Gå til innhold

Frustrert Fluebinder... Er Jeg Alene?


Viktor Storelv

Anbefalte innlegg

Hei folkens

Er nå kommet inn i en liten fase der jeg ikke føler at jeg får til med fluebindinga... Finner liksom ikke ut hvilken farge haler og hackle skal ha på døgniser, plassering av post, fargevalg på post, farge på kropp... Hva slags halemateriale skal jeg bruke... Har noe fibbets i brunt og svart, har coq de leon... Men disse får jeg ikke til å lage splittede haler med...

Så akkurat nå prøver jeg meg på en beatis rhodani... Men klarer ikke å få det til å se ut som jeg hverken tenker, eller som det ser ut på bilder... Blir liksom så usikker på om dette "blir rett"!!!

Er jeg alene om å få slike "sperrer"?? Hva kan jeg gjøre for å komme meg ut av denne dårlige greia.. Har til nå i kveld skrapet 10 fluer, der jeg rett og slett har bare revet av bindetråden, og lagt fra meg flua på nytt...

Hjeeeeelp!!!:) nesten så jeg bestiller meg fluer fra nett snart..m:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tenk så mye på at alt skal være så 100 prosent fint og korrekt! Fisken er ikke så nøye på om det er tre eller fire haletråder, bare ta noen coq de leon fibre og bind dem inn, bøy dem opp en gang med neglen så er det en flott hale.

Ellers er det jo en million bindevideoer og sbs'er på nettet, ikke minst her på forumet! Burde være masse inspirasjon og veiledning å finne Viktor! Du trenger heller ikke ta de mest avanserte fluene når ting går tregt, sjøl har jeg bundet noen F- Flys ikveld. God flue, og enkel å binde. Og husk en annen ting også, hvis en føler at flua ikke blir som du hadde tenkt: Ei rufsete flue fisker ofte godt!

Jeg er godt fornøyd jeg, når flua mi har et rufsete utseende, det tror jeg nemlig fisken liker. Men bare min mening det, altså.

 

Stå på Viktor, inspirasjonen kommer nok!

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på en ting. Mange av de fluene som det legges ut bilder av er bundet av folk med kanskje 20 års erfaring og mange tusen fluer under beltet.

 

Her som eller i livet tar det tid å bli god.....

 

Om Fibetts blir for vanskelig (flere enn deg sliter med dette) så dropp det. Det har ikke noe stor betydning for fiskbarheten. Det er heller ikke så fryktelig viktig å splitte halefibrene. Det er fanget fryktelig mye fisk på fluer hvor haletrådene ikke er splittet ;D

 

Men, om du vil kan du prøve denne teknikken som Oddbjørn viser her:

 

Fra ca 0:40

 

http://www.fluefiskesiden.no/fluedatabasen/?db=1&flyid=183

Endret av Knut R. S.
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det noen gode svar, synes jeg. 

 

Alle får surresperre med ujevne mellomrom, på en eller annen måte. Selv har jeg dager hvor jeg ikke får til det jeg har lyst til å få til. Jeg er helt sikker på at dette gjelder alle som binder her inne på FFS.

 

Jeg er enig i alt Knut og Alexander skriver.

 

Tipset mitt til deg er at du tar deg en liten pause og leser en god bok om døgnflueklekking, kaninavl eller grilling av hel gris. Neste gang du setter deg  for å surre, er alt i orden igjen :)

 

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter alexanders svar, satt jeg meg ned med litt Lamb Of God, en kopp julebrusbrus, og bandt denne, som jeg egentlig ble temmelig fornøyd med!:) den er dog i str 11(tmc 112tr). Brown olive super fine, samt grå(?) nakke til både hale og hakkel.

Litt usikker på hva slags døgnflue denne kan gå som da... Noen forslag?:)

Beklager dårlig bilde, digitalkamera var tom for strøm.

post-4865-0-98621300-1422567106_thumb.jpg

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man knyter når lysta og inspirasjonen er der, enkelt og greit... Binding skal faen ikke være tvang! Og den går forresten i bølgedaler hos oss alle, så du er definitivt ikke aleine - ikke her inne iallfall ;)

 

edit: JA, for da har du garantert nok fluer til sesongen, Lasse... Resten av knytetida kan du bruke når du feks ligger i sofaen og ser tv, og du plutselig kommer på lure ting, danner et mønster inni huet osv! Løp til pulten og la kreativiteten leike ;)

Endret av Olav Haug
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flua de på bildet er ingen dårlig løsning på Rhodani! Kanskje ett nummer for stor, men det er neimen ikke sikkert fisken veit.

