Gå til innhold

Nybegynner-fluer


Eirik Rusten

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt noen fluer der de har heklet en forlenget bakkropp (som man gjør med chenille) og det er veldig fine fluer. Noen som vet om noen beskrivelser på hvordan det gjøres? Må vel binde inn noe på kroken som man kan hekle på?

 

 

 

Eirik

 

Det er vel ikke tvunnet bakkropp du mener? Uansett så lar det seg jo gjøre å hekle på en nål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke tvunnet bakkropp du mener? Uansett så lar det seg jo gjøre å hekle på en nål

 

Nei, det ser heklet ut for meg. Kan man hekle på en nål, ta det av nålen, og så legge det på som forlenget kropp? Bør man klæsje på litt lim eller lakk da når man tar det av nålen?

 

Har prøvd å flette litt mer, men med samme farge på antronen, så har jeg litt problemer med å huske om jeg gikk "over og under" sist, eller "under og over" :) Men her en heklet greie, ser at jeg har vært litt løs og kanskje ikke helt korrekt hele veien. Håper jeg får kjøpt meg litt forskjellig farget garn snart :) Kanskje litt sånn stretch tubing for å være litt kulere ;)

 

Eirik

 

woven_1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Det er vel ikke tvunnet bakkropp du mener? Uansett så lar det seg jo gjøre å hekle på en nål

 

Nei, det ser heklet ut for meg. Kan man hekle på en nål, ta det av nålen, og så legge det på som forlenget kropp? Bør man klæsje på litt lim eller lakk da når man tar det av nålen?

 

Har prøvd å flette litt mer, men med samme farge på antronen, så har jeg litt problemer med å huske om jeg gikk "over og under" sist, eller "under og over" :) Men her en heklet greie, ser at jeg har vært litt løs og kanskje ikke helt korrekt hele veien. Håper jeg får kjøpt meg litt forskjellig farget garn snart :) Kanskje litt sånn stretch tubing for å være litt kulere ;)

 

Eirik

 

 

 

Jeg er stadig like imponert over hvor fort du tar ting :D.... nok en flott flue!!!!!!!

 

Når det gjelder å huske om neste knute skal være over eller under så er du ikke den eneste som sliter med det ;D...... men bruker du to farger på garnet eller hva du måtte hekle med så bør det gå bedre. Da kan du sjekke ved at du for eksempel velger å ha den mørkeste fargen på oversiden....... du skjønner det etterhvert :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har vært en del nedpå nordisk og kjøpt litt forskjellig utstyr i det siste, som feks stretch tubing som jeg har heklet litt med. Men i det siste har jeg prøvd å rufse til fluene litt for å skape liv. Har litt problemer med å avslutte fluer bra - synes det blir veldig mye stæsj helt ved krokøyet, og av og til sklir bindetråden av og en del nordnorske gloser rister grunnmuren. Må vel prøve å bli bedre til å la det være en del igjen til avslutningen. Skal man faktisk sette av en liten bit før krokøyet, som man bygger opp med bindetråd for å lage et slags hode?

 

På bildet har jeg prøvd med alpakka og stretch tubing i kroppen, men vet jo ikke om denne klekkeren faktisk imiterer noe ;)

 

Er det noen som har en link eller noe til en beskrivelse av fargevalg til klekkere? Ser det er en finfin tabell over parachute døgnfluer her på fluefiskesiden, men har ikke klekkere litt andre farger enn de voksne?

 

Eirik

klekker14.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke tvunnet bakkropp du mener? Uansett så lar det seg jo gjøre å hekle på en nål

 

Nei, det ser heklet ut for meg. Kan man hekle på en nål, ta det av nålen, og så legge det på som forlenget kropp? Bør man klæsje på litt lim eller lakk da når man tar det av nålen?

 

Har prøvd å flette litt mer, men med samme farge på antronen, så har jeg litt problemer med å huske om jeg gikk "over og under" sist, eller "under og over" :) Men her en heklet greie, ser at jeg har vært litt løs og kanskje ikke helt korrekt hele veien. Håper jeg får kjøpt meg litt forskjellig farget garn snart :) Kanskje litt sånn stretch tubing for å være litt kulere ;)

 

Eirik

 

 

 

Jeg er stadig like imponert over hvor fort du tar ting :D.... nok en flott flue!!!!!!!

 

Når det gjelder å huske om neste knute skal være over eller under så er du ikke den eneste som sliter med det ;D...... men bruker du to farger på garnet eller hva du måtte hekle med så bør det gå bedre. Da kan du sjekke ved at du for eksempel velger å ha den mørkeste fargen på oversiden....... du skjønner det etterhvert :D

 

Terje!

 

 

Denne er enkel. Den første knuten (sånn jeg hekler) setter materialet på siden FRA meg OPP, den andre knuten setter materialet NED. er jeg i tvil, ser jeg på hvordan materialet peker. Men som et sikkerhetsnett pleier jeg alltid å hekle ferdig et sett med to knuter, som rutine... hvis jeg skal ta meg pause eller noe...

 

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jada, jeg vet mange er veldig spent på åssen det går med Mr Nybegynner ;)

Føler at mye går ganske bra. Det jeg sliter mest med er feste av feks parachute-hackel. Synes så mange fibre blir bundet ned og det stikker fort masse rart både hit og dit, ofte i veien for krokøyet. Har prøvd å bøye tilbake det som er surret rundt slik at jeg ser helt ordentlig hva jeg binder over. Og så sliter jeg med å ha nok plass før krokøyet for å få en skikkelig avslutning. Noen ganger blir bare bindetråden surret av, og hackelet eller paraloopen eller hva det er der fremme går av :)

Men alt i alt synes jeg ting går bedre.

Håper noen kan dra en kjapp (evt linke til) oversikt over farger og krokstørrelser på klekkere (aurivilli, rhodani etc).....

Legger ved de siste bildene jeg har tatt - synes bildene også er blitt bedre når jeg stiller opp F'en på kameraet (ned på blender?) og legger litt levels og filters på i PS....

Har nå kjøpt gummibein og skal prøve meg på stankelbein og slikt :)

Eirik

post-2735-13949870133266_thumb.jpg

post-2735-13949870133802_thumb.jpg

post-2735-13949870134281_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har sett en del på fluer i inspirasjonstrådene, og har fått inntrykk av at jeg har altfor mye hackel på mine. Kanskje jeg burde halvere mengden med hackel på feks denne det er bilde av her?

[attachimg=1]

Et spørsmål om bilder også. Jeg ser at dersom jeg tar bilde med høy F (11 på denne), så blir fargene "feile". Den blå bakgrunnen blir lilla, og fluekroppen som er grønn blir gul. I photoshop kjører jeg noe autolevels og sharpen, men fargene blir aldri som de skal. Dersom jeg sett Canon-kameraet i automatisk makro så bruker den vel F4-5 eller noe, og da blir fargene ok. Jeg har satt kameraet til å ta bilde i raw, ikke jpeg når jeg har på manuelt.

Eirik

post-2735-13949871340626_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detta makrofotograferinga er jaggu ikke lett. Altid en del av flua som blir uskarp.

Etter som jeg skjønner (har egentlig ikke peiling) så får man bedre dybdeskarphet ved å øke F'en (skru ned blender?). Det betyr at mer av flua vil være i fokus med større F. Dette er noe jeg tror og som jeg synes vises på bildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...