Gå til innhold

Ønsker tips om bambus...


Anbefalte innlegg

hei!

 

sjekk denne.har sikla på ei stang fra han lenge.400-450 usd for blanks inkl ferrules og toppøye+sokk/tube.

lager nydelige stenger og blanks: www.farnorthrodsmiths.com/

 

bent

 

Har kikka litt på utvalget over taperinger, og ser at fyren har et bredt utvalg med designeringen SH, DB og FTS. Er dette hans egne taperinger? Noen som har noe bakgrunnsinfo om dem?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok jeg skal prøve å forklare uten å gå ut på for dypt vann. Og slik jeg har forstått det, vil jeg legge til.

 

Grafen sier noe om avstanden fra topp til bunn. Hvis du tar et utgangspunkt i at garrison er en "rask" stang og bruker dette som mal. Vil payne 100 vise at den har mykere topp og bunndel. Altså at den er mykere enn Garrison. Arbeidsfeltet er også mindre på garrison (i landet rundt 5x10 og 10)

 

Jeg bruker mye grafer i mitt arbeid også, men det hjelper lite å lese graf hvis du ikke vet hva du leser :rolleyes: Jeg for min del får håpe at jeg har forstått dette riktig :)

 

Sigve

 

Er vel Kjetil som har forstått det best her. En avtagende stresskurve tyder ihvertfall på at stanga har mer krefter i bunnen enn den tilsvarende garrisson kurven som har unison stress som Everett kalte det for. Men nå er jeg også på veldig gyngende grunn. Les hva wolfram skrev i tråden han refererte til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

da er det veldig greit å ha en kar som vidar s......du kan firtelle at det skal en litt stivere undersel skal til før det ville vært perfekt isteden fok å kjangse.......

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har bestemt meg for tapering. Litt utenom hva jeg opprinnelig tenkte meg, er jeg blitt veldig nysjerrig på en Payne 101 7’6’’ 5wt. Må jo starte et sted, og det føles som et ganske trygt valg som allround-stang. Har veldig veldig lyst på en 7’6’’ 4wt Payne 100 også, men er litt redd for å satse på den som første cane. Men det virker som ei morsom stang. Vi får se.

 

Kjetil

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har valgt å gå opp til 5wt, og da er det igrunnen Payne 101, Dickerson 7613, og Garrison 209(e) jeg har brukt mest tanketid på. Men det blir nok Payne 101. Tror det er vanskelig å tråkke helt feil med et sånt valg, litt viktig for meg å safe litt siden det blir første canestanga mi.

 

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smaken er, som kjent, som baken, nemlig delt.

Har respekt for salige Payne, men taperen du refererer til her er en "offset taper". Dvs at du har en stang med diameterreduksjon fra hanholk til hunholk, ergo en betydelig økning i stress ved holken.

For meg blir dette en form for tapering jeg styrer unna.

Min filosofi er at stangen ved maks belastnng skal jobbe jevnt fra topp til bunn. Det vil du ikke oppnå med denne taperingen. Stangen vil, tvert i mot, få et "brudd" i aksjonen ved holken. Dette innebærer ved praktisk kasting, at den vil fungere greit til et bestemt nivå, inntil toppen blir for veik i forhold til bunnen.

Jeg opplever ofte dette fenomenet når jeg kaster med en del karbonstenger. De kaster greit inntil en angitt snørelengde. Prøver man å holde mer snøre i luften, blir det en "mismatch" mellom topp og bunn; toppen blir for løs i forhold til bunnen.

Payne 100, og 102 er eksempler på stenger hvor taperingen er mer harmonisk. Du vil få en stang som i praksis jobber mer i hele lengden (arbeidsvei), uten dramatiske brudd. Disse vil garantert oppleves som mye mer fleksibel i bruk.

101 vil nok oppleves som grei til et bestemt nivå, for så å kollapse.

