Gå til innhold

Ønsker tips om bambus...


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Jeg tenker å anskaffe meg ei bambusstang og ser etter noen tips. Stanga skal være i snøreklasse #4, og egne seg for tørrfluefiske i både elver og mindre skogs/fjellvann. Jeg bruker sjelden vadere, det er oftest snakk om fisking fra bredden. Jeg har tidligere kun brukt moderne 9-fot’ere, så jeg må uansett lære den nye stanga å kjenne, derfor har jeg har lite/ingen preferanser som går på hva jeg er vant til å bruke. Jeg er en imitasjonsfisker og binder fluene mine langs bredden etter forholdene, og heller en snikfisker som unngår å bråke og lurer meg innpå breddenær fisk enn en langdistansefisker, så viktigere enn maksimal kastelengde er for meg presentasjonsegenskaper på nærmere hold. De største fluene jeg bruker er unntaksvis Vulgata-imitasjoner i str. 10 med forlenget kropp, men i hovedsak strekker fluespennet seg fra døgn- og vårfluer i str. 12 og ned, til fjærmyggvarianter rundt str 20.

 

Jeg tenker å kjøpe blanks med ferrules, og bygge resten av stanga selv, men før jeg ber noen lage blanks ønsker jeg altså litt råd om lengde, aksjon og tapering, da jeg har veldig lite erfaring med bambus.

 

Kunne noen hjulpet meg litt? Såvidt jeg skjønner ser jeg på ei 7'-7'6'' stang..

 

M.v.h

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

du hr jo ikke så mange å forhøre deg med når du skal kjøpe blanks.......Sigve er vel den som kan svare på det....det hadde jo vært mye lettere dersom du hadde hatt Vidar Steimler å spørre underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No har jeg femmeters bambusstang på høtta... vet dere at den fungerer best med polyleader!!

 

Når det er sagt, jeg også kunne tenkt meg å montere ei splitcainstang på vinteren. Jeg ønsker gjerne også adresse til hvor man får kjøpt blanks hvis det er mulig. Gi meg gjerne på pm. Da hadde jeg blitt takknemlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring med noen av de.

Vet at Sigve får stang fra splittcaneblanks.

Så en på et annet forum bygge stang fra norman agutters.

Jeg håper å få bygge på en Tafjor blanks en gang i fremtiden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for knallbra respons, dette må være det mest aktive forumet jeg har gjestet, ellers må jeg virkelig ha truffet en nerve ;)

 

Kikker igjennom sidene nå. Hadde for øvrig funnet en leverandør som ikke er nevnt, http://www.herndonrods.com/, men foretrekker klart en leverandør jeg finner positive erfaringer med.

 

Jeg tror du må starte med å beskrive hva slags aksjon du liker. Jeg for min del er helt fersk på dette med bambuss og har brukt nesten et år på å finne den rette stanga for meg.

 

Jeg har en adresse hvor du kan bestill blanks.

 

Sigve

 

Jeg foretrekker medium aksjon. Jeg kaster ganske forsiktig, rolige bevegelser, men synes det er greit å ha noe kraft når vindpustene overrasker deg midt i sløyfa så jeg er ikke glad i for dyp aksjon.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

 

sjekk denne.har sikla på ei stang fra han lenge.400-450 usd for blanks inkl ferrules og toppøye+sokk/tube.

lager nydelige stenger og blanks: www.farnorthrodsmiths.com/

 

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter ett år begynnte blanksen å "gape" i liminga, stilig at du bygger selv Kalle

Står igjen å file 60graders sporet i høvleformen. Men siden jeg har fått en dreiebenk og en liten cnc dreiebenk i garasjen, har ikke formen blitt prioritert. Nytt snelleprosjekt gang.   

Det er selvgjort som er morro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter ett år begynnte blanksen å "gape" i liminga, stilig at du bygger selv Kalle

 

Han karen min byggen hvilken som helst tapering. Skjønner nå at du liker carbon bambuss :)

 

det gjør denne karen også.han har en tabell på sida si med ulike taperinger.

