Gå til innhold

Nybegynner-fluer


Eirik Rusten

Anbefalte innlegg

Hei

 

Si fra dersom denne bør ligge på nybegynner, håper den passer ganske greit her :)

Lagde en tråd under nybegynner for å få hjelp til å finne ressurser som kunne hjelpe meg i gang med fluebinding, og har nå kommet i gang. Jeg skal på kurs på nordisk i november, men håper å få noen råd her om de fluene dere ser under. Orker ikke å vente helt til november for å få eksperhjelp (men skal på kurset uansett da).

 

Hva kan gjøres annerledes, hva er direkte galt, er det noe u-lurt som er gjort med ditt og datt etc. Jeg vet de er langt fra perfekte så ikke vær redd for å kritisere ;) Må jo prøve å unngå å bruke materiale på feil måte - det blir jo dyrt :) (har ikke noe bra makro-objektiv, så bildene er ikke så steike bra)

 

Eirik

 

 

superp.jpg

dognis8.jpg

spinner2.jpg

dognis9.jpg

klekker9.jpg

devilbug.jpg

comparadun2.jpg

klekker10.jpg

klekker11.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Skjønner ikke hva hva denne dusken som var på denne flua er det, ser at det er populært med denne, selvom den delen ikke er noe på insektet......min erfaring er at alt som stikker ut over øyet slik skaper bare kødd og prunder ved innknytig og vet at fortommen kan surre seg fast........

post-0-13949867399293_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hva hva denne dusken som var på denne flua er det, ser at det er populært med denne, selvom den delen ikke er noe på insektet......min erfaring er at alt som stikker ut over øyet slik skaper bare kødd og prunder ved innknytig og vet at fortommen kan surre seg fast........

 

jeg har erfart det noen ganger jeg att det som er bundet inn bak flua der, att klekkeren blir liggende på sia oppo vannet, og ikke synker nedi sånn den skal gjøre? ???

 

EDIT: Kjempeflotte fluer hunk...dette har du jammen meg fått dreisen på :D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

etter min erfaring så er bunaktig materialer fra fugl som ikke bor mye i vann de beste egenskapene.....jeg bruker sike mini maraboufjær, gjør flua våt før jeg bruker en....

post-0-13949867399531_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter min erfaring så er bunaktig materialer fra fugl som ikke bor mye i vann de beste egenskapene.....jeg bruker sike mini maraboufjær, gjør flua våt før jeg bruker en....

 

Det er også ett mykere og mere bevegelig materiale dette...har troa på disse staffan :)

 

Ellers har jeg smurt på litt sink gel og jeg...det funker fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hva hva denne dusken som var på denne flua er det, ser at det er populært med denne, selvom den delen ikke er noe på insektet......min erfaring er at alt som stikker ut over øyet slik skaper bare kødd og prunder ved innknytig og vet at fortommen kan surre seg fast........

Den dusken der hjelper i hvertfall meg med å se flua bedre...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for veldig positive tilbakemeldinger, blir stolt av slikt  8)

 

Det siste dere snakket om skjønte jeg ikke. Halegreiene burde vært et annet stoff, mener dere? På bilder jeg ser av klekkere, ser det ut som det er antron-garn (eller hva det heter) som er brukt og da har jeg og brukt det. Har ikke så mye forskjellig materiale ennå, holder meg stort sett til det som kom i nybegynnersettet. Hackle har jeg ennå en del igjen av, men det går jo nesten en hel fjær til ei flue - det brede nederst får jeg vel aldri brukt. Så dere må gjerne komme med spesifikke ting jeg burde investere i. Jeg kjenner jeg må ha meg en bedre stikke snart, blir litt småsur på den jeg har nå - stor i kjeften og litt gnukken :)

 

Har lagd kanskje 60 fluer hittil, og føler ting går greit. Noe er vanskeligere enn annet, men begynner å få litt teken på ting og tang. Foreløpig bare prøvd meg på kroker i 12, 14, og 16. Burde vel kjøpe inn noen på 18 også og prøve. Jeg må bare fortsette og øve, så går vel mye seg til etterhvert. Kanskje på tide å lære meg whip-finish :)

 

Håper noen hiver i gang en fluebinde-kveld i Oslo-området slik de hadde i Trondheim - det hadde vært kjekt for meg som nybegynner :)

 

Eirik

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Ja er enig med Frode og Staffan.Du trenger ikke noe kurs du.Man lærer utrolig mye her inne på siden :).Bedre hjelp enn det du får her inne,det får du ingen andre steder ;)!!

 

Jeg henger meg på her. Du er der, Mr Hunk :D

Stort bedre start som fluebinder kan man vel ikke få :)

 

GRATTIS!!!!!!!!!

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Terje (og dere andre).

 

I går prøvde jeg meg på hekling. Det gikk ganske greit, bortsett fra at jeg ikke så at jeg begynte for langt inn på kroken og hadde bare grått og beige antron. Skal prøve meg igjen og kjøpe litt flere farger, og legge ut bilde når jeg er fornøyd :)

 

En ting jeg lurer på er om man bør bruke lim/lakk når man hekler for at det skal sitte godt, eller om det er nok å stramme skikkelig? En annen ting er dette med farger - bør man bruke 2 farger for at man skal "se" heklinga bedre, eller bryr fiske seg svært lite om fargen, så lenge det er tight og bra form? Kan hekling erstatte dubbing og biot som kropp på døgnfluer uansett kroktype (klekkerkrok, vanlig krok etc)? Jeg har kjøpt noen fluer der de har heklet en forlenget bakkropp (som man gjør med chenille) og det er veldig fine fluer. Noen som vet om noen beskrivelser på hvordan det gjøres? Må vel binde inn noe på kroken som man kan hekle på?

 

 

 

Eirik

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...