Spørsmålet ved valg av tapering blir derfor: hva skal stangen brukes til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter skikkelig pris på at du tar deg tid til å kommentere valg av tapering, Vidar.

 

Spørsmålet ved valg av tapering blir derfor: hva skal stangen brukes til?

 

Vet ikke helt hvordan jeg skal svare, men i korte trekk; ørretfiske, fisk fra 200g til 1500g hovedsaklig, fisker nesten alltid tørt og med mindre vulgataene klekker bruker jeg fluer i str 12-20. Elver og mindre skogsvann og fjellvann i all hovedsak, er lite glad i større vann så jeg prøver å unngå dem. Liker ikke å fiske i vind, men stanga må nødvendigvis kunne håndtere noe vind likevel - blir det for mye gidder jeg rett og slett ikke fiske. Får de fleste fiskene mine på relativt korte kast, si 5-10m, men igjen, vaker det lengre ute er det alltid en fordel å kunne håndtere en lengre snørebukt, men kan neppe se for meg behov særlig over 15-17m i mitt fiske. Jeg ser med andre ord etter ei allroundstang, ei stang jeg kan ha med på fjelltur eller i marka som eneste fiskestang, som kan håndtere alle "normale" forhold. Det er vel viktigere for meg at stanga ikke har spesielle svakheter enn at den skal brilljere på et bestemt område.

 

Edit: 95% av tiden står jeg ikke ute i elva med vadere, dvs at jeg i større eller mindre grad blir begrenset av bakenforliggende vegetasjon når jeg kaster. Ikke fordi jeg ikke liker vadere, men fordi mine vanlige fiskeplasser er lite egnet for den type fiske - eller at jeg har bortprioritert vadere under oppakning av sekk.

 

Kjetil

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter skikkelig pris på at du tar deg tid til å kommentere valg av tapering, Vidar.

 

Spørsmålet ved valg av tapering blir derfor: hva skal stangen brukes til?

 

Vet ikke helt hvordan jeg skal svare, men i korte trekk; ørretfiske, fisk fra 200g til 1500g hovedsaklig, fisker nesten alltid tørt og med mindre vulgataene klekker bruker jeg fluer i str 12-20. Elver og mindre skogsvann og fjellvann i all hovedsak, er lite glad i større vann så jeg prøver å unngå dem. Liker ikke å fiske i vind, men stanga må nødvendigvis kunne håndtere noe vind likevel - blir det for mye gidder jeg rett og slett ikke fiske. Får de fleste fiskene mine på relativt korte kast, si 5-10m, men igjen, vaker det lengre ute er det alltid en fordel å kunne håndtere en lengre snørebukt, men kan neppe se for meg behov særlig over 15-17m i mitt fiske. Jeg ser med andre ord etter ei allroundstang, ei stang jeg kan ha med på fjelltur eller i marka som eneste fiskestang, som kan håndtere alle "normale" forhold. Det er vel viktigere for meg at stanga ikke har spesielle svakheter enn at den skal brilljere på et bestemt område.

 

Edit: 95% av tiden står jeg ikke ute i elva med vadere, dvs at jeg i større eller mindre grad blir begrenset av bakenforliggende vegetasjon når jeg kaster. Ikke fordi jeg ikke liker vadere, men fordi mine vanlige fiskeplasser er lite egnet for den type fiske - eller at jeg har bortprioritert vadere under oppakning av sekk.

 

Kjetil

 

 

Er jo en TrueArc du burde hatt  ;D Bedre allround cane finnes vel ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter skikkelig pris på at du tar deg tid til å kommentere valg av tapering, Vidar.

 

Spørsmålet ved valg av tapering blir derfor: hva skal stangen brukes til?