 

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

vet du om han kan levere Dickersson taperinger....de liker jeg godt

 

Han karen min byggen hvilken som helst tapering. Skjønner nå at du liker carbon bambuss :)

 

<<Dickerson tror jeg laget disse taperingene lenge før carbonfiberen var oppfunnet.....og ja hadde mange av taperingene blitt råraskt......fisker lite i mindre vann, deilig med mulighet til superlange kast!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sigve,

 

Ikke egentlig helt sikker på hvordan tolke disse grafene (er ingeniør så det er ikke grafene i seg selv som er problemet), la meg oppsummere hvordan jeg forstår det så kan du rette opp eventuelle misforståelser. Hovedforskjellene mellom Payne 100 og Garrison 204e er ekstremalområdene, der p100 har en peak rett nedenfor spissen, og sterkt avtagende mot bunnen. I tillegg ser g204e jevnere ut, men det kan også skyldes måleutstyr eller filtrering/smoothing av g204e-målingene, alternativt målestøy/avlesninsstøy/avrunding på p100-målingene uten at jeg har kompetanse til å uttale meg om dette. Jeg fokuserer på peaken nedenfor spissen og dip'en mot bunnen. Denne grafen viser altså stress, kan jeg tolke dette som aksjonspotensial? altså at p100 har en noe raskere aksjon enn g204e (mer aksjon i spissen, mindre i bunnen), som i mine øyne ser ut (altså etter min forståelse av grafen) til å ha en relativt dyp aksjon? Er dette riktig måte å lese grafene på, og er det noe informasjon i grafene jeg har gått glipp av?

 

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok jeg skal prøve å forklare uten å gå ut på for dypt vann. Og slik jeg har forstått det, vil jeg legge til.

 

Grafen sier noe om avstanden fra topp til bunn. Hvis du tar et utgangspunkt i at garrison er en "rask" stang og bruker dette som mal. Vil payne 100 vise at den har mykere topp og bunndel. Altså at den er mykere enn Garrison. Arbeidsfeltet er også mindre på garrison (i landet rundt 5x10 og 10)

 

Jeg bruker mye grafer i mitt arbeid også, men det hjelper lite å lese graf hvis du ikke vet hva du leser :rolleyes: Jeg for min del får håpe at jeg har forstått dette riktig :)

 

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet du om han kan levere Dickersson taperinger....de liker jeg godt

 

Han karen min byggen hvilken som helst tapering. Skjønner nå at du liker carbon bambuss :)

 

<<Dickerson tror jeg laget disse taperingene lenge før carbonfiberen var oppfunnet.....og ja hadde mange av taperingene blitt råraskt......fisker lite i mindre vann, deilig med mulighet til superlange kast!

 

Jeg fikk dickerson anbefalt ettersom det var mest likt karbon... ikke omvent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med grafer er det nok vanskelig å lese noe særlig fornuftig ut av dersom man ikke kan referere til praktisk erfaring. Først når du har studert drøssevis av ulike taperinger, og i tillegg har kastet med stengene begynner man å få forståelse for hva tallene forteller.

Derfor er det å bestille en tapering man ikke har prøvd alltid forbundet med usikkerhet.

 

Når det gjelder raske/mindre raske stenger kan følgende tommelfingerregel gi en pekepinn:

Beregn stangens gjennomsnittlige diameterøkning fra spiss til bunn (eller der aksjonen stanser).

En stigning på under 0,71mm pr fot vil være "slow"

Stigning på mellom 0,71 - 0,84 vil være "medium"

Stigning på over 0,84 vil bevege seg mer og mer mot "fast".

 

Dette må altså ikke forveksles med aksjon, altså måten stangen bøyer på. En hvilken som helst aksjon kan i prinsippet bygges slow, medium, eller fast.

 

Og til slutt. Det er en utbredt misforståelse at Dickerson taperinger er ensbetydende med raske "karbonaktige" stenger. Dickerson bygget en rekke ulike stenger. Noen svært raske, men også  en hel del rolige/følsomme aksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...