De fleste av oss opplever dette, om du ikke heter Robert Sørvik. Ubestritt den jeg veit, som kan la være å binde i flere uker, for så å binde en strøken fjørmygg, ei skremmende strøken gjeddeflue, før han runder av med to reker til sjøørreten. Alt like strøkent bestandig. Men han er unik!

Vi andre kjenner oss nok igjen i det du beskriver  <<l

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det omtrent som med skriving: Man setter seg ikke ned og starter på første ordet i en tekst, for så å fortsette og avslutte med siste ord og vips! så er alt strøkent. Jeg tipper at de som lager musikk har det på samme måte, samt mange andre typer hobbyer og yrker. Jeg ser derfor ikke noen grunn til at det skal være særlig annerledes for fluebindere (og fluekastere for den saks skyld). 

 

Noen tar jo dette på strak arm da, som Itte Hackel sier, og fikser slike ting. Jeg må varme opp med å skrive ett eller annet, begynne å forme noe, gå tilbake og liksom få tatt sats på riktig sted; først da kommer det forhåpentligvis noe brukbart.

 

Likedan gjør jeg gjerne med fluer jeg skal binde. Jeg starter med noe kjent, noe jeg tror jeg mestrer, går tilbake og korrigerer litt, og så går det stort sett greit (hvis jeg har dagen). Har jeg ikke dagen og har jeg ikke godfølelsen finner jeg på noe helt annet, som også Olav sier.  

 

Og døgnfluer er jo ikke det letteste man binder heller etter min oppfatning, bare så det er nevnt.

Endret av Øyvind Jensen
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La denne i inspirasjonstråden også. Men tenkte at siden jeg ble inspirert i går, så slenger jeg den her også.

Tmc 112tt, 11-13-15-17 :)

Er jeg heeeelt ute å sykler her?

Tenkte å bruke litt samme oppskrift, med forskjellige farger på kroppen.. Men er litt usikker på fargevalg på haclke og hale. Har nakker av farge svart, grå, rustbrun og brungrizzly.

post-4865-0-30564000-1422615663_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes disse døgnisene er fine Viktor. Du kan bruke alt det du nevner til hale og hackle, men jeg vil anbefale å prøve coq de leon som hale. De er noe stivere og gir et fint avtrykk, og jeg synes at de ikke klistrer seg sammen like mye som hacklespisser kan gjøre.  Avtrykket halen og hacklet gjør tror jeg er det viktigste, og ikke fargen.

Ellers synes jeg kroppene så fine ut, forholdsvis slanke med et noe kraftigere thoraxparti. Plassering av vingen også bra, og hackelet fint. Følg tipset til Andre Brun, om å bygge opp med bindetråd på vingen, før du binder inn hackelet. Da er det lettere å få hackelet flatt og fint. Synes du har taket på det jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding. Ja, bygger opp med bindetråd på vibngen, men må bare finjustere litt slik at jeg får det til å sitte.

Med coq de leon, så får jeg så lyst å splitte... Men er dette nødvendig? For jeg får det rett og slett ikke til haha. Og hvor mye fjær skal jeg ha i halen egentlig, og hvor stor skal hacklet være... Fant en gang en beskrivelse av det, men finner ikke fram til det igjen :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det å bruke cdc til parachute på disse? Evnt kjøre vertikalt hackel med cdc? Tenker da en løkke og snurre rundt :) Cdc er jo det vakreste materialet til fluebinding i mine øyne :)

Så viktigste fargevalget ligger i kroppen med andre ord? Og ha litt spredning på halefibrene samt ett markert hakkel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cdc går fint å bruke det, bruker det sjøl på en del fluer. Ja etter min mening og erfaring er viktigste fargevalget kroppen. Når det er sagt trenger man ikke være helt nazi, litt duse jordfarger på en måte passer til det meste. Bør være sånn tålig likt, nytter kanskje ikke med svart kropp hvis det er sulphurea som klekker. Men igjen, tror avtrykk av flua på vannet er viktig.

 

Trykk haletrådene opp med neglen så vil de sprike litt, mer trenger du ikke.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk på en pale olive dun-farget kropp, coq de leon hale, polyyarn vinge, og gul og brun cdc i splittet bindetråd som hackle. Morsom flue å binde!:) tenkte å ha cdc vinge, men likte synet av det naturlige cdchakkelet rundt syntetisk vinge. Framhever hakkelet litt :) skjønner ikke helt hvorfor jeg bryr meg om slikt da... Haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå har jeg akkurat kastet 100++ fluer, og sikkert like mange timer med fluebinding. Til og med fluer jeg har vært kjempefornøyd med... Grunnen? Enkelt, har ikke troa på at disse fluene virker.... Også klarer jeg ikke lage meg ett system på bindinga mi... Jeg binder forskjellige serier med fluer, og er kjempefornøyd. Men klarer ikke å se hvorfor disse fluene skulle funke... Aner faktisk ikke hva slags insekter som finnes her oppe en gang haha.