 

Vet ikke helt hvordan jeg skal svare, men i korte trekk; ørretfiske, fisk fra 200g til 1500g hovedsaklig, fisker nesten alltid tørt og med mindre vulgataene klekker bruker jeg fluer i str 12-20. Elver og mindre skogsvann og fjellvann i all hovedsak, er lite glad i større vann så jeg prøver å unngå dem. Liker ikke å fiske i vind, men stanga må nødvendigvis kunne håndtere noe vind likevel - blir det for mye gidder jeg rett og slett ikke fiske. Får de fleste fiskene mine på relativt korte kast, si 5-10m, men igjen, vaker det lengre ute er det alltid en fordel å kunne håndtere en lengre snørebukt, men kan neppe se for meg behov særlig over 15-17m i mitt fiske. Jeg ser med andre ord etter ei allroundstang, ei stang jeg kan ha med på fjelltur eller i marka som eneste fiskestang, som kan håndtere alle "normale" forhold. Det er vel viktigere for meg at stanga ikke har spesielle svakheter enn at den skal brilljere på et bestemt område.

 

Edit: 95% av tiden står jeg ikke ute i elva med vadere, dvs at jeg i større eller mindre grad blir begrenset av bakenforliggende vegetasjon når jeg kaster. Ikke fordi jeg ikke liker vadere, men fordi mine vanlige fiskeplasser er lite egnet for den type fiske - eller at jeg har bortprioritert vadere under oppakning av sekk.

 

Kjetil

 

 

Er jo en TrueArc du burde hatt  ;D Bedre allround cane finnes vel ikke?

 

Det finnes visst flere bakterier i munnen enn i rumpa, men du Oddbjørn dobblet vel dine med den rævslikkingen.  ;D Ikke det at det ikke var fortjent til Vidar :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, så, Sigve; Oddbjørn har allerede en truearc på gang, så han kan trygt la rumpa mi vær i fred ;D

 

Dette med valg av tapering er og blir vanskelig. Som det helt riktig ble presisert tidligere, må man begynne et sted.

Når jeg er skeptisk til "offset taper", er det ganske enkelt fordi en slik konstruksjon strider mot min filosofi om "harmonisk" kraftoverføring og belastning. Min erfaring med slike stenger er at de fungerer til et punkt, for så å miste sine egenskaper.

Ut i fra bruksområdet Kjetil beskriver, kan det godt tenkes at Payne 101 vil fungere fint.

Poenget mitt er at jeg personlig foretrekker stenger med et mest mulig feksibelt arbeidsområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av ren nysjerrighet, Vidar, I henhold til din filosofi om harmonisk tapering - hvordan ville du klassifisere Dickerson 7613 eller Garrison 209/209E? Stikker noen av disse seg ut - i dine øyne - som et bedre valg?

 

Forøvrig høres True Arc veldig spennende ut, men jeg starter nok i første runde med en klassisk tapering.

 

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jo få lov til å skryte litt av noen som lager noe bra!

 

Skulle jeg hatt en 5'er stang til ren lengde kasting så hadde nok valget falt på en Paul Young Para 15. Og skal ikke helt se bort fra at Vidar for en bestilling fra meg på en slik om forhåpentligvis ikke altfor mange år. Men til kombinert fisking og kastemoro så er TrueArc taperingen fantastisk. Kaster veldig fint med kort kastesektor noe som øker presisjonen på korte kast og har mer enn nok krefter til å kaste langt og gi skikkelige kasteopplevelser når man drar på litt. Dette i kombinasjon med en utrolig følsomhet og linekontroll gjør det til en suveren stangtapering.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av ren nysjerrighet, Vidar, I henhold til din filosofi om harmonisk tapering - hvordan ville du klassifisere Dickerson 7613 eller Garrison 209/209E? Stikker noen av disse seg ut - i dine øyne - som et bedre valg?

 

Forøvrig høres True Arc veldig spennende ut, men jeg starter nok i første runde med en klassisk tapering.

