også annet snacks, de modellene). Uansett, så er jeg så fornøyd som det går ann å bli med en "gammel" laptop. Grisefornøyd, rett og slett <<l

Det er utrolig lite som egentlig har skjedd med motorteknologien siden Intel lanserte core2duo i 06/07, så ingen grunn til å oppgradere riktig enda ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at man ikke får 17´Mac book pro lenger :rolleyes: ..... det synes jeg er merkelig.

Prisen er forøvirg lavere enn når jeg kjøpte min for 6 år siden, Turboleiv :D

Terje

Hehe. Uten å si pris på min fra late 2009, så holder den seg usedvaaanlig godt, og ser ikke grunn til å bytte. Konstaterer at vanlig mbp holder seg på jevnt nivå, og det er retina som sveiver opp prisen(de har jo også annet snacks, de modellene). Uansett, så er jeg så fornøyd som det går ann å bli med en "gammel" laptop. Grisefornøyd, rett og slett <<l

Det er utrolig lite som egentlig har skjedd med motorteknologien siden Intel lanserte core2duo i 06/07, så ingen grunn til å oppgradere riktig enda ;)

Hehe, noe har det vel skjedd.. Uansett så frister nytt alltids, gjør det ikke ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en laptop fra 2006. Den kjører fremdeles alt som en gud med sliten tokjerneprosessor fra den tiden.

Nevn ètt dagligdags program som vil få den til å knele... (Filmredigering er ikke innen den kategorien - men jeg har brukt den mye til Lightroom behandling :-) En liten SSD oppgradering og vips, kjører alt. Kan tilogmed brukes til spill enda. Konsollgenerasjonen fra 2006 har fått utviklingen til å stagnere, så der har det skjedd fint lite de siste 5-6 årene.

turboleiv: Ja det er vel om å gjøre å passe på at det ikke finnes edelmetaller igjen på jorda til ungene våre :) Det virker ihvertfall som om nordmenn har bestemt seg for dette felles målet, kjøpehorer som vi er :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en laptop fra 2006. Den kjører fremdeles alt som en gud med sliten tokjerneprosessor fra den tiden.

Nevn ètt dagligdags program som vil få den til å knele... (Filmredigering er ikke innen den kategorien - men jeg har brukt den mye til Lightroom behandling :-) En liten SSD oppgradering og vips, kjører alt. Kan tilogmed brukes til spill enda. Konsollgenerasjonen fra 2006 har fått utviklingen til å stagnere, så der har det skjedd fint lite de siste 5-6 årene.

Hvis utviklingen har stangnert og forskjellen er så liten som du påstår bør jo min i7 2700k budsjett-prosessor kunne sammenlignes i både videoredigering og fotoredigering.. for ikke å snakke om spill :)

Ingen program vil få din laptop til å nødvendigvis knele, men at den vil bruke myyye lengre tid enn f.eks min pc tror jeg nok.

En SSD vil kvikke opp pc`n men den får ikke ikke CPU`en til å kalkulere raskere, noe som er relevant til foto/videoredigering :rolleyes:

Selv om laptopen din kjører alt som en gud.. (tar den der med en neve salt ;) )

Hvis video/bildebehandling og spill ikke går under dagligdagse gjøremål så kan du like gjerne bytte ut laptopen med et nettbrett.

Forresten; nettbrett alene sier litt om cpu og gpu-utviklingen de siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tar du den der med en neve salt? Jeg har en profesjonell redigeringstasjon til HD redigering og kan sammenligne en hyperthreading CPU med en gammel Core2Duo. Det er nettopp derfor jeg sier at utviklingen har vært null.

Merk at jeg snakker om daglig bruk, mens du snakker om høyintensiv CPU bruk som 0.1% av befolkningen benytter seg av. Det betyr at 99.9% oppgraderer uten at det er noe poeng i det overhodet. Det er nettopp det jeg presiserer: det har ikke skjedd noe innen utviklingen som gjør det verdt å oppgradere dersom man ikke klarer å artikulere nøyaktig hvorfor, og det klarer ikke folk flest.

Det er kjekt å oppgradere fordi det er digg med nye ting, og derfor holder vi på å tømme jordens ressurser av edelmetaller som er byggesteinen i avansert elektronikk. Våre barn vil måtte rote gjennom våre søppeldynger for å finne byggesteiner til fremtidens supermaskiner... Fordi vi elsket å oppgradere for moroskyld  8)

(Nettbrett er også ett godt eksempel på dette. En laptop er 100% bedre til alle arbeidsoppgaver, men det er kjekt med enda en gadget da. Selv om det betyr at man skriver saktere, får en dårligere seeropplevelse og må knote mer for å surfe rundt...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tar du den der med en neve salt? Jeg har en profesjonell redigeringstasjon til HD redigering og kan sammenligne en hyperthreading CPU med en gammel Core2Duo. Det er nettopp derfor jeg sier at utviklingen har vært null.

Merk at jeg snakker om daglig bruk, mens du snakker om høyintensiv CPU bruk som 0.1% av befolkningen benytter seg av. Det betyr at 99.9% oppgraderer uten at det er noe poeng i det overhodet. Det er nettopp det jeg presiserer: det har ikke skjedd noe innen utviklingen som gjør det verdt å oppgradere dersom man ikke klarer å artikulere nøyaktig hvorfor, og det klarer ikke folk flest.

Det er kjekt å oppgradere fordi det er digg med nye ting, og derfor holder vi på å tømme jordens ressurser av edelmetaller som er byggesteinen i avansert elektronikk. Våre barn vil måtte rote gjennom våre søppeldynger for å finne byggesteiner til fremtidens supermaskiner... Fordi vi elsket å oppgradere for moroskyld  8)

(Nettbrett er også ett godt eksempel på dette. En laptop er 100% bedre til alle arbeidsoppgaver, men det er kjekt med enda en gadget da. Selv om det betyr at man skriver saktere, får en dårligere seeropplevelse og må knote mer for å surfe rundt...)

Her har du misforstått..

Befolkningnen har gått over til jålebrett og bruker den daglig til surfing, epost ++, akkurat det samme som de tidligere brukte pcn til..

Men greit, mamma, naboen og postmannen redigerer ikke film eller bilder, men det blir bare fler og fler av de som gjør det.

Se på eksplosjonen av dslr med videofunksjon rundt omkring, nå er det ikke bare bilder, men film som skal redigeres og da trenger man litt krutt. En C2D i dag sammenlignet med de siste 22 og 32nm-prosessorene er som natt og dag.

Det har ikke skjedd noe med utviklingen som gjør det verdt å oppgradere sier du.. Tror du virkelig at tiden har stått stille siden du kjøpte laptopen din i 2006?

Selv om du ikke bruker maskinen annet enn til surfing og nettbank betyr ikke det at folk rundt deg gjør det samme.

Jeg har en profesjonell redigeringstasjon til HD redigering og kan sammenligne en hyperthreading CPU med en gammel Core2Duo.

... ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...