Blir bare forbanna av dette her!!! Var nesten jeg kastet alt utstyret mitt her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke kasta alle fluene har jeg vært deg! Selv har jeg en liten flueboks jeg aldri tørr vise til folk. I den er det stort sett 7-8år gamle assorterte kjøpefluer av meeeget ymse kvalitet og en god del av mine aller første fluer. Stort sett princeps i forskjellig farger og noen parachutes. Hverken kjøpefluene eller de jeg har bundet selv ser ut i måneskinn. Overdressa, underdressa, feilproporsjonert, bælfeite og syltynne. Og ikke minst, alle har kroka mye mere skog enn ørret, noe som også setter sitt preg på ei flue.

Mange av disse har kroka mye ørret. Selv om kun et fåtall av de har sittet i kjeften på en ørret over halvkilon(strengt talt min egen feil) og sånn sett ikke er beviselige gromfluer er det noe trygt med å ha den boksen på innerlomma. Om ikke annet for å åpne den og le litt av hvor stygge de, eller mimre over dine første tørrflueørreter. De har uten tvil en stor affeksjonsverdi for meg og jeg håper bare at jeg aldri, i et svakt øyeblikk, finner på kaste den boksen.

Endret av Emil
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå brennt alle fluene jeg hadde, både de jeg har laget selv, samt en del kjøpefluer.

Bindesakene er satt bort, og jeg legger dette på is en stund. For jeg vet faktisk ikke hva jeg driver med... Hadde en plan om å binde fluer som fisker, og ikke pyntefluer. Men jeg ble "tatt av vinden" og søkte perfeksjonisme fra første flue. Morroa forsvant ved hver flue jeg følte at ikke ble bra...

Nå er planen å lære meg hvilke fluer som finnes her i vestfylket, finne brukanes imitasjoner av disse, binde noen få eksemplarer av disse, for å ha en liten grunnmur i bindinga mi, og i boksen min. Så får flere teknikker og varianter komme etterhvert.

Men akkurat nå er det nok... Det var rett og slett ikke morro lengere... :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj da!! :blink: :blink:

 

Er nok lurt og ta en liten pause som du sier og få litt avstand.

 

Husker selv fustrasjonen når jeg begynnte med dette, og kjenner fortsatt på det hver gang bindesesongen begynner. Men det blir bedre. Jeg lover!! angel

 

Helt ærlig tipper jeg mange av fluene du kasta hadde fungert helt fint. Sett på de du legger ut og de har tydelig blitt bedre og bedre. Syns de har sett fiskbare ut alle sammen egentlig..

 

Som du er inne på så har du muligens gjort det litt vanskelig for deg selv??.. Ser du har lagt ut mye parachutes.. selv starter jeg alltid med langt enklere mønster som f.eks mygg, enkle nymfer og noen vårfler før jeg gir meg i kast med døgnisene...må liksom komme i siget

 

:) :)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel det som er litt problemet, har liksom ikke hatt en plan over bindinga mi, så jeg binder fluer som jeg egentlig ikke aner hvorfor jeg binder... Har for eksempel aldri studert insektene som er her oppe i finnmark.... Vet det er mygg og stankelbein her oppe :P

Så jeg må rett og slett nullstille litt, ta med meg det jeg har lært, og starte på nytt. Finne bilder/instruksjoner på tørrfluer om jeg har troa på, og klarer å binde.

Så foreløpig vet jeg at jeg trenger innspill på:

Mygg/fjærmygg, daddy long legs, bibio, steinfluer.

Når det kommer til døgnfluer, så blir det for mye å gape over for meg... Alle varianter av farger, størrelser, duns/spinnere/spredte vibger, comparaduns, klekkere... Blæh... Kjenner jeg blir litt dårlig bare av tanken.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårfluer! Ikke glem vårfluer! Renaflua til Staffan er ei glimrende flue som også er kjapp og enkel å binde.

Døgnfluer er en større jobb å sette seg inn i. Men du bør begynne med hva du finner i ditt område, selv om imitasjoner av arter som ikke finnes hos deg ganske sikkert ville fanget, også. Ørreten er ikke alltid SÅ kresen.

Tips: vær aktiv med kamera på årets fisketurer, still inn macrofunksjonen og fotografer alt av insekter du ser langs vannet. Så har du et fint utgangspunkt å se på ved bindebenken nå vinteren kommer. Kanskje opplever du etter en stund at jakten på insektene blir nesten like spennede som jakten på fisken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...