 

Kjetil

La meg først kort beskrive hva jeg mener med "min filosofi". Om du studerer taperinger og stresskurver i f eks Hexrod, ser du ofte at noen taperinger plutselig får en brå diameterendring, noe som igjen resulterer at den korresponderende stresskurve gjør et "hopp". Slike brå endringer innebærer altså en brå endring i aksjonen, og det er det jeg ikke liker. Min filosofi går ut på at dersom jeg har en stang på f eks 8 fot, så betrakter jeg dette som en fjær som skal gi energi til snøret. Samtidig kan vi se på stanglengden som arbeidsvei. Har jeg en arbeidsvei på 8 fot, ønsker jeg også å utnytte denne fullt ut for å spare krefter i kastingen. Dette kan sammenliknes med lang/kort kastesektor. Bruker du kort kastesektor, får du mindre arbeidsvei og må bruke mer energi for å oppnå samme effekt som ved lang kastesektor.

Jeg er derfor alltid på jakt etter stenger som jobber jevnt i hele lengden. Uavhengig av om stangen er rask/myk skal den ved maks belastning jobbe og tilføre snøret energi i hele sin lengde/arbeidsvei. I og med at man fordeler belastningen, reduserer man samtidig stress og fare for stangbrudd.

 

Så, Dickerson 8013, og Garrison.

Jeg har aldri bygget eksakt disse stengene, men har bygget Dickerson 8013 nedjuster til #4, og flere andre Garrison tapers.

Når det gjelder Dickerson 8013, så opplever jeg at denne, pga sin endring i stignng mellom topp og bunn, har et veldig spesifikt arbeidsområde. Den kaster godt til et visst punkt, men mangler "det lille ekstra" i forhold til fleksibilitet/distanse.

Fin til presentasjonskast ut til ca 15 meter. En god stang, for all del, men har altså ikke helt det jeg søker.

Garrison er en mye mer "riktig" tapering, ut i fra min filosofi, MEN, jeg har aldri likt Garrison taperinger. Stort sett alle Garrison taperinger er bygget over samme lest. Det jeg misliker med disse er at de blir litt "dvaske". Jeg savner litt mer punch, spesielt øverst i bunndelen.

 

La meg understreke at disse betraktningene er høyst subjektive.

Skal jeg anbefale noe i sjiktet du er ute etter, kan det være tidligere nevnte Payne 102, som i større grad er en stang etter mitt hjerte, eller PH Young, Driggs river.

 

NB: De fleste taperingene som trekkes frem her, er hentet fra arkivene tigjengelig i Hexrod. Dette er basert på stenger målt av ulike folk, og målingene er ikke alltid like nøyaktige/riktige. Om jeg skulle bygge f eks Driggs, ville jeg brukt litt andre mål enn de som er oppgitt i Hexrod. Dels fordi jeg sitter på en del andre oppmålinger. I tillegg ville jeg selvsagt justert taperingen ut i fra min egen filosofi, det gjør jeg alltid.

 

Nok en gang, valg av tapering er vanskelig, særlig om man skal velge ut i fra noen relativt uforståelige tall. Derfor er det kanskje lurt å ha litt is i magen, og heller vente til man har fått kastet med ulike canestenger?

De fleste får noen aha-opplevelser underveis......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende tråd  :)

 

Legger ved noen taperings-varianter for 8` 2-delte #5 stenger nevnt tidligere i denne tråden.

 

Payne 102 taperingen fra G. Maurer blir sagt å skulle ha "a parabolic feel to it", uten at jeg dermed sier at denne aksjonen er det.

 

"Rick Taupier describes one of his 8' 5wt tapers as being based on a Payne #102 and having something of a parabolic feel. I think the taper submitted by George Maurer might be like this with the number of compounds that show in the stress curve."

 

Den modifiserte Dickerson 8013 taperingen har etter det jeg kan se en noe gjevnere belastningskurve enn andre varianter jeg har sett, denne Bureau taperingen er forholdsvis populær i USA, uten at det trenger å bety noe.... ;)

Payne 102.doc

Dickerson 8013 Bureau Version.doc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...